Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Cheap tuning aka powerbox eller tilsvarende vs chip tuning/seriell tuning...

  1. #1
    Registrerte brukere Ludo sin avatar
    Medlem siden
    26. okt. 2011
    Sted
    Sandefjord
    VCCN medlemsnummer
    1874
    Innlegg
    203
    Antall takk

    Standard Cheap tuning aka powerbox eller tilsvarende vs chip tuning/seriell tuning...

    Håper denne havner i rett kategori - flytt den gjerne dersom det er en feilpost!

    Jeg har gjort meg endel forskjellige erfaringer når det gjelder såkalt powerbox vs seriell tuning av
    ECU
    .

    De fleste leverandørene av såkalte powerbox'er hevder at effekt/dreimoment før og etter tilkobling av den sorte boksen skal være på omlag 20-30% hvilket etter mine erfaringer både på Volvo og noen andre merker overhodet ikke stemmer. Ta for eksempel den boksen jeg bruker nå; produsenten hevder at jeg skal få opptil 217 HK (+33%) og 516 NM (+23%) ved bruk av denne. Jeg har så langt ikke merket så veldig mye til økt effekt, men selvfølgelig er det noe økning - dog ikke på langt nær så mye som produsenten påstår!

    Men hva med seriell tuning av
    ECU
    slik som bl.a. BSR, Flissundet og endel andre tilbyr? Jo; her er min erfaring av du faktisk merker betydelig forskjell på både effekt og dreimoment! Et eksempel; hadde en 2004 V70 D5 163HK
    AWD
    m/automat for en tid tilbake. Denne ble kjørt både med powerbox som påstod 211 HK / 480 NM uten at disse tallene var dokumentert. Jeg kunne fint merke at det var litt ekstra power, men denne dramatiske forskjellen uteblev. Etter å ha forsøkt litt frem og tilbake med vanlig justering av boksen så bestemte jeg meg for seriell tuning av
    ECU
    . I følge leverandør skulle jeg få ca 190 HK og 450 NM. Og du verden for en forskjell jeg merket fra det å bruke powerbox! Det hele kan egentlig ikke sammenliknes i det hele tatt! Mye mer trøkk i bilen, den var i det hele tatt mer kontant og 'på' om dere skjønner hva jeg mener. Men med denne tuningen så økte også forbruket litt - ikke dramatisk, men litt! Og prisen på det hele er også endel mer - beregn ca 5-6000,- for alt sammen. Så det er tydelig at om man er på jakt etter power så er det seriell tuning som gjelder!

    Men tilbake til den sorte boksen, den er jo ikke helt ubrukelig - tvert i mot! Om du er på jakt etter å få bilen til å gå så billig som mulig så er jo dette helt klart en vinner etter min erfaring! For å ta et eksempel igjen; min nåværende 2003 V70 D5 gikk på 0,47 / 0,54 (langkjøring/blandet) når jeg kjøpte den for ikke så altfor lenge siden. Helt greit forbruk og oppgitt effekt ser ut til å stemme sånn passe greit. Men når jeg koblet på powerbox på denne så økte effekten ørlite grann og momentet har sikkert steget litt det også. Men det interessante er forbruket! Nå måler den 0,39 på langkjøring og 0,45 på blandet!

    VS

    Så min erfaring er at om du vil at bilen skal gå billigere så kjør på med powerbox, men ikke ha så altfor stor tiltro til hva produsenten påstår av økt effekt og økt moment! Dersom du virkelig ønsker mer power og ikke er så opptatt av hva bilen bruker så er helt klart seriell tuning å anbefale...

    Akkurat nå står jeg mellom barken og veden... Skal jeg gå for billig kjøring og helt greit med effekt, eller skal jeg gå for ikke fullt så billig (men endog ikke avskrekkende) og masse masse power...

    Hmmm.....

    Tenkte å dele dette med dere siden kaoset fort kan bli totalt med tanke på leverandører, fantasitall på effekt osv og hva man egentlig ønsker og oppnå...!

    Er det noen av dere som har innspill og synspunkter på dette så mottas det med takk - bare fint å kunne dele erfaringer med hverandre

    Ha en god kveld
    ​2012 Volvo V50 DRIVe Summum
    ​2014 Volvo S80 D5 AWD Executive Polestar
    2017 Volvo V60 D6 TwinEngine Polestar
    2010 Volvo S80 D5 AWD
    2003 Volvo V70 D5

  2. #2
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.133
    Antall takk

    Standard

    Jeg orker ikke å skrive en lang avhandling om dette, det har jeg gjort så mange ganger før, men det er vel ganske enkelt:

    Tuning ved hjelp av en boks som du kobler inn justerer minimalt av paramtere, til maks effekt, som drivstoff, luft osv, mens en ny programvare i
    ECM
    på bilen tar absolutt alle parametre, altså fintunet til nettopp din bil.

    PS, flytter den til "Motor og gir"
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  3. Takk Aleks_ takket for denne posten
  4. #3
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.045
    Antall takk

    Standard

    Slik jeg har forstått det fungerer "powerbox" ved å endre verdier fra sensorer og lure bilens
    ECU
    til å gi mer effekt.
    Vet du da om tallene for forbruk som blir vist i displayet virkelig stemmer?
    Har du kontrollert ved å sjekke hvor mange liter diesel du fyller på tanken etter et visst antall kilometer kjøring?
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  5. #4
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Eg anbefalar bruk av http://www.fuelly.com/ til alle som lurer på forbruket.

    Spesielt ved slike former for tuning kan det vere greit å ha nokre tusen kilometer i loggen din før og etter før ein trekk konklusjon.

    For å få dette riktig kan du også snakke med Statens Vegvesen å finne deg ei veistrekke som er nøyaktig oppmålt og justere forbruket opp eller ned i forhold til avviket på km.tellaren i bilen. (Ex: Lærdalstunellen er 24510m, det gir stor nøyaktighet, 0,5% avvik er berre 122m)

    Ellers så skyr eg "powerbox" som pesten, men har prøvd både BSR og Rica seriell tuning på D5 og begge må seiast å gjere underverker for motorens køyrbarhet :-)
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  6. #5
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Prøvde ut dette på en Opel Omega 2.5TD selv jeg, hadde powerboks fra DTE systems som kostet 4490,- og den funket veldig bra, men ble noe jævlig med svartrøyk.. Kjøpte så chip fra Ebay, til en nette sum av 470kr og med den fikk jeg like god power, men mye mindre svartrøyk..
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2012
    Sted
    Skedsmo
    VCCN medlemsnummer
    924
    Innlegg
    238
    Antall takk

    Standard

    En powerbox kjører visse parametere i taket, som sagt over her, og på den måten gir deg mer effekt.

    Tuning fra BSR, RICA, you name it, gir deg ei bedre pakke sånn sett, med at den tuningen er lagd spesifikt opp imot din type motor(D3, D4, D5, T6, T5, osv), og det vil derfor fungere bedre, enn en masseprodusert boks som kan kobles på alt fra nye Volvoer, til store amerikanske dieselbiler til traktorer.

    Men, det jeg savner litt i sånne diskusjoner er selve motoren.
    Ingen motor er lik, selv ikke rett ut ifra fabrikk. Selv med to 2006 V70 D5 med tre km hver på telleren, så er ikke motorene like. Det er mikroskopiske forskjeller på disse. Etterhvert som kilometerene ruller på, så vil disse forskjellene bli større og større. Volvo har ifra sin side tatt dette med i beregningen når de utvikler softwaren til motoren, det er kjent som adapsjon(å tilpasse seg).
    Om
    ECU
    'n registrerer en adapsjon i enten positiv eller negativ retning(som er altfor stor), trigges det motorlampe og du får beskjed om å pelle deg på verksted. Feks falskluft kan vises med at adapsjonen har gått i bånn, og det trigger feillampe.

    Tar vi feks BSR, så tar de å tuner selve
    ECU
    'n hos seg(med null adapsjon), å finner frem til riktig oppskrift før de begynner å selge dette som et produkt.
    Når fabrikksoppsettet fra Volvo blir forandret til å produsere mer effekt enn egentlig tiltenkt, må det igjen nødvendigvis bety at de flytter på en helt masse parametere, deriblant sikkerhetsparametere som max ladetrykk, max temperatur ved alt fra innsug, eksos, osv, bare for å nevne noe.
    Men, BSR lager fortsatt bare ett oppsett til feks D5 motoren, som funker over hele fjøla. Noe som igjen betyr at adapsjonen må gå i ene eller andre retningen for å dekke over disse mikroskopiske forskjellene, så man til slutt ender opp med ca like masse krutt mellom fremhjula som kameraten sin med lik bil og lik tuning.

    Forøvrig også derfor mange får feil på motor når de trimmer bilen, men feilen vises ikke når de tilbakestiller den til fabrikksoppsettet. Finnes jo nok av tråder her der problemet er at bilen ikke går skikkelig med tuning, men går som normalt uten

    Og dette igjen, sliter på diverse motorkomponenter, fordi den kanskje ikke går helt 100%, men nærmere 97% feks.

    Det jeg vil frem til er at det finnes en tredje mulighet når det kommer til tuning, som i mine øyne er den beste.
    Individuell mapping.
    Her tilpasses hvert enkelt motorparameter opp imot din motor, for å fungere skikkelig opp imot hverandre.
    Det er ikke masseprodusert ut ifra et grunnmap, som feks BSR, men det er custom lagd opp imot din motor.
    Selv om dette et det absolutt dyreste alternativet, så vil det, i mine øyne, spare seg inn igjen med driftsutgifter på slitedeler og liknende. Ihvertfall på sikt.

    Jeg vet at BSR ikke er så populære i Saabmiljøet, etter at det ble kjent at de hadde skrudd av bankedeteksjonen fullstendig på visse motorstyringer, og dermed fått litt friere tøyler til å skru ladetrykket opp i taket.
    Viser bare at det ikke er alle som spiller helt rent
    M18 Volvo V90 T8 R-Design
    M09 Volvo V50

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. jan. 2014
    Innlegg
    386
    Antall takk

    Standard

    Det forbruket er nok bare bilen som blir lurt. Har du testa dette med fylling?

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Du bør etterprøve det viste forbruket med å sjekke det mot virkelig forbruk.
    Det er engang slik at disse powerbox-ene tweaker signalene fra noen få sensorer, og lurer
    ECU
    til å tro at motoren jobber under helt andre forhold enn hva den egentlig gjør.
    Dette fører nok ofte til feil visining av blant annet forbruk.

    Det finnes også slike "avanserte" powerboxer, hvor signalet til dysene "forlenges" i forhold til hva som kommer fra
    ECU
    . På disse så vil "forbruket" synke betraktelig, mens opplevd effekt blir helt "enorm". Du får bedre trimming med å trøkke gasspedalen lengre ned.

    Skal man først trimme, så er det egentlig ikke noen vei utenom full mapping.
    I hvilken grad man må ta hensyn til disse mikroskopiske forskjellene fra motor til motor, beror nok mest på om man vil ha 20-30% effektøkning, eller nøyaktig 27,94%.
    Er jo en "standardmapping" ECUene blir mevert med fra fabrikk også.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  10. #9
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Aleks_ Vis post
    En powerbox kjører visse parametere i taket, som sagt over her, og på den måten gir deg mer effekt.

    Tuning fra BSR, RICA, you name it, gir deg ei bedre pakke sånn sett, med at den tuningen er lagd spesifikt opp imot din type motor(D3, D4, D5, T6, T5, osv), og det vil derfor fungere bedre, enn en masseprodusert boks som kan kobles på alt fra nye Volvoer, til store amerikanske dieselbiler til traktorer.

    Men, det jeg savner litt i sånne diskusjoner er selve motoren.
    Ingen motor er lik, selv ikke rett ut ifra fabrikk. Selv med to 2006 V70 D5 med tre km hver på telleren, så er ikke motorene like. Det er mikroskopiske forskjeller på disse. Etterhvert som kilometerene ruller på, så vil disse forskjellene bli større og større. Volvo har ifra sin side tatt dette med i beregningen når de utvikler softwaren til motoren, det er kjent som adapsjon(å tilpasse seg).
    Om
    ECU
    'n registrerer en adapsjon i enten positiv eller negativ retning(som er altfor stor), trigges det motorlampe og du får beskjed om å pelle deg på verksted. Feks falskluft kan vises med at adapsjonen har gått i bånn, og det trigger feillampe.

    Tar vi feks BSR, så tar de å tuner selve
    ECU
    'n hos seg(med null adapsjon), å finner frem til riktig oppskrift før de begynner å selge dette som et produkt.
    Når fabrikksoppsettet fra Volvo blir forandret til å produsere mer effekt enn egentlig tiltenkt, må det igjen nødvendigvis bety at de flytter på en helt masse parametere, deriblant sikkerhetsparametere som max ladetrykk, max temperatur ved alt fra innsug, eksos, osv, bare for å nevne noe.
    Men, BSR lager fortsatt bare ett oppsett til feks D5 motoren, som funker over hele fjøla. Noe som igjen betyr at adapsjonen må gå i ene eller andre retningen for å dekke over disse mikroskopiske forskjellene, så man til slutt ender opp med ca like masse krutt mellom fremhjula som kameraten sin med lik bil og lik tuning.

    Forøvrig også derfor mange får feil på motor når de trimmer bilen, men feilen vises ikke når de tilbakestiller den til fabrikksoppsettet. Finnes jo nok av tråder her der problemet er at bilen ikke går skikkelig med tuning, men går som normalt uten

    Og dette igjen, sliter på diverse motorkomponenter, fordi den kanskje ikke går helt 100%, men nærmere 97% feks.

    Det jeg vil frem til er at det finnes en tredje mulighet når det kommer til tuning, som i mine øyne er den beste.
    Individuell mapping.
    Her tilpasses hvert enkelt motorparameter opp imot din motor, for å fungere skikkelig opp imot hverandre.
    Det er ikke masseprodusert ut ifra et grunnmap, som feks BSR, men det er custom lagd opp imot din motor.
    Selv om dette et det absolutt dyreste alternativet, så vil det, i mine øyne, spare seg inn igjen med driftsutgifter på slitedeler og liknende. Ihvertfall på sikt.

    Jeg vet at BSR ikke er så populære i Saabmiljøet, etter at det ble kjent at de hadde skrudd av bankedeteksjonen fullstendig på visse motorstyringer, og dermed fått litt friere tøyler til å skru ladetrykket opp i taket.
    Viser bare at det ikke er alle som spiller helt rent
    Du skriv som om du har peiling, men snakkar deg sjølv i mot så eg er ikkje heilt sikker altså.

    Du "kritiserar" ex. BSR for å lage eit standardoppsett til D5 motoren men det er jo akkurat det same Volvo gjere... Skal det vere eit problem at grenseverdiane i
    ECU
    er endra på? Det er jo NØYAKTIG det samme Volvo gjer når dei lagar ein 2.4D 163hk av D5 185hk...
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2012
    Sted
    Skedsmo
    VCCN medlemsnummer
    924
    Innlegg
    238
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Du skriv som om du har peiling, men snakkar deg sjølv i mot så eg er ikkje heilt sikker altså.

    Du "kritiserar" ex. BSR for å lage eit standardoppsett til D5 motoren men det er jo akkurat det same Volvo gjere... Skal det vere eit problem at grenseverdiane i
    ECU
    er endra på? Det er jo NØYAKTIG det samme Volvo gjer når dei lagar ein 2.4D 163hk av D5 185hk...
    Nei, det er ikke alltid et problem at grenseverdiene er flytta på, men jeg vil fortsatt påstå at Volvo har et mer omfattende opplegg for å lage software til sine biler, enn det BSR kan komme opp med.
    Du kan jo ikke si at Volvo og BSR kjører samme opplegg når de skal videreutvikle en eksisterende programvare? Volvo har et mye større anlegg og budsjett for å utvikle og teste ny software i alle mulig tenkelige situasjoner deres biler kan komme opp i. BSR har jo ikke det budsjettet, eller fasilitetene til å gjennomføre noe sånt.

    Poenget mitt med det var at når man forandrer på fabrikksoppsettet, så vil feil vise seg mye lettere.
    Se for deg adapsjonen som en flerfelts motorvei når du har fabrikksoppsettet.. Trimmer du motoren, vil det kanskje gå ned til en vanlig enfeltsvei.
    Du vil ha mindre spillerom for feil. Muligens en dårlig metafor, men håper den blir forstått.

    Sier heller ikke at jeg har peiling. Dette er erfaring jeg har med meg fra en tid med Saab turbomotorer, og noe dårlig tuning fra enkelte, både privatpersoner og leverandører.
    M18 Volvo V90 T8 R-Design
    M09 Volvo V50

  12. #11
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Nu vel, min 2.5T tok ikke imot to ulike tuninger for 2.5T pre-facelift. Den nekta. Til slutt måtte vi rote fram regnr og understellsnr for å finne rett. Fikk error på PPC-boksen.

    Det er altså 2.5T, som mellom 03 og 05 såvidt meg bekjent er identisk, kanskje også 05-09 (facelift). Så min spesifikke bil trengte mer spesifik tuning enn bare "til 2.5T"...
    -X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
    -X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
    -X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
    2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3

  13. #12
    Registrerte brukere Ludo sin avatar
    Medlem siden
    26. okt. 2011
    Sted
    Sandefjord
    VCCN medlemsnummer
    1874
    Innlegg
    203
    Antall takk

    Standard

    Har endt opp med BSR-tuning av denne - veldig godt fornøyd med resultatet, særlig sammen med K&N luftfilter! Utrolig god gassrespons, bra på forbruk og ikke minst på toppfart! Funka meget godt på Autobahn i helga... Toppfart ca 230 KM/T, men det som imponerte mest var draget fra 140 KM/T og opp til toppfart... slettes ikke verst....!
    ​2012 Volvo V50 DRIVe Summum
    ​2014 Volvo S80 D5 AWD Executive Polestar
    2017 Volvo V60 D6 TwinEngine Polestar
    2010 Volvo S80 D5 AWD
    2003 Volvo V70 D5

  14. #13
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Eg har litt ilt for å køyre over 130km/t med D5'en pga turtallet. Du har jo berre 5-trinns kasse så du må jo ha holdt eit vanvittig turtall :-P
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

Lignende tråder

  1. chip/tuning av v70 tdi
    By volvo740 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 31/08/13, 07:28
  2. Chip/Tuning XC60 D3
    By pelsteppe in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 02/12/12, 19:58
  3. Problemer med chip tuning av V70
    By iStereo in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 27/11/12, 17:39
  4. 2001 mod S60 2,0T chip tuning.
    By karlingek in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 32
    Siste post: 28/08/12, 12:22
  5. chip tuning eller dieseltuning boks på v70tdi
    By T90 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 07/08/11, 13:40

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •