Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  6
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 44 av 44

Tråd: s60/s80 kjøp av bil med høy km

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. jan. 2014
    Innlegg
    386
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rcar Vis post
    Hei dag otto
    S80 er veldig mye bil for pengene ja.
    Litt gubbete, derav også prisen... !?!
    Men man lærer seg som Volvomann for å like og nyte (komforten).
    Kan altså absolutt anbefales, kjører T6 selv (med et stort )
    Om man ikke er avhengig av stasjonsvogn er det vel det å regne som den bilen som gir "mest for pengene" uten tvil vil jeg si.
    Har ofte hatt voksne eiere og derfor roligere kjørt og bedre vedlikeholdt enn f.eks S60.
    S80 (bensin) bør etter min mening ha minimum en 200 Hk for å fortsatt kunne oppfattes som både kvikk og komfortabel.
    Da har du 2,4/2,5 Turbo, 2,9 sugis, T5 og T6 å velge mellom.
    Men selvsagt er mindre motorer også et alternativ - for eksempel er en 170 hk 2,4 billigere å drifte en noe sprekere turbobiler. Da gjerne i kombinasjon med manuell. (140 Hk blir alt for snaut...men det kan jo selvsagt enkelt fikses)
    Den "lille" 2 liter turboen er ofte sliten hvis bilen har gått langt (har vel vært kjørt litt mer på turtall og bør sjekkes nøye)
    Forstilling på disse trenger dog et solid røsk med bytte av det meste på 200-250 km, er litt underdimensjonert med tanke på vekt. (Bak bør foringer og støtdempere sjekkes )
    - Men kjøper man en bil som har runnet 275` (+) er ofte en del av dette byttet (!)
    - Det samme gjelder bremser - men der har man ofte en ny tørn på 275-300...

    Rust er minimalt, men samler seg tidvis i område rundt hengerfeste (hvis den har det) og noen ganger ruster de i fillebiter i hjulbrønnen fremme og opp mot dempertårn i front (sett på flere tidlige modeller...med produksjonsfeil ???)

    T6en er absolutt den bilen som gir mest for pengene med tanke på nypris og prisen nå; Men bruker et lite oljefelt hver måned og har (oftest) mer utstyr som kan gå i stykker enn den jevne S80.
    - Er også en del dyrere deler kontra øvrige (f.eks katalysator(er) og turbo(er) )

    Generelle råd ellers er som for øvrige Volvo; sjekk veivhusventilasjon, oljelekkasje, tett takluke (om den har det), rustent eksosanlegg, hjullager,
    ETM
    (om den jobber jevnt & kontrollert).

    En god indikator på en godt holdt S80 med høy km er originalt interiør uten vesentlig subbe slitasje på seter, ratt og midtkonsoll-lokk. (Har sett mange originale langmilere der dette er pent og originalt - og da er bilen oftest slik ellers også)
    - Å kjøpe en som har gått kilometerne side på langkjøring kontra småkjøring utgjør jo også et hav av forskjell. (Gjelder selvsagt generelt)
    Automatkassene er som på Volvoer flest fra denne era - noe du bør sjekke nøye. (Spesielt på T6 med GM kasse ! Men de er ofte er de byttet og fulgt mye bedre opp gang nr 2)

    http://www.dinside.no/32959/test-volvo-s80-t6

    VH
    Rcar
    Jeg har en v70 med 2,0t. Syns den virka slapp så jeg ville chippe den. Fant da ut at org turbo ikke lukket spjeldet på eksos siden så fikk ikke ladetrykk.

    Bytta turbo og chippet den å går greit nå syns jeg uten å ha prøvd tilsvarende. Er vel uansett ingen rakett i utgangspunktet.

    Å denne har gått 460 000km

  2. #27
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    T6en har en så merkelig girkasse, at for meg er den litt uaktuel. Kjørt det en gang, og det fristet lite til gjentakelse. Mange kasser er dårlige/må byttes, og det er mye surr med dem. Softwaren på de var heller ikke noe som imponerte

    Jeg er mindre skeptisk til en diesel med høy km. Diesel smører bedre enn bensin, og det gjør at det oftest er mindre slitt i sylindervegger osv. Har mye mindre oljeforbruk på min 2,5 TDI enn jeg hadde på min 850 2,3 T5 da jeg kjøpte den, enda den hadde gått 100 000 mindre
    Merkelig kasse ?
    Vil ikke si at T6 har ikke noe spesielt rar girkasse...men aner lett at den er amerikansk kontra japansk.
    Dette var et valg Volvo tok, da de måtte ha en kasse som tålte kreftene i T6en.
    Samt at de måtte jo følge markedet hva Premium biler hadde for girkasse - der hadde alle de store Tiptronic.
    Dog var de i de tidlige år, litt optimistiske med service intervallene på kassa....
    Klart den føles gammel i dag, men jeg syntes alt i alt at det er en positiv opplevelse - alder på teknologien tatt i betraktning (!)
    Må ha vært en gammel og dårlig kasse du prøvde. (Dog fungerer kassen også dårlig i forbindelse med
    ETM
    som har litt problemer - da finner den kassa på mye rart )
    Men igjen man må ta utgangspunkt i et eksemplar som er i orden.
    Smeller man den over i manuell (tiptronic) er den også riktig så kvikk...
    Så er den er utrolig langbeinet - gjør glatt 85-90 i 1 gir... T6en går også så stille at glemmer du deg bort og har på radioen - kan du fort vekk glemme hvem gir du har den i....har tatt meg i å ligge å cruise i 70 i 1 gir et par ganger.
    Huff jaja...
    Men hadde den vært å få tak i manuell hadde jeg valgt dette (men det får man dessverre ikke).

    En større Volvo 5mmer/sekser bensin har fort vekk bortimot samme km potensiale som en diesel vil jeg nå si. (I alle fall sammenlignet med D5en)
    Smøring...tja.... (service / oljeskift intervallene må jo følges, men det gjelder jo begge drivstofftypene)
    Dog en bensinmotor rever mer og yter mer - slik blir det jo noe mer slitasje av....
    Men tror også den generelle eierne av en motortype må taes under lupen...(blir som med interiøret ditt)
    Ofte er det slik at eierne av en diesel er roligere typer enn for eksempel eierne av en T5.
    En T6 igjen....
    Så er det jo forskjell mellom modellene også - er ikke nødvendigvis samme eierne på S60en som ny, som på S80en (!)
    Hvem som er 2 og 3 eierne er også ofte interessant.
    Og et faktum er jo at en automat slites ofte mindre enn en manuell...det er jo noe å ta med i betraktning.
    Men igjen der også tilbake til tidligere eiere (eieren).

    Men for all del, diesel er et fornuftig alternativ (spesielt hva gjelder forbruk), også overaskende god motor i S80 selv om den "bare er (var)" på 140 hester. (Dog er vel det momentet sin fortjeneste).
    - Ja jeg ønsker meg også diesel, men bare hver gang jeg tanker (dog tanker jeg ofte )

    Vh Rcar
    Sist endret av Rcar; 09/04/15 kl 07:20
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  3. #28
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rcar Vis post
    Merkelig kasse ?
    Vil ikke si at T6 har ikke noe spesielt rar girkasse...men aner lett at den er amerikansk kontra japansk.
    Dette var et valg Volvo tok, da de måtte ha en kasse som tålte kreftene i T6en.
    Samt at de måtte jo følge markedet hva Premium biler hadde for girkasse - der hadde alle de store Tiptronic.
    Dog var de i de tidlige år, litt optimistiske med service intervallene på kassa....
    Klart den føles gammel i dag, men jeg syntes alt i alt at det er en positiv opplevelse - alder på teknologien tatt i betraktning (!)
    Må ha vært en gammel og dårlig kasse du prøvde. (Dog fungerer kassen også dårlig i forbindelse med
    ETM
    som har litt problemer - da finner den kassa på mye rart )
    Men igjen man må ta utgangspunkt i et eksemplar som er i orden.
    Smeller man den over i manuell (tiptronic) er den også riktig så kvikk...
    Så er den er utrolig langbeinet - gjør glatt 85-90 i 1 gir... T6en går også så stille at glemmer du deg bort og har på radioen - kan du fort vekk glemme hvem gir du har den i....har tatt meg i å ligge å cruise i 70 i 1 gir et par ganger.
    Huff jaja...
    Men hadde den vært å få tak i manuell hadde jeg valgt dette (men det får man dessverre ikke).

    En større Volvo 5mmer/sekser bensin har fort vekk bortimot samme km potensiale som en diesel vil jeg nå si. (I alle fall sammenlignet med D5en)
    Smøring...tja.... (service / oljeskift intervallene må jo følges, men det gjelder jo begge drivstofftypene)
    Dog en bensinmotor rever mer og yter mer - slik blir det jo noe mer slitasje av....
    Men tror også den generelle eierne av en motortype må taes under lupen...(blir som med interiøret ditt)
    Ofte er det slik at eierne av en diesel er roligere typer enn for eksempel eierne av en T5.
    En T6 igjen....
    Så er det jo forskjell mellom modellene også - er ikke nødvendigvis samme eierne på S60en som ny, som på S80en (!)
    Hvem som er 2 og 3 eierne er også ofte interessant.
    Og et faktum er jo at en automat slites ofte mindre enn en manuell...det er jo noe å ta med i betraktning.
    Men igjen der også tilbake til tidligere eiere (eieren).

    Men for all del, diesel er et fornuftig alternativ (spesielt hva gjelder forbruk), også overaskende god motor i S80 selv om den "bare er (var)" på 140 hester. (Dog er vel det momentet sin fortjeneste).
    - Ja jeg ønsker meg også diesel, men bare hver gang jeg tanker (dog tanker jeg ofte )

    Vh Rcar
    Nå har jo Volvo selv sagt at grunnen til at det ble GM-kasse var fordi det var de eneste som klare å levere en kasse som fikk plass nedi der. Problemet er jo at den takler jo ikke kreftene som er i en T6, det er jo hele problemet. Se på de bilene som har ligget på finn gjennom årenes løp. Det er enten problemer, eller har vært byttet girkasse på 90% av dem. Jeg (og mange med meg) synes den flotte motorkarakteristikken blir drept av en dårlig 4-trinns girkasse som er giret på en merkelig måte.

    Det lukter jo feil lang vei - premiummotor med 272HK og 4-gir! Det blir jo ikke bra Har 4-trinns i S80en min også, fordi det er diesel. Det er jo ikke en bra løsning, men det er jo en traktormotor på 140HK. Har man en T6 på nær det dobbelte antall hester, så burde man kunne forvente en litt mer imponerende kasse enn det der

    Men nå har jeg fortsatt tilgode å se at du stiller deg kritisk til noe du selv eier.

    Men altså, motoren er jo strålende, det er bare synd de har ødelagt noe med en så lite passende girkasse.
    Sist endret av Daniel V; 09/04/15 kl 08:59
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  4. #29
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Jeg har aldri kjørt en T6 av denne eldre typen, men det kunne nok ha vært interessant å prøve.

    Er det noe betydelig problem med automatkassen annet enn antallet gir og forholdene mellom dem? Rcar skriver at den glatt gjør 85-90 i 1. gir. Det virker for meg noe tilsvarende hva man får på 2. gir med f eks min 2,0T med femtrinns automat. Er da forskjellen noe særlig annet enn at T6 mangler et slikt lavt 1. gir som jeg har på min 2,0T?
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  5. #30
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Hei larsverm
    Er utrolig mye luksus og kraft for pengene.
    Er Aisin i "vanlige" S80, GM i T6. Altså en helt annen kasse.
    General motor sin tiptronic kasse er helt avhengig av god kjøling og god olje ofte for å holde seg frisk og rask.
    40000 km er anbefalt bytte intervall (nå).
    Holder man den og drar på med vett; lever også de kassene lenge....men;
    Mye hardkjøring i "manuell" på ei kasse som har godt langt og med T6 motor som er chippet opp til 320-330 hk og 480 - 550 nm er ingen god combo.
    Er så mye kraft fra bunn i denne motoren at det blir ikke noen tomrom av kraft noe sted, selv om man selv (eller bilen) girer til andre gir i 20-30 km/t eller tredje i 50 eller 4 i 65.
    Dessuten er den så stille at om man fyker avgårde i 60+ i første hører man omtrent ikke det heller....
    Anser ikke antall gir og forhold som et problem overhodet - for annet enn forbruk.
    Men klart er jo giret til 330 km/t og det gjør den jo ikke

    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  6. #31
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Heisann -
    Jo da, ikke tvil om at det er kasser av forskjellig fabrikat - jeg bare noterer meg at en del har innvendinger mot GM-kassen og lurer mest på hva som er ulikt på en "ikke ønskelig måte".

    Sitat Opprinnelig postet av Rcar Vis post
    Mye hardkjøring i "manuell" på ei kasse som har godt langt og med T6 motor som er chippet opp til 320-330 hk og 480 - 550 nm er ingen god combo.
    Da er man vel i nærheten av misbruk, eller i det minste over grensen for hva man skal stole på vil gå bra.

    Sitat Opprinnelig postet av Rcar Vis post
    Er så mye kraft fra bunn i denne motoren at det blir ikke noen tomrom av kraft noe sted, selv om man selv (eller bilen) girer til andre gir i 20-30 km/t eller tredje i 50 eller 4 i 65. Dessuten er den så stille at om man fyker avgårde i 60+ i første hører man omtrent ikke det heller....
    Anser ikke antall gir og forhold som et problem overhodet - for annet enn forbruk.
    Om det gjør det noe mer "forbilledlig" kan sikkert diskuteres, men det finnes "historiske paralleller", for å si det slik (fritt etter hukommelsen fra "Deutsche Autos"): Gamle store Mercedeser tilsvarende S-klasse og slikt nedpå 1970-tallet hadde gjerne tretrinns automat i kombinasjon med de største motorene, mens billigere biler av samme merke hadde firetrinns automat.

    Sitat Opprinnelig postet av Rcar Vis post
    Men klart er jo giret til 330 km/t og det gjør den jo ikke
    Det samme kan man mer eller mindre si om en del andre biler også, men T6 har nok naturlige forutsetninger for å nå en del høyere opp på speedometeret enn de fleste andre.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  7. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. jan. 2014
    Innlegg
    386
    Antall takk

    Standard

    GM kasser er klrt sagt møkka kasser.

  8. #33
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Thomazz Vis post
    GM kasser er klrt sagt møkka kasser.

    Som sagt; oljeskift hver 40000 er påkrevet. Ekstra oljekjøler er en fin forsikring. Vettug kjøring.
    Har enda ikke klart å ødelegge GM kassa, men har da byttet nok Aisin kasser oppimellom....
    Men skulle gitt mye for ei manuell kasse i bilen uansett

    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  9. #34
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    [QUOTE=Daniel V;945632]Men nå har jeg fortsatt tilgode å se at du stiller deg kritisk til noe du selv eier.

    Ja hva skal man svare til det ?
    Har jo hatt bekjentskap med de fleste Volvomodeller (og ofte i (mange) flere eksemplarer)
    Som du vet hater jeg bla
    ETM
    (Uten å ta den diskusjonen opp på ny) Er mange bekker små...
    Egentlig er det mange biler (bilmerker) som både går bedre, er morsommere og er bedre også; Men Volvo har det altså blitt (!)
    (Sier ofte at jeg skulle ha konvertert til Nissan )
    Hva gelder mine egne biler - så er vel den personlige oppfatninga at alt egentlig er gammel bråta....men entusiasmen får meg allikevel til å heve titusener inn i den gamle dritten
    Å DA MÅ MAN PRØVE Å I DET MINSTE LATE SOM
    Liker egentlig ikke noen gamle automatgirkasser fra fra Volvo med mindre en 6 gir (+) og relativt nytt.
    Skal man finne et bilmerke som eter automatkasser som Volvo å man vel forville seg over på VW.
    Men... man sitter ikke å klager å syter over alt småtteri på et entusiastforum; og snakker om hvor mye "dritt" det egentlig er med Volvo.
    (Si som en lokal forhandler av merket sa; åååååå her er det myyyye penger - med køen av Volvoer som sto utenfor verkstedet og ventet på rep)
    Nei ! Man svelger det, går (dvs forhåpentligvis kjører) videre og maler alt litt rosa
    Har man en 15 år gammel bil, må man senke forventningene noe.... Og Tiptronic girkasse i 1999 var rått. (Punktum)
    I dag....
    Men igjen til 60000-70000 ? med en knall maskin og masse utstyr = mer enn OK.
    (Men pass for al del på; at det er fulgt opp) Eller ikke...få da bare riktig pris (!)
    - Ei kasse er alltid å oppdrive og bytte er da heller ikke en alt for vanskelig jobb....

    Og har man (dvs jeg) en ting (f.eks en gitt bil) så er det fordi jeg følte at den appellerte til meg (i forhold til betalt) pris - da er jeg naturlig nok ikke spesielt negativ før jeg er negativ.
    - Også har jeg den filosofien at jeg kjøper den, bruker den (litt opp?) og koster på som faen - litt til (eller evt ikke)....for blir jeg lei jævelen (eller dritten da altså går i stykker); ja da.... høgger jeg den

    Rcar
    Sist endret av Rcar; 09/04/15 kl 22:47
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  10. #35
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Det hjelper gjerne litt å forstå ting utfra sin rette sammenheng.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  11. #36
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    [QUOTE=Rcar;945766]
    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    Men nå har jeg fortsatt tilgode å se at du stiller deg kritisk til noe du selv eier.

    Ja hva skal man svare til det ?
    Har jo hatt bekjentskap med de fleste Volvomodeller (og ofte i (mange) flere eksemplarer)
    Som du vet hater jeg bla
    ETM
    (Uten å ta den diskusjonen opp på ny) Er mange bekker små...
    Egentlig er det mange biler (bilmerker) som både går bedre, er morsommere og er bedre også; Men Volvo har det altså blitt (!)
    (Sier ofte at jeg skulle ha konvertert til Nissan )
    Hva gelder mine egne biler - så er vel den personlige oppfatninga at alt egentlig er gammel bråta....men entusiasmen får meg allikevel til å heve titusener inn i den gamle dritten
    Å DA MÅ MAN PRØVE Å I DET MINSTE LATE SOM
    Liker egentlig ikke noen gamle automatgirkasser fra fra Volvo med mindre en 6 gir (+) og relativt nytt.
    Skal man finne et bilmerke som eter automatkasser som Volvo å man vel forville seg over på VW.
    Men... man sitter ikke å klager å syter over alt småtteri på et entusiastforum; og snakker om hvor mye "dritt" det egentlig er med Volvo.
    (Si som en lokal forhandler av merket sa; åååååå her er det myyyye penger - med køen av Volvoer som sto utenfor verkstedet og ventet på rep)
    Nei ! Man svelger det, går (dvs forhåpentligvis kjører) videre og maler alt litt rosa
    Har man en 15 år gammel bil, må man senke forventningene noe.... Og Tiptronic girkasse i 1999 var rått. (Punktum)
    I dag....
    Men igjen til 60000-70000 ? med en knall maskin og masse utstyr = mer enn OK.
    (Men pass for al del på; at det er fulgt opp) Eller ikke...få da bare riktig pris (!)
    - Ei kasse er alltid å oppdrive og bytte er da heller ikke en alt for vanskelig jobb....

    Og har man (dvs jeg) en ting (f.eks en gitt bil) så er det fordi jeg følte at den appellerte til meg (i forhold til betalt) pris - da er jeg naturlig nok ikke spesielt negativ før jeg er negativ.
    - Også har jeg den filosofien at jeg kjøper den, bruker den (litt opp?) og koster på som faen - litt til (eller evt ikke)....for blir jeg lei jævelen (eller dritten da altså går i stykker); ja da.... høgger jeg den

    Rcar

    Det er vel akkurat den siste holdningen din som har gjort at det er så få T-5R biler igjen Du hogger jo det som hogges kan

    Men over til tema: Ting blir ikke bedre enn man gjør det til selv, men jeg kommer fortsatt til å mene (sammen med MAAANGE andre) at girkassa på T6en er en trist affære
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  12. #37
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    [QUOTE=Daniel V;945774]
    Sitat Opprinnelig postet av Rcar Vis post


    Det er vel akkurat den siste holdningen din som har gjort at det er så få T-5R biler igjen Du hogger jo det som hogges kan

    Men over til tema: Ting blir ikke bedre enn man gjør det til selv, men jeg kommer fortsatt til å mene (sammen med MAAANGE andre) at girkassa på T6en er en trist affære
    1) Får si som far sa da han ble æresmedlem i en lokal Harley klubb. (Han driver altså huggeri av japanske MC)
    - For hver japanske sykkel jeg hugger; holder jeg minst 10 på vegen...sa han. (Det hadde de altså ikke tenkt på...)
    - Veldig mange av T-5R / R osv delene jeg har hatt - har da altså gått tilbake til andre biler som trenger disse delene (!) For eksempel Laloba er nok veldig fornøyd med interiøret i sin (en av dem ) T-gule....
    Ikke minst er det bra for verdien av de øvrige R bilene at det blir mindre (!) Og det er jo gull

    2) Har aldri hevdet at GM girkassen er suveren...det er det andre personer (kremt ) som fremstiller at jeg hevder
    - Jeg kommer med fakta: Kassen merkes at den er amerikansk ("Volvo S80 T6 ble laget/var tiltenkt for amerikanerne"), den er langbeinet mulig å dra 85+ 1 første og 330+ i fjerde, hvilket den ikke gjør (her snakker vi altså om utveksling), oljeskift må tas senest hver 40000 og ekstra oljekjøler anbefales (= skjør kasse), skriver også "bruker et lite oljefelt hver måned"....
    For å ikke snakke om hva jeg avslutter med, sitat; "Automatkassene er som på Volvoer flest fra denne era - noe du bør sjekke nøye. (Spesielt på T6 med GM kasse ! Men de er ofte er de byttet og fulgt mye bedre opp gang nr 2)"
    - Så la oss ikke la dette skli helt ut (som vanlig)
    At jeg personlig ikke føler noe problem med girkassens utveksling, da den "fantastiske " T6 motoren lett drar i gang det langbeinede 1 giret og kan gire til 2,3 eller 4 lenge før bilen går for høyt på turtall - så må det være lov å hevde (er også heller ikke usannsynlig påstand da maskina har et betydelig moment fra bunn)
    * Men går "drittbilen" min i stykker - så hever jeg inn ny motor/girkasse gått 7700 mil (Har det liggende i reserve), evt igjen gidder jeg ikke det; Ja, da skur jeg den i biter (syntes den filosofien er rimelig idiotsikker jeg)
    Sparer meg for følgende frustrasjoner; Lei meg for at bilen gikk i stykker, lav salgspris og ikke minst ikke reklamasjon på solgt bil.
    - Men bank i bordet; frem til da - så trives jeg altså meget godt med bilen, slik som du også trives med din dieselpurke
    (Har nå gitt den absolutt alle deler forstilling nytt og nye Koni FSD rund baut, nye powerflex rundt om, har også nye R bremser foran/bak som ligger å venter til jeg får tak i et sett med originale 18" Pegasus. I fjor ble snurrer, katalysatorer og eksos byttet. Kassa mi har gått 90 og er byttet olje på/flushet hver 40000 ).

    Rcar
    Sist endret av Rcar; 10/04/15 kl 07:17
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  13. #38
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Altså - best, optimalt eller ikke er ikke nødvendigvis så viktig sett fra sidelinjen, men mer hva og hvordan.

    Ellers har det også vært skrevet at S80 T6 har forekommet med TRE-trinns automat. Er det reelt, eller mest en sammenblanding av at en innkjøpt amerikansk automatkasse "like godt kan være tretrinns som firetrinns"...?
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  14. #39
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Kassa heter 4T65E...(EV/GT) og har 4 gir.
    Elektronisk styrt kasse.

    Dog er det da dem som har erfart at de plutselig mangler 4 gir på denne kassa
    Det er en clutch hub inne i denne kassa for 4. gir, og den har en lang hul aksel med splines på den ene enden, og riller på den andre enden som lamellene skal ski inn på.
    Rillene på den lille enden blir slitt over tid og til slutt er de nedslipte, særlig om man har gammel olje, brent (overopphetet) olje eller lekkasje i radiator (slik at kjølevann trenger inn i olja til kassa).
    Konstant inn og ut av 4. gir og lockup i 4. gir legger også vekt på rillene med konstant hamring og tilbake fra drivlinje lastendring legger mye stress på rillene som til slutt fører til svikt og ikke noe 4 gir (!)

    Rcar
    Sist endret av Rcar; 10/04/15 kl 18:29
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  15. Takk otello takket for denne posten
  16. #40

    Medlem siden
    31. jan. 2013
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    926
    Innlegg
    151
    Antall takk

    Standard

    Det som da er interesangt er, når kom XC90 med ny og forbedret automat kasse?
    Og hvilken type og typebetegnelse på kassa kom da?
    Sist endret av otello; 11/04/15 kl 20:08
    Hobbymekaniker
    XC70 D5 Automat Summum 2007.
    X XC70 2.4T Ocean Race 02.
    X 850 T5 94.
    X 264, 75.

  17. #41
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    [QUOTE=Rcar;945794]
    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post

    1) Får si som far sa da han ble æresmedlem i en lokal Harley klubb. (Han driver altså huggeri av japanske MC)
    - For hver japanske sykkel jeg hugger; holder jeg minst 10 på vegen...sa han. (Det hadde de altså ikke tenkt på...)
    - Veldig mange av T-5R / R osv delene jeg har hatt - har da altså gått tilbake til andre biler som trenger disse delene (!) For eksempel Laloba er nok veldig fornøyd med interiøret i sin (en av dem ) T-gule....
    Ikke minst er det bra for verdien av de øvrige R bilene at det blir mindre (!) Og det er jo gull

    2) Har aldri hevdet at GM girkassen er suveren...det er det andre personer (kremt ) som fremstiller at jeg hevder
    - Jeg kommer med fakta: Kassen merkes at den er amerikansk ("Volvo S80 T6 ble laget/var tiltenkt for amerikanerne"), den er langbeinet mulig å dra 85+ 1 første og 330+ i fjerde, hvilket den ikke gjør (her snakker vi altså om utveksling), oljeskift må tas senest hver 40000 og ekstra oljekjøler anbefales (= skjør kasse), skriver også "bruker et lite oljefelt hver måned"....
    For å ikke snakke om hva jeg avslutter med, sitat; "Automatkassene er som på Volvoer flest fra denne era - noe du bør sjekke nøye. (Spesielt på T6 med GM kasse ! Men de er ofte er de byttet og fulgt mye bedre opp gang nr 2)"
    - Så la oss ikke la dette skli helt ut (som vanlig)
    At jeg personlig ikke føler noe problem med girkassens utveksling, da den "fantastiske " T6 motoren lett drar i gang det langbeinede 1 giret og kan gire til 2,3 eller 4 lenge før bilen går for høyt på turtall - så må det være lov å hevde (er også heller ikke usannsynlig påstand da maskina har et betydelig moment fra bunn)
    * Men går "drittbilen" min i stykker - så hever jeg inn ny motor/girkasse gått 7700 mil (Har det liggende i reserve), evt igjen gidder jeg ikke det; Ja, da skur jeg den i biter (syntes den filosofien er rimelig idiotsikker jeg)
    Sparer meg for følgende frustrasjoner; Lei meg for at bilen gikk i stykker, lav salgspris og ikke minst ikke reklamasjon på solgt bil.
    - Men bank i bordet; frem til da - så trives jeg altså meget godt med bilen, slik som du også trives med din dieselpurke
    (Har nå gitt den absolutt alle deler forstilling nytt og nye Koni FSD rund baut, nye powerflex rundt om, har også nye R bremser foran/bak som ligger å venter til jeg får tak i et sett med originale 18" Pegasus. I fjor ble snurrer, katalysatorer og eksos byttet. Kassa mi har gått 90 og er byttet olje på/flushet hver 40000 ).

    Rcar
    Det var et langt svar på en halvveis spøkefull replikk fra meg

    Skal ikke spore av med mer T6 OT nå, er vel bare mappingen av kassa flere av oss ikke liker.

    Nå er ikke AW-50-42 noen racerkasse det heller, men så sitter jo den kun på de kjedelige 2,5 TDI motorene i S80, og da har jo ikke folk noe forhåpning om at det er er verstingkasse. Det gjør de i større grad med en T6 som Volvo promoterte som en sportslig bil.

    Nei, la oss selge alle disse gamle bilene og kjøpe oss S80 med V8er i stedet
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  18. #42
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Akkurat det tenker jeg på i blant som interessant hvis det skal være noen særlig vits i å bytte ut den jeg har.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  19. #43
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    En kamerat av meg her inne hentet en 07 S80 V8 med 48 000km på telleren i Nederland nå i høst. Blir gøy å teste den til sommeren! Vannvittig flott bil!
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  20. #44
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Ellers: Med tanke på de lave prisene på S80, som vi har vært en del inne på her, slår det meg plutselig at den som jeg har også kan havne på låven etter hvert hvis jeg fortsetter å ha den og vedlikeholde den noen år til. For i fortsatt god stand ser jeg for meg at den vil ha mer verdi som kommende klassiker enn i salgsmarkedet for eksempel tre år fra nå...
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

  1. Kjøp av v70
    By Trond D. in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 26/07/12, 13:45
  2. Kjøp av 850/V70
    By Joakim in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 28
    Siste post: 22/10/11, 16:36

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •