Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Bytte hjullager foran

  1. #1
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard Bytte hjullager foran

    Balanserte hjula i dag pga vibrering. Han som gjorde det viste meg slark i venstre forhjul da bilen var på bukk. Man kan vippe hjulet litt til venstre og høyre. Dekket var også slitt ganske rart, mye på sidene. Hører ingen lyder, kun en svak dur da jeg svinger til høyre med vinduet nede.

    Hvordan går man egentlig frem, og må man bytte noe som heter lagerbane i tillegg?
    Sist endret av Aalsen; 20/07/14 kl 12:09

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Såvidt jeg vet er det 3 typer hjullager foran på 740. Et hvor bremseskive og lager er i en del og hjullager med og uten abs.
    Byttet hjullager på en 740 uten abs og det var en veldig kurant jobb. Hjullageret sitter liksom som en del av navet dvs delen med hjulboltene. Man starter med å ta av felg før man tar av caliperen og bremseklaven. Så kan man ta av bremseskiven og hjullagerdelen er synlig. Denne sitter festet med en mutter på spindelen som stikker ut av fjærbenet. Mutteren sitter under et støvdeksel som man får av med et flatt skrujern. Når mutteren er tatt av kan hjullagerdelen dras av spindelen. Det holder å rykke litt i den for å få den av. Hvis bremsesjoldet ditt er rustent er dette tiden å bytte det på.
    Når hjullageret skal monteres er det lurt å smøre litt fett på spindelen, for mye fett og det blir for trangt. Dytt hjullageret inn og sett på mutteren. Mutteren skal kun brukes en gang og den gamle er kast. Somregel følger det med en ny når du kjøper hjullageret. Mutteren skal trekkes til et bestemt moment og 60 grader tror jeg. Kan sjekke opp. Dette er viktig for at lageret skal sitte riktig og er nok en grunn til at mange som bytter lager selv opplever at det etter kort tid blir defekt.
    Dette er en ganske grei jobb som er gjort på 1 times tid. Haynes boka anbefales hvis du er usikker.
    Ang hjullager har jeg brukt et fra biltema som har fungert utmerket over 30.000km. Hvis du vil ha originalt tror jeg det lønner seg å bestille fra fcp groton eller ipd.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    [QUOTE=dag otto
    Når hjullageret skal monteres er det lurt å smøre litt fett på spindelen, for mye fett og det blir for trangt. Dytt hjullageret inn og sett på mutteren. Mutteren skal kun brukes en gang og den gamle er kast. Somregel følger det med en ny når du kjøper hjullageret. Mutteren skal trekkes til et bestemt moment og 60 grader tror jeg. Kan sjekke opp. Dette er viktig for at lageret skal sitte riktig og er nok en grunn til at mange som bytter lager selv opplever at det etter kort tid blir defekt.[/QUOTE]

    Du mener vel 60 grader tilbake?
    Når jeg har smurt hjullagre så har jeg skrudd til slakken er vekk, og så litt tilbake igjen. Ikke mye, men litt slakk skal det være. Dette kan være lettest å justere til slutt, med hjulet på. Om du har stålfelger eller andre felger uten navdeksel.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Sjekket i haynesboka og der står det 100 nm og trekke til videre med 45 grader. De 45 gradene er meget tunge og trekke til så latman er noe du trenger. Andre har nok sikkert hatt hell som du sier, men nå sier haynesboka dette. Dette funket utmerket for meg. Bilen må stå på felg når man trekker til hvis du har felg med åpent senter. Reservehjul bør funke også. Til nød må du bare bruke bremsen

Lignende tråder

  1. Slark pinjong lager.
    By Helgeland in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 24/04/12, 07:52
  2. Slark i giret?
    By Cage in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 19/10/10, 06:39
  3. har en ulyd i bak hjulet på volvo v70 min
    By Lillegutt in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 01/10/10, 18:06
  4. slark i styresnekke på volvo 940
    By Lillegutt in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 05/09/10, 22:53
  5. slark i styrestag
    By Dagge91 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 03/04/10, 13:48

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •