Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: Merkbar forskjell Castrol Edge Titanium 10w 60

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard Merkbar forskjell Castrol Edge Titanium 10w 60

    97` R automat, gått 225k
    Alltid kjørt på Magnatec 5w-40 +Mahle filter. Brukte litt olje men ikke urovekkes mye.

    Skiftet til A5B5 Edge 0w-30 ved siste skift før vinteren. Da ble bilen ganske drikkfeldig samt at det var tydelig mer sot på eksos endestuss. Tanken var å bruke "dieseloljen" en liten sesong, for å rense skikkelig utav motoren, friske opp seal og fjerning av koks etc på stempelringer.
    Har aldri hatt blårøyk hveken ved oppstart eller pådrag.

    Så her for litt siden var det igjen for nytt oljeskift, 0w-30 olja var slitt samt luktet godt av hydrokarboner.

    Kjøpte ny olje, Castrol Edge 10w-60 FST Titanium og nytt Mahle filter, fylte filter før montering, motoren med rett mengde 10w-60.
    Merket umiddelbart ved oppstart at motoren svev MYE roligere.
    Har nå kjørt 2000km og oljenivået er nøyaktig det samme minus et par cc. Motoren sviver enda som om den var levert fra fabrikk i går, null mer hesitasjon ved pådrag, null detonering og i sum kjennes det som om jeg har fått ny motor. Bruker mindre drivstoff.

    Anbefales på det sterkeste, hvertfall for de av dere som ikke bor der det blir så altfor kaldt. Sommerstid er den knall uansett. Jeg planlegger å bruke denne som helårsolje, bor på vestlandet så det skal nok gå fint :-)
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  2. #2
    Registrerte brukere Scania143 sin avatar
    Medlem siden
    21. aug. 2011
    Sted
    Jessheim
    VCCN medlemsnummer
    600
    Innlegg
    440
    Antall takk

    Standard

    Er den tjukk vel kaldt siden du ikke vil bruke den vinterstid?
    Bilen min går jo bare sommer uansett, prøver jeg, så kunne prøvd den, kjørt snart 10000 så kan jo egentlig bytte olje.

    dette er den olja BMW anbefaler eller?
    Har 2 kamerater på mekonomen så de prøver og prakke på meg All mulig ting, så mener de ville jeg skulle prøve den ved sist oljeskift siden de mente den var bra.

    Hvordan var prisen kontra 5w-40 magnatec, brukt den på min så lenge jeg har hatt den.
    ...Speeding fast, going nowhere...
    1996 Volvo 850 T5
    2010 Volvo V70 D5

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Prisen er latterlig, dobbelt så dyr og vel så det kontra Magnatec 5 -40. Har heldigvis gode rabatter på mekonomen :-)

    Bare husk å bruk et skikkelig oljefilter. M.a.o ikke FRAM
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Har nettopp parkert bil, kjerringa og unger syd i Danmark. Har ikke kjørt 850 i 150-160 over lengre tidsrom før. Fy faen for en god bil, trives absolutt best når man passerer 120, motoren synger. Kjekt å dra fra 330beemers. Har også sjekket oljen etter 100 mil stint. Njet forbruk av olje. Samme tur i litt over fartsgrensen i Norge ville kostet meg en liter påfyll... Glad jeg forlot nybilen hjemme

  5. #5
    Registrerte brukere Sollien sin avatar
    Medlem siden
    19. jan. 2011
    Sted
    Langevåg
    Innlegg
    822
    Antall takk

    Standard

    om du kjører på ca 25% e85 på en tank, får du en god rens samt noe lavere forbruk etterhvert også gjør dette ca 2 ganger i året på turbobilen samt den gamle sliteren med 350k på telleren.. å det kan jeg godt anbefale
    Sollien

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Da jeg for tiden befinner meg i Billund, Danmark. Fant jeg ut at biiligbilpleie.no holder til kun 3 mil herfra. Kjørte dit på måfå, møtte de triveligste dansker i butikken. Handlet en 20 liters dunk castrol 10-60 edge for 1275 danske. 4 liter av samme sort koster 1150 nok på mekonomen. Takket ærbødigst for handelen. Skål,deilig å være dorsk i danmark.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Har nå kjørt Stavanger krsand snitt 70, hirtsals billund snitt 130, billund Flensburg og tilbake billund snitt 150. Tot Oljeforbruk 1 dl. Fantastisk, ikke ett fnugg sot på enerøret Går klokkerent

  8. #8
    sekse sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Lier
    VCCN medlemsnummer
    25
    Innlegg
    3.090
    Antall takk

    Standard

    Noe å satse på for min 2005 R?
    -V70 R AWD 2005 http://forum.vccn.no/showthread.php?...5-Ny-bruksbil!
    -240 GL 1993 http://forum.vccn.no/showthread.php?p=65185#post65185
    -V90CC D4 2019
    -144 de Luxe 1971 http://forum.vccn.no/showthread.php?...ight=144+sekse
    xV60 D6 2015 x960 2.5 1995 x242 DL 1979 x244 GL 1980

  9. #9
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Et ikke alt for off topic tips er også å fylle 1 liter diesel i olja før bytte og la den svive seg varm med denne.
    (En viss lonk kan kanskje være kjekt før man heller oppi dieselen)
    Ikke noe belastning selvsagt.
    Moderne oljer er laget for å tåle en viss mengde diesel uten at den taper spesielt mye smøre evne.
    Renser godt opp og er billig

    Er man litt paranoid på at man ikke får ut all dieselen igjen kan man godt ta å flushe med litt billigolje, før man heller på det valgte produkt.
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  10. #10
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    [QUOTE=gswede;897587]97` R automat, gått 225k
    Alltid kjørt på Magnatec 5w-40 +Mahle filter. Brukte litt olje men ikke urovekkes mye.



    Mahle er for øvrig de som lager filter for Volvo.
    I praksis 100 % samme filter.
    Og grunnen til at Mahle / Volvo original filter er å foretrekke er i hovedsak tilbakeslagsventilen på filteret.

    Og ja Castrol er en bra olje det...bruker dette mye selv.
    Men at f.eks EDGE Titanium er spesielt mye bedre enn andre oljer (med lik viskositet) ??? Tja...er ikke så sikker på det.
    - Personlig tror jeg man likså godt kan kjøpe en rimeligere olje og tilsette litt STP, FX1 eller annet kvalitets additiv = Å oppnå vel så bra resultat. Og det for maks en 100 lapp økning i pris.
    Men det vil vel ikke de store oljeprodusentene ut med....kan ikke se at hverken Statoil, Shell, Mobil, Castrol, Motul osv selger flasker med disse additivene på (!)
    For da hadde de ikke kunnet tatt dobbel pris for oljen heller.

    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    En ting er tilbakeslagsventilen, en annen er at Mahle har 3 ganger filterarealet kontra f.eks FRAM.

    Nå er det ikke slik at mekonomen etc selger så mange andre fabrikanter av 10w-60 akkurat. Da blir det lett å gå for Castrol, selv om den koster noen kroner extra.
    Tilgjengelighet har sin verdi det og..

    Jeg sier på ingen måte at den er mye bedre enn hva de andre leverer i samme vektklasse, jeg kom med en tilbakemelding på denne oljen fordi det er den jeg bruker og har erfaring med, noe annet ville vært rart.. Tror langt de fleste foretrekker ferdig mixet vare kontra å eksperimentere med additiver.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  12. #12
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    En ting er tilbakeslagsventilen, en annen er at Mahle har 3 ganger filterarealet kontra f.eks FRAM.

    Nå er det ikke slik at mekonomen etc selger så mange andre fabrikanter av 10w-60 akkurat. Da blir det lett å gå for Castrol, selv om den koster noen kroner extra.
    Tilgjengelighet har sin verdi det og..

    Jeg sier på ingen måte at den er mye bedre enn hva de andre leverer i samme vektklasse, jeg kom med en tilbakemelding på denne oljen fordi det er den jeg bruker og har erfaring med, noe annet ville vært rart.. Tror langt de fleste foretrekker ferdig mixet vare kontra å eksperimentere med additiver.
    Hei gswede
    Hva gjelder tilgangen av 10w-60 og arealet av Mahle har du selvsagt helt rett.
    Er Castrol har bra olje har du selvsagt også rett.
    At Castrol 10-60 med Malhe på en Volvo er noe av det beste du kan få har du selvsagt helt rett.
    Er ikke uening i noe av dette jeg...
    - Men dette er da et forum og jeg forsøkte bare å dele mine erfaringer i en tråd der jeg fant emnet passende.
    Å mikse inn additiver er selvsagt ikke noe for alle - men for mange er dette en kjekk måte å spare penger på, samtidig få høy ytelse/høy sikkerhet.
    (For å si det sånn; Er vel ikke alle som helt frivillig heller diesel i oljen sin heller - andre foretrekker for eksempel QMI motorrens hos en sertifisert forhandler til et sted mellom 1000-2000 kr)

    mvh
    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Og hvor i himmelens navn har ovennevnte funnet QMI motorens til mellom 1og 2K??????
    Motorrens Koster et par hundrelapper. Og Oljetilsetningen noen hundrelapper mer......

    Bruker disse stoffene på alt eg har av motorer og det funker!
    Og eg bruker RP olja deres og. Fikk se en slitasjetest av den oljen hvor selv dyreste Castrol ble gruset.
    http://www.bilkontroll.no/media/file...Commodores.pdf
    Sist endret av jerognal; 22/11/14 kl 16:55
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  14. #14
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jerognal Vis post
    Og hvor i himmelens navn har ovennevnte funnet QMI motorens til mellom 1og 2K??????
    Motorrens Koster et par hundrelapper. Og Oljetilsetningen noen hundrelapper mer......

    Bruker disse stoffene på alt eg har av motorer og det funker!
    Og eg bruker RP olja deres og. Fikk se en slitasjetest av den oljen hvor selv dyreste Castrol ble gruset.
    http://www.bilkontroll.no/media/file...Commodores.pdf
    Hei jerognal
    Har ingen ting med himmelen å gjøre.
    Mer det sinnsyke prisnivået i vårt kjære fedreland....
    Prisen på rundt 1499,- for full motorrens & friksjonsbehandling med QMI fikk jeg hos et firma (i denne forbindelse lar jeg være å nevne navn) som tidligere tilbydde å ta det på bilen min - i forbindelse med et oljebytte.
    Dette er mange år siden nå... Derav anslått pris satt åpent ett sted mellom 1000 og 2000.
    Dette tilbudet jeg engang fikk innebar da selvsagt også jobben.
    Jeg takket selvsagt nei....
    ****** Poenget mitt var at man kommer langt med litt diesel for å rense motoren for skit, og at det gjør man lett selv ved å kjøre motor varm, helle i en liter diesel og dermed la den stå å rusle på omgang + 500 rpm. For så å tappe ut dritten (les olja) etter kort tid.
    Et additiv man selv tilsetter i olja vil betydelig minske friksjon i mellom bevegelige komponenter - jeg tenkte da f.eks på STP til 90 kroner og en liter diesel (avgiftsfri) får man for en 10er. Totalt en hundrelapp.
    Og med det oppnådde man ren(ere) motor og en bra olje - som et nesten fullverdig alternativ til oljer som koster dobbelt så mye, og rens til mye mer (avhengig av om man gjør det selv eller setter det bort - selvsagt)

    Alt dette.....
    Uten at jeg prøvde å rakke ned på hverken QMI, Castrol eller brukere her på forumet

    Vh
    Rcar
    Sist endret av Rcar; 22/11/14 kl 17:50
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Tips: Bestill QMI direkte fra leverandør i Mjøndalen. Da skal du se en helt annen pris. ;-)
    Og Rp-olja kostet ca 1800 for en 20 ltr, men er vel ikke mulig å sende en slik dunk i posten...

    Jeg er innom Mjøndalen iallefall en gang i årret og henter olja der da.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Hof, Hedmark
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    Den Falix test metoden du refererer til kan med letthet manipuleres. Har sett tilfeller der de får bedre resultat med tannkrem og såpe..

    Sendt fra min Nexus 5

  17. #17
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sotengel Vis post
    Den Falix test metoden du refererer til kan med letthet manipuleres. Har sett tilfeller der de får bedre resultat med tannkrem og såpe..

    Sendt fra min Nexus 5

    Alt kan manipuleres ja, og de respektive oljeprodusenter gjør dette opp/ned og i mente`
    - De aller fleste (spesielt amerikanske) merkene har en test; der de knuser konkurrenten.
    Men det har da spred seg godt over til dette kontinentet også :-/

    *** At Royal Purple R51 er noe av det bedre som er å få kjøpt som ferdig produkt tviler jeg ikke på....
    Men tror fortsatt at det hadde holdt med en langt billigere olje, og evt selv tilsette litt additiv mix.
    - Men igjen det er ikke noe som passer for alle.

    Samtidig er det min mening at så lenge man bytter olje ofte og bruker et bra filter + får ut "møkka" fra motoren; enten da via dyrere motor rens produkter, eller med diesel som jeg har trua på - så har motoren det så bra den trenger i løpet av sin levetid. (Går man da for et additiv i tillegg som bla minsker friksjon - oppnår man uansett langt bedre krav en hva Volvo/bilprodusenten i utgangspunktet har satt. Forutsatt at man har valgt en olje som fra starten oppfyller kravene)

    Viskositets valg etter temperatur - er alltid en selvfølge.

    Det er mine meninger/mitt syn; så får andre har sitt
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Og fredag har Europris Mobil 3000 til halv pris...
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  19. #19
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jerognal Vis post
    Og fredag har Europris Mobil 3000 til halv pris...
    Det er billig !
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

Lignende tråder

  1. Merkbar forskjell med tårnstag?
    By degocostly in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 48
    Siste post: 29/07/14, 10:23
  2. Kjøpe Castrol Edge i Follo område til hyggeligst pris?
    By Torsen67 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 18
    Siste post: 04/05/13, 19:01
  3. Merkbar forskjell på 968r dyser på original B230FK motor?
    By Fancrashtic in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 26/05/12, 11:41
  4. Castrol 5w-30 på S60 T5?
    By Ketil in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 23/11/11, 10:54

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •