Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  12
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 78

Tråd: V70 2010 - Rustskader i overgangen mellom frontrute/tak

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. sep. 2014
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard V70 2010 - Rustskader i overgangen mellom frontrute/tak

    Hei

    Vi kjører en V70 2.4D 2010 modell. Kjøpte den sommeren 2012. Den har kjørt ca 70000 km nå.

    For noen uker siden ble jeg gjort oppmerksom på at bilen allerede hadde flere (7-8 stk) små rustskader på kanten i overgangen frontrute/tak.

    Jeg var hos Volvo forhandleren for noen dager siden og la fram problemet. De hadde sett dette tidligere.

    Vi kikket på flere V70'er som stod ute på parkeringsplassen hos forhandleren og vi så fort en bil til med samme rustskader rett over frontruta.

    Å utbedre disse små rustangrepene kostet minst 22000 kr siden hele taket måtte omlakkeres med alt arbeidet det innebærer.

    Hva gjør man med slikt ? Blir dyrt å lakke taket annenhvert år pga rustskader hvis man skal ha bilen i generelt god stand hele tiden.

    Er dette en svakhet for denne modellen ?

    Det er en svært god bil å kjøre. Jeg hadde ikke forventet rustskader på en slik plass på en så solid bil.

    Bilen står i garasjen når den ikke er i bruk.

    Mvh
    Geir
    Sist endret av Rondane; 28/09/14 kl 21:47

  2. #2
    Registrerte brukere anders85 sin avatar
    Medlem siden
    29. mars 2010
    Innlegg
    243
    Antall takk

    Standard

    Ble det garanti sak? Jeg har fått rust skade under dørhåndtak på fører side pga "gnaging" hver gang dørhåndtaket blir brukt, dette dekket ikke volvo..

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. sep. 2014
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av anders85 Vis post
    Ble det garanti sak? Jeg har fått rust skade under dørhåndtak på fører side pga "gnaging" hver gang dørhåndtaket blir brukt, dette dekket ikke volvo..
    Min lokale Volvo forhandler tok bilder av rustmerkene og skulle sende forespørsel videre til Volvo.

    Jeg går nå og venter på svar på dette.

  4. #4
    Registrerte brukere anders85 sin avatar
    Medlem siden
    29. mars 2010
    Innlegg
    243
    Antall takk

    Standard

    Kunne vært interessant og se bilde av skaden på bilen din, sånn til seinere for andre hvis du får det igjennom på garanti.

  5. #5
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av anders85 Vis post
    Ble det garanti sak? Jeg har fått rust skade under dørhåndtak på fører side pga "gnaging" hver gang dørhåndtaket blir brukt, dette dekket ikke volvo..
    Monter Taxi plaster i dørhåndtakene
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. sep. 2014
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Her er et bilde fra høyre side av frontruta som viser noen av rustskadene. På venstre side er det også 3-4 rustskader.





    Lurer på om det er flere som har slike rustskader på denne tydeligvis utsatte plassen ?


    Mvh
    Geir
    Sist endret av Rondane; 04/10/14 kl 22:40

  7. #7
    Registrerte brukere anders85 sin avatar
    Medlem siden
    29. mars 2010
    Innlegg
    243
    Antall takk

    Standard

    Hmm helt likt som på min, har du takluke? Tenkte kansje det var steinsprut som gjorde det. Spent på svaret du får fra volvo.

  8. #8
    Registrerte brukere Revell sin avatar
    Medlem siden
    24. sep. 2010
    Sted
    Wild, wild West Bamble
    Innlegg
    4.062
    Antall takk

    Standard

    er vel helst steinsprutskade dette??

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. sep. 2014
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av anders85 Vis post
    Hmm helt likt som på min, har du takluke? Tenkte kansje det var steinsprut som gjorde det. Spent på svaret du får fra volvo.
    Hei

    Nei, ikke takluke på min.


    Lurer på om det er flere typer modeller som har samme problemet ?


    Mvh
    Geir

  10. #10
    Registrerte brukere anders85 sin avatar
    Medlem siden
    29. mars 2010
    Innlegg
    243
    Antall takk

    Standard

    Min er en 08 XC70 D5 med takluke. Det jeg har reagert litt på en mellomrommet mellom rute og tak, synes dette er litt stort og blir fort en "steinfanger"

    Mvh Anders

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. sep. 2014
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Karosserikaren hos Volvo forhandleren sa at partikler etc etc følger langs panser og rute og smeller rett opp i takkanten over ruta. 2 av de rustmerkene som vises i bildet ligger helt jevnt med ruta. Så der har sannsynligvis små partikler fulgt luftstrømmen oppover og lagd merkene. Og dermed er det bare snakk om tid før rustskader vil oppstå. Og deretter kommer utgiftene med å holde bilen i rustfri stand.

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Hordaland
    VCCN medlemsnummer
    1950
    Innlegg
    278
    Antall takk

    Standard

    Har ingen slike skader på min, og det er en 2008 modell...
    Kan være fordi ruten på min er byttet og ikke presset så langt inn,slik at det oppstår høydeforskjell mellom rute og tak...
    08 V70III D5 AwD 235hk/490NM

  13. #13
    Registrerte brukere Petter M sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    980
    Antall takk

    Standard

    Har det helt likt på min 2008 modell..:P
    96 - Volvo V90 x
    05 - Volvo V70N D5 x
    97 - Volvo 940 Turbo x
    08 - Volvo V70 2.4D Summum

  14. #14
    Registrerte brukere Rasp sin avatar
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Bigset, More Og Romsdal, Norway, Norway
    Innlegg
    498
    Antall takk

    Standard

    Dette har jeg på min oxo:(

  15. #15
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rondane Vis post
    Karosserikaren hos Volvo forhandleren sa at partikler etc etc følger langs panser og rute og smeller rett opp i takkanten over ruta. 2 av de rustmerkene som vises i bildet ligger helt jevnt med ruta. Så der har sannsynligvis små partikler fulgt luftstrømmen oppover og lagd merkene. Og dermed er det bare snakk om tid før rustskader vil oppstå. Og deretter kommer utgiftene med å holde bilen i rustfri stand.
    Karosserimannen har rett, dette kjem av at frontruta ligg for lavt i forhold til karosserikanten bak. Det skal vere høgdeforskjell på alle sånne plassar, der glass/panel(dør ex) skal ligge ca 0.5mm over eller utanfor panelet som kjem bak.

    Dersom ikkje så får ein desse skadane pga vind og små partiklar som treff kanten i stor hastighet.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  16. #16
    Registrerte brukere anders85 sin avatar
    Medlem siden
    29. mars 2010
    Innlegg
    243
    Antall takk

    Standard

    Da må jo dette være en produksjonsfeil fra volvo?

  17. #17
    sekse sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Lier
    VCCN medlemsnummer
    25
    Innlegg
    3.090
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av anders85 Vis post
    Da må jo dette være en produksjonsfeil fra volvo?
    Er vel mer en design/konstruksjonsfeil.
    -V70 R AWD 2005 http://forum.vccn.no/showthread.php?...5-Ny-bruksbil!
    -240 GL 1993 http://forum.vccn.no/showthread.php?p=65185#post65185
    -V90CC D4 2019
    -144 de Luxe 1971 http://forum.vccn.no/showthread.php?...ight=144+sekse
    xV60 D6 2015 x960 2.5 1995 x242 DL 1979 x244 GL 1980

  18. #18
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av anders85 Vis post
    Da må jo dette være en produksjonsfeil fra volvo?
    Sitat Opprinnelig postet av sekse Vis post
    Er vel mer en design/konstruksjonsfeil.
    Om det er produksjonsfeil eller design/konstruksjonsfeil spiller liten rolle; det er en iboende svakhet i det forbrukeren overtar produktet og skal dermed ihht forbrukerkjøpsloven dekkes av reklamasjonsretten. Gjelder dermed strengt tatt også i 5 år etter et bruktbilsalg fra forhandler.

    Volvo gir i tillegg 5 års lakkgaranti, så det burde ikke være noe problem å få reklamert på dette om ikke Volvo ønsker å gruse kvalitetsryktet sitt slik VW/Møller er i ferd med å gjøre på bl.a. passat
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. okt. 2014
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Etter som jeg forstår av lakkgaranti dekker den ikke steinsprut da.. Ser jeg har også tre slike merker på min V70 2012. Usikker på hvordan jeg bør gå fram i denne saken med forhandler.
    Sist endret av Fireman; 10/10/14 kl 18:48 Begrunnelse: feilskrevet

  20. #20
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Rute må ut og takrailsa må demonterast, rusten må punktblåsast, grunnast og sparklast ut. Så må taket lakkerast og rails og glas monterast på plass igjen. Då er du tilbake til 2012.

    For å eliminere problemet må det enten monterast pakning over frontrute tilsv. som på V70N eller så må du fram med maskeringstape og svart fugemasse slik at du får en slett og fin overgang mellom frontrute og karosseri.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  21. #21
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tore Vis post
    Om det er produksjonsfeil eller design/konstruksjonsfeil spiller liten rolle; det er en iboende svakhet i det forbrukeren overtar produktet og skal dermed ihht forbrukerkjøpsloven dekkes av reklamasjonsretten. Gjelder dermed strengt tatt også i 5 år etter et bruktbilsalg fra forhandler.

    Volvo gir i tillegg 5 års lakkgaranti, så det burde ikke være noe problem å få reklamert på dette om ikke Volvo ønsker å gruse kvalitetsryktet sitt slik VW/Møller er i ferd med å gjøre på bl.a. passat
    Skal en ha VAG må en kjøpe en med aluminiumskarosseri For grunnarbeid før lakk har ikke tyskerne noe greie på... Er bobler i lakken i fremkant av taket på bilen min og... Men får faktisk utrolig nok dekt disse skadene hos Møller, da de har 7 års lakkgaranti på Audi og jeg meldte fra om skadene rett før bilen ble 7 år. Dette er bra, men utrolig dårlig med sånn slurv fra fabrikk på en såpass dyr bil.

    Er iallfall helt enig med deg at dette må være en svakhet som bør kunne reklameres på på V70 også. Men er sikkert vanskelig å få igjen noe på biler eldre enn 5 år.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. sep. 2014
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Jeg venter fortsatt på svar fra min lokale Volvo forhandler. Gått 18 dager siden jeg var innom der nå.

    På NAF sine sider ligger det litt hjelp til utforming av reklamasjon ved bilkjøp.
    På denne linken https://www.naf.no/kjop-og-salg/ette...va-kan-kreves/ ligger det bl.a maler for klageskjema.


    Mvh
    Geir

  23. Takk Fireman, Viking80 takket for denne posten
  24. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. okt. 2014
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Flott,at du holder oss oppdatert. Regner med du poster et inlegg når du vet noe mere.

  25. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. sep. 2014
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Jeg har ikke hørt noe tilbakemelding fra min lokale Volvo forhandler på nesten en måned så da var det på tide å ta neste steg.

    Nå har jeg sendt skriftlig reklamasjon med krav om utbedring av skadene uten kostnader for meg som eier. De har nå 14 dager til å gi meg skriftlig svar i saken. Brukte NAF sitt skjema.
    Sendte mail med vedlegg til firmaets offisielle epostadresse samt kopi til salgssjef.

    Mvh
    Geir

  26. Takk Aleks_ takket for denne posten
  27. #25
    Registrerte brukere GLTOslo sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Oslo, Ullevål. Opprinnelig fra Ørsta
    VCCN medlemsnummer
    702
    Innlegg
    371
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Rute må ut og takrailsa må demonterast, rusten må punktblåsast, grunnast og sparklast ut. Så må taket lakkerast og rails og glas monterast på plass igjen. Då er du tilbake til 2012.

    For å eliminere problemet må det enten monterast pakning over frontrute tilsv. som på V70N eller så må du fram med maskeringstape og svart fugemasse slik at du får en slett og fin overgang mellom frontrute og karosseri.
    Veit du om pakninga til eldre v70 passar her?

Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Rust i overgang mellom tak og frontrute
    By SverreP in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 3
    Siste post: 22/02/11, 19:23
  2. hvor får jeg tak i denne overgangen?
    By Dagge91 in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 10/10/10, 11:35
  3. Pris på lakkering av plate mellom panser og frontrute på 940
    By Agrostar in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 6
    Siste post: 11/08/10, 19:50
  4. lista mellom frontrute og panser (740)
    By cossykiller in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 28
    Siste post: 04/03/10, 19:16

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •