Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Finnes ratgiring til disse bilene?

  1. #1
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard Finnes ratgiring til disse bilene?

    Finnes ratgiring til disse bilene?
    På langtur med tung last på slep, kjører jeg konstant på tiptronicen, men da må man strekke seg til spaken.
    Merket på 18timers kjøreturen at noe rattgiring over hardanger hadde vært ideellt
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  2. #2
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Får det i alle fall til MY13 og nyere. Tror ikke det finnes til eldre biler.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  3. #3
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    kan ikke tro det er mer enn 3kabler som skal til for å få dette til å fungere.
    Så om rattgiringsopplegget finnes, og rattstammen er lik, skal jeg nok få koblet det til =)
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  4. #4
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Slenger meg på her, har en
    P2
    S60, men selve prinsippet skal være ganske simpelt i seg selv, er jo bare to trykknappbrytere i tiptronic-funksjonen, så å lage en parallelkobling opp til rattstammen skulle ikke være umulig vil jeg tro.

    Hadde vært gøy å fått på min også, selvom det blir hjemmemekk og mye arbeid.
    -X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
    -X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
    -X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
    2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3

  5. #5
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    De jobbet med dette over på Swedespeed. Det er vel i prinsipp mulig, men de spekulerer i at man også må skifte ut rattmodulen for å få det til å funke, i tillegg må man gjøre lettere arbeid med en dremel for å få plass. Ellers virket det som plug and play.
    Jeg vet at det er noen som har gjort dette på
    P2
    modellene med suksess da. De er ikke kommet fullt så langt med P3 modellene enda dessverre, og det koster noen kroner, har tenkt tanken en stund selv, men dette er så langt som jeg er kommet i researchen.

    However! Det skal i teorien være mulig å bare ta noen ledningen fra geartronic delen i girspaken, strekke de til rattet og koble de til noen flapper (Eller allerede eksisterende knapper i rattet om du vil styre med volumknappene, skulle det være din ting!) uten at du trenger noe som helst annet. Jeg skal sjekke opp i mulighetene for dette når jeg yanker ut girspaken til helgen for å skifte lysene i den.

    EDIT: Det var ihvertfal det denne karen gjorde med sin BMW, så det er håp! http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=576444

    http://forums.swedespeed.com/showthr...-wheel-paddles
    Sist endret av th3-1nonly; 30/04/15 kl 08:48

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  6. Takk Morgis takket for denne posten
  7. #6
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Det finnes universal kit som dette til racing simulatorer, med riktig kabling så skal du kunne bruke disse, jeg hiver meg definitivt løs på og rapporterer funnene mine når jeg kommer så langt! Jeg har kun tilgang og tid til å teste dette på min egen bil som er en P3 S80, så vil dessverre ikke kunne si om dette funker på en
    P2
    . Men så lenge det er mulig å bruke gear-tronic så skal planen funke for begge i teorien.

    Som sagt, jeg rapporterer når jeg har fått testet mer!

    http://www.ascher-racing.com/shop/paddle-shifter/

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  8. #7
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Har ikke funnet ut så veldig mye enda, og med det har jeg både gode og dårlige nyheter.

    Plukket ut chipen til girspaken nå for å sjekke om det er noen modifikasjoner som kan gjøres med den slik den er, og vel, i teorien vil svaret være ja, det er den gode nyheten.
    Den dårlige nyheten er at det kan bli ganske tricky, siden bilen benytter seg av Hall-Effect sensorer og ikke knapper, så må jeg finne de lederne på sensorene som gjelder, hvilke verdier disse har når magneten er i nærheten av de, og dermed huke disse opp til et set med knapper og motsand.

    Den svarte lille klossen er en helt vanlig magnet, når kassen settes i manuell så er den nærme Sensoren i midten, sensorer reagerer på magnetfeltet, og den får et visst motstand alt etter hvor langt unna magneten er.

    Når du girer opp kommer magneten nærme den øverste sensoren markert + og når du girer ned er den nærmest den merket med - Ganske basic.

    Så er det fremdeles mulig ?
    Jeg vil si ja. Men du vil trenge noen modifikasjoner for at det skal funke.
    Det er dog mulig at de eldre modellene ikke benytter seg av hall effect sensorer, noe som vil gjøre jobben noe simplere.

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  9. #8
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Har funnet ut litt mer, har funnet en Hall-Effect sensor som er ganske lik på den som er på kontrollern, jeg skal eksperimentere litt med disse. De jeg har funnet er noen Honeywell S&C SS59ET og koster 30kr stykket, så det er relativt dyre komponenter, men disse passer i 5v området som er til kontrollern.

    Så rattgiring er per nå FULLT 100% mulig, however, uten videre utforskning ville det gått på bekostning av muligheten for å bruke girspaken til å gire opp og ned.

    Derimot, går alt iorden så kommer begge deler til å fungere, og jeg kommer deretter til å reversere opp og ned på girspaken slik at du girer opp ved å dra spaken mot deg og vice versa. Grunnet personlig preferanse, har kjørt en del simulatorer, så har vendt meg til den måten å gjøre ting på.

    Siden jeg er så godt igang her, om folk har innvendinger eller ønsker, så er dette tiden å komme med det på!

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  10. Takk Morgis takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Er virkelig tannstag på disse bilene så fordømt dårlige?
    By Borstad in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 07/02/13, 22:43
  2. Kjøp av '07 C30 1,6d - Noen vanlige feil/problemer med disse bilene?
    By volvoRsport in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 2
    Siste post: 12/11/12, 17:53
  3. Samme understell på 20V og T5(R) bilene?
    By Svirre in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 20/07/12, 09:45
  4. Kjøp av volvo V40 1,8l 2000mod hvordan er disse bilene?
    By Bjørnstad in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 0
    Siste post: 07/08/11, 19:06

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •