Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 49

Tråd: A/C trøbbel 01 v70

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Hof, Hedmark
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard A/C trøbbel 01 v70

    Jepp da var det min tur med problemer.. v70 01 2.4 n/a 235k km A/C blåser fis lunkent,fyllte på gass i forrige uke da var allt tipp topp.. ca 1 uke etter d.v.s i dag så blåser det ikke så kaldt i Volvoen :( Hører det "suser" (i mangel på et bedre ord) i dash bordet på bilen da a/c settes på dette slutter da jeg slå av A/C har sett litt i Vida uten å komme til noe fornuftig på hva dette kan komme av. Noen her inne som kunne komme med forslag på hva dette kan komme av? eller må jeg rive i fra verandre bilen innvendig? på for hånd takk

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk

    Standard

    er vel lekkasje en plass, på min fant verkstedet ut at det er selve kjøleren i front som lekker. Mistenker at den tok kvelden da jeg kom i litt for dyp vann i vår..
    tidligere navn: Greenshadow

    Volvo og kun volvo.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Hof, Hedmark
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    Suser og surkler vel ikke inni bilen hvis kjøleren i fronten er lekk?

    Sendt med talatut fra bondelandet

  4. #4
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    er akkurat det som skjer. suger blanding av luft/freon.
    har du tilgang på vida så kan du lese av høytrykket på ac anlegget. bør ligge nærheten av 150 psi, alt etter ute temperatur og fyllinggrad/hvor mye du har på anlegget. du kan og se på ac clutchen om den i det hele tatt kobler inn.
    du kan og lese av evap sensoren om den fungerer.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  5. #5
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sotengel Vis post
    Jepp da var det min tur med problemer.. v70 01 2.4 n/a 235k km A/C blåser fis lunkent,fyllte på gass i forrige uke da var allt tipp topp.. ca 1 uke etter d.v.s i dag så blåser det ikke så kaldt i Volvoen :( Hører det "suser" (i mangel på et bedre ord) i dash bordet på bilen da a/c settes på dette slutter da jeg slå av A/C har sett litt i Vida uten å komme til noe fornuftig på hva dette kan komme av. Noen her inne som kunne komme med forslag på hva dette kan komme av? eller må jeg rive i fra verandre bilen innvendig? på for hånd takk
    Hei

    En god og en dårlig nyhet..

    Den gode først:
    Det virka for ei veke sidan, flott! Det betyr at du har ingen elektrisk feil eller anna som spøkjer så alle forutsetningar for å få eit oppegåande klimaanlegg er til stede.

    Den dårlige:
    Du har lekkasje ein plass, det er 95% sikkert. Det er to-tre plassar som kan (sannsynlig) leke:
    Kondenser

    Evaporator

    Kompressor
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Hof, Hedmark
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    Vatnehol : Har vida og dice er litt usikker på hvor i vida jeg leser ut a/c anlegget, samme som feil koder for motor/gir? skal ta en titt på det da "statsministeren" kommer hjem.hører clutchen til a/c slår inn oh ut både kjenner det og ser det
    Locked :A/C anlegget mitt var TOMT da jeg fyllte det,glemte å skrive det ser jeg.men har virka men gradvis dårligere helt til forrige uke men fyllte da gass og allt virket ok.må eventuellt ha en lekkasje som er relativt liten da,for jeg kjørte vakuum test på det,virket ok men det er det visst ikke.kondenseren/evap sitter vel innunder dashbordet det..så ikke noe særlig enkelt å komma tell vil jeg tro. :(
    Sist endret av Sotengel; 18/06/14 kl 07:32

  7. #7
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sotengel Vis post
    Vatnehol : Har vida og dice er litt usikker på hvor i vida jeg leser ut a/c anlegget, samme som feil koder for motor/gir? skal ta en titt på det da "statsministeren" kommer hjem.hører clutchen til a/c slår inn oh ut både kjenner det og ser det
    Locked :A/C anlegget mitt var TOMT da jeg fyllte det,glemte å skrive det ser jeg.men har virka men gradvis dårligere helt til forrige uke men fyllte da gass og allt virket ok.må eventuellt ha en lekkasje som er relativt liten da,for jeg kjørte vakuum test på det,virket ok men det er det visst ikke.kondenseren/evap sitter vel innunder dashbordet det..så ikke noe særlig enkelt å komma tell vil jeg tro. :(
    Evaporatoren sitter i dashbordet og er på ingen måte enkel å komme til for å skifte. Det er ingen rørkoblingar innforbi torpedoveggen til denne, så det er sjølve varmevekslaren av evaporatoren det lek i om lekkasjen er inni bilen.

    Kondenseren er "radiatoren" som står montert foran motorens radiator/intercooler. Denne står svært utsatt til for forurensing, steinsprut osv. Eg bytta kondenseren min når bilen var 3.5år gammal, då var den heilt lekk.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  8. #8
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Evaporatoren sitter i dashbordet og er på ingen måte enkel å komme til for å skifte. Det er ingen rørkoblingar innforbi torpedoveggen til denne, så det er sjølve varmevekslaren av evaporatoren det lek i om lekkasjen er inni bilen.

    Kondenseren er "radiatoren" som står montert foran motorens radiator/intercooler. Denne står svært utsatt til for forurensing, steinsprut osv. Eg bytta kondenseren min når bilen var 3.5år gammal, då var den heilt lekk.
    Locked;
    Jeg er litt uenig.
    jeg bytta evoporator på min S60 02 , tok ca 20min.

    Jeg har en sånn liggende Sotengel, din for 100kr + frakt.

    En måte jeg fant ut av at det var den på, var etter at jeg hadde kjørt, og forsøkt å få det kaldt i bilen (uten hell) så sjekka jeg røra i motorrommet - disse var frosne - vi snakker godt å varmt i motorrommet på en julidag, men de var helt nedrima/hvite.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  9. #9
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    Locked;
    Jeg er litt uenig.
    jeg bytta evoporator på min S60 02 , tok ca 20min.

    Jeg har en sånn liggende Sotengel, din for 100kr + frakt.

    En måte jeg fant ut av at det var den på, var etter at jeg hadde kjørt, og forsøkt å få det kaldt i bilen (uten hell) så sjekka jeg røra i motorrommet - disse var frosne - vi snakker godt å varmt i motorrommet på en julidag, men de var helt nedrima/hvite.
    Bøyer meg i støvet for den, eg har ikkje prøvd sjølv. Berre basert på kvalifisert gjetting..
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  10. #10
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Bøyer meg i støvet for den, eg har ikkje prøvd sjølv. Berre basert på kvalifisert gjetting..
    Jeg skrev faktisk alt ned når dette skjedde meg:

    Til de av dere som opplever problemer med AC og vet at det ikke er tomt for gass:
    Dersom du opplever følgende problemer med AC/Klimanlegg:
    -Vifta går av og på av seg selv.
    -Kjølinga går av og på, lever sitt eget liv.
    -Hele klimanalegget plutselig er dødt, selvom vifta står på max (ingen ting blåser)
    -Rørene til AC fryser til is, og blir helt hvite
    Du har sannsynligvis en defekt Evoporatorsensor.
    Denne sitter inn i Acsystemet inni midtkonsollen.
    Du kommer enkelt til ved å ta av dekslet under rattet, det som lyset sitter i.
    Når dette er demontert kan du se opp inn i midtkonsollen, en slags hvit tank som det sitter en føler inni. Denne er ca 10cm lang og har en kontakt oppå seg. (Du må dra den ut, sitter ikke skrudd eller klipset)
    Denne er trolig defekt og må byttes.

    Pris: 250kr
    tar ca 3 minutter å bytte
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  11. Takk FroBe takket for denne posten
  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Hof, Hedmark
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    Takker og bukker for svar så langt
    Skal ta en titt til på det ikveld da kjerringa kommer hjem med bilen.
    Jeg kjøper den av deg aarnes hvis det er den som har tatt kvelden
    Sist endret av Sotengel; 18/06/14 kl 12:54

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Hof, Hedmark
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard



    Sendt med talatut fra bondelandet

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Hof, Hedmark
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard



    Sendt med talatut fra bondelandet

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Hof, Hedmark
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard



    Sendt med talatut fra bondelandet

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Hof, Hedmark
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    Dette var det jeg fannt i Vida noen som har no fornuftig å komme med ser dette riktig ut? Beklager for bedriten bildekvalitet..og at det tok 2 dager å komme med en "up date"

    Sendt med talatut fra bondelandet
    Sist endret av Sotengel; 20/06/14 kl 09:46

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Hof, Hedmark
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    Vatnehol og Aarnes! Ser dette riktig ut? Ang trykket på A/C?

    Sendt med talatut fra bondelandet

  18. #17
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Det har jeg ingen formening om desverre.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  19. #18
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Ifølge feilkodene dine så har du hatt/har feil på vifta til temp.sensor i klimapanelet, og feil på trykkgiver for A/C. Du vil jo få feil temp i kupėen om vifta til temp.sensoren er defekt eller er tettet igjen av støv.

  20. #19
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Det er vanskeleg å diagnostisere dette med et sånn øyeblikksfoto, men:

    400kPa er jo ca 4bar, så anlegget ditt er nok ikkje tomt for gass dersom givaren er i orden. Dersom trykket er konstant sjølv om kompressoren koblar ut og inn så er det i alle fall noko som ikkje er i orden. Mykje enklare å sjå dette med manometer på lav- og høgtrykksida, så ser ein med ein gong om det er i orden eller ikkje og kan som oftast peike på ei feilkilde alt etter korleis manometera bevegar seg. Det er ikkje lett å forklare, men kjem av årevis med erfaring.

    Trykket skal svinge ganske mykje mellom av og på, spesielt på lavtrykk men og på høgtrykk dersom luftsirkulasjonen er dårleg rundt kondenseren (vifta ikkje går eller kjøretøyet står stille, som det ofte gjer ved AC-service/feilsøk) Eg huskar ikkje heilt kva trykk desse går på, men når det ikkje har vore i drift skal det vere like høgt trykk på begge sider (høg og lav).

    Peikar litt på at givaren er defekt, kontroller med manometer
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  21. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Hof, Hedmark
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    Allright, takker for svar får rote litt mer rundt i Vida å finne denne trykkgiveren å finne iut hva denne koster.
    Sist endret av Sotengel; 20/06/14 kl 19:22

  22. #21
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Har aldri brukt data for å feilsøke AC'anlegg. Det er manometer som gjeld, pc'en kjem inn i bildet viss en treng svar på kvifor enkeltfunksjonar ikkje virkar (styrt av en styreenhet)
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  23. #22
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    heilt klart fordel med manometere, men då må man investere i det og når man kanskje egentlig trenger det en gang, og de er for spesifikke gasser, og nå er det vel nye ac gasser igjen ? så med å lese av høytrykket i vida er litt som first aid.

    det høgtrykket er veldig lavt, ser at ac er på, og du kontrollerte at ac clutchen fungerte, (ute temp er greit å skrive ned når man leser av trykket, og om bilen står ute eller inne. ) som kan tyde på to ting, enten ganske tomt i ac anlegget, eller trykk giveren er dårlig, og du har feilkode på den og, så jeg vil anta ut fra det du har skrevet at den er dårlig, den har jo aktiv feilkode og( du ser den er gul ) som viser den ligger inne hele tiden.

    du kan ikke bytte den uten å tappe ned anlegget regner jeg med, så det er greiest å få ett verksted til å gjøre det så kan de fylle på ac anlegget til rett mengde og.
    men du har også hatt en lekkasje siden du måtte fylle det på, som regel er det rundt tørkefilteret eller kondenseren som locked skriver. tørkefilteret bytter man alltid når man har hatt oppe ett ac anlegg om man driver profft.

    den feilkoden på coupe vifta gjelder bare når klima anlegget står i auto, kjører du det manuelt så har det ingenting å si, teoretisk. jeg har alltid syns klima anlegget i disse bilene er litt funky.
    Sist endret av Vatnehol; 20/06/14 kl 23:39
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  24. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Hof, Hedmark
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    Mener å å lest her at Frobe bytta temp sensor i ccm men finner det ikke nå..

    Sendt med talatut fra bondelandet

  25. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Hof, Hedmark
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    Ola Hagen og Locked hadde rett det er kondenseren min som har tatt kvelden..masse sporstoff rundt den. Takker så mye for svar alle sammen.

    Sendt med talatut fra bondelandet

  26. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Hof, Hedmark
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    slik ser plastikk leppa under kondenser/radiator ut

    Sendt med talatut fra bondelandet

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. RTI trøbbel
    By Torsen67 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 25/02/13, 23:32
  2. Trøbbel med AC
    By David in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 22/08/11, 15:56
  3. Trøbbel, 2,5 10V
    By Tollan in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 05/03/11, 17:48

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •