Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  23
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 57

Tråd: 250whp. Hva har jeg gjort feil??

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    årnes/akershus
    Innlegg
    160
    Antall takk

    Standard 250whp. Hva har jeg gjort feil??

    Har bremset 240'n i dag, og det ble skuffende 250 hester på hjula.
    Oppsettet er som følger:
    B230fk
    398 topp med dysehull i toppen.
    Senket komp til ca 7,5.
    Delphi 65lb dyser.
    Holset hx35
    Kl billigste grenrør.
    Klr3 kammaksel
    MS2 ekstra
    Walboro 255 i tanken.
    E innsug.
    3" eksos
    Stor cooler
    Hjemme porta topp.

    Ble veldig skuffet over resultatet. Hadde ventet meg minst 300whp.
    Noen som har noen tips til forbedringer?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Kondolerer, du har all verdens grunn til å være skuffet.

    Nå ser du hvorfor jeg alltid anbefaler at man dreier stemplene 76x4,5 mm og i tillegg minner jeg om innholdet i post #13 her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...=eksosventiler

    250 hk og 340 Nm med 1,7 BAR ladetrykk betyr at selve motoren puster som en 92 hk 125 Nm motor så her er det helt klart noe som ikke stemmer. Nå har du også fått se hvorfor jeg alltid anbefaler Accel sin Ultra coil.

    Delene jeg er mest skeptisk til er:

    1. KL3 kammen. Resultatet ditt er betydelig dårligere enn det en Alfabet-kam klarer så hva er vitsen med steg 3 kam da?
    2. Grenrøret. Som du ser har disse "Gromme" racingdelene vært totalt ute av stand til å tilføre noe positivt i praksis.
    3. 95 oktan blyfri bensin.
    4. Original termostat.
    5. Noe annet enn BR7ES, BKR7ES, BCR8ES eller Champion QC59C.

    Turtallet når maks effekt avgis er kun 5600 o/min og dette er Alfabet-kam og 940 eksosmanifold område. Trimkammer og grenrør skal øke dette turtallet og "vi" har selv løftet turtallet til 7000 o/min.

    Hva sier han som mappet da? Målte dere trykket i eksosmanifolden? Trimkammer HATER baktrykk og stiller meget høye krav til at ALT fløder GODT. Disse kravene er vanligvis for høye til at de i praksis kan gjennomføres på gate.

    Har du tilgang til tabellene som bremsepapirene baseres på? Tabeller fra 0,5 BAR, 1,0 BAR og 1,5 BAR pullene er av interesse. Hvordan ser tenningskartet ditt ut?
    Sist endret av Batland; 13/07/15 kl 07:09

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    årnes/akershus
    Innlegg
    160
    Antall takk

    Standard

    Han mente at vi kunne hente ut mer, men at coil og plugger satte en stopper for alt. Og det ser jeg på bremsepapiret. Klarer desverre ikke og legge ut noen bilder av hverken tennings tune, eller bremse papirer. Men hvis du sender meg mail adressen din på pm, så klarer jeg det. Da kan jo du legge det i tråden vis du vill.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av stian Vis post
    Han mente at vi kunne hente ut mer, men at coil og plugger satte en stopper for alt. Og det ser jeg på bremsepapiret. Klarer desverre ikke og legge ut noen bilder av hverken tennings tune, eller bremse papirer. Men hvis du sender meg mail adressen din på pm, så klarer jeg det. Da kan jo du legge det i tråden vis du vill.
    Justerte han ikke pluggåpningen ned til 0,35 mm? Det løser vanligvis dette problemet.

    Har du forsøkt denne: https://imageshack.us/signup

    og så evt. legge ut bildene her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...ett-her/page39

    Jeg kan også kontaktes på Bergen StreetRacing Team på face.
    Sist endret av Batland; 11/07/15 kl 19:08

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    årnes/akershus
    Innlegg
    160
    Antall takk

    Standard

    Jo da. Det gjorde han. Jeg har denso plugger, og det er sikkert ikke det beste. Har bestilt meg ngk bpr7es. Som han rådet meg til.

  6. #6

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Har du justerbart kamdrev så du får justert kammen til det som er anbefalt?

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    årnes/akershus
    Innlegg
    160
    Antall takk

    Standard

    Har det også, men vet ikke hva som er anbefalt. Har satt den på rundt 2,5 grader advanced.

  8. #8

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Jeg skjønte KL siden som at den skulle ha 2,5-2,7 millimeter åpning på TDC, mulig det er grader de mener men det hadde jeg hørt med dem om

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    årnes/akershus
    Innlegg
    160
    Antall takk

    Standard

    Om du tar den frem over eller bakover, handler vel bare om du flytter momentet tidlig eller sent i effektregisteret. Det er det jeg har fått forklart da.

  10. Takk Odd Olav Bakken takket for denne posten
  11. #10

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Det er millimeter de mener hvis du ser på de andre kammene. Anbefaler ihvertfall at du tar en kontroll på hvor mye løft du nå har på TDC så du vet den ikke er justert helt på bærtur

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det er noen morsomme og velfungerende motorprosjekter her inne jeg har sansen for.
    Jeg kan i farten nevne eiere som Hissiman, TomX, eab, BjörnarW osv.

    Se eksempel på tenningsmap i post #32 her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...-med-b21/page2

    Hvis du har betydelig lavere tenning enn dette så må det rette spørsmålet være: "hvorfor". Her er Njål Nilsen som bare elsker lite fortenning gutten å spørre. Ikke sant Njål?
    Sist endret av Batland; 12/07/15 kl 15:28

  13. Takk bjornarw takket for denne posten
  14. #12
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Har vell blitt nevnt tidligere her oppe av Batland. Selv prøvd steg en turbokam, og BCB sitt grenrør. BCB grenrør ga lavere VE hele veien. Kammen gjorde den ubrukelig på alt under 2500, og den ble ikke så mye sprekere.

  15. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det man ikke bør glemme er at de fleste trimprodukter som tas frem tas frem av en eneste grunn, og en eneste grunn only. Denne grunnen er at noen vil tjene penger. Man må ikke være så naiv at man tror at selgere er ute etter å hjelpe noen som helst andre enn seg selv. Fullstendig unødvendige svære innsug, trimkammer med tilfeldige verdier, billige kinagrenrør og annen dritt blir ikke brukt av dem som er ute etter gode, holdbare og pålitelige resultater.

    Det var akkurat dette vil ville demonstrere med den motoren som vi satt sammen dengang da. Vi ville demonstrere hva man kunne klare med i praksis kun Volvo orginal deler, dere vet, disse som vanligvis ansees som ubrukelig kjipe. I tillegg valgte vi å gjøre det så "ugromt" og så feil som overhode mulig i forhold til det som "gromgutta" og "ekspertene" styrer med.

    Uportet topp, ihjeldreide og håndfilte orginalstempler på korte råder, gammeldags Volvo GR.A kam, E-manifold, 940 manifold, turbo med integrert wg., pumpebensin. Kan det bli kjipere? Bilen tok fint gassen på 5. gear fra 1200 o/min., klarte godt over 450 WHP og var turtallsviliig som ingen andre Volvomotorer jeg har vært borti, inkl. en B230 med 16V topp med trimkammer og en 600 hk presision turbo. Turtelleren bare forsvant forbi 7000 o/min.

    Det er altså egentlig ikke behov for å en hel haug med ettermarkedsdeler før man skal ha ut mer enn 400 hk. I stedet for en tilfeldig trimkam og ett feilkonstruert og billig grenrør så bør man legge pengene i større eksosventiler og dreiing av stempler, rett og slett fordi dette har vist seg å gi gode resultater hver eneste gang - spesielt når man kjører lavoktan pumpebensin.

    Man bør prøve å unngå å la seg forvirre av at nyere japsemotorer og lignende takler betydelig høyere kompresjonsforhold på 95 okt. pumpebensin enn det en 8V B230 motor noensinne vil kunne klare.

    Er endel info å finne for dem som skulle være interessert. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

    ================================================== ===============================================

    I forhold til praktisk erfaring med KLR3 kammen se dette fra Håkon sin prosjekttråd: http://forum.vccn.no/showthread.php?...servo-ZF-kasse

    14.04.2014.
    Hentet ett prosjekt med 530 topp og T5 race kam.

    12.05.2014.
    Lurer fortsatt fælt på hvilken kam jeg skal velge, så trenger gjerne litt innspill her!

    09.06.2014.
    Endte opp med KLR3 kam.

    06.05.2015.
    Da har jeg endelig fått liv i detta spetakkelet!
    Sjekk tomgangen som KLR3 kammen gir. Dette gir revva spool up og høyt forbruk. :( http://s37.photobucket.com/user/Hako...9t464.mp4.html

    18.08.2015.
    Er nå i gang med å bytte topp med større ventiler og innsug. Her skal det neddi en T5 race kam.

    10.06.2016.
    Sitat Opprinnelig postet av Håkon.o Vis post
    Motor er satt sammen, og er forsåvidt klar til å settes inn.
    stempler dreid 76x4,5 mm
    Sist endret av Batland; 10/04/21 kl 18:23

  16. Takk Anders Dybvadsskog, Holck takket for denne posten
  17. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    årnes/akershus
    Innlegg
    160
    Antall takk

    Standard

    Note taken!! Skal klemme på Portet 940 manifold, sts237 kam. "Alle" er så ekstremt negative til den originale 940 eksos manifolden, at jeg skal benke med den neste gang. Bare for og se hvor "dårlig" den er. Skal sammenligne bremsepapiret jeg har nå, kontra det nye jeg får.

  18. #15
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Rigget opp motor etter Batlands oppskrift. E innsug, Siemens dekka dyser, bsrt 325 turbo. Bredda forbrenningskammer. Dreia stempel etc etc.

    Prøvde V, A og steg en kam. Syntes A var best pga deilig å ha tidlig dreiemoment å stole på.
    Hadde bare turtall på 5800. Men trykket godt det

    Hadd bcb grenrør, men sprakk opp no aldeles, slang på 940 grenrøret. Pluttselig gikk den veldig magert.... Måtte pluttselig legge på mye mer bensin nesten hele veien Så blei egentlig litt skuffa, men sannheten kom frem.
    Gikk bedre au

    Huka av aktoatorstaget og prøvde litt, gikk MYE bedre enn ennhver FB jeg har prøva. De hadde ikke hatt sjangs. Dette med lavkomp og en slapp A Kam
    E innsuget er flotte greier om man får utnyttet det! Hører det på låten au :P Er mørkere i målet

    Ett par kamerater fikk prøve den, han ene skalv så han måtte sette seg ned etterpå. Nr 2 synns det var forbanna irriterans att det gikk bedre en Corvetta med 400hk++

    Enden på visa var att bil gikk i oppløsning. Men motor står her på pall og venter på en senere anldening og dynamometer testing Bare vente til jeg er ferdig med skolegang


    PS: fy fXXn å tørst den ær

    Sist endret av TomX95; 12/07/15 kl 21:13

  19. Takk stian, Batland, m-man, Volvo360tic takket for denne posten
  20. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    årnes/akershus
    Innlegg
    160
    Antall takk

    Standard

    Har gjort noen endringer i oppsettet siden sist:
    60cc forbrenningskammer.
    46 og 38 ventiler.
    76+4,5 mm grop i stemplene.
    Original 90+ manifold.
    Hx35w turbo.
    H råder.
    680 cc dyser.
    Ms2 extra.
    Sts 237 116 kamaksler.

    Med dette oppsettet,så går bilen MYE bedre. Kjører masse fortenning og motoren går betydelig raskere opp i turtall. Trykket kommer mye raskere enn før. Har bare testet med 1,5 bar, men det føles nesten ut som om det er minst 60 hk mer en før. Gleder meg til og benke motoren igjen. Lavkomp er tydeligvis effektivt.

  21. Takk Batland takket for denne posten
  22. #17

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av stian Vis post
    Har gjort noen endringer i oppsettet siden sist:
    60cc forbrenningskammer.
    46 og 38 ventiler.
    76+4,5 mm grop i stemplene.
    Original 90+ manifold.
    Hx35w turbo.
    H råder.
    680 cc dyser.
    Ms2 extra.
    Sts 237 116 kamaksler.

    Med dette oppsettet,så går bilen MYE bedre. Kjører masse fortenning og motoren går betydelig raskere opp i turtall. Trykket kommer mye raskere enn før. Har bare testet med 1,5 bar, men det føles nesten ut som om det er minst 60 hk mer en før. Gleder meg til og benke motoren igjen. Lavkomp er tydeligvis effektivt.
    Hvilken kompresjon mener du du har nå iforhold til forrige gang ?

  23. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    årnes/akershus
    Innlegg
    160
    Antall takk

    Standard

    Rundt 7:1 tipper jeg.

  24. #19

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Jeg tror det heller er kam, 940 manifold og (ny) topp som gir deg det nye resultatet.

  25. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av stian Vis post
    Rundt 7:1 tipper jeg.
    Det er vrient å komme så langt ned som 7,0:1 på en B23(0) motor. 76x4,5 mm er "mine" tall og de gir ganske nøyaktig 8:1 på en ellers original motor.

    Tar man i tillegg opp forbrenningskamrene fra 53 ccm til 60 ccm så blir kompresjonsforholdet 7,5:1 som jeg mener er perfekt på en 8V rødmotor hvor man kjører 95 blyfri og ett sted i overkant av 1,5 ladetrykk.
    Sist endret av Batland; 20/04/16 kl 20:24

  26. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    årnes/akershus
    Innlegg
    160
    Antall takk

    Standard

    Eneste som er nytt før jeg parkerte den før vinteren, er større ventiler og lavere komp. Batland? Mener du at jeg har 8:1 i komp med 76*4,5mm stempelgrop og 60cc kammer?

  27. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av stian Vis post
    Eneste som er nytt før jeg parkerte den før vinteren, er større ventiler og lavere komp. Batland? Mener du at jeg har 8:1 i komp med 76*4,5mm stempelgrop og 60cc kammer?
    Kambytte også vel? Jeg mener at stempler dreide til 76x4,5 mm kombinert med 60 ccm forbrenningskamre gir 7,5:1.

    Hvis toppen er portet slik at du klarer å lure en original eksosventil inn til ventilstyringen i INNSUGSkanalen så bør den teoretiske sugemotoreffekten på dette oppsettet ligge en plass mellom 130 og 150 hk ved 1,5 BAR ladetrykk. Dette betyr at vi kan ta peilepunkt på: 140 hk x 2,5 BAR MAP = 350 hk.
    (og derfor 350 lb/ft i dreiemoment = 475 Nm.)
    Sist endret av Batland; 20/04/16 kl 20:42

  28. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    årnes/akershus
    Innlegg
    160
    Antall takk

    Standard

    Prøvde kammen litt før jeg senket kompen. Gikk fortsatt dårlig. Portet innsugskanalene til 35mm. Fjernet ventilstyringen. Da fikk jeg en eksosventil helt inn. Dette tipset fikk jeg av deg batland i tråden om porting.
    Kan vel takke den lave kompen og den høye tenningen for dette effektløftet. Det er faktisk ikke så dyrt og trimme på denne måten heller.

  29. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Akkurat.

    Det var ett meget godt tips! Jeg holder som du ser konsekvent fast ved at det er den helt rette måten å porte disse toppene på, og å trimme disse motorene på. Forbedringen er som du opplever, reèll, positiv og til å ta og føle på.

    Når man velger KORREKT kompresjonsforhold i forhold til ønsket ladetrykk og det aktuelle drivstoffets oktantall i MON, da kan man kjøre korrekt tenningstidspunkt. KORREKT tenningstidspunkt, det er noe alle motorer setter stor pris på og de belønner eierens vurderingsevne og avgjørelse deretter.

    Det er det som er så kjekt. Det trenger ikke bli så latterlig dyrt å trimme 8V rødmotor.

    Ta datasprutproblematikken som ett eksempel. Det er nok av dem som skal og må ha MAXXECU med aldri så mange kanaler og med multi her og multi der siden det har man hørt at noen si er bra. I praksis vil de fleste klare så godt som det samme resultatet med ett enkelt Gotec MFi X til rundt kr. 2000,- og en blokkmontert fordeler. Det har kun èn kanal til alle dysene og èn kanal til alt av tenning, men til en 8V rødmotor er det nok.
    Sist endret av Batland; 21/04/16 kl 07:34

  30. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Batland du har full innboks.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Svar: 2
    Siste post: 25/12/13, 13:58
  2. Subben burer på en måte, feil instilt eller feil med kasse ? :)
    By olesyvertsen in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 29
    Siste post: 15/12/11, 19:20
  3. skjønner ikke hva jeg har gjort feil. bakstilling v70
    By brox in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 24/07/11, 15:34

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •