Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Aircondition V50

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. aug. 2014
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard Aircondition V50

    Jeg tror at ACn på V50 er defekt, men jeg er ikke sikker, er det noen mulighet for å bruke vida til å feilsøke her? Jeg prøvde å lese ut feilkoder, men fikk ikke noe info på at det skulle være noe galt med den.

    Den blåser ikke særlig kaldt, kan den bare være å fylle på gass eller kan det være noe annet?

    Jeg føler at den er litt sånn av/på. Noen ganger blåser den nemlig kaldere enn andre ...

    Tips og forslag mottas med takk

    Tom

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Det kan være at du har en lekkasje i systemet ditt. Jeg vet ikke hvor mye vida kan lese ut på ac.
    En enkel test er jo å sette bilen på tomgang i varmen, slå på recirc på lufta og full kjøling, da skal det bli rimelig kjølig i bilen.

    Jeg er ikke så veldig kyndig på ac men i de fleste tilfeller er det lekkasje som er synderen, blir for lite gass og lavtrykksvakta slår ut.
    Gjør ofte at kompressoren står og slår inn og ut hele tia.
    Det tragiske med ac anlegg er at det alltid virker som noe som har blitt kasta sammen i siste lita på fabrikken.

    Hvis du kjenner noen som har manometersett til ac så kan du koble på det og se hva som skjer på lavtrykkssiden, husker ikke trykket men synker det ned mot 0 har du for lite gass.

    En mulighet er da å fylle på mere gass og ha i sporstoff. Da kan du bruke UV lampe for å se etter lekkasjer.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  3. #3
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Er mulig å lese av trykket på AC anlegget via
    VIDA
    . da får du raskt svar på om du er fri for gass eller ikke.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. aug. 2014
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Det kan være at du har en lekkasje i systemet ditt. Jeg vet ikke hvor mye vida kan lese ut på ac.
    En enkel test er jo å sette bilen på tomgang i varmen, slå på recirc på lufta og full kjøling, da skal det bli rimelig kjølig i bilen.

    Jeg er ikke så veldig kyndig på ac men i de fleste tilfeller er det lekkasje som er synderen, blir for lite gass og lavtrykksvakta slår ut.
    Gjør ofte at kompressoren står og slår inn og ut hele tia.
    Det tragiske med ac anlegg er at det alltid virker som noe som har blitt kasta sammen i siste lita på fabrikken.

    Hvis du kjenner noen som har manometersett til ac så kan du koble på det og se hva som skjer på lavtrykkssiden, husker ikke trykket men synker det ned mot 0 har du for lite gass.

    En mulighet er da å fylle på mere gass og ha i sporstoff. Da kan du bruke UV lampe for å se etter lekkasjer.
    Jeg har hørt at det er helt normalt at systemet kan tappe seg mellom 10% - 15% i året uten at det behøver å være en lekkasje, så det kan hende at den rett og slett trenger mer gass. Det er 2008 modell så det kan stemme rimelig greit.

    Jeg har fått veldig mange forskjellige priser på AC fylling. Hva slags pris er "normalt" å betale for denne jobben for en 2008 V50?

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. aug. 2014
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Er mulig å lese av trykket på AC anlegget via
    VIDA
    . da får du raskt svar på om du er fri for gass eller ikke.
    Har du noen ide om hvor i
    VIDA
    , jeg finner dette? Jeg har sjekket litt rundt, men klarte aldri å finne det ...

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TCU Vis post
    Jeg har hørt at det er helt normalt at systemet kan tappe seg mellom 10% - 15% i året uten at det behøver å være en lekkasje, så det kan hende at den rett og slett trenger mer gass. Det er 2008 modell så det kan stemme rimelig greit.

    Jeg har fått veldig mange forskjellige priser på AC fylling. Hva slags pris er "normalt" å betale for denne jobben for en 2008 V50?
    Kjenner ikke til det. Faren min driver med ac service så har bare fiksa det selv...
    Er vel ikke uvanlig at de tar 1000-1500kr bare for fylling, gassen er dyr. Eller dvs gassen er ikke dyr med Norge as har mye avgift på gassen.
    Det trasige er at hvis du betaler noen for å fylle ac så kobler de seg på og fyller, lekker det så koster det fortsatt det samme.
    Skal de feilsøke for å finne lekkasjen så koster det fort mye penger.

    Faren min har fått taki noe lurium som skal fungere ala kanel i radiator, følger med gassen og skal tette lekkasjer.
    Vi skal teste det på en traktor nå snart som vi ikke har maktet å finne lekkasjen på. Det koster litt for middelet men hvis en sparer 1-2 fyllinger så mener jeg det er innafor.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Ville kostet på meg en visuell sjekk. På min forsvant på mystisk vis senterbolten og clutch/drivaksel hadde vandret ut over en tomme.
    Med den var seff også drivremmen over en tomme utav posisjon, så da ble det i tillegg skjevkjørt stramme/løpehjul med tilhørende lagerskrik.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  8. #8
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TCU Vis post
    Har du noen ide om hvor i
    VIDA
    , jeg finner dette? Jeg har sjekket litt rundt, men klarte aldri å finne det ...
    Nå begynner det å bli en stund siden sist jeg sjekket.
    Men se under
    ECM
    eller
    CEM
    .

    Slik er det i alle fall på XC/V70 serien. Mulig det ikke er mulig på V50.

    V50 er veldig godt kjent med defekt kondenser. Dårlig kvalitet i materialet som fører til korrosjon, evt steinsprutskader!
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. aug. 2014
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Nå begynner det å bli en stund siden sist jeg sjekket.
    Men se under
    ECM
    eller
    CEM
    .

    Slik er det i alle fall på XC/V70 serien. Mulig det ikke er mulig på V50.

    V50 er veldig godt kjent med defekt kondenser. Dårlig kvalitet i materialet som fører til korrosjon, evt steinsprutskader!
    Ok, takk for info. Da prøver jeg der først

Lignende tråder

  1. Aircondition
    By AndreLuddvik in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 27
    Siste post: 11/07/13, 23:09
  2. Aircondition - '99 v70 2.5TDI
    By VRom in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 17/07/10, 16:50
  3. bygge på aircondition på 240
    By volvo2før in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 13/07/10, 17:25
  4. Aircondition
    By Per-Oskar in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 24
    Siste post: 19/06/10, 12:13

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •