Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Vurderer å kjøpe S60 - trenger litt info

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2013
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard Vurderer å kjøpe S60 - trenger litt info

    Vurderer og skifte 850'en min til fordel
    For en S60. Noen som kan si litt om S60
    Noen klassiske feil med den??


    Endret topic iht. §8 Topic/emne/tittel skal være tydelig og relatert til innleggets innhold slik at man slipper å lese tråden for å se hva den handler om. Titler som ”hjelp”, ”se her”, "B230F" skal ikke forekomme.
    Tiltak ved brudd på denne regel er endring av tittel, evt. sletting av tråd uten forvarsel.
    Sist endret av aarnes; 28/07/14 kl 22:28

  2. #2
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.045
    Antall takk

    Standard

    Du har en intetsigende trådtittel...

    Her er en liste med ting som kan gå galt på S60-modeller (og andre
    P2
    -modeller) av tidlig årgang (pruteliste?), forøvrig er det veldig kjekke biler:

    Clutch kan gi dyre reparasjoner, det er mye som må demonteres for å komme til.
    Automatkassene er dyre å bytte eller reparere, men er behagelige å kjøre.
    2001-2004? har svakhet i speedometermodulen (
    DIM
    ) som kan begynne å jukse i display/lys/klokke. Ny koster fra 7000kr i Sverige, reparasjon kr 3000.
    Det er mange foringer og oppheng i en moderne forstilling, men dette regnes vel som slitasjedeler...
    Alarmsirenen ryker på grunn av batterisyre, disse koster rundt kr 2000. Sjekk om du klarer å utløse alarm (sirenehyling, ikke horntuting).
    Hengslet til tanklokket ryker ofte, lagervare og lett å bytte.
    Ny nøkkel og fjernkontroll koster rundt kr 4000 med programmering, man kan ikke kjøpe brukt som på gamle Volvo-modeller.
    Originale hjullagre hadde dårlig forsegling og gir rumlelyder som er vanskelige å lokalisere. Koster noen tusenlapper.

    Bensinbiler fra 99-2001 har gasspjeld (
    ETM
    ) med dårlige sensorer, og turbobiler kan ha en solenoid (
    TCV
    ) som kan bli dårlig.
    Gamle 2.4D har dieselpumpe som periodisk trenger justering, D5-modeller rundt 2006-2007 har ofte problemer med virvelspjeld som setter seg fast.
    Dieselmotor er tung å dra rundt for startmotoren, dermed kan tannkransen slites ned.
    Intercooler og slanger på turbomodeller kan ryke/sprekke.
    Diesel har ikke tennplugger som må byttes, men glødeplugger kan ryke. Dysene kan også gå tette.
    Eventuell dieselvarmer i hjulbrønnen trenger jevnlig service, man finner mange tips og veiledninger her på forumet.

    Du skal ikke kjøre mer enn 5000km årlig, men er dette langkjøring eller småkjøring? Diesel liker ikke småkjøring...

    Deler er normalt billigst å bestille på nettet, men noen ganger kan Volvo gi levelige priser.

    Det finnes faktisk
    P2
    -biler med kun AC og ikke klimaanlegg, disse er lett gjenkjennelige på at de ikke har varmekontroll med °C-skala.

    Alt elektrisk er basert på datasignaler via
    CAN
    -buss fremfor brytere/releer og strømkabler slik som i 850, dermed kan det lønne seg å alliere seg med noen som har tilgang på
    VIDA
    /
    DICE
    -feilkodelesere (koster omtrent kr 1000 fra Kina).

    Alt originalt ekstrautstyr fra Volvo finner man monteringsanvisninger på nettet, det kan lønne seg å kikke på disse hvis man vil vite mer om hva det er eller om hvor lett det er å montere selv etter man har kjøpt bilen.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  3. #3
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    Tenkte jeg skulle gi litt km info på det FroBe opplyste, dette er ca km og kan variere veldig, men etter 7 års erfaring med pa2 så ser dette ut som en snitt km ting bruker å gå galt på.

    clutch - 180km til 250km , her må det byttes utløserlager i samme slengen.
    Automat kasse som ikke har vært flushet må man holde seg unna. her er alt fra 150km+
    Hengslet til bensin lokket er forholdvis billig vare, 90 kr betalte jeg hos volvo for 7 år siden ihvertfall, og min hadde da gått 152k og har vart siden.
    ETM
    160km
    TCV
    160km

    Fremhjuls lager 180-220km, og er kun originale som holder samme km, sist pris jeg fikk var 2900kr for en side.
    På prefacelift modeller så har ofte motorforinger blitt oversett under vedlikehold, spesielt på topp og momentforing på girkasse. Forholdvis billige fra Volvo.
    Også på tidlige modeller har det vært en del krøll med låsekasser i bakdører og lås til bagasjeluke(mikrobryter i lås) samt ledningsbrudd til kablene opp til bagasjeluken.

    Foringer på dempertårn fremme 160km
    Tidlige v70'er har hatt dårlig kvalitet på tenningslås.
    Luftmengemåler og lamdasonde 160km ( denne syndes veldig på da de ofte ikke gir feilkode og volvo har satt for høy avviks grense på feilkoden)
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  4. #4
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Lov å spørre hva slags S60 du har tenkt deg? Jeg har nemlig arvet en 08-mod S60 (med 2.4D, manuell, 68000 km, mørkegrå, osv...) Som jeg gjerne skulle solgt da jeg ikke er interessert i å arve lånet på den send meg en pm om det kan være av interesse!

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •