Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 25 av 25

Tråd: V70 2007 - Progressiv servo/hastighetsstyrt servo - erfaringer

  1. #1
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard V70 2007 - Progressiv servo/hastighetsstyrt servo - erfaringer

    Jeg har såkalt "Progressiv servo" også kjent som "Hastighetsberoanda styrning" på min V70 2007.
    Sliter litt med "during" når jeg svinger i høyere hastigheter. Ikke himla lett å beskrive, men det kjennes på en måte ut som man skraper metall mot metall , samtidig så er det ikke så ille.
    Kjennes bare i rattet, som en slags during/skraping, og kommer stort sett bare når jeg kjører i 50km/t og høyere. hvis jeg har en lang sving feks, og holder rattet i samme posisjon blir det borte, helt til jeg rører litt på det.
    Det kan også nevnes at det er en slags rumlelyd fra venstre side foran, mistenker at hjullageret bør byttes.
    Uansett, kan dette ha en sammenheng? jeg aner ærlig talt ikke åssen denne type servo oppfører seg på disse bilene, men vet hvordan den er på C30/C70 og nyere, der er det liksom bare "lett å svinge" uten lyder eller noe annet.

    Ingen lekkasjer fra tannstang, flusha olja ordentlig for en tid tilbake og den er klar og fin i fargen ennå.
    Eneste jeg vet er at servopumpa svetter litt men det er ikke mye.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  2. #2
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    men vet hvordan den er på C30/C70 og nyere, der er det liksom bare "lett å svinge" uten lyder eller noe annet.
    Dei nye har elektrisk servostyring (kanskje ikkje alle)

    Hastighetsavhengig servostyring på
    P2
    plattformen er ingen hokuspokus. Kun en magnetventil som regulerer oljetrykk/mengde til tannstanga UTELUKKANDE basert på hastighetssignalet og ingen ting anna. Styrast av eit rele ved rattstammen.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  3. #3
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Takk for utfyllende svar.
    SPørsmålet er da om min er som den skal, siden jeg ikke har noe å sammenligne med.
    Det jeg vet er at min er vesentlig lettere på rattet, enn fadern sin 2005 med vanlig servo. så den funksjonen er i orden.
    får prøve å finne noen som har samme servo å se om det er likt.

    hva tror du om hjullager-teorien min Locked? kan det være det som forplanter seg?
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  4. #4
    Registrerte brukere 945-Halden sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2011
    Sted
    Halden
    VCCN medlemsnummer
    377
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    Teorien om hjullager er ikke usansynlig, eller muligens drivknute,ytre/indre styreledd. Fremgangsmåten kan du eller ?
    Volvo XC 90 D5 163Hk 03mod nye bruksbil november 2014
    Volvo 940 B230 Fk 98mod bruksbil kjøpt i 2005, 0,8bar og 180Hk, solgt/innbytte nov 2014
    Volvo 740 B230 F 88mod solgt for vrakpant i 2005
    Volvo 240 B230 A 84mod solgt for vrakpant i 1999

  5. #5
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Alt bortsett fra hjullager ble sjekket for kort tid siden, så det er i orden.
    Men det var en svaak ulyd i hjullageret for en lite års tid siden, så jeg gadd ikke å bytte det da.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  6. #6
    Registrerte brukere 945-Halden sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2011
    Sted
    Halden
    VCCN medlemsnummer
    377
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    Alt bortsett fra hjullager ble sjekket for kort tid siden, så det er i orden.
    Men det var en svaak ulyd i hjullageret for en lite års tid siden, så jeg gadd ikke å bytte det da.
    Da får du nok igjen for dette nå
    De blir jo skjelden bedre med årene
    Volvo XC 90 D5 163Hk 03mod nye bruksbil november 2014
    Volvo 940 B230 Fk 98mod bruksbil kjøpt i 2005, 0,8bar og 180Hk, solgt/innbytte nov 2014
    Volvo 740 B230 F 88mod solgt for vrakpant i 2005
    Volvo 240 B230 A 84mod solgt for vrakpant i 1999

  7. #7
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    Takk for utfyllende svar.
    SPørsmålet er da om min er som den skal, siden jeg ikke har noe å sammenligne med.
    Det jeg vet er at min er vesentlig lettere på rattet, enn fadern sin 2005 med vanlig servo. så den funksjonen er i orden.
    får prøve å finne noen som har samme servo å se om det er likt.

    hva tror du om hjullager-teorien min Locked? kan det være det som forplanter seg?
    Det er nok gjerne eit hjullager som er i ferd med å gje seg, hjullager pleie eg å køyre med ei stund til det blir så gale at det er lettare å konkludere ;-) (Eg har bytta alle 4 lager på min, i en 13mnd periode..)
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  8. #8
    Registrerte brukere Kenut88 sin avatar
    Medlem siden
    02. okt. 2014
    Sted
    Harstad
    VCCN medlemsnummer
    1242
    Innlegg
    85
    Antall takk

    Standard

    Har hatt "hastighetberoande" servo på to av mine
    P2
    biler(har det nå).
    Ingen vibrasjoner fra eatt ved sving. Bytt hjullager å prøv igjen etter dette
    -2010 Volvo V70 D5 AWD
    -2006 VW Caddy
    -1982 BMW 3-serie

  9. #9
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Da bytter jeg det.
    Mener å huske at det bare har blitt verre å verre, så det stemmer jo med tilstand på hjullager.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  10. #10
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Byttet hjullager før helgen, det som satt der var helt ferdig. virket som det hjalp litt, men jeg tror det jeg opplever er vibrasjoner som forplanter seg fra motor. merker at det blir verre ved lavt turtall.
    Men den ekstreme duringa som var der ved mye sving er ihvertfall borte nå, og det er bra.
    I tillegg hadde den øvre delen av innerskjermen løsna så den lå innpå hjulet. kan se for meg at den også har laget en og annen ufin lyd
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Sikker på at du ikke har lekkasje i bakre motorfeste? Lett å sjekke ved å teste vakuumet i T-stykket der slangene til motorfestene møtes. Tenkte det er verdt å sjekke siden du får motorvibrasjoner i kupeen når turtallet faller.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  12. #12
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Det er jeg ikke sikker på nei.
    Forklar litt hvordan jeg sjekker det da :-)
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Veldig enkelt med dette verktøyet: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verkto...gssett-151392/

    Følg slangen ifra fremre motorfeste som er rett nedenfor radiatoren din. Den ender opp i et T-stykke der den møter slangen i fra det bakre festet og den tredje går opp til magnetventilen som er festet på luftfilteret. Koble på pumpen først på den fremre så den bakre. Klarer du ikke å bygge opp vakuum på en av de så er enten slangen eller festene dårlige.

    Men, her må man også ta høyde for at det faktisk er vakuum frem til magnetventilen. Er det ikke det, og festene dine er tette, så vil det uansett ikke bygges opp noe vakuum til festene.
    For å sjekke det så kan du bruke denne: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verkto...kmaler-151366/

    Dette er to stk verktøy som fine til å søke vakuumfeil.

    Mitt bakre feste klare ikke å bygge opp vakuum i det hele tatt. Nytt ligger klart for høgg;-)
    Sist endret av Torsen67; 20/01/15 kl 13:35
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  14. #14
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Veldig enkelt med dette verktøyet: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verkto...gssett-151392/

    Følg slangen ifra fremre motorfeste som er rett nedenfor radiatoren din. Den ender opp i et T-stykke der den møter slangen i fra det bakre festet og den tredje går opp til magnetventilen som er festet på luftfilteret. Koble på pumpen først på den fremre så den bakre. Klarer du ikke å bygge opp vakuum på en av de så er enten slangen eller festene dårlige.

    Men, her må man også ta høyde for at det faktisk er vakuum frem til magnetventilen. Er det ikke det, og festene dine er tette, så vil det uansett ikke bygges opp noe vakuum til festene.
    For å sjekke det så kan du bruke denne: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verkto...kmaler-151366/

    Dette er to stk verktøy som fine til å søke vakuumfeil.

    Mitt bakre feste klare ikke å bygge opp vakuum i det hele tatt. Nytt ligger klart for høgg;-)
    Kan ikke du ta deg en tur å ordne detta for meg a? :-p du har sikkert no feilkoder som må slettes
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Joda, kan vel ordne det siden jeg har dette verktøyet liggende. Men du kan jo også ta deg en tur til Kolbotn. Er jævlig flott her ute vinterstid
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  16. #16
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sjekk at vakumslangen ikkje ligge i klem under luftfilterboksen, sånn var det på min bil...
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  17. #17
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Joda, kan vel ordne det siden jeg har dette verktøyet liggende. Men du kan jo også ta deg en tur til Kolbotn. Er jævlig flott her ute vinterstid
    Kan jeg vel. Liker ikke Kolbotn. mye rare folk der.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Rare folk er spennende folk Det er et parkeringshus her som nesten er tomt i den ene etagen og der er det varme og lys. Hender jeg står borte i en krok der når jeg skal småpusle litt. Bare å si i fra når det passer aarnes.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  19. Takk aarnes takket for denne posten
  20. #19
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Merket et par ting til her, på lave hastigheter så forplanter kupevifta seg i rattet (!!)
    Dvs. alt over 3 hakk på vifta kjenner jeg i rattet. kan tenkes at den bør byttes på sikt.
    På motorvei merker jeg lite til vifta, men rundt 3000RPM på motorvei durer det bra fra motor, spesielt om det er litt oppoverbakke. dette lager også en ekstrem during i rattet.
    Tror jeg må kjøpe meg en R snart....
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  21. #20
    sekse sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Lier
    VCCN medlemsnummer
    25
    Innlegg
    3.090
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    Merket et par ting til her, på lave hastigheter så forplanter kupevifta seg i rattet (!!)
    Dvs. alt over 3 hakk på vifta kjenner jeg i rattet. kan tenkes at den bør byttes på sikt.
    På motorvei merker jeg lite til vifta, men rundt 3000RPM på motorvei durer det bra fra motor, spesielt om det er litt oppoverbakke. dette lager også en ekstrem during i rattet.
    Tror jeg må kjøpe meg en R snart....
    Løp og kjøp
    -V70 R AWD 2005 http://forum.vccn.no/showthread.php?...5-Ny-bruksbil!
    -240 GL 1993 http://forum.vccn.no/showthread.php?p=65185#post65185
    -V90CC D4 2019
    -144 de Luxe 1971 http://forum.vccn.no/showthread.php?...ight=144+sekse
    xV60 D6 2015 x960 2.5 1995 x242 DL 1979 x244 GL 1980

  22. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Jeg tror dette kan ha sammenheng med den andre tråden din ang.
    MAF
    . At du kjenner vibrasjoner i rattet med kupevifta på full blås, indikerer at motoren ikke kompenserer for ekstra last da dynamoen jobber ekstra. Hvordan er det om du sitter på tomgang og slår på alt av auxilleries, setevarme, AC, vifter etc.. Blir det værre og værre?
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  23. #22
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Jeg tror dette kan ha sammenheng med den andre tråden din ang.
    MAF
    . At du kjenner vibrasjoner i rattet med kupevifta på full blås, indikerer at motoren ikke kompenserer for ekstra last da dynamoen jobber ekstra. Hvordan er det om du sitter på tomgang og slår på alt av auxilleries, setevarme, AC, vifter etc.. Blir det værre og værre?
    Dynamoen lader omtrent som den skulle vært ny, det har jeg målt.
    Blir ikke verre og verre nei, ganske likt uansett. kun vifta på hakk 4 eller mer som lager during i rattet på lavt turtall..
    Jeg ser ikke helt sammenhengen med noen ting her? LMM setter feilkoder innemellom, nå to ganger på 14mnd..
    Fint om du kan fortelle hva du skal frem til, ref. "blir det værre og værre" så skal jeg teste litt mer
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  24. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Har du elektrisk servo eller mekanisk pumpe? Om du har elektrisk vil servoen kunne bli "rar" om du enten har dårlig spenning/jording evnt at
    ECU
    ikke kompenserer for ekstra last. Som igjen vil forsterkes om du legger enda mer last på motoren, aka kjører vifta på fullt, varmetråder på, setevarme etc..
    Ville uansett ikke utelukket en sammenheng. En aldri så liten vakumlekkasje kan sørge for at motoren ikke klarer kompensere last ved bruk av f.eks AC og eller ekstra strømforbruk, med grovere tomgang som resultat. Om
    ECU
    ikke kompenserer for last vil du merke stor forskjell i gange på tomgang idet AC slår inn. Mye mer enn normalt.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  25. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Litt vanskelig å beskrive problemkilden. På min V50 hang Vacumpumpa seg opp og gikk hele tiden, uvisst av hvilken grunn. Da låste servoen seg, i fart. Uansett krefter tillagt rattet var det ikke snakk om å styre. Tok meg 2 år og nesten 70k for å finne problemet. Volvo fant seff ingen feil uten feilkoder og deler ble byttet i vilden sky, inkludert servopumpen + alt av sensorikk..
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  26. #25
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Har du elektrisk servo eller mekanisk pumpe? Om du har elektrisk vil servoen kunne bli "rar" om du enten har dårlig spenning/jording evnt at
    ECU
    ikke kompenserer for ekstra last. Som igjen vil forsterkes om du legger enda mer last på motoren, aka kjører vifta på fullt, varmetråder på, setevarme etc..
    Ville uansett ikke utelukket en sammenheng. En aldri så liten vakumlekkasje kan sørge for at motoren ikke klarer kompensere last ved bruk av f.eks AC og eller ekstra strømforbruk, med grovere tomgang som resultat. Om
    ECU
    ikke kompenserer for last vil du merke stor forskjell i gange på tomgang idet AC slår inn. Mye mer enn normalt.
    Mekanisk pumpe på denna.
    nå er det verdt å merke seg at bilen ikke er original heller, så den har generelt sett litt grovere gange enn hva den burde ha hatt..
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

Lignende tråder

  1. Servo
    By Elverumawd in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 25/08/12, 22:31
  2. Bærekule fra "uten servo" på bil med servo.
    By vølvo in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 06/01/12, 20:40
  3. 0 servo til servo
    By Steavoo in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 09/02/11, 22:33

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •