Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Tomgangsproblemer, null liv i gassen.

  1. #1
    Registrerte brukere Twistmaker sin avatar
    Medlem siden
    12. sep. 2012
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard Tomgangsproblemer, null liv i gassen.

    Hei!
    Har nå den siste tiden på min 850 T-5 fått en ubehagelig opplevelse med at bilen kan nesten ikke være under 2000 omregninger. Den har også hatt et problem med å ligge litt over eller under 500 eller 0 omregninger på tomgang. Etter dette er det null liv i gassen.
    Jeg har allerede 3 tomgangsregulatorer hvor jeg har vekslet imellom dem for å se om det kan være dette problemet. Når jeg har byttet og kan ha kjørt et lite stykke, før den begynner å nøkke på under 2000 omregninger. Merket idag at tempen ikke steg opp til midten i dashen, selv om det kom varmluft i kupéen. Kan det ha noe sammenheng med at motoren stenger seg for at den tror at motoren er for kald?
    Jeg må også nevne at jeg har feil med lambdasonde, så den registrerer ikke riktig mengde avgass. Kan det ha noe sammenheng?

    Jeg har allerede byttet plugger, fordeler, rotor, tennkabler og tomgangsregulatorer.

    Jeg har prøvd å kjøre startgass på slangene for å sjekke om det var noe lekkasje. Fikk bare en ørliten reaksjon på en av slangene til turboen. Det reagerte bare smålig, så tenkte det ikke var et større problem.

    Jeg kan komme med en oppdatering med feilkoder senere, men vil høre om noen var kjent med hva det kunne være.
    Og vi skrur og skrur..

  2. Takk twistmaker takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Her var det mye info. Det første du skriver, at tempnåla ikke lå på midten selv om bilen klart var varm og varmluft hadde du.
    Bytt tempgiveren til kjølevannet.
    ECU
    bruker dette signalet for justering av drivstoffmengde.

    Med det samme du har huet under huven, sjekk alle vakumslanger og tilhørende bend. Sjekk spesielt bendet på enden av innsug, venstre side sett forfra.

    Regner med du byttet alle tenningsdeler med originalvare. Spesielt nøpen er den på pluggkabler og plugger.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  4. Takk twistmaker takket for denne posten
  5. #3
    Registrerte brukere Twistmaker sin avatar
    Medlem siden
    12. sep. 2012
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Hei, og takk for svar.
    Det blir mye på en gang, men for å få svar på hva jeg kan gjøre, så ramser jeg opp alt jeg har funnet så langt.

    Jeg skal ta meg en skikkelig runde å sjekke om det finnes andre vakuumlekkasjer enn det lille jenta funne. Jeg liker da å bruke startgass for å finne ut av avgassende problem.

    I sommer fant jeg ut at det var en lekkasje på venstresiden av innsuget, slik som du nevner. Denne ble byttet ut med å skru av innsuget. Fikk også renset PCV'en. Etter dette så fungerte alt greit. Med dette kan jeg si at denne er byttet.

    Jeg har merket under kjøring at det er som om tomgangsregulatoren "stanger" på under 2000 omregninger. Den lager også elektronisk risting når den er på tomgang. Kan også nevne at det høres ut som den blokkerer lufta som skal sendes ut.

  6. #4
    Registrerte brukere Twistmaker sin avatar
    Medlem siden
    12. sep. 2012
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Twistmaker Vis post
    Hei, og takk for svar.
    Det blir mye på en gang, men for å få svar på hva jeg kan gjøre, så ramser jeg opp alt jeg har funnet så langt.

    Jeg skal ta meg en skikkelig runde å sjekke om det finnes andre vakuumlekkasjer enn det lille jenta funne. Jeg liker da å bruke startgass for å finne ut av avgassende problem.

    I sommer fant jeg ut at det var en lekkasje på venstresiden av innsuget, slik som du nevner. Denne ble byttet ut med å skru av innsuget. Fikk også renset PCV'en. Etter dette så fungerte alt greit. Med dette kan jeg si at denne er byttet.

    Jeg har merket under kjøring at det er som om tomgangsregulatoren "stanger" på under 2000 omregninger. Den lager også elektronisk risting når den er på tomgang. Kan også nevne at det høres ut som den blokkerer lufta som skal sendes ut.
    Glemte å nevne, ja, jeg har byttet med originale tenningsdeler. Problemet fremsto før jeg byttet de andre delene.

  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Tomgangsregulatoren skal stå å summe/dirre ved tomgang. Det er da den er "aktiv".
    Sjekk at den slår seg av når du gir litt gass, vri på gasspjeldet samtidig som du har en hånd på regulatoren. Det er TPS, throttle position sensoren som bestemmer når tomgangsregulator skal iverksettes. Når gasspjeldet er lukket. TPS sitter på samme aksling som gasspjeldet, på undersiden.

    Vet ikke hva du mener med at den "stanger" på under 2000rpm. Som sagt så er/skal ikke tomgangsregulatoren være aktiv såfremt gasspjeldet er lukket.

    Det høres ut som om du har en vakumlekkasje etter maf en plass. At turtallet jager såpass tyder sågar på at lekkasjen befinner seg etter gasspjeld. Sjelden stort vakum foran gasspjeldet. Er alle slanger tilkoblet plastrør fra filter og til turbo. Sjekk tappene oppe på røret, en skal gå til
    TCV
    , den andre skal være blokkert. Nede mot turboen sitter PTC ventilen, den sitter i en gummiforing, gummien spises opp over tid- her kan det lekke.
    Nede ved turboen på dette røret bør du også sjekke at vakumslangen er tilkoblet ptc ventilen samt at den store slangen som kommer fra veivhusvent er koblet på den store tappen oppå PTC ventilen. Sjekk også at ikke røret er sprukket. Det bør du også sjekke på intercoolerslangene.

    Du har ikke mistet en hette fra vakumtreet? Er vakumlinjen til bensintrykkregulatoren tilkoblet..?
    Sist endret av gswede; 29/12/14 kl 15:04
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Sjekk at ikke gasswaieren er for stram, lukker gasspjeldet seg helt?
    Se på baksiden av spjeldet, når det er helt lukket skal en tapp hvile mot en justerskrue. Med spjeldet lukket skal det være ørlite slakk i waieren, 2-3mm, før du ser spjeldet begynner å åpne. Legg fingern på waiern for å sjekke.

    Trenger du å justere, gjøres det på den store svarte plastskruen som sitter på braketten. IKKE juster endeskrue på baksiden, det blir bare krøll.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  9. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. juli 2013
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Hei, nå var jeg ute å prøvde bilen og den døde rett og slett. Det vil si at det var nesten så den ikke ville starte i det hele tatt (Det var tenning, men den slet noe voldsomt å få start. Akkurat som den jager på å starte). Føltes ut som den hadde drukket for mye bensin da jeg nesten kunne lage bål av all bensin-lukta som kom ut.

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Tomgangsregulatoren skal stå å summe/dirre ved tomgang. Det er da den er "aktiv".
    Sjekk at den slår seg av når du gir litt gass, vri på gasspjeldet samtidig som du har en hånd på regulatoren. Det er TPS, throttle position sensoren som bestemmer når tomgangsregulator skal iverksettes. Når gasspjeldet er lukket. TPS sitter på samme aksling som gasspjeldet, på undersiden.
    Jeg fikk før øvrig sjekket tomgangsregulatoren. Jeg skulle bytte til en annen regulator, da var den i aktivitet mens bilen var avslått. Ut over dette fikk jeg ikke sjekket noe mer før bilen bestemte seg å stoppe helt. Jeg fikk noen til å hjelpe meg for å få bilen opp i fart uten at det hjalp så mye mer. Den gikk fint på over 3000 omregninger, men under det hørtes det ut som en 1-takts båt som holde på å dra sin vei i det gassen ble trødd inn. Slapp jeg der i mot gassen og trykket inn clutchen, stoppet motoren.

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Vet ikke hva du mener med at den "stanger" på under 2000rpm. Som sagt så er/skal ikke tomgangsregulatoren være aktiv såfremt gasspjeldet er lukket.
    Det jeg mener er, som nevnt over, den høres ut som en 1-takts båt som jager etter og få gass, men, vil ikke gi slipp på denne "tomgangen". Så det blir at den bare synker og ikke øker. Slipper jeg der i mot gassen, dør motoren.

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Det høres ut som om du har en vakumlekkasje etter maf en plass. At turtallet jager såpass tyder sågar på at lekkasjen befinner seg etter gasspjeld. Sjelden stort vakum foran gasspjeldet. Er alle slanger tilkoblet plastrør fra filter og til turbo. Sjekk tappene oppe på røret, en skal gå til
    TCV
    , den andre skal være blokkert. Nede mot turboen sitter PTC ventilen, den sitter i en gummiforing, gummien spises opp over tid- her kan det lekke.
    Nede ved turboen på dette røret bør du også sjekke at vakumslangen er tilkoblet ptc ventilen samt at den store slangen som kommer fra veivhusvent er koblet på den store tappen oppå PTC ventilen. Sjekk også at ikke røret er sprukket. Det bør du også sjekke på intercoolerslangene.

    Du har ikke mistet en hette fra vakumtreet? Er vakumlinjen til bensintrykkregulatoren tilkoblet..?
    Jeg dobbel-sjekket vakuumtreet for å se om dette kunne være årsaken, men finner at denne er lukket (Til og med prøvd start gass rundt området). Jeg har sjekket spjeldet for en uke siden da etter problemet oppsto. Da renser jeg spjeldet for at det hadde olje på innsiden der med bladet.
    Jeg sjekket om
    MAF
    fungerte med å koble den fra, da stoppet motoren. Samme skjedde når jeg koblet den til. Men, har ikke sjekket nå i ettertid for å se om det kan være en mulig årsak.
    Det er også byttet turbo i sommer, da gikk bilen veldig fint etter bytte.
    Har også sjekket bensintrykksregulator, ingen feil der heller.


    Jeg fikk lest av feilkoder på alle de jeg fikk lest koder på (A2, A3 og A7. B1, B2 og B5) og tilfløyer de som jeg anser som viktig.

    A2

    121
    MAF
    sensor signal
    212 Front HO2S signal
    214 RPM sensor signal sporadic
    223 IAC valve opening signal
    231 Long term fuel trim, part load
    232 Long term fuel trim, idling
    233 Long term idle air trim
    245 IAC valve closing signal
    311 VSS signal
    411 TP sensor signal
    514 Engine cooling fan low speed signal
    521 Front HO2S Preheating

    A7

    121 Temp. sensor interval too short
    122 Temp. sensor interval too long
    132 No RPM sensor signal

    Håper dette var litt mer til hjelp.

    Men, som sagt, nå jager den bare på starteren.


    95 Volvo 855 T-5(R)
    94 Volvo 854
    91 Volvo 740 Turbo

  10. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    ehh jodda så neida så.. her var det litt å ta tak i :-(
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  11. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. juli 2013
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Jupp. Jeg må starte en plass. Har du noe idéer til hvor jeg kan begynne?

  12. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Vagt, tror jeg ville startet med å gå over det elektriske. Smøre opp alle kontakter, sjekk at jordingskabel er i orden, sjekk spesielt nede på blokka og til chassis. Rens batteripoler.
    Bytt kjølevann tamp sensor. Slett koder
    Forsøk igjen..

    Fuel trim kodene kan nok skyldes vakumlekkasje.
    Sjekk at det ikke er lekkasjer mellom eksos manifold og O2 sensor.
    Du har hatt av innsuget, dobbelsjekk for lekkasjer der, over/under.

    Snart nyttår, ta av slange fra tomgangsregulator, koble på en hageslangestump, fyr opp en cigar, blås røyk inn i slangen, se etter lekkasjer..
    Sist endret av gswede; 30/12/14 kl 08:11
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  13. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. juli 2013
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk, skal iallefall prøve å begynne så snart det lar seg gjøre. I mellomtiden kjøper jeg meg en bruksbil så jeg kan bruke god tid på denne. Jeg vil ikke utsette den for mer press enn hva jeg har gjort.

  14. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. april 2010
    Sted
    Øyer
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard

    Hei,hadde noenlunde samme symptomene på en t5 til en bekjent av meg.alt ble byttet av tenningsdeler å besinpumpe uten hell.det viste seg her att regreima hadde hoppet ett eller to tenner.satte alt i stilling igjen,med nytt reim kitt,å bilen startet som en drøm.vet ikke hvilke koder han hadde,men kansje lurt å sjekke om dette kan ha skjedd på din også.

  15. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. juli 2013
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Runis Vis post
    Hei,hadde noenlunde samme symptomene på en t5 til en bekjent av meg.alt ble byttet av tenningsdeler å besinpumpe uten hell.det viste seg her att regreima hadde hoppet ett eller to tenner.satte alt i stilling igjen,med nytt reim kitt,å bilen startet som en drøm.vet ikke hvilke koder han hadde,men kansje lurt å sjekke om dette kan ha skjedd på din også.
    Hei! Jeg skal prøve det du sier, for det kan høres ut som at det kan være et problem som er sannsynlig. Tusen takk for svar så lang.


    95 Volvo 855 T-5(R)
    94 Volvo 854
    91 Volvo 740 Turbo

  16. #14
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sjekk om det ligger oljerester/søl innenfor registerdekslet mens du sjekket timingen på reg.reima. Den hopper ikke over av seg selv uten grunn. Om det er oljerester det så rens godt med bremserens etc. og gjør alle drev rene. Om alt sitter som det skal, så sett det sammen og kjør 1000km til og ta en ny sjekk. Da får du sett omfanget og hvor det evt. lekker fra. Ofteste så skyldes slike lekkasjer tett oljefelle. Er den tett så skaper det trykk i oljekanaler (der det ikke skal være trykk) som presser olje ut igjennom simringer og slikt. Ny oljefelle koster ikke mange kronasjene på Volvo heller.

    Skift gjerne reg.reima selv om den kanskje bare har gått 50.000km (du er bare noen bolter unna for å skifte den allerede).
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  17. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. juli 2013
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Sjekk om det ligger oljerester/søl innenfor registerdekslet mens du sjekket timingen på reg.reima. Den hopper ikke over av seg selv uten grunn. Om det er oljerester det så rens godt med bremserens etc. og gjør alle drev rene. Om alt sitter som det skal, så sett det sammen og kjør 1000km til og ta en ny sjekk. Da får du sett omfanget og hvor det evt. lekker fra. Ofteste så skyldes slike lekkasjer tett oljefelle. Er den tett så skaper det trykk i oljekanaler (der det ikke skal være trykk) som presser olje ut igjennom simringer og slikt. Ny oljefelle koster ikke mange kronasjene på Volvo heller.

    Skift gjerne reg.reima selv om den kanskje bare har gått 50.000km (du er bare noen bolter unna for å skifte den allerede).
    Jeg skal ta meg en god titt når det omgjenger seg.

    Det er sant! Jeg skal nok få skiftet reima på den uansett, da den nå blir stående på stede hvil enn så lenge. Nå har jeg faktisk tid til å gå igjennom det hele som dere nevner. Endte med å kjøpe meg en helt grei bruksbil som jeg skal benytte meg av så lenge jeg kan ( Den skal snart EU, da har jeg to år på meg å finne ut av problemene). Det positive med det hele, er jo at det endte med en Volvo. Volvo v40 1997 modell. Og GUD det var to ting jeg merket med en gang. Den er eksemplarisk lik støvsugeren min på lyden og lysene ser ut som der er fyrt opp med stearinlys.


    95 Volvo 855 T-5(R)
    94 Volvo 854
    91 Volvo 740 Turbo

  18. Takk Svirre takket for denne posten
  19. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2014
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2803
    Innlegg
    321
    Antall takk

    Standard

    Funnet ut noe?

    Jeg slet lenge med min, mistenkte det ene og det andre. Sjekket og byttet massevis av vakumslanger, nye plugger, renset tomgangsmotor. Med ny (brukt) luftmassemåler ble bilen helt frisk! Den gjorde et lite "hopp" når jeg koblet ut LMM, men stoppet ikke. Likevel gikk den enda verre med LMM frakoblet. Trodde derfor at den var i orden. Kjøpte likevel en brukt på finn til 300kr, og problemet var løst!

    Nå skal ikke jeg synse eller tro at det er problemet med din bil, men jeg nevner det
    Fukt i fordelerlokk kan også skape gange som en sjark, men det skulle være over hele registeret da. Hadde en BMW som tidvis gikk dårlig og hostet og harket. Det viste seg å være 2 plugghull som var fylt med olje grunnet lekk toppdekselpakning, og derfor overslag av og til.

  20. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. juli 2013
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Jeg skal få tak i ny LMM og prøve å se om det fungerer. Kan være det. Men som du sier, den høres ut som en sjark.


    95 Volvo 855 T-5(R)
    94 Volvo 854
    91 Volvo 740 Turbo

Lignende tråder

  1. Tomgangsproblemer 740 1990
    By dag otto in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 01/04/12, 13:49
  2. Tomgangsproblemer med V70 2000mod med B5204T4
    By HansM in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 13/01/12, 18:34
  3. Tomgangsproblemer, B5252S
    By mrstfu in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 16
    Siste post: 18/11/11, 06:56
  4. Tomgangsproblemer
    By kjellt in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 15
    Siste post: 15/09/11, 16:04

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •