Brukere som er tagget i denne tråden

Side 1 av 7 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 152

Tråd: Daruu's garasjetråd

Hybrid View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #1
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard Daruu's garasjetråd

    Tenkte jeg fikk lage meg en "garasjetråd", kanskje jeg er litt flinkere til å oppdatere når jeg gjør noe med bilene, hehe.

    Per nå har jeg følgende biler, legger ved trådene her, men kommer nok til å oppdatere i denne tråden framfor i de enkelte trådene.
    1989 744 GL. Førstebil som aldri skal selges, blir heller ikke "ferdig" noengang http://forum.vccn.no/showthread.php?...aner-oppdatert!
    1977 244 DL. Restaureres, får turbomotor osv http://forum.vccn.no/showthread.php?...BILEN-G%C3%85R!
    1979 245. Tidligere eid av flere stk her på forumet. http://forum.vccn.no/showthread.php?...-sin-Volvo-245
    1997 945. Bruksbil http://forum.vccn.no/showthread.php?...040#post716040

    I tillegg har jeg noen delebiler, så er nok bil å ta av ihvertfall, hehe.

    Kommentarer er alltid hyggelig
    Sist endret av Daruu; 26/08/15 kl 22:21

  2. #2
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Fikk i vinter en mondeo i fronten på 945'n, det endte i en solid bulk...


    Etter mye krangling med forsikringsselskapet endte det med en OK erstatningssum. Ny(brukt) skjerm, lykt, blinklys og diverse grilldeler ble skaffet (hadde det meste på delebil), og etter endel timer med retting og banning i beste villmarken auto stil (en jekkestropp, en 242 og ei slegge!) fikk jeg hekta det sammen sånn tåelig OK. Jeg har ingen bilder fra rettingen, men det er nok like greit

    Med "hel" bil igjen handla jeg ett sett med grå skinnseter som jeg fikk for en grei sum. Disse hadde raknet i sømmen på setene flere steder, men ett par timer med synål og fiskesene så var de fult brukbare igjen.
    I forbindelse med EU kontroll nå i juni så bytta jeg alt av kuler og ledd i forstillinga + hadde firehjulskontroll(bytta tannstang for en tid tilbake så det måtte til uansett).
    Savna i hele vinter lys bak når man drev å kjørte ting på henger, så lagde til 12v uttak bak + festa led lys på ene Dstolpen. Ser ikke så pent ut, men fungerer som bare det(noe som egentlig beskriver bilen generelt.)

    Har i de siste dagene hatt trykk i vannslangene, mistenker jo toppakningen såklart, men hverken bruker vann eller ryker. Tips til hva man kan sjekke? Motoren har gått nesten 400k, så vurderer å bytte til en som har gått mindre om det skulle bli aktuelt.

    Neste bilrelaterte på agendaen nå er å plukke ned 242 delebilen. Deretter skal forstillinga på 245'n (og bakstillinga på 244'n.)
    Burde strengt tatt gjort ferdig 244'n først, men var ikke veldig populært å masse biler som ikke var kjørbare stående, så må få iveien 245'n først for husfredens skyld
    Skal gå over det som er sveiset å ha på godt med tynnstoff + gå over kanter og der det evt måtte trenges så den er best mulig beskyttet mot rust. Det renner også inn vann ett sted på hver side, som jeg håper jeg vet hvor er, som må tettes. Desverre har jeg ikke innendørs plass til denne, så den må inntil videre stå ute på pressenning...
    Har ett par framstoler som passer sånn noenlunde sammen med resten av interiøret, de skal også inn. I tillegg skal motorrom, ledningsnett og ja generelt hele bilen gåes kjapt over så den er klar for EU asap.
    Lakk må den også få, men der har jeg ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gå for ennå...

    Legger ved ett bilde av vogna og delebilen

  3. #3
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Her er endel av grunnen til at bilene har fått for lite tid... Møkkahus !

    244'n står å venter under støvet, innimellom isolasjon, 2x4 og annen drit

  4. #4
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Var en tur hos kenta i Eda idag å henta en motor som, hvis jeg har litt flaks og ting går på skinner, blir kasta inn i 245'n så den er klar for noen runder på Våler til vccn treffet.
    Hyppigere oppdateringer vil nok komme i i tiden framover ihvertfall....

    Øl, capri sonne og motor, ser litt verre ut på bildet enn det var i virkeligheten

  5. #5
    Lasse R sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    2694
    Innlegg
    2.921
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daruu Vis post
    Var en tur hos kenta i Eda idag å henta en motor som, hvis jeg har litt flaks og ting går på skinner, blir kasta inn i 245'n så den er klar for noen runder på Våler til vccn treffet.
    Åssen ligger'u ann? Blir du klar?

  6. #6
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    garasjetråder er kjekt, får fulgt med på litt av hvert da

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  7. #7
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Er litt lettere å oppdatere bare man plundrer med no småtteri i en slik tråd også syntes jeg
    Har fått heist b230FK'n opp i motorstativet og plukket av det meste som skal av. Må få taki pakningssett så jeg får bytta diverse pakninger og simringer mens jeg "240 prepper" motoren.
    Fått sett igjennom litt av delelageret å funnet frem både oljekjøler og en 13c turbo som skal være ok, så det blir vel å hive på det i første omgang.
    Tok noen kjipe bilder, men dropbox er ikke samarbeidsvillig så får ikke lastet de opp nå

  8. #8
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard


    Stusselig å stå i grusen å skru, spessielt når det er motor... Men det får bare gå, garasjen er hardstappa med diverse annet så.

  9. #9
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Snart ferdig med simringer og pakninger på motoren nå, samt bytta akslingen til fordeleren.
    Funnet frem et grenrør som er OK, men det har "EGR høl", åssen bruker folk å tette det?

    Satt i senkefjører i en av ekstra settene med fjørbein jeg har liggende, disse blir montert i morgen tenker jeg. Da skal jeg også se på diverse elektrisk på 245'n, å gjøre den klar til EU

  10. #10
    Registrerte brukere Mr. Nilsen sin avatar
    Medlem siden
    30. mai 2010
    Sted
    Verdens navle, Brumunddal
    VCCN medlemsnummer
    779
    Innlegg
    156
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daruu Vis post
    Funnet frem et grenrør som er OK, men det har "EGR høl", åssen bruker folk å tette det?
    finna sveiseapparetet og dra ei larve, sitter muttera igjen så sveiser du kun den evnt
    Volvo 242 79' model T6 fullblodsræser prosjekt
    Vw T5 08' model bruksbil/trekkvogn

  11. #11
    AKL sin avatar
    Medlem siden
    04. juli 2010
    Sted
    Aurskog-Høland
    VCCN medlemsnummer
    165
    Innlegg
    352
    Antall takk

    Standard

    Jeg skjærte av egr røret, banka inn en litt for stor bolt der.. Ble tett det i allefall.. Litt jall da men..

  12. #12
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    La i ei mutter og sveisa rundt på skruegreia som satt der, så det er nok tett nå, takk for tipsene

    Fikk bytta fjører og satt på andre/fiksa fjørbein for ett par dager siden, er da litt forskjell på fjørene...


    Bytta ett indre endeledd som mildt sagt var JÆVLIG krokete (syntes ikke så bra på bilde men )

    Utrolig nok så ble bilen endel bedre å kjøre etterpå...

    Ladelampa lyser, og instrumentpanelet er bare delvis operativt i 245'n, så det må jeg få sett på asap.
    Må også bytte fremre del av eksosen, er ett grovt høl der.
    Tror jeg skal prøve å bytte tempsensoren både til hjernen og instrumentet, bilen går veldig fett når den er varm, mistenker at det sitter 740 tempsensorer der nå.

    Kan denne her fordeleren fra B230A brukes på FK motoren?

  13. #13
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Fått ordna masse småplukk nå på vogna. Vinduspussere, bytta dash, tette lekkasje, bytta framstoler osv.
    Er igjen litt, men med EU på onsdag må jeg få gjort det snart.
    Håper den går bra, isåfall kommer jeg til å ta vogna til Våler i helga, rekker ikke motorbytte så blir nok ikkenoe kjøring men...

  14. #14
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Hatt prøveskilter på vogna i dag, kom akkurat ei mil før simringen foran på kammen takka totalt for seg, å det spruta olje overalt.
    Fikk taua den nesten hjem før jeg hørte "spjoink-donkdonkdonk" x2 fra under bilen, fikk taua siste biten forsiktig så kom meg da hjem til slutt.
    Fant fort ut at mellomakslingen hang bare igjen i gummien, spørs om noen har vært litt slurvete med igjendragningen av bolter, *host* Christian
    Med nye bolter så var jo det fiksa, kasta også inn en A kam med ny simring, bilen ble endel sprekere.

    Fungerte fint etterpå, å er klar for EU i morgen. Tenkte ikke på å ta motorvask, men får tro de ikke henger seg så veldig opp i det gamle oljesølet

  15. #15
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daruu Vis post
    Hatt prøveskilter på vogna i dag, kom akkurat ei mil før simringen foran på kammen takka totalt for seg, å det spruta olje overalt.
    Fikk taua den nesten hjem før jeg hørte "spjoink-donkdonkdonk" x2 fra under bilen, fikk taua siste biten forsiktig så kom meg da hjem til slutt.
    Fant fort ut at mellomakslingen hang bare igjen i gummien, spørs om noen har vært litt slurvete med igjendragningen av bolter, *host* Christian
    Med nye bolter så var jo det fiksa, kasta også inn en A kam med ny simring, bilen ble endel sprekere.

    Fungerte fint etterpå, å er klar for EU i morgen. Tenkte ikke på å ta motorvask, men får tro de ikke henger seg så veldig opp i det gamle oljesølet
    Å det henger de seg nok opp i, potensielt miljøproblem er 2er på nye reglementet
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  16. #16
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Rekker ikke bytte motor, om EU går bra skal jeg kjøre vogn til Våler, så får se

  17. #17
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    EU godkjent!

  18. #18
    Registrerte brukere turbocontainer sin avatar
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    nordland-sortland
    Innlegg
    394
    Antall takk

    Standard

    Spennende tråd! Skal følge med her skal nokk ikke Være noe i veien for og bruke den fordeleren. Er vanligvis en tom fordeler som blir brukt pm om du trenger 242 helt opprustet?
    1976 Volvo 242 (b230ft,Getrag,Holset++)
    1987 Volvo 740 (b230fk,m90)

    garasjetråd : http://forum.vccn.no/showthread.php?...3%A5d-INNBRUDD!

  19. #19
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Trivelig at folk følger med
    Da prøver jeg med den fordeleren etterhvert.
    Ja 242'n er nok long gone, desverre.

  20. #20
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Ble bråbestemt at det skulle farge på 245'n, så nå har jeg drevet med noe jeg virkelig ikke kan...
    Skulle hatt ihvertfall 3 nye dører, ny bakluke og ny v framskjerm, men har gjort det beste utav det som alt sitter der. Står til "tørk" nå, også blir det farge i løpet av morgendagen.
    Hvis resultatet ikke er for ille tar jeg vogna til våler på lørdag

  21. #21
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Rakk jo bare nesten å bli ferdig med fargen i dag, får gjøre det siste i morgen og ta turen med 945'n til Våler istedet.
    Dårlig med bilder, tok visst et i går mens jeg drev å gjorde ting jeg virkelig ikke kan
    Sist endret av Daruu; 11/09/15 kl 22:15

  22. #22
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard



    Ble ikke helgærent syntes jeg. Litt "tigerstriper" på panser og tak, så får ta det en gang til når jeg gidder.
    Lyst på mere spenstig farge etterhvert også, men får se

  23. #23
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Fått plukka rent det meste fra 242'n nå, fant blant annet ut at det satt en K kam på den som selvsagt ble plukket av

    245'n fungerer tåelig greit. Ene framdemperen som var dårlig har selvfølgelig punga, så de må byttes. Men holdt igjennom EU'n, noe som var poenget, hehe. Får fikse det før 4hjulskontroll.
    Rister også noe voldsomt i ett eller annet når man passerer 80km/t, kjennes ut som mellomakslingen så får se på det en dag også.

  24. #24
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    242'n og 945'n er nå spiker, og gårdsplassen hos gamlingene er litt ryddigere, noe de nok er godt fornøyd med, hehe.

    245'n har blitt satt på paller for å få den opp av bakken + bredd over med pressenning (med lufting under presenninga). Der står den nok endel bedre enn rett på bakken
    Der får den stå til de har sluttet å salte igjen.

    Nå har det seg slik at 1 + 1 ofte = 3, så ser ut som jeg får enda mindre tid til bil utover Kutt i bilparken må helt klart til, men har vanskelig for å bestemme meg for hvilken jeg skal kvitte meg med, har ikke lyst til å selge noen egentlig, hehe

    945'n har fått nye fjører + dempere bak, det trengtes. I tillegg har jeg ikke merket noe mere til "kokeproblemene", så spørs om det bare var ac'n som lagde lyder
    Sist endret av Daruu; 25/11/15 kl 13:06

  25. #25
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Søknad om B230FK + senk på 245'n sendt til vegvesenet.
    Skal ta komptest på 945'n for å se an standen på motoren, lyst på ny bil etterhvert men tenkte nå å holde ut med den til det skjer no kritisk

Side 1 av 7 1 2 3 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Daruu's 1977 244DL - BILEN GÅR!
    By Daruu in forum 200 -serien
    Svar: 363
    Siste post: 09/10/17, 21:25
  2. Svar: 50
    Siste post: 12/03/14, 01:56
  3. Eskil95's Garasjetråd- 760/960
    By Eskil95 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 22
    Siste post: 06/05/13, 09:18

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •