Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  10
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 26

Tråd: Bytte motor på XC70 AWD 2.4t Automat 02

  1. #1

    Medlem siden
    31. jan. 2013
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    926
    Innlegg
    151
    Antall takk

    Standard Bytte motor på XC70 AWD 2.4t Automat 02

    Hei folkens!

    Trenger noen gode råd på å bytte motor på denne bilen pga. motorhavari nevnt i en tidligere tråd her på forumet.
    Her

    Har kjøpt en identisk motor med lav km.

    Først et spørsmål?
    Går det ann å ta ut motoren og la gearkasse sitte igjen... (har akkurat flushet kasse for 6K ink. olje)
    Eller må jeg ta ut motor og kasse sammen.

    Det er vel slik at automatoja renner ut hvis jeg tar ut drivaksler, slik det er med manuelle kasser?

    Takker for alle svar.
    Hobbymekaniker
    XC70 D5 Automat Summum 2007.
    X XC70 2.4T Ocean Race 02.
    X 850 T5 94.
    X 264, 75.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk

    Standard

    ville ha tatt ut motor og girkasse komplett med motor ramma, men det er nok delte meninger her om hve som er lettest. Men byttet girkassa på min D5 v70n uten å tappe av olja. Tok ut drivakslinger, kom kanskje bitte litt, men ikke noe særlig. Men er lurt med ordentlig verktøy til å fjerne drivakslingen på venstre side da de kan sitte godt. Men fler har klart å få ut den lett, men jeg sleit, fekk ikke delt fra den før etter jeg tok ut girkassa og la den på gulvet. Brukte ca 40 min med å få løsnet den med slegge og halvmåne kjølner verktøy.
    tidligere navn: Greenshadow

    Volvo og kun volvo.

  3. #3
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Viss du er svært reinsleg, så er det heller inga umulig oppgåve å tappe av litt olje fra girkassen for så å fylle den på igjen etterpå. Husk at dersom du delar motor og gir uten å løsne converteren fra motoren så renn det lett ut olje der.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  4. #4

    Medlem siden
    31. jan. 2013
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    926
    Innlegg
    151
    Antall takk

    Standard

    Hei og takk for tips!

    Planen er å ta motor og girkasse ut ovenfra med motorløft. (har lånt en)
    Jeg står i en kjempestor motorhall (friluft) og det er desverre ingen løftebukk der ;-) derfor ikke mulig å senke motor og ramme
    selv om det kanskje hadde vært best ved rett utstyr.

    Motoren jeg har fått tak i har komplett kabling, derfor har jeg demontert all kabling fra den gamle motoren.
    Har også demontert frontfanger, lykter og toppplate slik at det bare er radiator (uten vifte) igjen
    Mangler bare å løsne motorfester dra ut drivaksler og løsne mellomakel fra vinkeldrev (eller hva det kalles).

    Noen tips for å løsne drivaksler og mellomakel mottas med takk.

    Da hiver jeg meg over bilen i morgen formiddag for å ta ut motor....

    Ha en god kveld/natt.

    Mvh
    Hobbymekaniker
    XC70 D5 Automat Summum 2007.
    X XC70 2.4T Ocean Race 02.
    X 850 T5 94.
    X 264, 75.

  5. #5
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av otello Vis post
    Planen er å ta motor og girkasse ut ovenfra med motorløft. (har lånt en)
    Jeg står i en kjempestor motorhall (friluft) og det er desverre ingen løftebukk der ;-) derfor ikke mulig å senke motor og ramme
    selv om det kanskje hadde vært best ved rett utstyr.
    Du kan skru ned heile traversen din, for så å bruke motorløfteren din (elefant?) til å løfte karosseriet over motoren etterpå

    Det har eg gjort og det fungerar veldig fint.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  6. #6

    Medlem siden
    31. jan. 2013
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    926
    Innlegg
    151
    Antall takk

    Standard

    Da er motor ute med gearkasse og vinkelgir. (tatt ut ovenfra)
    Det gikk lett å løsne drivaksler også, noe jeg trodde ville bli vanskelig.

    Da blir det å bytte over innsugsmanifold med turbo og koble til slanger osv. (spennende )
    Samt skru fast gearkasse, vinkelgir, svinghjulet til konverter, bytte komplett regreim sett osv. osv.
    Gå over veivhusventilasjon. har vasket den som satt på defekt motor (helle inn litt grov sand og motorvask og riste den kraftig, helle ut alt og gjenta prosedyren til det er rent det som kommer ut).
    Fant også ut at jeg ville bytte olje på vinkelgir.

    Er taknemlig for innspill og kommentarer.

    Da er det bare å hive seg over i dag også..

    Ha en god dag.
    Hobbymekaniker
    XC70 D5 Automat Summum 2007.
    X XC70 2.4T Ocean Race 02.
    X 850 T5 94.
    X 264, 75.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Hof, Hedmark
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    Bilder?

  8. #8

    Medlem siden
    31. jan. 2013
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    926
    Innlegg
    151
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen!

    Legger ut noen bilder fra byttingen av motor.

    Slik kom motoren med posten på pall.
    01.jpg

    Slik så bilen ut etter at jeg hadde tatt av topp og bunnpanne for å sjekke tilstanden til motor da jeg fikk mye metallspon i olja..
    Den første delen av jobben gjorde jeg for et par mnd. siden.
    02.jpg

    Her er vi i gang med å klargjøre for å ta ut motor.
    03.jpg

    Løsne det som løsnes kann..
    04.jpg

    Flere bilder kommet.
    Hobbymekaniker
    XC70 D5 Automat Summum 2007.
    X XC70 2.4T Ocean Race 02.
    X 850 T5 94.
    X 264, 75.

  9. #9

    Medlem siden
    31. jan. 2013
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    926
    Innlegg
    151
    Antall takk

    Standard

    Flere bildet kommer her.

    Var spent på hvordan det skulle gå å ta av drivaksler da jeg har lest om flere som hadde problemer med å løsne de.
    Men det gikk forbausende lett å demontere de.
    Var litt ruststøv på den delen av drivakselen som var innkapslet i vinkelgiret.
    Drivaksel.jpg

    Løsne alle kabler jeg ikke trenger som også er i veien.
    05.jpg

    Jeg måtte også løsne
    ECU
    (uten spesialverktøy) da ny kabel fulgte med byttemotoren.
    Du må løsne hele ecu ramme og deksel (bare klips) og trykke de lilla skinnen forover slik at de kommer i flukt med fronten.
    Da løsner
    ECU
    .
    06.jpg

    Her er motor/gearkasse ute.. Vel og merke uten topp og bunnpanne.
    Her er min gode hjelper og fotograf med på bilde.
    07.1.jpg

    Her er motoren ute.
    Vi valgte også å ikke demonter radiator på grunn av AC
    Viktig å beskytte radiator som dere ser.
    07.jpg
    09.jpg

    Her var det plutselig god plass :-)

    Flere bilder kommet....

    Mvh
    Sist endret av otello; 28/02/18 kl 11:45 Begrunnelse: Bilder forsvant fra dropbox når de forandret på systemet :-(
    Hobbymekaniker
    XC70 D5 Automat Summum 2007.
    X XC70 2.4T Ocean Race 02.
    X 850 T5 94.
    X 264, 75.

  10. Takk Sotengel takket for denne posten
  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Hof, Hedmark
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    Her har det gått unna i dag ser jeg Du får pøse på med bilder.

  12. #11

    Medlem siden
    31. jan. 2013
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    926
    Innlegg
    151
    Antall takk

    Standard Bytte motor på XC70 AWD 2.4t Automat 02

    Hei igjen!

    Har desverre ingen bilder av da jeg byttet over gearkasse.
    Men det foregikk ved at jeg brukte elefant/motrøfteren for å løfte gearkase fra min defekte motor over til ny motor.

    Jeg har byttet gearkasse på manuelt gear før og var i tvil på hvordan jeg skulle gjøre det med automatkasse..... spess med tranke på at jeg akkurat hadde flushet gearkasse for 2 mnd. siden med en kost på 6K. synes jeg det ville være synd å miste olja som jeg akkurat hadde byttet.... eller noe.

    Etter å ha løsnet starteren så jeg at det ville være lettest å løsne konverter fra svighjul noe som Børge Vikebø nevnte i forige tråd (Tusen takk Børge Vikebø og locked ) slapp jeg å miste olje

    Etter å ha løsnet 6 stk torx TX50 forholdsvis korte bolter og så løsnet alle boltene mellom motor og gearkasse/konverter fikk jeg løsnet gearkasse uten å miste en dråpe olje....

    Jeg hadde på forhånd løsnet rør til automatoljekjøler og da lakk det bare ut ca 1 dl automatolje.

    Jeg har montert gearkasse og brukt loctite for å feste svinghjulet til konverter med de samme boltene (skulle byttet bolter med nye.. men locktite gjør vel susen)

    Nattinatt...
    Legger ut mer i morgen.
    Sist endret av otello; 20/07/14 kl 08:29 Begrunnelse: feil
    Hobbymekaniker
    XC70 D5 Automat Summum 2007.
    X XC70 2.4T Ocean Race 02.
    X 850 T5 94.
    X 264, 75.

  13. #12

    Medlem siden
    31. jan. 2013
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    926
    Innlegg
    151
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen!

    Nå har jeg løsnet vinkelgiret fra automatkasse (desverre ingen bilder).

    Syntes det var en god ide å bytte olje på den når den først var ute, og det ble gjort.
    Oljen kjøpte jeg på volvo og den rommet rundt 8-9 dl. som ble tappet ut og fylt i nivåskrue-hullet.

    Tror jeg skal bytte olje på kardang bak også men den må vel suges ut tror jeg...
    Er det noen som har gjort dette før på
    AWD
    som kan komme med litt info??

    Det er vel viktig å bytte olje på disse også da det er ganske kostbart å bytte disse
    AWD
    delene...
    Noe som jeg også ser er blitt gjort på biler til salgs.

    Mvh
    Hobbymekaniker
    XC70 D5 Automat Summum 2007.
    X XC70 2.4T Ocean Race 02.
    X 850 T5 94.
    X 264, 75.

  14. #13

    Medlem siden
    31. jan. 2013
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    926
    Innlegg
    151
    Antall takk

    Standard

    Hei!

    Jeg har nå fått den nye motoren i bilen. Det var takket være mange hender som hjalp til i det avgjørende øyeblikket og godt var det.

    Det var grisevarmt å jobbe med bil nå... var oppe i 28 grader og da var det godt å ha en stor parasoll som måtte flyttes med jevne mellomrom.

    Det første jeg gjorde var å bytte regreim, vannpumpe og stammehjul, noe jeg ikke har gjort før men det gikk veldig greit.
    Var veldig nøye med å sette kam/svingkjul i riktig posisjon, og å merke på gammel og ny reim samt det å telle antall tenner mellom merkene slik at det blir 100% nøyaktig.

    Så var det å montere starter, eksosmanifold med nye pakninger, slanger samt diverse kabler.
    10.jpg

    Jeg byttet også alle kobberringene på vann og oljerør til turbo.
    11.jpg

    Etter å ha skallet 17 ganger i motorløfteren hang jeg en stor fille over den
    Sjekk parasollfoten
    12.jpg

    Motor klar for å settes i bilen.
    13.jpg

    Så kom den store styrkeprøven da alle hjelpere ble tilkalt. (Naboer og familie)
    Det var såpass trangt at jeg måtte demontere atomatkasse ecu også.
    Så var det å vippe motoren mye ned på girkassesiden slik at den gikk klar og under
    ABS
    boksen, for å vippe den tilbake i horisont leie.
    Dette var en jobb der en måtte være veldig årvåken slik at motor ikke skadet andre komponenter i bilen.
    Her skulle også mellomaksel kobles til samtidig som motoren entret motorfester.... Mye å passe på.
    14.jpg

    Så med motoren i bilen var det mye som skulle på plass igjen.
    15.jpg

    Kommer med mer om hvordan det gikk videre..

    Mvh
    Sist endret av otello; 28/02/18 kl 11:49 Begrunnelse: Bilder forsvant fra dropbox når de forandret på systemet :-(
    Hobbymekaniker
    XC70 D5 Automat Summum 2007.
    X XC70 2.4T Ocean Race 02.
    X 850 T5 94.
    X 264, 75.

  15. Takk locked, Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  16. #14
    Registrerte brukere Robert H. sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Sotra
    Innlegg
    639
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av otello Vis post
    Gå over veivhusventilasjon. har vasket den som satt på defekt motor (helle inn litt grov sand og motorvask og riste den kraftig, helle ut alt og gjenta prosedyren til det er rent det som kommer ut).
    Ha en god dag.
    Håper du får ut all sanden ellers er det vel ikke lenge til neste motorbytte...
    Robert H.
    2001 C70 2,5T
    2004 MG ZTT 1,8 turbo ZandF
    2006 Ford Ranger XLT
    2007 Challenger Mageo 107

  17. #15

    Medlem siden
    31. jan. 2013
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    926
    Innlegg
    151
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen!

    Etter at motoren var på plass var det masse som måtte kobles til... Dynamo og AC. AC boltene gikk igjennom nedre del av dynamofestene.
    Jeg hadde kjøpt inn forstergede motor-fester til nedre fester til automatkassa som var litt slitt.. (Mekonomen).
    Koblet til ekso flexirør med ny pakning og slangene til varmeaparatet i torpedovegg (genilal hurtigkobling).

    Koblet også til diverse vakumslanger og rør til og fra turbo samt masse strøm til diverse følere på innsug osv..
    Ble lite med bilder under siste innspurt da en er nokså klar til å bli ferdig med prosjektet, samt å få fyret opp ny motor.....
    Var litt småvanskelig å få koblet til besinslangetilkoblingen mellom motor og bensintank i bakkant av motor... men med litt fikling og godt lys ordnet det seg.

    Eter at alle ledninger/vacum/vann var på plass var det tid for å fylle på olje og kjøleveske.

    Når det gjelder oljen til motoren hadde fylte jeg opp biltemas 05-40 syntetisk olje på.
    Jeg ville ikke bruke dyr olje på bien da min intensjon var å bruke første oljepåfylling for å skylle motoren.
    Jeg akter å bytte oje etter ca 100 - 200 mil.

    Jeg har begrunnet i tidligere erfariger ikke tenkt å bruke innvendig motorvask på motoren.. heller bytte ojle ofte i begynnelsen
    for ikke å få drit som tetter diverse oljekanaler.. noe jeg opplevde med bilen for ca 2-3 mnd. siden (grunnet motor bytte nå).
    Se link til annen tråd øverst i tråden.

    Jeg fylte også på olje til automatkassa.. 1 dl. som rant ut fra oljekjøler når jeg koblet det fra.
    Helte "brigebærsaften" ned i røret på retur til automatkasse før jeg koblet den til kjøler/radiator.
    Automatolje.jpg

    Så kom tiden da jeg skulle prøve å starte motor....

    Jeg vred om nøkkel halvveis og fikk alle de riktige lysa i konsollet samt at jeg hørte bensinpumpe startet og stoppet.
    Vred litt til og starteren begynte å kinne syntes den tente litt og slapp opp nøkkel med en gang.. men den startet ikke. Hmmm.
    Prøvde en gang til med å vri helt om og starteren gikk og motoren tente med en gang... og startet JIPPI.

    Stoppet den etter ca 20 sec og sjekket olje og etterfylte og startet på nytt for så å stoppe for å sjekke oljenivå igjen. Olje OK.

    Starte bilen igjen bilen gikk helt fint og jeg lot den gå en stund på tomgang ca 10-15 min slik at motoren ble varm,,, Måtte etterfylle med vann.

    Første prøvetur med bilen foregikk med pedant kjøring i ca 15 km der jeg stoppet og etterfylte kjøleveske en gang.
    Kjørte rundt et par mil til og følte at bilen fungerte helt greit, men jeg kjørte med egg under gasspedalen.

    Så når jeg hadde prøvekørt bilen lenge og vel prøvde jeg å gi på litt og det fungerte greit,, den flyttet på seg.
    Men så var tiden for å prøve kickdown gikk det alt for tregt.... Her var det noe galt... var liksom ingen ting som skjedde....

    Her var det het klart noe som ikke stemte.. det skyvet som jeg var vant med, kom ikke i det heletatt så her var det noe galt..

    Jeg kommer tilbake til hva som var galt og hva som ble gjort for å fikse problemet...
    Jeg har trossalt ferie og har mange gjøremål
    Sist endret av otello; 28/02/18 kl 11:51 Begrunnelse: Bilder forsvant fra dropbox når de forandret på systemet :-(
    Hobbymekaniker
    XC70 D5 Automat Summum 2007.
    X XC70 2.4T Ocean Race 02.
    X 850 T5 94.
    X 264, 75.

  18. Takk Torsen67 takket for denne posten
  19. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Utruligt kul tråd dette!

    Veldig bra att vite hvor man ska berge sin bil da motorn havererer også
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  20. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Hof, Hedmark
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    Enig med Griffin

  21. #18

    Medlem siden
    31. jan. 2013
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    926
    Innlegg
    151
    Antall takk

    Standard

    Takker for positive komentarer og innspill

    Tilbake til motorbyttet.

    Som før nevnt fungerte bilen helt supert på pedant kjøring, men når jeg tråkket til (kickdown) var bilen treg.. ingen sprut i det heletatt.
    Jeg og kompissen (Mr. Millinge) kikket over slanger og spesielt på vakumslangene.

    Det var en vakum-nippel uten slange som vi ikke fant ut hvor skulle... den satt på siden av turbo
    Det var ikke wastgate (merket med gult) og ikke den som var merket med rød som gikk til en vakums-styringsgreie (som jeg ikke vet navnet på)
    Noen her som vet hva den gjør eller heter?
    Vacum.jpg

    Alle nippler var "beslanget" og da måtte jeg google litt for å finne en oversikt over hvor alle slangene skulle.
    Jeg fant denne oversikten på nettet.
    Limer bare inn link til pdf dokumentet.
    https://www.dropbox.com/s/9rnnjibwd3...anger.pdf?dl=0

    Har foresten dobbelt opp med slike følere osv. nå... Det kan komme godt med

    Og ut i fra oversikten skulle denne kobles til innsugsmanifold (Bypass Valve)
    Men på motoren min satt det en slange der....... dro litt i slangen og der løsnet den fra klammen som holder alle vakum-slangene samlet.

    Noen hadde klippet slangen, og det så vi ikke da den var midt inne i klamen som holdt alle slangene (slemme biopphugger mannen).

    Fikk på en ny slange og da var det tid for å prøvekjøre igjen
    Fyrte opp bilen og skørte pent til den var blitt varm.. og prøved kickdown igjen!!
    Her skjedde det saker.... det var noe helt annet.... nå akselererte bilen som den skulle.

    Det var en lettelse at ting fungerte så bra som det gjorde.

    Jeg har aldri byttet motor på bil før... okay da bare på en Boble jeg hadde en gang...
    Letteste bil å bytte motor på. Løsne 4 bolter gasswire og bensinslange og vips så var den ute

    Det å være to på en slik jobb var veldig greit og jeg er overasket over hvor greit det egentlig gikk..
    Det var en ganske stor jobb å gi seg i kast med. Men den som intet våger.... intet vinner.

    Husker ikke helt om jeg har nevnt det før men jeg vurderte å kjøpe spesialverktøyet som man bruker for å løsne bolt fra multiremhjulet på veivaksel.
    Det fant jeg på ebay og der lå prisen på ca. 400.- med frakt.
    Jeg undersøkte med volvo og de solgte dette verktøyet for litt over 300.- og da ble jo valget lett. Bolten satt foresten sinsykt hardt.

    Jeg merker at bilen går bedre og bedre etterhvert som jeg bruker den. Motoren har kanskje stått en stund på lager før jeg kjøpte den...

    Tenker jeg bytter 0-30 olje og filter som denne bilen skal ha ganske snart. Har nå kjørt rundt 600 km siden motorbyttet og føler at 5-40 olja har skylt motoren greit nok.
    Det er sikkert ikke nødvendig men jeg føler at det er bra samt at jeg kan se på olje og filter om alt er som det skal være.

    Ny oljeplugg og aluminiumsring er også handlet inn.

    Sjekk den parasollfoten da
    Parasoll.jpg
    Grønne fingre!!!! Nei vet du hva

    Kom gjerne med innspill til dette prosjektet..
    Jeg kommer tilbake med mer..

    Noe småtteri har dukket opp samt at jeg skal bestille meg en Volvo Vida Dice snart.

    Ha en god sommerdag

    Mvh
    Vedlagte filer Vedlagte filer
    Sist endret av otello; 28/02/18 kl 11:55
    Hobbymekaniker
    XC70 D5 Automat Summum 2007.
    X XC70 2.4T Ocean Race 02.
    X 850 T5 94.
    X 264, 75.

  22. Takk FroBe, Madice, locked, Jimmen takket for denne posten
  23. #19

    Medlem siden
    31. jan. 2013
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    926
    Innlegg
    151
    Antall takk

    Standard

    Da poster jeg siste update på denne tråden.

    Jeg nevnte som var småtteri som hadde dukket opp..

    Hornet på bilen virket ikke og jeg la også merke til at når jeg låste bilen blinket ikke blinklysene slik de skulle.
    De blinket bare 2 ganger når jeg låste opp.

    Jeg leste her på forumet om en som hadde problem med at blinklysene ikke blinket en gang når han hadde låst bilen, og det ble videre fortalt i tråden at sensoren som sitter i paserlås kunne tulle litt og løsningen var å smelle panser "litt" hardt igjen og så ville den antakelig fungere igjen....

    Men for mitt vedkomende skjønte jeg raskt at jeg hadde glemt en kontakt eller to.

    Så da var det bare å demontere frontfanger og deksel over lyktene og lete seg frem til kontaktene og koble de til.

    Nå virker horn, og bliklys blinker en gang når jeg låser bilen

    Jeg fant også ut at jeg ville bytte olje/filter etter at jeg nå hadde kjørt ca. 100 mil med bilen etter motorbytte.
    Oljen som kom ut var litt sotete synes jeg, men filteret så bra ut og jeg vurdere å gjenta prosedyren om ikke så alt for lenge.
    Olje100Mil.jpg

    Når jeg kikket i bunnen på spillojesamleren (i sollys) syntes jeg så noen få bittesmå metall spon, men det antar jeg kan komme fra turbo og oljerør til den da disse ikke er byttet.
    Håper indelig at det stemmer......

    Det har vært flere prosjekter for mitt vedkommende.
    Motorbytte og nytt bad som også ble ferdig. Da fikk madammen også noe å glede seg over
    Noen kaller det "FERIE"

    Selv har jeg ut uka før jeg må stille på jobb.
    Fortsatt god sommer til dere alle.

    Kanskje kan en administrator flytte denne worklogg tråden til en riktig plass på forumet??
    Eller slå de (XC70 Marerittet) og denne sammen og flytte de til Prosjekt/worklogg??


    Mvh
    Otello
    Sist endret av otello; 28/02/18 kl 11:56
    Hobbymekaniker
    XC70 D5 Automat Summum 2007.
    X XC70 2.4T Ocean Race 02.
    X 850 T5 94.
    X 264, 75.

  24. Takk lars otto skiftesvik takket for denne posten
  25. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. okt. 2013
    Sted
    Aust-Agder
    Innlegg
    42
    Antall takk

    Standard

    Synd at motoren din gikk ad undas, men det ble en veldig kul tråd om motorbyttet.
    Det står respekt av å kjøre igang med en sånn jobb selv.

    Mvh Torstein R

  26. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2018
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Hallo..Kor fikk du tak i det justerbare kjettingskrevet du bruker når du løfter ut/inn motoren??På forhånd takk..

  27. #22
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av perarner Vis post
    Hallo..Kor fikk du tak i det justerbare kjettingskrevet du bruker når du løfter ut/inn motoren??På forhånd takk..
    https://www.biltema.no/bil---mc/verk...-kg-2000021702
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  28. #23

    Medlem siden
    31. jan. 2013
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    926
    Innlegg
    151
    Antall takk

    Standard

    Hei!
    Jeg lånte den av min gode (svenske) Nabo.
    Jeg lånte også elefantløfteren (motorløft) av han.
    Kjekt med gode naboer
    Den du linket til ser ganske lik ut ja.

    Mvh
    Otello
    Hobbymekaniker
    XC70 D5 Automat Summum 2007.
    X XC70 2.4T Ocean Race 02.
    X 850 T5 94.
    X 264, 75.

  29. #24

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av otello Vis post
    Da poster jeg siste update på denne tråden.

    Jeg nevnte som var småtteri som hadde dukket opp..

    Hornet på bilen virket ikke og jeg la også merke til at når jeg låste bilen blinket ikke blinklysene slik de skulle.
    De blinket bare 2 ganger når jeg låste opp.

    Jeg leste her på forumet om en som hadde problem med at blinklysene ikke blinket en gang når han hadde låst bilen, og det ble videre fortalt i tråden at sensoren som sitter i paserlås kunne tulle litt og løsningen var å smelle panser "litt" hardt igjen og så ville den antakelig fungere igjen....

    Men for mitt vedkomende skjønte jeg raskt at jeg hadde glemt en kontakt eller to.

    Så da var det bare å demontere frontfanger og deksel over lyktene og lete seg frem til kontaktene og koble de til.

    Nå virker horn, og bliklys blinker en gang når jeg låser bilen

    Jeg fant også ut at jeg ville bytte olje/filter etter at jeg nå hadde kjørt ca. 100 mil med bilen etter motorbytte.
    Oljen som kom ut var litt sotete synes jeg, men filteret så bra ut og jeg vurdere å gjenta prosedyren om ikke så alt for lenge.
    Olje100Mil.jpg

    Når jeg kikket i bunnen på spillojesamleren (i sollys) syntes jeg så noen få bittesmå metall spon, men det antar jeg kan komme fra turbo og oljerør til den da disse ikke er byttet.
    Håper indelig at det stemmer......

    Det har vært flere prosjekter for mitt vedkommende.
    Motorbytte og nytt bad som også ble ferdig. Da fikk madammen også noe å glede seg over
    Noen kaller det "FERIE"

    Selv har jeg ut uka før jeg må stille på jobb.
    Fortsatt god sommer til dere alle.

    Kanskje kan en administrator flytte denne worklogg tråden til en riktig plass på forumet??
    Eller slå de (XC70 Marerittet) og denne sammen og flytte de til Prosjekt/worklogg??


    Mvh
    Otello
    En utrolig jobb dette og utrolig godt fortalt av deg.
    Ikke har konemor reist heller enda.

  30. Takk otello takket for denne posten
  31. #25

    Medlem siden
    31. jan. 2013
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    926
    Innlegg
    151
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lars otto skiftesvik Vis post
    En utrolig jobb dette og utrolig godt fortalt av deg.
    Ikke har konemor reist heller enda.
    He he he. Neida... Hun er her enda
    Takk for gode ord!
    Mvh
    otello
    Hobbymekaniker
    XC70 D5 Automat Summum 2007.
    X XC70 2.4T Ocean Race 02.
    X 850 T5 94.
    X 264, 75.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Motor bytte i v70 2.4 automat 2001 mod, til s80 2.4 2000 mod manuell. problemer her?
    By porsche911turbo in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 8
    Siste post: 29/01/14, 14:57
  2. automat slurer etter motor bytte!?
    By Bjerkelund in forum Motor og gir
    Svar: 5
    Siste post: 10/02/12, 12:31
  3. Flushing av girkasse på 2006 XC70 automat
    By BjornS in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 28/10/11, 12:12
  4. 2003 XC70 diesel automat. Kjøpe?
    By Håkon in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 28/11/10, 20:02

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •