Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  148
Side 3 av 36 FørstFørst 1 2 3 4 5 13 ... SisteSiste
Viser resultater 51 til 75 av 876

Tråd: 2førr10's 85' 240 DL > Turbo Intercooler

  1. #51
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Sjekkert sikringer i cupe/dørken, alle de er hele. Sikringen i motorrommet før sikringsboksen i kupeen er i orden også, har strøm til dash av det andre som lyser som f.eks. langlys, batterilampa som begynner å lyse etter litt kjøring, hazard har jeg vel også. Hovedlys funker men ikke blink, verken blinklys i dahsen eller fremme i pærene.

    Hehe, ja jeg gjør så godt jeg kan. Det jeg er helt totalt usikker på spør jeg om så jeg ikke går på en skeis.

    Takk!

  2. #52
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mars 2013
    Sted
    Ålesund
    Innlegg
    436
    Antall takk

    Standard

    prøv og rengjør jordinga til dynamo og rigle litt på ledninga til ladelampa... var iallefall der problemet lå med meg når det gjaldt både lading og lys i dash

  3. #53
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Ja det var det med jordinga til dynamoen, er den ikke jorda igjennom motoren i blokka? Eller har den egen jordingledning?
    I fjor sommer fannt jeg ut at jordinga i blokka var dårlig, ganske løs. Tok med RK 16mm kabel fra jobben og fikk lånt meg 2 passende kabelsko og presstang fra naboen som også er elektriker, pressa og skrudd i batteri og blokka. Så blokka har god jording

  4. #54
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mars 2013
    Sted
    Ålesund
    Innlegg
    436
    Antall takk

    Standard

    dynamoen er det noen gummiforinger i så der er det egen ledning ja

  5. #55
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Stemmer det ja, sitter jo på en brakett med gummiforing. Ska sjekkje om den har jording, kan ikke skjønne at den ikke har det, men ska sjekke i morgen. Slenger kansje på en ekstra jordingkabel en plass på dynamoen for å være sikker

  6. #56
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Har jorda dynamoen nå, ingen liv i dashen :/

    Rimelig sikker på at dynamoen er i orden, har målt 12v og 14v når motoren går og det skal jo være akseptabelt.

    Pleier de gamle instrumentene å gå i stykker? IKKE El. speedo, jeg har mekanisk/waier speedo. Får jo lys i batterilampa etter litt kjøring, og langlys lampa lyser når jeg skrur på langlysa.

    Men jeg får ikke noe liv i dashen når jeg vrir nøkkelen i hakk 2, da skal jo batterilampe, håndbrekk++ lyse :|

  7. #57
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mars 2013
    Sted
    Ålesund
    Innlegg
    436
    Antall takk

    Standard

    skifta pærene da ? kan jo være gåen etter mange år..14v når den går skal være akseptabelt ja... men skulle ikke du ha m90 kasse ? hvordan gjør du det med speedometer da ? bytte diff og instrument ?

  8. #58
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Pærene skal være i orden og det at 1 eller 2 av de er gåen skulle jo ikke virke inn på resten av instrumentet. Har aldri hatt noe kluss med instrumentet før.

    Som jeg har nevnt tidligere, så får jeg lys i pærene når motor går, de pærene/lampene jeg får lys i er batterilampa når motor går og langlys.

    Blir for mye ombygging og for mye modding som jeg ikke har kunnskap til for å få inn m90. Skulle gjerne hatt m90 men det blir isåfall ikke med det første.

    Blir mer enn å bytte diff og bytte instrument.

  9. #59
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Flere deler!

    Radiator viftekåpe til bruk sammen med intercooler og deksel/sparkeplate foran bensinhjernen, fra 240 med f motor.


    Svarte dørhåndtak


    El. speil eldre type, disse er vel ikke helt tilbake til 74, de hadde jo deksel og manuel justering utenfra. Så 79? til 85, helt opp til 86+, da det kom slik spake med gummimansjett som visstnok ble mye enklere å fin-justere med. Stemmer det?


    Helt demontert, med alt som trengs, i poser. Blir noe pussleri, selve speilhusa er i metall eller alu? og har vert sandblåst så de må sparkles på en måte. Blir ikke med det første!


    Denne saken til å dekke over choke-hendelen, når den tid kommer. Ser ikke helt foran meg hvordan den blir montert. Kansje choke hendelen skal få stå der som et minne.


    Her klarer dere kanskje å se hvor ruete/hullete speilkåpa er. Hva sparkel kan passe til dette, bare å glemme sånn filler på sprayboks



    El. speila, plastdekselet og viftekåpa er handlet av Emil Øvergård, vet sannelig ikke om han er her på vccn. Men han er en skikkelig politelig kar som sendte alt sammen hyppig og GODT innpakket. Sikkert flere som kjenner til han

    De svarte dørhåndtaka var handla av en på finn.no og jeg fikk jo akkurat det som ble avtalt rimelig kjappt, så trenger ikke gå ut med noe navn tenker jeg.

  10. #60
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Har vert på en handletur i dag

    Hentet oljebolten for å bruke med original sandwichen hos Volvo Kjøpte Tectyl bodysafe 1 liter til å smøre inn bensintanken Rullesett til 10 kr (Latterlig billig ), penselsett og div annet fra Biltema


    Littt gøy med originale deler i volvopose x) 90 kr for denne



  11. #61
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard



    Owatrol og Arcanol før Tectyl? Noen som vet om disse ikke passer sammen? Reagerer med hverandre?

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

  12. #62
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Kobler opp sentrallås og el-vindu





    Ut med rammen jeg kjøpte for ca 2 år siden, CD/radio spilleren skal ned og 3-rader skal inn oppe


    Her er sentrallås nettet. Desverre så manglet noe av nettet. Det var den delen som går fra releene via sikringsboksen og bak til begge bakdører på hver side. Så jeg måtte improvisere. Fannt ikke noe hann plugg til å stikke i hunn pluggen som går til motorene bak, så jeg måtte kappe og finne en annen hunn-hann plugg, og da ble det stasjonær pc power supply kabel, rød, svart, svart og gul. Disse kablene kjenner dere sikkert godt til fra den svette tenåringsalderen da det var dataspilling som var det som tallte

    Her har jeg loddet grønn mot rød, blå mot ene av de svarte og gul mot gul. Blå og gul skal gå til motorene og grønn skal gå til sikring nr. 8.



    Jeg liker å lage det skikkelig, det loddes sammen med krympestrømpe over hver leder og rundt hele kabelpølsa, jeg trer også kabelmatte? sånn kabelhylse over kablene (trer kablene igjennom disse med ene lang stang og litt eksta ledning som teipes).


    Etter mye prøving i alle retninger ga jeg opp og måtte søke på google for å finne ut at el. vindu motorene med mekanismen skal stå på skrå 45 grader leste jeg men det er det ikke, men det er ikke vannrett eller loddrett
    Her tok jeg et referansebilde for hva som måtte gjøres, hvor kablene skal ligge osv.


    Her er ene sentrallås motoren på plass.


    Der ligger kontakten til sentrallås motoren


    Og her er kontaktene til sentrallås motoren og el-vindu motor og bryter. Sentrallås kontakt til høyre og el. vindu til venstre.


    Her plasserte jeg relene, ikke orginal plassering men de er festet i stålet bak plastdekselet på siden så dette bør da være greit.


    Jordinga på sentrallåsen skrudde jeg fast her, sammen med annen jording.


    Dette er kontakten fra sentrallås bryter og stang (den stangen med ledninger på og den vri ringen som sitter rundt nøkkellåsen) i førerdør som går til releene.


    Der er den hjemmelagde kontakten, som går fra relene og skal gå bak til begge motorene.


    Disse 2 kontaktene er til el.vinduene. Den øverste går til rele og den andre motoren på passasjersiden, og den nederste kontakten går til motorene bak.


    Her er den hjemmelagede kabelpølsa som kommer fra den hjemmelagde kontakta. Her går jeg ut med grønn ledning som skal gå til sikring nr. 8.


    Underveis bilde, grønn kabel har forlatt pølsa og gikk til sikring nr. 8, og gul og blå kabel fortsetter bakover til begge motorene.


    Disse hunn kontaktene kom fra delebilen, de er egentlig ikke brukt på el-vindu men jeg liker å holde det orginalt så jeg lodder disse 2 hunn kontaktene på den hjemmelagde kabelpølsa. Jeg lakka kontaktene med blå plasti-dip bare for morro skyld


    Den grønne tilførsel kabelen kommer ut av ene kabelpølsa over bildet her, som går til sikring nr. 8. Blå og gul kabel i kabelbeskyttelsen er den tynneste til venstre og går i dørken bakover til bakdørene. Her ser du også kontakten til el. vindu bak.


    Her er den grønne kabelen på sikring 8. Den andre grønne bak der går til bakasjelukeåpner. Samme som kodja har/hadde Takk til kodja forresten!
    Den bakerste kabelen er orginal, så kommer ikke på i farta hvor den går.


    Underveis bilde


    Her lager jeg en Y-skøyt, som jeg lodder. Jeg avmantla kabelen og klarte å dra hele isjolasjonen bak et stykke for å tvinne på en kabel til hver. Husk å tre på krympestrømpe rundt begge ledninger og en rundt begge 2!


    Og da har jeg kommet meg ut igjennom ene bakdøren, her lodder jeg på hunn-kontakten fra delebilen


    Og sånn ble det! Litt mye kabel siden jeg ikke tente over at sentrallås motoren sitter inntil b stolpen og ikke mot rumpa på bilen sånn som motorene sitter i begge framdørene. Om dere skjønner hva jeg tenker/ser forran meg i hodet


    Perfekt. Funker fjell!


    Dette bildet ble litt stilig fra innsiden av døra, ut og igjennom bilen min og bort på leigeboerens ELTel bil p Mye gris inni disse dørene btw, måtte konstant ha fille og bremserens til å rense hendene fra det fettet


    Ene av de 4 gummi-tekkspilla til å tre kabler igjennom som jeg kjøpte av Riff


    Her må man bare bruke litt tålmod, finne noe vulkteip og lime kabelmatta inntil stålet med så man får komprimert sammen dette før b-stolpe dekselet skal på igjen.


    Her er kabelpølsene tatt svingen bort til døren på andre siden.



    Kommer fortsettelse. Må laste opp bildene.

  13. #63
    Registrerte brukere turbocontainer sin avatar
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    nordland-sortland
    Innlegg
    394
    Antall takk

    Standard

    spennende tråd dette! mulig du har kjøpt noen deler fra meg for en stund tilbake fortsett slik for dette ser meget bra ut!
    1976 Volvo 242 (b230ft,Getrag,Holset++)
    1987 Volvo 740 (b230fk,m90)

    garasjetråd : http://forum.vccn.no/showthread.php?...3%A5d-INNBRUDD!

  14. #64
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Takk! Åh? Hvilke deler da?

    Takk! Skal fortsette slik ja

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

  15. #65
    Registrerte brukere turbocontainer sin avatar
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    nordland-sortland
    Innlegg
    394
    Antall takk

    Standard

    skinn til girspaken,volvoemblem,låsepinner til grill og yttre ramme til trerader
    1976 Volvo 242 (b230ft,Getrag,Holset++)
    1987 Volvo 740 (b230fk,m90)

    garasjetråd : http://forum.vccn.no/showthread.php?...3%A5d-INNBRUDD!

  16. #66
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    VCCN medlemsnummer
    784
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 2førr10 Vis post


    Owatrol og Arcanol før Tectyl? Noen som vet om disse ikke passer sammen? Reagerer med hverandre?

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    vil ikke anbefale benga o,l lakk. Det er silikon i det som ikke helt kommer til enighet med stålet og det begynner og ruste. hvis du ser i tråden min så blei bakstillinga malt med benga. lenger utti tråden ser du hvordan den så ut etter 5 mil i saltlaka.

    bare deler min ergerlige erfaring

  17. #67
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turbocontainer Vis post
    skinn til girspaken,volvoemblem,låsepinner til grill og yttre ramme til trerader
    Er vel handla igjennom Facebook. Du er vel Tim du da De delene kommer godt med/til god nytte

  18. #68
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kristian N Vis post
    vil ikke anbefale benga o,l lakk. Det er silikon i det som ikke helt kommer til enighet med stålet og det begynner og ruste. hvis du ser i tråden min så blei bakstillinga malt med benga. lenger utti tråden ser du hvordan den så ut etter 5 mil i saltlaka.

    bare deler min ergerlige erfaring
    Ååh? pokker.. har drust på med benga jeg Jeg leste at benga blanda med owatrol funker fjell på karrosseri og understell.

    Sikker på at det reagerer? Det blei jo ikke mala rett på stålet, bensintaken var jo lakka i sånn sølvlakk Har tectylert over bengaen med tectylen som du ser på bildet, tenkte dette ble skikkelig rustsprerre jeg, men om du har fått tilbake rust etter bengalakk på bakakslingen så blir jeg litt redd og i tvil

    Jeg kikka rundt i tråden din, på hver side, så du malte akslingen og bremseskjolda i benga men jeg fannt ikke noe bilde av der rusta kom tilbake o

  19. #69
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. mars 2010
    VCCN medlemsnummer
    873
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Husk at det er stor forskjell på vanlig benga, og bengalack Arcanol.

    Jeg har brukt mye Arcanol på bilen min, og ingenting har begynt å ruste igjen.

    Så det skal nok veldig mye til før bensintanken din begynner å ruste
    1974 Volvo 144

    1984 Volvo 240

  20. #70
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    VCCN medlemsnummer
    784
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Her er bildet! jeg som tulla, sorry! Jeg pussa ned alt av løs rust jeg klarte, hadde på rustmelk og deretter 2 lag vanlig benga. Men jeg skal ikke stå for hardt på at det ikke blir bra. Det var bare min erfaring og det kan kanskje være at jeg gjorde litt dårlig arbe?

    Dette er etter 5 mil i saltlaka. Burde sikkert ha spyla under før jeg satt den inn, men men...



    Si fra hvis bilde skal fjernes

  21. #71
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Haug Vis post
    Husk at det er stor forskjell på vanlig benga, og bengalack Arcanol.

    Jeg har brukt mye Arcanol på bilen min, og ingenting har begynt å ruste igjen.

    Så det skal nok veldig mye til før bensintanken din begynner å ruste
    Ja, det er jo forskjell på vanlig benga og arcanol, etter min oppfattning. Husker jeg leste i tråden til Øygard sin 242, og han brukte arcanol og owatrol under bilen. Husker jeg ikke feil så leste jeg enten i hans worklog eller i rusttråden at arcanol og owatrol var knallbra

    Sitat Opprinnelig postet av Kristian N Vis post
    Her er bildet! jeg som tulla, sorry! Jeg pussa ned alt av løs rust jeg klarte, hadde på rustmelk og deretter 2 lag vanlig benga. Men jeg skal ikke stå for hardt på at det ikke blir bra. Det var bare min erfaring og det kan kanskje være at jeg gjorde litt dårlig arbe?

    Dette er etter 5 mil i saltlaka. Burde sikkert ha spyla under før jeg satt den inn, men men...



    Si fra hvis bilde skal fjernes
    Hmm, skjønner. Mulig det var det at det var vanlig benga eller at det ikke ble gjort skikkelig, men det vet du bedre enn meg

    Det var ivertfall ikke noe særlig bra etter bare 5 min i saltlake, hvilken benga brukte du da? Er egentlig glad i og fornøyd med Biltema men noe av det de selger er PISS p

  22. #72
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Du trenger ikke fjerne bildet nei Kan være til skrekk og advarsel for andre, hehe


    Har fått henta litt mere deler i posten

    Her er vanlig K/A/F motor vannrør, uten den tappen som går til vann- oljekjølinga Mellomaksel med tenner og fordeler fra f motor uten vakumkokke Handla dette av 16-ttr her på forumet, helt knirkefri handel og godt innpakka deler! Takk!


    Har også handla "ny" dynamo fra 240Racing Veldig pent og lite brukt


    Skal montere denne snarest mulig men er litt usikker på koblingene på denne, siden jeg har googla litt rundt, men lest forskjellige svar, sett forskjellige dynamoer osv. Når jeg får masse forskjellig informasjon blir jeg usikker!


    Noen som er helt bombesikker på koblingene?

  23. #73
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    VCCN medlemsnummer
    784
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 2førr10 Vis post
    Ja, det er jo forskjell på vanlig benga og arcanol, etter min oppfattning. Husker jeg leste i tråden til Øygard sin 242, og han brukte arcanol og owatrol under bilen. Husker jeg ikke feil så leste jeg enten i hans worklog eller i rusttråden at arcanol og owatrol var knallbra



    Hmm, skjønner. Mulig det var det at det var vanlig benga eller at det ikke ble gjort skikkelig, men det vet du bedre enn meg

    Det var ivertfall ikke noe særlig bra etter bare 5 min i saltlake, hvilken benga brukte du da? Er egentlig glad i og fornøyd med Biltema men noe av det de selger er PISS p
    Husker ikke hvilken type jeg brukte, men det var sikkert vanlig benga. mente i hvertfall sjølv jeg gjorde greit forarbe, men som sagt kanskje ikke godt nok

  24. #74
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Ok, ja jeg sier ikke eller tror ikke at du gorde noe dårlig arbeid, men jeg kan tenke meg at bakaksling pussing er noe drit. Har en jeg kjenner som byggde 242 Turbo bil som satt og pussa bakakslingen sin, huska han var ganske lei og at han bare gjorde sånn "greit nok" arbeid.. la liksom ikke hele sjela si inn i det Det skjønner jeg godt, blir fort dritlei av å sitte å pusse ned sånne store deler der det er så mye og gå over p

    Den bilen står jo enda, har jo ikke blitt skilta enda så den lakken sitter vel fortsatt, men vet ikke hva han brukte på den. Bilen bare står i ei garasje og han har bare tatt over 1 år pause p

  25. #75
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Tar jeg ikke feil så tror jeg det skal være kobla sånn som det her


    Jeg prøvde litt rundt med gamle dynamoen da jeg dreiv å feilsøkte. Og da jeg prøvde med jordinga ned på den lange skruen nede i venstre hjørnet på bildet, og satt tilbake jordingskabelen på - siden av batteriet gnistra det fra minuspolen jeg hørte "phhhhshs" og så litt røyk komme fra dynamoen...... var både surt og komisk at jeg klarte å kortslutte driten

    BANNJA

    så da var iverfall dynamoen gåen, så den skruen rører jeg ikke!

Side 3 av 36 FørstFørst 1 2 3 4 5 13 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Sette B230FK i Volvo 740
    By OdinGjelseth in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 07/09/13, 15:06
  2. volvo 945 (b230fk)
    By micknutzen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 24/11/12, 00:12
  3. Turbokit til b230fk volvo 940
    By carl-k in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 12/08/12, 16:23
  4. tenningsmap volvo b230Fk/FT E85
    By Username in forum Avansert trimming
    Svar: 3
    Siste post: 09/01/12, 01:07
  5. Volvo 240 B230FK Selges
    By Carlsberg in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 13
    Siste post: 24/11/11, 20:13

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •