Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: B230FK allergisk mot væromslag (allergisk mot turbotrykk/dårlig tenning).

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Innlegg
    168
    Antall takk

    Standard B230FK allergisk mot væromslag (allergisk mot turbotrykk/dårlig tenning).

    Hei folkens.

    Har vært plaget en stund nå med dette problemet. Problemet kommer ved væromslag, som det er mye av i Oslo-området for tida.
    Når mildværet slår inn, blir bilen allergisk mot turbotrykk. Bilen funker normalt opp mot 0.3-0.4 bar ved kald motor, så øker "trykktåleransen" etter som jeg får kjørt motor varm.
    Merk at motor ikke blir frisk ved driftstemp, men etter kjøring i 30-40 min. Da kan jeg dra på ved 1 bar.

    Symptomet er dårlig tenning når trykket slår inn, så jeg regner med at det er kondens i fordeleren som forårsaker dette.
    Hadde dette problemet vinteren 2012/2013, da løste det seg ved å bytte fordeler. Men jeg nekter å tro at det skal være nødvendig å skifte denne annenhvert år?

    Problemet merkes ikke om man kjører normalt/bestefarstil. Man må bygge trykk/kjenne akselerasjon. Ved stabilt vær merker jeg ingenting, uansett temperatur ute.

    Jeg vil bare høre om det er flere som har slike problemer. Om kanskje noen har tips til hva jeg kan forbedre for å hindre dette.
    Sist endret av Feiltenning; 08/02/16 kl 17:47

  2. #2
    Registrerte brukere Kauto sin avatar
    Medlem siden
    23. juni 2012
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    210
    Antall takk

    Standard

    prøv å bytt temp sensor i toppen til motor styringen, den kan bli dårlig med tiden. og er et litt kjent problem. Er ikke dyr heller
    *Volvo V40 2001 mod - Solgt *Volvo 940 LT 1996 mod - Solgt *Volvo 244 1978 mod - Solgt *Volvo 144 B20A 1973 mod - Solgt *Volvo 850 2,5 20v 1995 mod - Solgt *Volvo 940 LT 1997 mod - Solgt *Volvo 940 Classic 1996 mod - God bilen!

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Jeg ville tatt en overgang av alt av kontakter til motorstyring i motorrommet med rensespray beregnet for elektriske forbindelser, og etterpå en spray med beskyttende effekt beregnet til kontakter.
    Selv om alt av kontakter var tette når de var nye, trenger de ikke lenger være hermetiske når bilen etterhvert passerer 10, 15, 20 år osv.
    Om fordelerlokk og rotor heller ikke har vært av på 2 år så er det nok på tide med en sjekk i det minste. Det samme med plugg og coilkabler.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Innlegg
    168
    Antall takk

    Standard

    Takker for tips.

    Var bare så vidt jeg kom meg hjem i dag, så i morgen blir det hasteskruing. Dette betyr at jeg mest sannsynlig må benytte meg av Biltema deler, noe jeg egentlig ikke er interessert i å ha i mitt tenningssystem.

    Spray med beskyttende effekt, har du noen spesifikke? Spray til å rense elektronikk-kontakter har de jo "overalt", så det skal nok gå bra.

    Temp sensor, vil den gjøre bilen allergisk mot værforandring da?
    Sist endret av Feiltenning; 01/03/15 kl 21:47

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Om du først skal på Biltema. Jeg har prøvd noen sprayer fra de, bla oksidrens og kontakbeskytter.
    http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ov...sidrens-36523/
    http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ov...skytter-36524/
    Førstnevnte fungerer rimelig bra på lett irr og korrosjon, og sistnevnte etterlater en tynn tørr film som beskytter og smører. Elktronikkrens er som regel mer eller mindre rein isopropanol, og er ikke så bra på korrosjon.
    Jeg har fikset lysproblemer jeg har hatt med tilhengeren min flere ganger med de 2 sprayene
    Pluggkabler fra Biltema mener jeg skal være av god kvalitet.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Innlegg
    168
    Antall takk

    Standard

    Fikk lyst å lage fordelerløs tenning med wasted spark. Unngå hele problematikken.

    Men det får bli en annen gang

    Link

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Innlegg
    168
    Antall takk

    Standard

    Hei folkens. Må nesten løfte denne, da samme problem oppsto også i år...

    Når jeg ble plaget med dette i fjor, så endte jeg med å bytte temp-sensor i toppen, fordelerlokk, alle tennkabler og tennplugger. Bilen har holdt seg frisk helt til nå på lørdag 06.02.2016 (nesten ett år).
    Tenningen fusker så snart turbytrykket passerer 0,3 bar. Hadde av fordelerlokket, som viste seg å være helt tørt innvendig (I fjor var det fukt i fordelerlokket).

    Fatter ikke hvorfor dette skal skje hvert år på denne tida?! Bilen tåler all slags vær ellers på året.

  8. #8
    Lasse R sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    2694
    Innlegg
    2.921
    Antall takk

    Standard

    Hvordan plugg kabler kjører du? Og har du sjekka plugga dine, målt gap?

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Innlegg
    168
    Antall takk

    Standard

    Husker ikke merke. Tenningsdelene ble som sagt byttet i fjor, kjøpte de på Mekonomen.

    Gap har jeg ikke målt. Men du mener altså at gapet endrer seg på ca. 1 år? Uansett, sikkert verdt å sjekke.

    Hva anbefales av kabler/plugger da?

  10. #10
    Lasse R sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    2694
    Innlegg
    2.921
    Antall takk

    Standard

    Jeg veit ikke hvorvidt gapet endrer seg men det kan uansett være ett kjekt sted å starte, Legg den til 0,60mm. Volvo motoren har vel også vært veldig overfølsom på plugger oppigjennom men noe jeg føler har funket for meg er NGK BPR6ES.
    Hadde samme symptomer på min maskin da plugg gapet ble for stort

Lignende tråder

  1. justere tenning, b230fk med blokkmontert fordeler
    By kompi in forum Motor og gir
    Svar: 6
    Siste post: 01/06/12, 15:30
  2. 2000 v70 2.4t awd går dårlig, turbotrykk på 0,1
    By v o l v o power in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 26/05/12, 01:03
  3. B230F Fusker ved væromslag
    By mtb2003 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 22/11/11, 22:40
  4. Svar: 16
    Siste post: 09/05/11, 22:26
  5. fra elektronisk til stift.fordeler og tenning!??
    By Dimmern in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 27
    Siste post: 17/01/11, 22:32

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •