Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: byttet sachs nivo dempere.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juni 2015
    VCCN medlemsnummer
    1401
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard byttet sachs nivo dempere.

    har byttet dempere bak på v70 2001,det satt sachs nivo dempere,men byttet til noe simplere og bilen ble 6cm lavere.
    ser ut sm ei siræva purke.non som vet hvoren fr tak i samme dempere,sachs nivo.??
    fa n svensk side somselger brukte,med riktig dele nr,8624606. for 2500+600frakt og så kommer norsk moms oppå der.
    det blr 3800ca.det er foren demper.jæveligdyrt,
    noen som har en mening om dette????

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. april 2010
    Sted
    Øyer
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard

    hei,bytt fjærene til vanlige.nå sitter det vel nivåmat fjærer sammen med vanlige dempere.da blir denn lav i rompa.nivåmat fjærene er mykere enn standard fjærer, for vanlige dempere.billigere løsning for deg også.

  3. #3
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av k bang Vis post
    har byttet dempere bak på v70 2001,det satt sachs nivo dempere,men byttet til noe simplere og bilen ble 6cm lavere.
    ser ut sm ei siræva purke.non som vet hvoren fr tak i samme dempere,sachs nivo.??
    fa n svensk side somselger brukte,med riktig dele nr,8624606. for 2500+600frakt og så kommer norsk moms oppå der.
    det blr 3800ca.det er foren demper.jæveligdyrt,
    noen som har en mening om dette????
    På nivåmat så henger noe av bilens vekt på demperen. Derfor blir bilen lavere bak når du bytter til ordinære dempere. Jeg har ett sett med nye bakfjærer org nr 30748382 liggende til salgs som du kan sjekke om passer.

    Men nivåmat er en fin sak og om du bruker bilen ofte med last eller henger ville jeg ha kostet på de ekstra pengene.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juni 2015
    VCCN medlemsnummer
    1401
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard sachs dempere,

    Sitat Opprinnelig postet av cortinaterje Vis post
    På nivåmat så henger noe av bilens vekt på demperen. Derfor blir bilen lavere bak når du bytter til ordinære dempere. Jeg har ett sett med nye bakfjærer org nr 30748382 liggende til salgs som du kan sjekke om passer.

    Men nivåmat er en fin sak og om du bruker bilen ofte med last eller henger ville jeg ha kostet på de ekstra pengene.
    har jeg forstått rett att det er nivo?det er ikke noe el kabler el.så.bare veldig stive dempre.
    jeg er litt usikker på hva det er.
    jeg vil ha den så høy som den var for det er 6 cm forskjell.
    nå står hjula nesten og sprikker ser ut som den er overlasta,ikke pent.
    det var en som svarte att fjerene må byttes men de er like de nye jeg har kjøpt.
    viler ikke bilen på de stive demp.kunne ikke trykke dem sammen engang mens de nye kunne jeg trykke sammen.
    hva er prisen på de stive demprene kan få kjøpt en brukt demp nivo,for 2500 +frakt og norsk moms.
    noen som vet (usikker)

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juni 2015
    VCCN medlemsnummer
    1401
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    det sitter ikke andre fjærer der så vitt jeg kan se.de fjerene jeg har kjøpt er ikke noe høyere.
    jeg vill ha bilen 6 cm opp.
    da er vell bare nivo dempere det som gjelder
    de nye demperene trykker jeg lett sammen,så da sier det seg selv att fjerer ikke løfter bilen.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juni 2015
    VCCN medlemsnummer
    1401
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    takk for svar.
    men hvorfor er det mykere fjærer når demperen er stivere,så hvitt jeg kan se er det vanlige fjerer som jeg kjøpte sammen med demp.
    det er for spett med org demp.
    hva koster ny nivo dempere?

  7. #7
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av cortinaterje Vis post
    På nivåmat så henger noe av bilens vekt på demperen. Derfor blir bilen lavere bak når du bytter til ordinære dempere. Jeg har ett sett med nye bakfjærer org nr 30748382 liggende til salgs som du kan sjekke om passer.

    Men nivåmat er en fin sak og om du bruker bilen ofte med last eller henger ville jeg ha kostet på de ekstra pengene.
    OBS. glemte å få med at de fjærene jeg har liggende for salg er til uten nivåmat.
    Det går ikke å se, synse eller ta og føle på hvor stiv en fjær er. To fjærer som ligger på benken kan se helt like ut ved siden av hverandre, men ha helt forskjellige egenskaper når de er spent opp.

    Det er riktig at nivåmat ikke har noen kabler eller andre tilkoplinger. det er bare en feit og tykk demper.

    Om jeg var deg ville jeg tatt ett bilde av chassiplata i motorrommet. Der står Chassi/VIN nr og chassi kode. Send dette bildet sammen med forespørsel om pristilbud til ett Volvoverksted i Sverige. Jeg har god erfaring med Helmia i Karlstad. Be om tilbud på byttet dempere og fjærer på bilen som du vedlegger data på, og be også om pris på samme bil bare at du ønsker å bygge om til std dempere bak. Da får du tilbake ett kostnadsførslag som inneholder priser og de delenumrene du trenger. Så er det opp til deg å velge hva du kjøper fra hvem. Nivåmat er det kun Volvo som kan skaffe orginalt mener jeg, (kansje noen nettbutikker i utlandet). Velger du å bygge om til std dempere bak kan du få dette overalt, men det er noen braketter du må må kjøpe fra Volvo da. Pris og delenr på disse vil fremkomme i kostnadsførslaget du har fått fra Volvo.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juni 2015
    VCCN medlemsnummer
    1401
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    takker for svar!
    jeg holder meg til nivo dempere da så og er bilen bedre og kjøre.
    får kjøpt brukte nivo til 2500 stk.de holder lenge.
    det er hele 6cm forskjell og d er mye. lurer på hva nivo dempere koster nye?

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.087
    Antall takk

    Standard

    ca 6K pr stk for nye nivomat til xc'en iallefall....
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  10. #10
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Nivomatdempere er svindyre, men du verden for en effekt disse har. Du kan bruke vanlige dempere (slik du har anskaffet), men da må du også ty til vanlige og stivere fjører som du sikkert har funnet ut av.
    Den letteste måten å se forskjellen på er at nivomatdempere har en belg på den nedre delen, også er de samtidig noe tjukkere enn vanlige dempere. Friske nivomatdempere er helt umulig å presse samme med kroppsvekta. Du får kanskje dytta med 5-10mm. Slitne dempere gir seg fort med kroppsvekta på.
    Jeg har nivomat på den ene bilen, men igjen satt på orginale R-fjører som ikke er beregna for nivo mat. Da får du en passe høyde, men den blir stiv som et fjell og holder høyden uansett hva du dytter inn bak.

    Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

Lignende tråder

  1. Sachs Advantage
    By Runar in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 24/02/13, 10:25
  2. Sinterlamell i Sachs 763?
    By fink in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 19/06/12, 07:53
  3. problemer etter å ha byttet dempere bak 2001 v40
    By cz-hunter in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 2
    Siste post: 13/03/11, 12:34
  4. SACHS dempere
    By kjellt in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 07/08/10, 15:39

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •