Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  7
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 37

Tråd: Utdrager til diesel-dyser???

  1. #1
    Registrerte brukere peodudn sin avatar
    Medlem siden
    09. juli 2010
    Sted
    Alta
    Innlegg
    177
    Antall takk

    Standard Utdrager til diesel-dyser???

    Noen som har tips hvor man får tak i utdrager for dysene? De har en tendens til å sitte ganske godt fast.
    Volvo S80, 2007

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mars 2011
    Sted
    Hvittingfoss
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Hei,

    De sitter ikke fast i det hele tatt. Måtte bytte virvelgreia på min D5, og da må du ut med de dysene. Klemmene som presser ned de dyser anbefales å bytte. Drivstoff ledning kan godt gjenbrukes.

    Lykke til.


    Ewout
    Har Vida og Dice tilgjengelig i Hvittingfoss område.

    Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

  3. #3
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Ikke undervurder dysene mister! Jeg stod på motorblokka i knebøy possisjon og prøvde å markløfte dysene ut av blokka, det funket ikke. Jeg kan ikke si at jeg anbefaler den måten jeg endte med å bruke heller, men bruk mye rustløser og prøv forsiktig å vri dysene etter de har vært druknet i rustløser hvertfal 10-12 timer. Løsner de, så skal det gå greit å løfte de rett opp, da er jobben enkel. Om de ikke løsner og du ikke har fått tak i verktøy, så kan du prøve følgende på eget ansvar.

    Sett en skiftenøkkel over metallblokken på fremsiden av dysene hvor du også finner tilkoblingsventilene til dyserørene. (IKKE ta skiftenøkkelen rundt ventil, ta den rundt metallklossen og se om du kan bruke den ekstra makten i skiftenøkkelen til å vri rundt dysen.

    Så fort dysen løsner litt, bare litt er nok, så kan du ta en gripetang over dysene (Ikke i plasthuset på toppen, men metalldelen rett under som ser ut som et mutterhode. Du vil ikke skru den opp, og du vil heller ikke ødelegge noe med mindre du er klar til å kjøpe nytt, så ikke bruk mer makt enn det som er absolutt nødvendig. Prøv å løft opp etter gripetangen med ene hånden og viggle dysen med og mot klokken til du står med den i hånden.

    Når du skal sette alt på plass igjen så husk å skift følgende, ellers kan du miste kompressjonen.
    -Kobberpakninger til dyser
    -dyseklammer
    -Festeskruer

    Alternativt så er det mange som mener at du også bør skifte dyserørene, men dette er til en viss grad valgfritt.
    Om bilen lugger når du har satt alt på plass har du kanskje tatt livet av en dyse.

    Oh, og en liten FYI: LAGRE DYSENE TØRT OG OPPREIST Beklager caps-lock, men det er noe jeg har snakket med flere verksteder om, eldre dyser er svært omfintlige og går i stykker for det minste, så ha det i bakhodet :P
    Skal du kjøpe nye dyser så anbefaler jeg Diesel Grossisten på det sterkeste. Gunstige priser og kjapp leveranse.

    Lykke til!
    Sist endret av th3-1nonly; 15/06/15 kl 12:16

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  4. #4
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Ewout Vis post
    Hei,

    De sitter ikke fast i det hele tatt. Måtte bytte virvelgreia på min D5, og da må du ut med de dysene. Klemmene som presser ned de dyser anbefales å bytte. Drivstoff ledning kan godt gjenbrukes.

    Lykke til.


    Ewout
    Disse kan sitte så fast at det kan gå flere timer med å ta ut 1 stykk.
    Men verkstøyet kan du kjøpe hos volvo.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mars 2011
    Sted
    Hvittingfoss
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Da var jeg heldig da.

    Jeg har satt de dysene i et beholder med diesel. Tipper at det var det beste jeg kunne gjøre fordi de er lagt til dieselbiler ;-)

    Jeg kan bekreft at du må bytte de koberpakningen, dyseklammer og skruer. Jeg slet litt med startproblemer etterpå. Etter bytting var alt helt i orden igjen.


    Ewout
    Har Vida og Dice tilgjengelig i Hvittingfoss område.

    Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

  6. #6
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Pass på at du ikke legger dysa flatt. Den må alltid stå oppreist.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  7. #7
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    Pass på at du ikke legger dysa flatt. Den må alltid stå oppreist.
    Her vil eg ha en forklaring

  8. #8
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Som jeg skrev i min post, dysen må alltid stå oppreist dersom den er brukt fordi innmaten i den er svært ømfintlig etter langvarig bruk. Det skal lite til for å skade den, bruker du f. Eks en glidehammer for å ta ut en injektor så svekker du den.
    Om det er skrevet i stein tror jeg nok ikke, men better safe than sorry :-P

    Sent from my D6603 using Tapatalk

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  9. #9
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av th3-1nonly Vis post
    Som jeg skrev i min post, dysen må alltid stå oppreist dersom den er brukt fordi innmaten i den er svært ømfintlig etter langvarig bruk. Det skal lite til for å skade den, bruker du f. Eks en glidehammer for å ta ut en injektor så svekker du den.
    Om det er skrevet i stein tror jeg nok ikke, men better safe than sorry :-P

    Sent from my D6603 using Tapatalk
    Har du sett oppbygningen på en dyse?

    Det som er inne i en dyse er et pizoeletrisk element som styrer åpning og lukking av dysen. Ingenting som kan bli skadet her.


    Mulig du blander med coiler at disse ikke skal snues opp ned. Noen coiler inneholder en kjølevæske som kan flytte på seg hvis denne blir snudd opp ned.

  10. #10
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av C.Erstad Vis post
    Her vil eg ha en forklaring
    Er av samme grunn som du nevner vedr. coil.
    Mange injectorer har en olje som fungerer som en "støtdemper", hvis du legger dysa flat vil olja renne ut. Det er sikkert ikke det på volvo sine diesel dyser, og jeg tror ikke det er så vanlig, men når man er usikker er det bedre å være på den sikre siden.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  11. #11
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    Er av samme grunn som du nevner vedr. coil.
    Mange injectorer har en olje som fungerer som en "støtdemper", hvis du legger dysa flat vil olja renne ut. Det er sikkert ikke det på volvo sine diesel dyser, og jeg tror ikke det er så vanlig, men når man er usikker er det bedre å være på den sikre siden.
    Aldri hatt noe problem med at volvodysene ligger. Kommer også liggende i eske fra fabrikk.
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  12. #12
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    Er av samme grunn som du nevner vedr. coil.
    Mange injectorer har en olje som fungerer som en "støtdemper", hvis du legger dysa flat vil olja renne ut. Det er sikkert ikke det på volvo sine diesel dyser, og jeg tror ikke det er så vanlig, men når man er usikker er det bedre å være på den sikre siden.
    Den olja du snakker om heter diesel.
    Ta en nærmere kikk her.
    Injector.jpg

    Og du sier du tror. Du vet altså ikke?
    En dieseldyse er en mekanisk del som består av delene du ser der oppe.
    Nyere dyser har pixoeletriske element som gjør at dysa åpner seg. Da disse ikke åpner på trykket.

  13. #13
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Joa det er sant at det ikke er noen olje i disse, og at innsidene er teflon belagte for å hjelpe til med smøring.
    Nyere typer er i mange tilfeller piezoelektriske, dysene til en D5244T4 er derimot ikke det.
    Om det er noe som helst væske i disse det tviler jeg på, men det er en eller annen love juice i de som gjør at de går istykker for det minste.
    Når det er sagt, en commonrail opererer med et så enormt trykk at det skal lite svikt til i selve dysen for at du ikke klarer å bygge opp nok trykk til at dysen vil åpne seg. Idet minste på disse bilene. Hvilke dyser som sitter i 1.6d og 2.0d kan jeg ikke si, og det er godt mulig disse er piezoelektriske og "tåler mer" men rule of thumb er at dyser skal behandles som et sandslott. Er du litt for hardhendt så kan du like gjerne begynne på nytt.
    Dysene til en 2.4d / d5 tåler ikke en dritt, sitter de litt fast så løper du også stor sjanse for at de ryker i forsøket på å fjerne de.
    Men selvsagt, jeg skal ikke avvise at det er en myte at dysene ikke må legges flatt. Men jeg vet at etter jeg skiftet alle mine fordi jeg ikke hadde den generelle "greit å vite" informasjonen. Så setter jeg ikke 3000 i dysekontroll + 4500 per dyse for at jeg ikke tok en forhåndsregel om å lagre de stående.
    Jeg har blitt fortalt i ettertid og har selv opplevd hvor skjøre bosch commonrail dyser er, og derfor.

    Better safe than sorry.

    Sent from my D6603 using Tapatalk
    Sist endret av th3-1nonly; 18/06/15 kl 08:14

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  14. #14
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av th3-1nonly Vis post
    Dysene til en 2.4d / d5 tåler ikke en dritt, sitter de litt fast så løper du også stor sjanse for at de ryker i forsøket på å fjerne de.
    Men selvsagt, jeg skal ikke avvise at det er en myte at dysene ikke må legges flatt. Men jeg vet at etter jeg skiftet alle mine fordi jeg ikke hadde den generelle "greit å vite" informasjonen. Så setter jeg ikke 3000 i dysekontroll + 4500 per dyse for at jeg ikke tok en forhåndsregel om å lagre de stående.

    Sent from my D6603 using Tapatalk
    Nå har eg i løpet av min karriere demontert over 300 D5 dyser.
    Kan telle på en hånd hvor mange av dem som har blitt ødelagt under demontering.

    En dyse på en D5244T4 er en elektromekanisk typ med servoassisterade solenoider. Også kalt for en piezoelektrisk type.

    Men å tro eller ha hørt noe er ikke godt nok. Dette er fakta.
    En dyse kan du snu alle veier du vil. Tåler normal håndtering.

  15. Takk Holern, Vatnehol takket for denne posten
  16. #15
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av C.Erstad Vis post
    Nå har eg i løpet av min karriere demontert over 300 D5 dyser.
    Kan telle på en hånd hvor mange av dem som har blitt ødelagt under demontering.

    En dyse på en D5244T4 er en elektromekanisk typ med servoassisterade solenoider. Også kalt for en piezoelektrisk type.

    Men å tro eller ha hørt noe er ikke godt nok. Dette er fakta.
    En dyse kan du snu alle veier du vil. Tåler normal håndtering.
    Jeg ser meg villig til å lære av mine missinformerte feil, og det er alltid bra å avkrefte urbane myter, for all del.

    Så godt kjent som du er med Bosch dysene til disse D5'ene, så vil jeg gjerne for fremtidige referanser og generell nysjerrighet vite hvilken av disse komponentene som er en Piezoelektrisk modul, for utifra denne ser jeg en fjærspent ventil med en magnetspole i topphuset som assisterer med åpning av dysen. Jeg er ikke krass eller noe, men dette ser ut som en solenoid dyse for meg, og jeg ser ikke noe piezoelektrisk modul noe sted.


    De tåler vanlig bruk som nye eller overhalte, det er jo ganske sikkert. Men som gamle, skal du bare skifte virvelspjeldet eller toppdekselpakningen og bilen har rullet med samme dysene som er fra fabrikken, så tåler ikke disse alverden.

    Jeg føler du overvurderer de, og du føler jeg undervurderer de, så det er jo helt klart at vi ikke kommer frem til en median her. Men av erfaring fra generelle hendelser, ting som er "gammelt" og som har vært under kontinuerlig bruk / missbruk over lengre tid vil være svekket. Kvalitetsvare eller ikke, banene på et kretskort på 30 år gammel elektronikk kan komme løs om det blir feil behandlet under flytting. Så jeg har heller ikke noen tro på at deler i en dyse ikke kan bli ytterligere svekket eller frakturert om de blir lagt på siden. Delene i en dyse er trossalt presise til nanometern per idag, og kan vann polere steiner, så kan dieselen ved langvarig bruk shave av partikler fra innmaten. Det som jeg vet er fakta er at dyser ikke må hvile på spissen uansett hvilken retning. Men det er der "faktaen" stopper.

    Feilinformasjon, panikk, paranoia, konspirasjon, usanne fakta eller hvilken kategori du ønsker å plassere mitt utsagn i om å ikke legge dysene på siden basert på hva andre mekanikere/individer har fortalt meg. Det koster ikke mange kaloriene å lage noen hull i en pappeske slik at dysene kan stå lagret oppreist. Jeg mener, sant eller ikke, det er ikke latterlig det jeg foreslår, og det er ikke som om jeg ber han om å danse rundt et pentagram med dysene i midten og må be til Beelzebub for at dysene ikke blir en annen utgift enn den først planlagt. Og generell nåde.

    Så jeg vet ikke hvor vi står her jeg, men det er ikke til enighet, det er hvertfal sikkert.
    Sist endret av th3-1nonly; 18/06/15 kl 10:13

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  17. Takk Vatnehol takket for denne posten
  18. #16
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Har alltid brukt glidehammer for å slå ut dysene på. Ikke opplevd problemer med dette, men alt med måte. Må ikke røske ut dysa på første slag. Dieseldyser trenger heller ikke å være avhengig av å ligge, men grunnen til at de ikke bør ligge er pga. at diesel fordufter/renner ut, og pakningene tørker opp. Jeg kjøper lokk som passer på dyseskruene og skrur på dette når jeg legger fra meg dyser. Da vil ikke dieselen renne ut
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  19. #17
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Har alltid brukt glidehammer for å slå ut dysene på. Ikke opplevd problemer med dette, men alt med måte. Må ikke røske ut dysa på første slag. Dieseldyser trenger heller ikke å være avhengig av å ligge, men grunnen til at de ikke bør ligge er pga. at diesel fordufter/renner ut, og pakningene tørker opp. Jeg kjøper lokk som passer på dyseskruene og skrur på dette når jeg legger fra meg dyser. Da vil ikke dieselen renne ut
    Gir mening.

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  20. #18
    Registrerte brukere peodudn sin avatar
    Medlem siden
    09. juli 2010
    Sted
    Alta
    Innlegg
    177
    Antall takk

    Standard

    Nå har ihvertfall bilen stått en uke på verksted. De får ikke dysene løs. De foreslo å bare bruke bilen slik den er med defekt virvelspjeld.
    Volvo S80, 2007

  21. #19
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Hmm....syns det høres rart ut. Aldri opplevd problemer med å dra ut dyser. Men noen kan nok sitte, ja.

    Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  22. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mars 2011
    Sted
    Hvittingfoss
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Volvo verksted?:(
    Har Vida og Dice tilgjengelig i Hvittingfoss område.

    Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

  23. #21
    Registrerte brukere peodudn sin avatar
    Medlem siden
    09. juli 2010
    Sted
    Alta
    Innlegg
    177
    Antall takk

    Standard

    Jepp. Volvoverksted
    Volvo S80, 2007

  24. #22
    Registrerte brukere peodudn sin avatar
    Medlem siden
    09. juli 2010
    Sted
    Alta
    Innlegg
    177
    Antall takk

    Standard

    Ba også om softwareoppdatering på girkasse. De har nullstilt den og skal vistnok "lære" mitt kjøremønster og selvprogrammeres etter en 4-5 tura. Starta fra verkstedet nå og det første jeg merker er at jeg har lite motorkraft. Gir full gass og det skjer lite. Klarte knapt nok å få 80kmt i svak oppoverbakke. Er dette en del av programmeringa, eller har de gjort noe feil?? Er litt frustrert nå. Verksted har tatt helg og er nyskjerrig på dette
    Volvo S80, 2007

  25. #23
    Registrerte brukere peodudn sin avatar
    Medlem siden
    09. juli 2010
    Sted
    Alta
    Innlegg
    177
    Antall takk

    Standard

    Sjekka dette selv. Viste seg at de har glemt å stramme slangeklemma til slangen fra Turboen
    Volvo S80, 2007

  26. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juli 2014
    Sted
    Skui
    VCCN medlemsnummer
    1178
    Innlegg
    420
    Antall takk

    Standard

    Hvilken verksted bruker du ???? Høres ut som at den er helt ubrukelig :( :( Di ta vel også penger for å tulle med bilen din ??
    Erre mulig ??
    -08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km

  27. #25
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av orfaman68 Vis post
    Hvilken verksted bruker du ???? Høres ut som at den er helt ubrukelig :( :( Di ta vel også penger for å tulle med bilen din ??
    Erre mulig ??
    Den kommentaren synes jeg er ganske unødvendig.

    Fortsatt bare mennesker som jobber på verkstedene !!!

    Kaste stein i glasshus er ikke bra. Alle kan gjøre feil, denne gangen en enkel feil heldigvis. Gi beskjed til verkstedet hva som ble oppdaget, og gi dem en sjanse til å rydde opp
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Diesel til turbo diesel
    By kila in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 12/02/14, 19:10
  2. Mercedes 300 diesel byttes mot BMW/volvo2/7/9-serie diesel
    By divad in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 24/03/13, 01:27
  3. Diesel i kjølevæsken D5252T (VAG Diesel)
    By Stig-Arne in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 15/03/12, 19:57

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •