Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  12
Side 4 av 4 FørstFørst ... 2 3 4
Viser resultater 76 til 78 av 78

Tråd: V70 2010 - Rustskader i overgangen mellom frontrute/tak

  1. #76
    Registrerte brukere EncoreSpaceless sin avatar
    Medlem siden
    03. april 2012
    Sted
    Vevelstad
    Innlegg
    80
    Antall takk

    Standard

    Noen som har funnet ut om det går ann å få lagt på en slags list i overgangen mellom taket og frontruta?

    Vet det har vært nevnt å legge på gjennomsiktig film her, men kan ikke dette gjøre problemet værre, Samler fukt?

    Eller er det bare å følge med å ta den rusta som kommer etter hvert?

  2. #77
    Anita93 sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2017
    Sted
    Hov
    VCCN medlemsnummer
    1919
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Når det gjelder slike skader som dette. Taket på Volvobiler er den eneste delen av karosseriet som ikke er galvanisert, derfor når man får steinsprut må man passe på å flekke i lakk så fort som mulig for å unngå rust. Rutene ligger litt lavt på V70 2, men dette er ikke noe man kan gjøre noe med da limfuga skal være en eksagt høyde. Andre biler med jevnere glippe øverst får også steinsprut i kanten der. Så kan derfor i grunn ikke kalle det en designfeil/fabrikkfeil.
    Utvendig påvirkning altså steinsprut er ikke en garantisak da dette er noe eier har "påført" bilen selv. Men det som kan redde deg før dette har oppstått er å legge steinsprutfolie fra nedmed ruta og et par centimeter innpå taket. Dette har jeg tenkt å gjøre med mine biler.

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

  3. #78
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2017
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Anita93 Vis post
    Utvendig påvirkning altså steinsprut er ikke en garantisak da dette er noe eier har "påført" bilen selv.
    Skulle nesten tror du jobbet på verkstedet hos min forhandler . Det er ingenting de liker bedre enn å si "ytre påvirkning", hvor jeg da må minne de på at de selger bilen til bruk som krever ytre påvirkning.

    Tenk om hjulene falt av så fort du kjørte på et kumlokk. Forhandler og Volvo kan ikke avfeie ansvar fordi hjulet har blitt utsatt for en ytre påvirkning. Eller hva om setet revnet etter et års tid. Det revnet jo fra ytre påvirkning (rumpa di).

    Det er her forbrukerkjøpslovens bestemmelser om at varen skal passe for de formålene tingen vanligvis brukes til og bestemmelsen om varen må svare til det forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp.

    Det siste punktet her kommer jo ofte til anvendelse når forhandler sier "produktegenskap" når du påpeker feil og utformingsfeil. Den kanten som ruster her er jo både en utformingsfeil og med den syltynne lakken som var der på min bil, så godtok jeg hverken "ytre påvirkning" eller "produktegenskap" som avfeilingsgrunn.

    Jeg skaffet heller en ekspertuttalelse fra lakkerer som tydelig pekte på at kanten ved taket strider mot vanlige prinsipper for utforming av karosseri. Så plusset jeg på med noen titalls bilder av V70'er med rustroser langs den kanten og spurte om de hadde lyst til å ta dette noe videre. Det hadde de ikke.

  4. Takk locked takket for denne posten
Side 4 av 4 FørstFørst ... 2 3 4

Lignende tråder

  1. Rust i overgang mellom tak og frontrute
    By SverreP in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 3
    Siste post: 22/02/11, 19:23
  2. hvor får jeg tak i denne overgangen?
    By Dagge91 in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 10/10/10, 11:35
  3. Pris på lakkering av plate mellom panser og frontrute på 940
    By Agrostar in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 6
    Siste post: 11/08/10, 19:50
  4. lista mellom frontrute og panser (740)
    By cossykiller in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 28
    Siste post: 04/03/10, 19:16

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •