Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  604
Side 27 av 27 FørstFørst ... 17 25 26 27
Viser resultater 651 til 667 av 667

Tråd: THolandsli: 1967 Amazon Turbo

  1. #651

    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Da går startskuddet. Begynner å børste støv ikveld.

    - 11" XC60 D3 AWD
    - 67 Amazon Turbo <-- Prosjekttråd

    Instagram: @projectamazonturbo

  2. #652

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.335
    Antall takk

    Standard

    Wooohoooo
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  3. #653

    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Dere får legge til projectamazonturbo på Instagram. Blir vel litt historier og ferske bilder der framover. Kommer nok til å bli litt lengre mellom oppdateringene her.
    - 11" XC60 D3 AWD
    - 67 Amazon Turbo <-- Prosjekttråd

    Instagram: @projectamazonturbo

  4. Takk volvobrage, Joachimbg takket for denne posten
  5. #654

    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Første jeg har gjort etter all støvtørking er å bytte yoke på bakaksel. Nå skal det måles og bestilles one-piece mellomaksel. Så blir neste steg å bygge om hele tunnellen for å få plass til greiene. Tenker å gå for aluminiumaksel siden jeg har litt knappe vektreserver mtp godkjenning. Noen som har noen erfaringer med aluaksel?



    - 11" XC60 D3 AWD
    - 67 Amazon Turbo <-- Prosjekttråd

    Instagram: @projectamazonturbo

  6. Takk Joachimbg, V90, volvobrage, HairyHarry, Holck takket for denne posten
  7. #655
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    VCCN medlemsnummer
    2800
    Innlegg
    4.609
    Antall takk

    Standard

    Bestilte du ny yoke på mål eller fant du noke som passa rett på?
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

  8. #656

    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Fant yoke som passa ja. Kurrant vare virka det som.
    - 11" XC60 D3 AWD
    - 67 Amazon Turbo <-- Prosjekttråd

    Instagram: @projectamazonturbo

  9. Takk volvobrage takket for denne posten
  10. #657

    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Her er litt mer fotografier av yoke.



    - 11" XC60 D3 AWD
    - 67 Amazon Turbo <-- Prosjekttråd

    Instagram: @projectamazonturbo

  11. Takk volvobrage, Lasse R, Joachimbg takket for denne posten
  12. #658

    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Da kommer det endelig en liten oppdatering fra meg, etter en veldig lang stilleperiode her i tråden.

    Begynner med noen bilder fra arkivet. Er vel datert 2018 dette bildet også. Her har jeg begynt å utvide fotbrønnen på passasjersiden. Denne modifikasjonen gir mer plass til føttene nå som girkassetunellen blir bredere. Samme er allerede gjort på førersiden.


    Der står hun. På topp!


    Dette er en av de beste verktøyinvesteringene jeg har gjort i senere tid. Milwaukee håndholdt båndsag, med bord fra SWAG offroad. Denne skjærer stålplater som smør. Også tykkere stål går bra. Så nå har jeg redusert bruken av vinkelsliper kraftig og slipper så mye gnister og støv. Verksted blir ryddigere og lungene jubler.


    Et lite glimt fra maskinrommet. Gleder meg til å fortsette med tilpassinger her. Bygging av grenrør og annet kos kommer etter hvert.


    Et stemningsbildet der bak. Her står det stort sett igjen litt arbeid på festene til watt-link og helsveising av braketter osv. Deretter skal aksling sandblåses og lakkeres/overhales.


    Litt planlegging av pedalstell. Planen er å få inn separate sylindre for bremser foran/bak. Tilton er under vurdering, men får se om det blir ei komplett løsning derfra, eller om jeg custombygger hele greiene selv.


    Denne pedalboksen vil kreve en del ombygging. Muligens også litt bredding for å få plass til 3 sylindere.


    Bildene fram til hit er tilbakeglimt fra arkivet anno 2018. I fjor sommer begynte jeg å drømme om bilen litt igjen. Konkluderte da med at jeg mangler masse smådeler som blir arbeidsomt og dyrt å fremskaffe. Begynte derfor å se litt etter delebil. Plutselig dukket det opp et kurrant objekt ikke så langt fra der jeg bor. Dette er en 1967 modell, slik som min. Den er klin orginal og har stått urørt i et fjøs siden tidlig 90-tallet. Et skikkelig barnfind med andre ord, men med en hel del rust. Bilen inneholdt masse tidsriktig godteripapir osv. Det vekket gode minner fra barndommen.




    Det var litt av en jobb å få bilen ut av fjøset. Håndbrekk og bremser som hang. Flate hjul osv. Etter mye om og men så fikk jeg winchet den ut. Fortøyde hengeren med jekkestropp i ei rot, så brukte jeg winchen til å trekke den ut.


    Første dagslys bilen har sett på nesten 3 tiår.




    Hjemreisen fra Fosen gikk gjennom vakre landskap. Fant ut at dette var en fin plass å stoppe for å sjekke stroppene.


    En kjapp stopp i Steinkjer for en matbit, sent en fredagskveld. Som vanlig kommer folk bort og prater når man kommer med en gammel bil på slep. 😊


    Så over til en av grunnene til den dårlige framdrifta på Amazonprosjektet. Her har som dere ser delebilen funnet sin plass på gårdsplassen. Og i bakgrunnen ser dere huset og garasjen som har tatt det meste av min tid siden 2017. Utvendig på garasjen gjenstår noen detaljer, men det får jeg ta når det blir litt mer vår i lufta.




    Isteden har jeg prioritert å få ferdig garasjen innvendig. Slik at jeg kan få flyttet inn Amazonene. Dette bildet viser 2.etasje. Jeg har loft på 2/3 av arealet, samt en messanin i området med høyt tak. Dette bildet er tatt fra messaninen. Om jeg teller med alt av gulv i 1. og 2. etasje, så er vel det totale arealet ca 170kvm. Garasjen er bygget like tett som et bolighus, så da må jeg såklart ha balansert ventilasjon og. 😊 Det nærmeste rommet der hvor det er masse Glava er det som skal bli finverksted/lager. Her blir det arbeidsbenk og lagt til rette for elektronikk, finmekanikk, 3D printer osv…


    Dette rommet blir mancave. Der blir det rustikk/retro stil med kjøkken, bar og sittegruppe. Dette rommet er klart for maling nå.


    For et par uker dro jeg på sjøen, skal hjem igjen til påske. Status før jeg reiste var at jeg har igjen ca 1-2 dager sliping i 1-etasje. I 2 etasje er det ca 1-2 dager jobb før det er ferdig malt.

    Det lille rommet ved inngangsdøra er do. På veggen bak do’et så blir kran og vaskekar. Helt til høyre i bildet skimter man inverteren til solcelleanlegget på taket. Solcelleanlegget har en effekt på 11,7kWp.


    Trappa opp til mancave blir der hvor stillasen står. Veggene er kledd med OSB og gips utenpå. Listefritt har jeg hørt er moderne, så da gikk jeg for det.


    Til venstre skimtes «teknisk vegg». Her er det sikringskap med masse KNX utstyr i. Rack skap for distribusjon av nettverk og lyd. Det går fiberkabel mellom rackskapet i huset og i garasjen. I garasjen er det lagt opp mange nettverkspunkter for IP-kamer’er, aksesspunkt, TV, PC, nettverksprinter, solcelleinverter, elbillader osv. Nederst i «teknisk vegg» skal røranlegget kobles opp. Her blir det samlestokker for varmt/kald vann og vannbåren varme. Varmeløsningen i garasjen blir viftekonvekter som er tilkoblet bergvarmepumpa som jeg har i huset.


    Hoveddelen av verkstedet. Her er det laget nedfelling i gulvet for høytløftende sakseløfter. I taket blir det 24stk 60x60 LED paneler. Så her blir det nok veldig lyst, men det kan såklart dimmes sia det er DALI. Det ballet såklart også på seg litt brannvarslingsanlegg. Så det ble 4 detektorer, noen varmedetektorer og noen røyk.


    Jeg har ikke spart på stikkontakter. Så på ca. hver 180cm så er det stikkontakt. En del steder er det også 16A og 32A 400V trefasestikk.


    I den delen med høyt tak er det taksperrer isteden for takstoler. Her putta jeg inn en HEB160 slik at jeg kan bruke den også til løfting. I 2.etasje har jeg satt inn dør slik at ting som skal opp på loftet kan heises opp der istedenfor å presses opp ei trang trapp. Bjelken skal såklart males i farge RAL1003 slik som løfteutstyr bruker å være, samt merkes med S.W.L 0.5t. Der hvor det er ei lita dør vil det bli rom for ventilasjonsanlegg og trykklufttank blant annet.


    Borte ved porten blir det en kraftig spyleslange som er koblet utenom reduksjonsventilen. I tillegg tenker jeg å flislegge deler av veggen og lage opplegg for høytrykkspyler der.


    Så nå gleder jeg meg til å komme hjem igjen. Begynner endelig å se enden i prosjektet. Det vil si at det snart er klart for å flytte inn bilen. Når alt er malt, så skal gulvet avrettes og 100kvm med flis legges. I tillegg er det jo en god del rør og elektrisk som skal på plass. Håpet er å hente hjem bilen i mai.

    Ellers vil jeg oppfordre dere til å følge @projectamazonturbo på Instagram.
    Sist endret av THolandsli; 26/03/20 kl 22:48
    - 11" XC60 D3 AWD
    - 67 Amazon Turbo <-- Prosjekttråd

    Instagram: @projectamazonturbo

  13. #659

    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Deler av innlegget hadde kommet bort. Så nå har jeg oppdatert.
    - 11" XC60 D3 AWD
    - 67 Amazon Turbo <-- Prosjekttråd

    Instagram: @projectamazonturbo

  14. #660

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.335
    Antall takk

    Standard

    Ja, skjønner godt at bilen blir utsatt litt når slike prosjekt går.
    Men så får du også en super plass å jobbe på
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  15. #661
    Registrerte brukere V90 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    VCCN medlemsnummer
    1072
    Innlegg
    1.553
    Antall takk

    Standard

    Imponerende garasje!

  16. #662
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Ufattelig godt planlagt og gjennomført garasje! Der blir det absolutt ikke problem å tilbringe noen arbeidstimer

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  17. #663

    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Ja, skjønner godt at bilen blir utsatt litt når slike prosjekt går.
    Men så får du også en super plass å jobbe på
    Ja, har vært mye jobb dette. Har gjort vanvittige mengder egeninnsats på huset og garasjen. :P

    Sitat Opprinnelig postet av V90 Vis post
    Imponerende garasje!


    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Ufattelig godt planlagt og gjennomført garasje! Der blir det absolutt ikke problem å tilbringe noen arbeidstimer

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
    Har tenkt og grublet mye ifm. dette bygget ja. Planen er også å bygge på ei bod på ca 8kvm på ene gavlveggen nå til sommeren slik at jeg får plass til skruekompressor og hagemøbler osv. For lite plass blir det uansett, så har allerede tegna en til garasje på ca 50kvm som skal søkes om og vil bli bygget på andre siden av tomta i løpet av de nærmeste 3 årene. Jeg vil jo ikke ha verkstedet fylt opp med akebrett, sykler osv. I tillegg tenker jeg at den andre garasjen kanskje blir for parkering og litt snekkerarbeid.
    - 11" XC60 D3 AWD
    - 67 Amazon Turbo <-- Prosjekttråd

    Instagram: @projectamazonturbo

  18. Takk HansOla, volvobrage takket for denne posten
  19. #664

    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Her om dagen var det en som tok kontakt med meg på Facebook. Han hadde sett noen gamle bilder av bilen min og sporet meg opp via reg.nr.

    Så her kommer noen bilder av hvordan bilen og dens eier anno 1971 så ut. Skikkelig tøffe "koteletter" på han bileiern.





    - 11" XC60 D3 AWD
    - 67 Amazon Turbo <-- Prosjekttråd

    Instagram: @projectamazonturbo

  20. Takk Riff, volvobrage, skjarlie takket for denne posten
  21. #665

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.335
    Antall takk

    Standard

    Kult å få litt nostalgia med ja
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  22. #666
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    VCCN medlemsnummer
    2800
    Innlegg
    4.609
    Antall takk

    Standard

    Tøft! Var det han som kjøpte bilen ny som kontakta deg?
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

  23. #667
    sekse sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Lier
    VCCN medlemsnummer
    25
    Innlegg
    3.090
    Antall takk

    Standard

    Ser du har fått bilen hjem vi andre sosiale medier

    Fyll på med bilder, vi håper på solid fremgang!


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -V70 R AWD 2005 http://forum.vccn.no/showthread.php?...5-Ny-bruksbil!
    -240 GL 1993 http://forum.vccn.no/showthread.php?p=65185#post65185
    -V90CC D4 2019
    -144 de Luxe 1971 http://forum.vccn.no/showthread.php?...ight=144+sekse
    xV60 D6 2015 x960 2.5 1995 x242 DL 1979 x244 GL 1980

Side 27 av 27 FørstFørst ... 17 25 26 27

Lignende tråder

  1. Hondreåfleiråførrs Volvo Amazon 1967 Rust edition
    By Hondreåfleiråførr in forum PV / Duett/ Amazon / 1800 / 140 / 160
    Svar: 4
    Siste post: 29/07/14, 20:12
  2. Dekk til volvo amazon hgv 1967 mod.
    By slashiroth in forum PV / Duett / Amazon / 1800
    Svar: 3
    Siste post: 23/05/12, 22:22
  3. EU godkjenne 1967 mod amazon hgv
    By slashiroth in forum PV / Duett / Amazon / 1800
    Svar: 6
    Siste post: 16/05/12, 18:48
  4. Volvo Amazon 1967 modell selges!
    By mannjern in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 9
    Siste post: 02/02/12, 13:15

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye trÃ¥der
  • Du kan ikke svare pÃ¥ innlegg / trÃ¥der
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •