Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  7
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 43

Tråd: Hjelp - nødmodus og ikke kontakt med hjernen - defekt DEM - trenger hjelp til å finne riktig delenummer/del

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2014
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard Hjelp - nødmodus og ikke kontakt med hjernen - defekt DEM - trenger hjelp til å finne riktig delenummer/del

    På verst tenkelige sett har min XC 70 streiket mens jeg er på vinterferie. Startet med at jeg fikk feilmelding på antispinn, deretter kom det opp bremsefeil. Så kom oljetrykksfeil, gearindikator virker ikke, speedometer og turteller kobler også ut. Oljetrykkslampa begynte også å lyse.

    Lokalt bilverksted der jeg er på ferie får ikke kontakt med hjernen eller abs enheten. De er nå rådløse, og bilen startet bare av og til, virker som startsperren slår inn.

    Noen som har gode råd, jeg er fortvilet da dette har skjedd mens jeg er på ferie, 50 mil hjemmefra.
    Sist endret av aarnes; 04/03/15 kl 18:48

  2. #2
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Tomt batteri?
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2014
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard

    Nei. Sjekket ladinga på verksted, var ca 13.5, dog burde det nok vært høyere, men det skal være bra nok. Batteriet hadde 13,5 i spenning.Glemte å si at dette er en D5.

    Jeg brukte webastoen i dag før problemene oppstod. Etter 10 min kjøring kom alle disse problemene. MEN HVORFOR FÅS IKKE KONTAKT MED STYRINGSENHETEN??
    KAN DET VÆRE INSTRUMENTPANELET SOM HAR KONKET HELT UT??? Håper inderlig på svar fra VOLVOFOLKET her.

  4. #4
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frasal Vis post
    Nei. Sjekket ladinga på verksted, var ca 13.5, dog burde det nok vært høyere, men det skal være bra nok. Batteriet hadde 13,5 i spenning.Glemte å si at dette er en D5.

    Jeg brukte webastoen i dag før problemene oppstod. Etter 10 min kjøring kom alle disse problemene. MEN HVORFOR FÅS IKKE KONTAKT MED STYRINGSENHETEN??
    KAN DET VÆRE INSTRUMENTPANELET SOM HAR KONKET HELT UT??? Håper inderlig på svar fra VOLVOFOLKET her.
    vanskelig å si, regner med at de har sjekket sikringer? men det burde jo ikke være det hvis den starter av og til..
    kan jo være dårlig kontakt. forsøk å start bilen uten instrumentpanel, mener å huske at det skal være mulig på disse (tror jeg har gjort det selv)

    Hvor er du på ferie? er det et volvoverksted? har de
    VIDA
    og
    DICE
    eller bruker de noe annet diagnoseutstyr?
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2014
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard

    Jeg er i Trysil. De bruker Bosch. De snakket om at de kanskje mente dette var jobb for Volvo. Jet vet ikke.
    Kan du komme på hvordan vi kan unngå instrumentet. Den starter av og til, ser ut som om startsperra går inn å overstyrer. Problemet er altså bare at vi ikke får kontakt med hjernen. Kan det hjelpe å ta sikringen til
    ABS
    opplegget, det var her feilmeldingen startet først.Kan spenningsfall gjøre store motorstyringsproblemer?

  6. #6
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frasal Vis post
    Jeg er i Trysil. De bruker Bosch. De snakket om at de kanskje mente dette var jobb for Volvo. Jet vet ikke.
    Kan du komme på hvordan vi kan unngå instrumentet. Den starter av og til, ser ut som om startsperra går inn å overstyrer. Problemet er altså bare at vi ikke får kontakt med hjernen. Kan det hjelpe å ta sikringen til
    ABS
    opplegget, det var her feilmeldingen startet først.Kan spenningsfall gjøre store motorstyringsproblemer?
    Jeg ville startet med å kjøre diagnose med volvo sitt utstyr . altså vida og dice. at Bosch ikke får kontakt med de styreenhtene kan likesågodt være utstyret deres.
    Skru det ut og koble det av. fire skruer bak ramma (som bare er å trekke ut)

    Hvilken "hjerne" er det de ikke får kontakt med?
    ECM
    ?
    CEM
    ?
    BCM
    ? mange styreenheter på bilen din, og igjen - med et boschverktøy hadde jeg ikke stolt på noe (men det er meg da)
    Hvis det er
    ECM
    de sliter med kan det være dårlig kontakt - du skriver ikke hvilken årsmodell du har, men på 01-06 sitter den på høyre side foran, på 07 og nyere sitter den oppå luftfilterboksen.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  7. #7
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Jeg får ikke brukt Hella tester på min bil, og den er helt iorden. Har erfart at Volvo er litt sære når det kommer til diagnose.
    Ville prøvd å starte den uten instrument, det skal gå fint.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2014
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard

    Hvordan starter jeg bden uten instrument. Bilen min er en XC 70 D5 2005 mod. Noen som har tilgang på Vida i området Trysil?

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2014
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard

    Noen som kan hjelpe?

  10. #10
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Jeg ville startet med å kjøre diagnose med volvo sitt utstyr . altså vida og dice. at Bosch ikke får kontakt med de styreenhtene kan likesågodt være utstyret deres.
    Skru det ut og koble det av. fire skruer bak ramma (som bare er å trekke ut)

    Hvilken "hjerne" er det de ikke får kontakt med?
    ECM
    ?
    CEM
    ?
    BCM
    ? mange styreenheter på bilen din, og igjen - med et boschverktøy hadde jeg ikke stolt på noe (men det er meg da)
    Hvis det er
    ECM
    de sliter med kan det være dårlig kontakt - du skriver ikke hvilken årsmodell du har, men på 01-06 sitter den på høyre side foran, på 07 og nyere sitter den oppå luftfilterboksen.
    Står der hvordan du kobler ut instrument.
    Ifg vår oversikt finnes det ingen i området ditt med
    VIDA
    .
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2014
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard

    Takker for hjelpa. Får si til verkestedet at de får koble ut begge hjernene på høyre side, bare så jeg kan få flyttet den. Jeg må prøve å komme meg ned til Elverum, det er vel nærmeste Volvo verksted. Finnes det noen som kan hjelpe med Vida i Elverum eller Østerdalen tro?

  12. #12
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Østli bilservice er meget dyktige folk, de holder til i Elverumområdet.
    uansett, du får nok ikke kjørt langt med bilen om du kobler ut
    ECM
    /hjernen.
    Jeg foreslo å koble ut
    DIM
    (instrumentpanel) for å se om bilen blir bedre da.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2014
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard

    Igjen takk. Jeg får da altså skru ut de fire skruene i speedometeret, og prøve å koble fra kontakten der. Dersom ikke det hjelper tar jkeg kontakt med Østli. Bilen står inne i natt å får tørket seg, og jeg fullader batteriet. Vi får se hva som skjer, men alt virker svart for meg i dag. Håper jeg kan se lysere på tingene i morgen.

  14. #14
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Nå har jeg kikket litt på bilen, og for meg virker det som
    CEM
    er defekt;

    1.
    VIDA
    /
    DICE
    får ikke kontakt med noen styreenheter. Dog så klarer
    VIDA
    /
    DICE
    å lese bilen under oppstart.
    2. Helt plutselig kommer "Bremsefeil, stanna omgående" og flere andre morsomme feil. la også merke til at
    DIM
    plutselig viste streker på tripteller kombinert med at bokstaven for om bilen står i D, P eller hva det måtte være bare viste en liten strek. helt plutselig kom alt tilbake.

    Mistenker ikke
    DIM
    -feil, da det sitter feilkoder på samtlige styreenheter som kommuniserer på
    CAN
    . (lest ut via
    DIM
    ; hold inne READ kombinert med tåkelysbryter)

    Samtidig, bilen er en gammel taxi og det ligger en god del ledningsmatter rundt om som bare er klipt. dog tviler jeg på at dette er årsaken til problemene, den har jo fungert ypperlig i flere år.

    Noen tanker her?

    jeg rådet trådstarter til å kontakte Karlstad autotuning da de driver med rep. av blant annet
    CEM
    .
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2014
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard

    Ja, takk for super hjelpsomhet mr Volvo J.Aarnes. Det var bare så vidt jeg fikk karret meg til Kongsvinger fra Oslo. Bromsfeil kommer glimtvis inn, Drivesymbolet virker ikke, heller ikke turteller eller tempmåler( de kommer inn av og til begge to, for så å koble helt ut). Virker som bilen starter i 2 gear, og jeg mangler nå 5 gear på automaten. Noen andre som har gode forslag på hva det kan være. Det er vel kanskje
    CEM
    feil som Joachim tipper på. Får prøve å ringe Karlstad, for det blir vel veldig dyrt å overlate dette til Volvoverksted på Kongsvinger. Bilen blir her på Kongsvinger i 2 uker, noen som har noen andre forslag enn Karlstad Aototuning?

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2014
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard

    Det første jeg la merke til for noen uker siden før alle problemene oppstod, var at ikke blinklysene blinket ved låsing på sentrallåsen. Den blinker to ganger med opplåsing men ved låsing kommer ingen blink/signal i blinklysene. Sentrallåsen virker ellers greit, unntatt denne blinkingen. Kan dette ha startet all problematikken?

  17. #17
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frasal Vis post
    Det første jeg la merke til for noen uker siden før alle problemene oppstod, var at ikke blinklysene blinket ved låsing på sentrallåsen. Den blinker to ganger med opplåsing men ved låsing kommer ingen blink/signal i blinklysene. Sentrallåsen virker ellers greit, unntatt denne blinkingen. Kan dette ha startet all problematikken?
    tviler.
    det kan likesågodt være en defekt bryter på en av dørene/panser som gjør at bilen tror at det ikke er lukket.
    det er også sannsynlig at det skyldes de andre problemene du har, men det er ikke kilden til problemene..
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. aug. 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    206
    Antall takk

    Standard

    Tipper det er kommet vann ned på
    CEM
    . Ta ut cem og ta av dekslene rundt den så er den sikkert irret innvendig. Har fått liv i noen av de igjen ved å gjøre rent og lodde over punktene som er irret

  19. Takk Frasal takket for denne posten
  20. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2014
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard

    Kjørte fra Kongsvinger til Karlstad (15 mil) å leverte bilen til
    OBD
    Tuning i Karlstad. Bilen gikk uten feilkoder og annet dit, vet ikke om det var bra eller dårlig. I går kveld fra Oslo til Kongsvinger tullet den fælt med bremsefeil, turteller, kun 4 gear på automat osv. Gutta i Karlstad virket meget dyktige.
    CEM
    eller
    DEM
    ble nevnt som mulige feilkilder. De trodde at de skulle klare å fikse dette. Bilen blir stående noen dager der. Spent på svar. Jeg holder dere orientert.

  21. Takk aarnes takket for denne posten
  22. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2014
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard

    Fikk diagnosen fra Sverige i dag. Hele
    DEM
    (differensialmodulen), var gåen. Kretskortet var rett og slett brent hull i. Mente at diff.pumpa på firehjulsdriften hadde streiket, og at varmgangen her hadde ødelagt
    DEM
    modulen. Den var meget vanskelig å få ut, da den var smeltet sammen forstod jeg. Nettet fungerte supert da
    DEM
    ble frakoplet.
    NÅ ER PROBLEMET Å FÅ TAK PÅ NY/BRUKT
    DEM
    . ER DET NOEN SOM KAN SKAFFE MEG NY
    DEM
    TIL EN OVERKOMMELIG PRIS. Må også ha ny pumpe og filter, men det kjøper jeg trolig nytt fra Volvo. NY
    DEM
    , HJELP!!!!!!!!! Bilen er 2005 XC 70. D5. Meget takknemlig for hjelp, og bilen min står nå på verksted i Karlstad.

  23. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    Har en brukt haldex fra en xc70 2006mod -- har 2 stk helt nye
    DEM
    moduler til 2007 mod og en nesten helt ny fra xc90 2007

    Usikker på om at ikke 2005 mod anna
    DEM
    en 2006- 2007 mod
    2003-2004 er lik men tror 2005 er en egen

  24. #22
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Frasal ; send meg regnr ditt på PM eller post det her, så skal jeg finne aktuelle delenummer.
    Garantert mulig å få tak i brukt i Sverige, som kan sendes rett til Karlstad hvis de har mulighet for å bytte den der.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  25. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2014
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard

    Mitt reg,nr på bilen er CF31022. Han snakket også om at jeg trengte ny oljepumpe der bak. Mente at det kanskje var den som hadde skåret seg, og deretter skapt varmgangen/brannen i
    DEM
    modulen.

  26. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2014
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard

    Håper vi i løpet av dagen kan finne ut om hvilken Haldex jeg må ha til min 2005 mod. Er jeg skikkelig uheldig så har 2005 mod egen Haldexmodul, og da blir vel den ganske vanskelig å få tak på. Jeg er i en litt vanskelig situasjon nå, ettersom bilen står i Karlstad, jeg er midlertidig på jobb i Kongsvinger, og jeg bor i Kristiansand. Håper lykken snur seg litt for meg, for nå synes jeg Volvoen min har vært stygg med meg de siste dagene!!!!!!!

  27. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2014
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard

    Har delvis funnet ut at 2004 og 2005 modellen har samme modul, men 2006 og nyere har annen. Volvo har faktisk forskjellig delenummer på 2004 og 2005 på
    DEM
    . En Volvokjenner mente at
    DEM
    var samme på 2004 og 2005. Noen som kan bekrefte dette. Jeg trenger altså sårt
    DEM
    til en 2005 mod. Virker som den ikke er så lett å få tak på brukt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. V70 AWD 2.5 Turbo 2002 modell, går i nødmodus, hjelp?
    By VolvoTrond in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 18/06/13, 22:48
  2. Ikke kontakt med motorstyring!! HJELP!
    By maarskog in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 18/01/13, 20:31
  3. hvordan vet jeg at motoren min ikke har gått i nødmodus?
    By ellingsøyern in forum Motor og gir
    Svar: 5
    Siste post: 20/05/12, 17:46
  4. ms ikke kontakt med data??
    By abarth racing in forum Avansert trimming
    Svar: 20
    Siste post: 14/02/11, 01:02

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •