Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: 854 krenger mye/myk bil. Senk eller nye fjærer/dempere?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2014
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2803
    Innlegg
    321
    Antall takk

    Standard 854 krenger mye/myk bil. Senk eller nye fjærer/dempere?

    Vurderte å legge dette i tråden min om 850, men fant ut det kunne komme til nytte for andre (fant lite ved å søke på forumet).

    Kort fortalt så synes jeg min '96 850 sedan krenger mye i svingene, og generelt er veldig myk. Behagelig på veldig rolig kjøring ja, men aaaltfor myk til å ha det gøy med og kjøre litt kvasst slik den er nå. Min tidligere '97 Mazda 323 med 16" kjørte ringer rundt 850'n i original stand.

    Litt segen bak er den blitt, så fjærer der må byttes. Har antakeligvis dårlig(e) tårnlager(e) foran, og vurderer rett og slett å bytte fjærer og dempere hele veien rundt.
    Ønsker meg en noe stivere bil som sitter greit til inspirert kjøring, men helst ikke veldig stiv eller senket. Oppnår jeg dette med nye fjærer og gassdempere, eller er det ingen vei utenom et senkesett?

    Har funnet mye fint til gode priser hos KL Racing, både av ordinær demp/fjær og senk
    Sist endret av Yttervik; 22/10/14 kl 21:07

  2. #2
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Du beskriver et ønske som er vanskelig å oppfylle. Ikke stiv og senket. Her er en vanskelig kombi.

    Senkefjærer har færre viklinger enn originalt. Skal fjæra også ha lengden som det stilles krav til (at den ikke blir løs fra øvre-nedre anlegg ved max utslag) vil den også nødvendigvis være laget av et mykere stål. Fjæringa vil slå sammen regner jeg med?

    Jeg hadde gått for nye originalfjærer og gassdempere. Gassdempere "korrigerer" og holder igjen noe for krengning så du vil få en mye bedre følelse ved kjøring i kurver.

    Monroe`s luftdempere, også med kompressor i bakluka (hvis de holder koken ennå???) var et godt alternativ da jeg triksa med dette på min Opel Ascona.
    Volvo XC 70
    Volvo 850 GLT (Er beklageligvis solgt) :(
    VW Caravelle 2,5 TDI Har originalt 151 gamper +++ som hjelper til å ¨dra Hobby`n"
    VW Transporter 2,5 TDI Syncro (stillashengersliteren)
    Har egentlig alt for mye av det staten skal ha avgift på... men må ha det

  3. #3
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Om du vil ha en litt mer plantet følelse av bilen, anbefaler jeg stivere stabstag, jeg har montert IPD sine på min
    AWD
    . Riktignok er det litt annen utførelse på bakdempere og drivverk, men jeg har prøvekjørt disse i en V70 forhjulstrekker, og sammelignet med originalbil er det som en gocart å regne. Sammen med nye dempere er dette antageligvis noe av de mer givende oppgraderinger du kan gjøre på en
    P80
    .

    Skal sies, stivere stabstag foran gjør bilen mer overstyrt, dette er noe man burde ha i bakhodet når det blir glatt på veien.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  4. #4
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Krengestagene er der for en grunn.
    Når disse mister spensten, er det bare å hive de.
    Etter 20år, har dem mest sannynlig det.

    Kjøp nye forsterkede krengestag fra IPD. Jeg har kjempegod erfaring med disse.
    http://www.ipdusa.com/products/4873/...bar-kit-850-70
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  5. #5
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Jeg monterte volvo original fjærtårnsstag på 854 jeg hadde, samt forsterka bakfjærer pga stor stereo. Den var passe stiv og så ikke baktung ut.
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2014
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2803
    Innlegg
    321
    Antall takk

    Standard

    Har hatt bilen hos NAF for sjekk av understell/forstilling etc., samt lesing og sletting av feilkoder og slukking av service-lampe. Betalte 650kr og jeg er ikke NAF-medl. en gang
    Stabstagforing(krengestag) foran lager knirkelyd, høyre styreledd har åpen mansjett, samt løs støvebeskytter på en bakdemper.

    Krengestaget fra IPD blir ca 4500NOK totalt, det føler jeg er altfor mye å bruke på en gammel 850 med 300 på telleren. Blir nok å kjøpe fjærer og dempere bak, styreledd, og noe annet småtteri fra KL Racing, foran får vente. Har kjøpt meg leilighet i dag så må nok prioritere den framover

    Bilen blir som et bruksprosjekt, skal opprette en prosjekttråd/worklog snart. Helga skal brukes til shining av bilen utvendig, polering av lakk og polytrolering av plast Skiver foran ble byttet i går, samt bremesvæske. Ingen vibrasjoner lengre!

  7. #7
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    20år og 300000km med originale standard krengestag, kan du fortsette som før å si "ship-o-hoi" i svingene.

    Ta deg en tur på skroten og plukk med deg noen Turbostag med under 200000km på telleren.
    Kanskje det er noe spenst igjen i de som du kan dra glede av
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2014
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2803
    Innlegg
    321
    Antall takk

    Standard

    Ja ser den, men synes det var drøyt mye penger å bruke. Har bestilt meg polyforinger til staget så nå blir det vel stilt i alle fall. Har også bestilt dempere og fjærer bak, styreledd, kupè- bensin- og oljefilter, samt plugger og noe annet småtteri. Blir nok bra.
    Bilen har for høy KM (og litt rust) til at jeg orker å bruke mye penger på den. Er mer givende å ordne på nyere biler som er rustfrie og bra i lakken, samt generelt lite slitasje på. Har lyst på S60 2.5T
    AWD
    med tid og stunder

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Dersom du i tillegg driver og kjører rundt på de originale foringene på bakstillingen, så vil du ha en bil som både krenger og svaier i svinene ja.

    På de fleste er det 16mm krengestag bak. Bør faktisk byttes til 20mm nær sagt uansett. Er ikke måte på hvor mye dette utgjør.
    Fjærene der bak kan også trygt byttes til forsterkede fjærer.
    T5-oppsettet er etter min mening for stiv til komfortabel kjøring, mens dette jeg skisserer over her vil være litt stivere enn GLT, hvilket jeg syns kler bilen veldig godt.
    Er ikke sikker på hva som er tilgjengelig av kregningsstag foran, men det skulle ikke undre meg om litt stivere der også vil gjøre susen.
    Standard fjærer er greie foran.
    Senk i grunnen ikke nødvendig, med mindre du er ute etter en banebil for kjøring på vei. (ikke min smak, når sant skal sies).
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  10. #10
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Yttervik Vis post
    Ja ser den, men synes det var drøyt mye penger å bruke. Har bestilt meg polyforinger til staget så nå blir det vel stilt i alle fall. Har også bestilt dempere og fjærer bak, styreledd, kupè- bensin- og oljefilter, samt plugger og noe annet småtteri. Blir nok bra.
    Bilen har for høy KM (og litt rust) til at jeg orker å bruke mye penger på den. Er mer givende å ordne på nyere biler som er rustfrie og bra i lakken, samt generelt lite slitasje på. Har lyst på S60 2.5T
    AWD
    med tid og stunder
    Bilen min har 370 på telleren, og med stabstag og generelt vedlikehold ble den som en ny bil.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2014
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2803
    Innlegg
    321
    Antall takk

    Standard

    Har nå byttet til nye dempere og fjærer bak (billig type fra KL Racing). Ble noen cm høyere, og synes den ble mer normal i oppførselen fra bakstillingen. Fortsatt myk og komfortabel, men ikke lengre inntrykk av at bakparten reagerer et halvt sekund senere enn manøvren man foretar. Godt fornøyd altså, men langt fra noen sportsbil Det skal sies at demperne var originale Volvo, og meget mulig fra 1996(?) da jeg fant 96 + div andre tall der. Forøvrig ingen lekkasje på de såvidt jeg kunne, virker i brukbar stand.
    2017 Volvo V60 D5 Twin Engine R-design Bursting Blue
    [x] 2011 Volvo S60 D3 Summum Vibrant Copper
    [x] 1996 Volvo 850 2.0LT http://forum.vccn.no/showthread.php?...osjekt-worklog
    2014 Polaris Switchback Assault

Lignende tråder

  1. fjærer og dempere på multilink?
    By skarderud in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 61
    Siste post: 18/05/18, 21:56
  2. Alternativ senk til 940 sett bortfra lesjøfors og 60mm fjærer?
    By Arne94 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 29
    Siste post: 20/06/13, 22:25
  3. fjærer og dempere
    By sveimyrv in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 02/02/11, 14:34
  4. senk+dempere fra xtremt.se
    By jan-einar in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 07/10/10, 20:16
  5. Svar: 9
    Siste post: 06/09/10, 19:43

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •