Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 44

Tråd: Blokkere EGR på V70 D5 2003

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. feb. 2014
    Innlegg
    53
    Antall takk

    Question Blokkere EGR på V70 D5 2003

    Hello

    Tok og renset ut EGR røret og tilhørende slange i dag, og fy f**n så mye gunk det satt der

    Kjente etter med fingeren i åpninga som går mot toppen og det var en heller bekymrende mengde der og.

    Det jeg lurer på i bunn og grunn er hva som kreves for å stenge av EGR systemet? Har brukt noen timer på Google nå, men finner ikke noen konkrete svar ang. akkuratt D5, er det så enkelt som å bestille en plate og sette denne foran åpningen på røret eller må det kobles ut noe mer?

    Spørsmål nr 2 er om det er noen risiko med å fjerne toppen ( kanskje det er innsugsmanifold det heter )på motoren og rengjøre denne etter at EGR systemet er blokka?

    hilsen Tim
    Sist endret av xxhyp0crisyxx; 23/08/14 kl 16:41
    V70 D5 2003
    -------------------
    Trenger du å slette/lese feilkoder og bor i Orkdal/Orkanger og omegn, ta kontakt, stiller opp med VIDA og DiCE

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. aug. 2014
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Bare av nysgjerrighet, hvor langt har bilen gått og hvordan merket du problemet?

    I prinsippet er det vel bare å blende av tuten. Mulig du får feilmelding, men har også hørt det motsatte. Ville målt spenning og motstand i normaltilstand før jeg plukket det av, så vet du ihvertfall hvordan det skal være.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. feb. 2014
    Innlegg
    53
    Antall takk

    Standard

    Jeg kjøpte bilen på 192, den er nå på 205 Hele opplegget startet egentlig med at jeg vil finne ut av en feilmelding som kom i displayet når jeg dro ut 3dje eller 4de gir på turtal, kom da "Motorservice Erfodras" med påfølgende limpmode og null turbo. Prøvde først å bytte luftfilter og dieselfilter, hjalp ikke. Bytta øvre og nedre motorfeste, samme sak. Rensa ut EGR i dag som sagt og har lyst til å rense inntaksmanifold i samme sleng. Eneste jeg ikkw har bytta ennå er de "aktive" motorfestene, leste at enkelte fikk samme melding pga. dårlig vakuum ellernoe. Videre lesing tilsa at man kan remappe
    ECM
    og dermed fjerne EGR feilmeldinga, pluss at de fleste opplevde både bedre respons og drivstoffbruk. Så vidt jeg har forstått så mater EGR motoren med en viss del eksos, ergo all koks og sot. Oi, dette ble ett langt svar x)
    V70 D5 2003
    -------------------
    Trenger du å slette/lese feilkoder og bor i Orkdal/Orkanger og omegn, ta kontakt, stiller opp med VIDA og DiCE

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. aug. 2014
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Først og fremst kunne det vært greit å lese ut feilmeldingen med
    VIDA
    for mer detaljer før man setter igang større mekanisk arbeid. Mulig du har for lavt eller for høyt ladetrykk, noe som også kan ha sammenheng med turboen.

    Exhaust Gas Recycling mater motoren med eksos på del-last og lavlast og skal stenge ved høy last. Dette senker forbrenningstemperaturen og oksygeninnholdet, og fører ganske riktig til dårligere respons.
    Svineriet ble innført for å klare utslippskrav i EU, men på Norske veier blir systemet sårbart for soting, fordi motorene går med lav last hele tiden :(
    Systemet mater altså på med eksos under hele kjøreturen, og den eksosen blir heller aldri særlig varm med mindre du gasser på skikkelig og/eller trekker tungt. I kombinasjon med aldrende turbinlagre som slipper olje blir dette oppskriften på en fin "gunk"

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. feb. 2014
    Innlegg
    53
    Antall takk

    Standard

    VIDA
    /DiCE er på tur, kommer forhåpentligvis på mandag, så får sett litt mer men i bunn og grunn er det altså bare å stenge for det mindre hølet som går inn på storrøret?
    V70 D5 2003
    -------------------
    Trenger du å slette/lese feilkoder og bor i Orkdal/Orkanger og omegn, ta kontakt, stiller opp med VIDA og DiCE

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. des. 2010
    Innlegg
    30
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av xxhyp0crisyxx Vis post
    Jeg kjøpte bilen på 192, den er nå på 205 Hele opplegget startet egentlig med at jeg vil finne ut av en feilmelding som kom i displayet når jeg dro ut 3dje eller 4de gir på turtal, kom da "Motorservice Erfodras" med påfølgende limpmode og null turbo. Prøvde først å bytte luftfilter og dieselfilter, hjalp ikke. Bytta øvre og nedre motorfeste, samme sak. Rensa ut EGR i dag som sagt og har lyst til å rense inntaksmanifold i samme sleng. Eneste jeg ikkw har bytta ennå er de "aktive" motorfestene, leste at enkelte fikk samme melding pga. dårlig vakuum ellernoe. Videre lesing tilsa at man kan remappe
    ECM
    og dermed fjerne EGR feilmeldinga, pluss at de fleste opplevde både bedre respons og drivstoffbruk. Så vidt jeg har forstått så mater EGR motoren med en viss del eksos, ergo all koks og sot. Oi, dette ble ett langt svar x)
    Jeg har muuligens samme problem som deg og har fått mange gode tips her. Begynn med å sjekke "friskluftslangen" som går inn på turboen. (Samme som denne http://www.skruvat.no/Slange-friskluft-P42013.aspx )
    Min hadde en stor flenge på undersiden. Kjøpte ny på Volvo (1250kr) og ting ble bedre, men fikk fortsatt samme feilmelding, men noe sjeldnere. Jeg satte bilen inn hos Volvo og de vacuumtestet motorfestene. Det viste seg at bakre feste ikke bygde opp trykk. Dette var faktisk allerede byttet for bare 2 mnd siden på et annet verksted, men dette ble selvsagt byttet på nytt som reklamasjonssak. Men, likevel får jeg en sjelden gang opp samme melding og bilen går i nødmodus. Jeg har oppdaget en liten oljelekkasje i front under radiator/intercooler og fått tips om bytte av intercooler. Dette blir gjort kommende onsdag, så det blir spennende å se om alt blir bra igjen!

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. feb. 2014
    Innlegg
    53
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Aurelius Vis post
    Jeg har muuligens samme problem som deg og har fått mange gode tips her. Begynn med å sjekke "friskluftslangen" som går inn på turboen. (Samme som denne http://www.skruvat.no/Slange-friskluft-P42013.aspx )
    Min hadde en stor flenge på undersiden. Kjøpte ny på Volvo (1250kr) og ting ble bedre, men fikk fortsatt samme feilmelding, men noe sjeldnere. Jeg satte bilen inn hos Volvo og de vacuumtestet motorfestene. Det viste seg at bakre feste ikke bygde opp trykk. Dette var faktisk allerede byttet for bare 2 mnd siden på et annet verksted, men dette ble selvsagt byttet på nytt som reklamasjonssak. Men, likevel får jeg en sjelden gang opp samme melding og bilen går i nødmodus. Jeg har oppdaget en liten oljelekkasje i front under radiator/intercooler og fått tips om bytte av intercooler. Dette blir gjort kommende onsdag, så det blir spennende å se om alt blir bra igjen!
    Kjente og klemte litt rundt på de fleste slanger, noen var litt småmorken men ikke så gærnt at det er høl ellernoe. Skal bytte alt av slanger til svart silikon tenkte jeg, men finner ikke ett komplett sett hos noen for diesel spesifikt, var inne og tittet hos DO88 bla.a

    Har hatt mistanker de siste dagene om de to vakuumfestene, er det mye pes å skifte døm? Har en veldig dreven mekanikerkompis, selv om han er Merce frelst og tilgang på løftebukk. Tusen takk for alle svar hittils btw
    V70 D5 2003
    -------------------
    Trenger du å slette/lese feilkoder og bor i Orkdal/Orkanger og omegn, ta kontakt, stiller opp med VIDA og DiCE

  8. #8
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    På 2003 modeller så tror jeg ikke du kan blende egr helt, men må ha et lite hull i blendeplata så noe eksos går igjennom. Det gikk bra på min 2002modell, men på en kamerat sin 2003modell kom det feilkode.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. feb. 2014
    Innlegg
    53
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    På 2003 modeller så tror jeg ikke du kan blende egr helt, men må ha et lite hull i blendeplata så noe eksos går igjennom. Det gikk bra på min 2002modell, men på en kamerat sin 2003modell kom det feilkode.
    Ja, har bestillt en med og en uten, får se hva det blir til Utover at det kommer feilmelding så er vel bilen fortsatt kjørbar? Leste også att flere leverandører av chip kan fjerne EGR fra software slik at man slipper denne
    V70 D5 2003
    -------------------
    Trenger du å slette/lese feilkoder og bor i Orkdal/Orkanger og omegn, ta kontakt, stiller opp med VIDA og DiCE

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. des. 2010
    Innlegg
    30
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    På 2003 modeller så tror jeg ikke du kan blende egr helt, men må ha et lite hull i blendeplata så noe eksos går igjennom. Det gikk bra på min 2002modell, men på en kamerat sin 2003modell kom det feilkode.
    Min V70 D5 2002 mod fikk feilmelding ved både delvis og helt blending av EGR. Merket dog ingenting på bilen med feilmeldingen i dashen (ivertfall ikke jeg), men klarte aldri å slutte og irritere meg over feilmeldingen.. :P Noen ganger kom den med en gang jeg startet bilen og andre ganger kunne jeg kjøre 20 min før den kom.. Nå skal det sies at bilen min var importert til Norge i 2005. Kanskje det har noe med saken. Ikke vet jeg.

  11. #11
    Registrerte brukere Ludo sin avatar
    Medlem siden
    26. okt. 2011
    Sted
    Sandefjord
    VCCN medlemsnummer
    1874
    Innlegg
    203
    Antall takk

    Standard

    Jeg har bestilt og fått begge typene, med og uten hull - har bare ikke fått rota meg til å montere ennå... Skal gi tilbakemld så fort jeg kommer i gang



    ​2012 Volvo V50 DRIVe Summum
    ​2014 Volvo S80 D5 AWD Executive Polestar
    2017 Volvo V60 D6 TwinEngine Polestar
    2010 Volvo S80 D5 AWD
    2003 Volvo V70 D5

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. feb. 2014
    Innlegg
    53
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Ludo Vis post
    Jeg har bestilt og fått begge typene, med og uten hull - har bare ikke fått rota meg til å montere ennå... Skal gi tilbakemld så fort jeg kommer i gang



    Så bra at jeg ikke er den eneste som liker å eksperimentere Gleder meg til feedback, mine kommer til uka håper jeg
    V70 D5 2003
    -------------------
    Trenger du å slette/lese feilkoder og bor i Orkdal/Orkanger og omegn, ta kontakt, stiller opp med VIDA og DiCE

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mai 2011
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Jeg er kjempespent på feedback her
    Hvor bestiller man slike avblendingsplater?
    Volvo XC70 D5 auto 2004
    LR Defender 110 td5 2004

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. feb. 2014
    Innlegg
    53
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Senna Vis post
    Jeg er kjempespent på feedback her
    Hvor bestiller man slike avblendingsplater?
    Jeg bestillte mine på Ebay, disse her for å vør nøyaktig

    http://www.ebay.co.uk/itm/2214419649...84.m1439.l2649

    Men stort sett er det bare å søke på V70 EGR blend plate.
    V70 D5 2003
    -------------------
    Trenger du å slette/lese feilkoder og bor i Orkdal/Orkanger og omegn, ta kontakt, stiller opp med VIDA og DiCE

  15. #15
    Registrerte brukere Ludo sin avatar
    Medlem siden
    26. okt. 2011
    Sted
    Sandefjord
    VCCN medlemsnummer
    1874
    Innlegg
    203
    Antall takk
    ​2012 Volvo V50 DRIVe Summum
    ​2014 Volvo S80 D5 AWD Executive Polestar
    2017 Volvo V60 D6 TwinEngine Polestar
    2010 Volvo S80 D5 AWD
    2003 Volvo V70 D5

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Borre
    Innlegg
    202
    Antall takk

    Standard

    Har en S80 D5, sen 2003 modell, hvor jeg har blendet EGR helt. Får opp en feilmelding om feil i eksosanlegget. Bruker bare knappen for å kvittere ut feilen.
    Feil om Motorservice erfordras hadde jeg også, den kom oftere og oftere. Det viste seg til å være lekkasje i intercooleren. Skiftet med en alukjøler fra DO88.no
    Volvo V70 D5 2006 mod
    Volvo S80 D5 2003 mod
    Volvo 66DL 1,1 76 mod
    Volvo 66GL 1,3 76 mod

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. feb. 2014
    Innlegg
    53
    Antall takk

    Standard Liten update

    I dag kom DHL gubben med en etterlengtet pakke, nå er
    VIDA
    /DiCE satt opp og utprøvd,
    for et genialt program, vel anvendte penger, uten tvil



    Etter å ha lekt meg litt, leste jeg ut no feilkoder, det meste var ang no lamper som hadde gått osv som har blitt skiftet, men det var en som
    jeg tror er veldig relatert til mitt underliggende problem, og det er
    ECM
    6805 Boost Pressure Control. Har søkt litt rundt denne og folk har byttet alt fra slanger til IC'er for å bli kvitt denne, så frykter det blir litt prøv-og-feil, ny slange inn til turbo kommer i morgen sammen med EGR-platene, så får bare krysse fingre..

    Forresten, er det noen i Sør-Trøndelag/Hedmark, nærmere bestemt Røros/Tynset området som trenger å lese ut/slette feilkoder, ta kontakt, hjelper hvis jeg kan
    V70 D5 2003
    -------------------
    Trenger du å slette/lese feilkoder og bor i Orkdal/Orkanger og omegn, ta kontakt, stiller opp med VIDA og DiCE

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. feb. 2014
    Innlegg
    53
    Antall takk

    Standard

    Denne tråden døde plutselig da jeg fikk litt mer å gjøre på fritiden, men her kommer en liten update.

    Har montert EGR platen mot innsug og fikk skjært til en plate så jeg kunne blokkere av ved manifold også, ellers så fylles EGR'n opp med den helvetes smørja og kutter ut tilslutt.
    Har ikke fått kjørt no skikkelig langtur ennå, men kan si at responsen på bilen ble litt bedre, men det kan være innbilning

    Har også skifta IC'n min, og da ble det ikke noe mer Motorservice Erfordras og
    ECM
    6805 har ikke dukket opp
    V70 D5 2003
    -------------------
    Trenger du å slette/lese feilkoder og bor i Orkdal/Orkanger og omegn, ta kontakt, stiller opp med VIDA og DiCE

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. feb. 2014
    Innlegg
    53
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Swissman Vis post
    Har en S80 D5, sen 2003 modell, hvor jeg har blendet EGR helt. Får opp en feilmelding om feil i eksosanlegget. Bruker bare knappen for å kvittere ut feilen.
    Feil om Motorservice erfordras hadde jeg også, den kom oftere og oftere. Det viste seg til å være lekkasje i intercooleren. Skiftet med en alukjøler fra DO88.no
    Kjøpte samme coolern, den var jaggu meg trang å montere. Fikk du forresten med avstandsstykker og lengrer skruer? Dette manglet på min. Måtte også lage en holder for IC sensoren, da denne coolern ikke har utgang for det.
    V70 D5 2003
    -------------------
    Trenger du å slette/lese feilkoder og bor i Orkdal/Orkanger og omegn, ta kontakt, stiller opp med VIDA og DiCE

  20. #20
    Registrerte brukere Ludo sin avatar
    Medlem siden
    26. okt. 2011
    Sted
    Sandefjord
    VCCN medlemsnummer
    1874
    Innlegg
    203
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Ludo Vis post
    Nå har jeg satt inn blenderen som er helt tett - funker helt fint uten noen feilkoder på min bil...
    ​2012 Volvo V50 DRIVe Summum
    ​2014 Volvo S80 D5 AWD Executive Polestar
    2017 Volvo V60 D6 TwinEngine Polestar
    2010 Volvo S80 D5 AWD
    2003 Volvo V70 D5

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. feb. 2014
    Innlegg
    53
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Ludo Vis post
    Nå har jeg satt inn blenderen som er helt tett - funker helt fint uten noen feilkoder på min bil...
    Har du en 02 eller 03?
    V70 D5 2003
    -------------------
    Trenger du å slette/lese feilkoder og bor i Orkdal/Orkanger og omegn, ta kontakt, stiller opp med VIDA og DiCE

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Noen som hva som styrer EGR-ventilen? Er den vakuumstyrt?
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Brodern har 03 og får ikke opp feilmelding. Min 02 gir heller ikke feilmelding.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  24. #24
    Registrerte brukere Ludo sin avatar
    Medlem siden
    26. okt. 2011
    Sted
    Sandefjord
    VCCN medlemsnummer
    1874
    Innlegg
    203
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av xxhyp0crisyxx Vis post
    Har du en 02 eller 03?
    Står vel i signatur 03 modell...
    ​2012 Volvo V50 DRIVe Summum
    ​2014 Volvo S80 D5 AWD Executive Polestar
    2017 Volvo V60 D6 TwinEngine Polestar
    2010 Volvo S80 D5 AWD
    2003 Volvo V70 D5

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. feb. 2014
    Innlegg
    53
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Ludo Vis post
    Står vel i signatur 03 modell...
    Haha, såg det no
    V70 D5 2003
    -------------------
    Trenger du å slette/lese feilkoder og bor i Orkdal/Orkanger og omegn, ta kontakt, stiller opp med VIDA og DiCE

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Sjakalen - 2003 V70 D5 - Solgt til fordel for 2017 V60 T4
    By Sjakalen in forum S60 / V70N / S80 / XC -serien
    Svar: 685
    Siste post: 19/02/17, 20:08
  2. TCV til V70 2003 mod?
    By iStereo in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 16
    Siste post: 01/12/12, 12:14
  3. LMM til V70 2003 mod 2.0 t 180 hk
    By iStereo in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 26/11/12, 15:01
  4. V70 2003
    By marhaugen91 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 11
    Siste post: 20/03/12, 22:18
  5. oljefelle blokkere det ene hullet??
    By Folkvord in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 17/06/11, 15:54

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •