Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  212
Side 24 av 26 FørstFørst ... 14 22 23 24 25 26 SisteSiste
Viser resultater 576 til 600 av 628

Tråd: TurboThomas - 740 - Turbo

  1. #576
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Ser jeg glemte å svare
    Hmm. så det er en sjangs for at motoren min puster for bra og at turboen egentlig er ''for liten''? Altså, klarer den oppunder to bar, så blir det sikkert kjørt på det, om det ikke er noen grunn til å ikke gjøre det da såklart. Jeg har ikke bygd dette for å ikke hente ut potensialet :P
    Du har solide råder, lav komp og vanninnsprøytning... Kjøp den 7670'n å sikt på 500 effekten må jo øke litt for hvert år, så du er ferdig med "400-oppsett" nå

    Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

  2. #577
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Haha, hadde vært noe med 7670 ja, men da er jeg redd det blir dårligere respons enn nå :P Jeg har jo ikke testa oppsettet her skikkelig enda
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  3. #578
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Haha, hadde vært noe med 7670 ja, men da er jeg redd det blir dårligere respons enn nå Jeg har jo ikke testa oppsettet her skikkelig enda
    Kost på den det eksoshuset du drømmer om, så er den neppe noe verre enn det du har. Ikke at du har noe å klage over da, du har jo tredoblet effekt med bortimot original respons

    Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

  4. #579
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Kost på den det eksoshuset du drømmer om, så er den neppe noe verre enn det du har. Ikke at du har noe å klage over da, du har jo tredoblet effekt med bortimot original respons

    Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
    Tja. Det får bli med det her nå. Vil heller prioritere resten av bilen (som drivverk) fremfor en ny turbo Hvem vet, kanskje er jeg fornøyd med 400hk?

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  5. #580
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Tja. Det får bli med det her nå. Vil heller prioritere resten av bilen (som drivverk) fremfor en ny turbo Hvem vet, kanskje er jeg fornøyd med 400hk?

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    Joa... Får du inn en truetrac med lettere utveksling eller ei dieselkasse med annen utveksling funker det vel sånn tålig greit

    Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

  6. #581
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Joa... Får du inn en truetrac med lettere utveksling eller ei dieselkasse med annen utveksling funker det vel sånn tålig greit

    Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
    Det får nesten bli det første ja. Satser på mapping og vanninnsprut nå, så får motoren holde enn så lenge

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  7. #582
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Det får nesten bli det første ja. Satser på mapping og vanninnsprut nå, så får motoren holde enn så lenge

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    Det holder i hvert fall bra om bilen ikke brukes, så jeg håper du får inn litt fersk gummi overalt så du orker å bruke den

    Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

  8. #583
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Det holder i hvert fall bra om bilen ikke brukes, så jeg håper du får inn litt fersk gummi overalt så du orker å bruke den

    Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
    Det er helt sant Jeg innbiller meg at all vibreringen blir borte med nytt mellomakseloppheng da. Men nå har jeg uansett polyforinger til hele bakstellet liggende, så blir nok bytta uansett

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  9. #584
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Det er helt sant Jeg innbiller meg at all vibreringen blir borte med nytt mellomakseloppheng da. Men nå har jeg uansett polyforinger til hele bakstellet liggende, så blir nok bytta uansett

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    Mellomaksel og diff gjør nok magiske ting for deg

    Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

  10. Takk TurboThomas takket for denne posten
  11. #585
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Ser jeg glemte å svare :P
    Hmm. så det er en sjangs for at motoren min puster for bra og at turboen egentlig er ''for liten''? Altså, klarer den oppunder to bar, så blir det sikkert kjørt på det, om det ikke er noen grunn til å ikke gjøre det da såklart. Jeg har ikke bygd dette for å ikke hente ut potensialet :P
    Hvis du i praksis klarer å få ut ca. 160 hp målt på NAV fra den teoretiske sugemotore, så ja, da blir EFR7064 i minste laget når du i praksis har over 6000 o/min., men kun da.
    Vi vet enda ikke hvordan motoren din puster i praksis, så dette må testes da ting ikke alltid går etter planen. Ca. 140 hk fra den teoretiske sugmotoren er normalen, ikke 160 hk.

    Her ett skrekkens eksempel. To relativt like motorer som i praksis fungerer helt ubegripelig forskjellig.


  12. #586
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Haha, hadde vært noe med 7670 ja, men da er jeg redd det blir dårligere respons enn nå :P Jeg har jo ikke testa oppsettet her skikkelig enda
    Det blir alltid dårligere respons med større turbo. RS Tuning Bergen har testet EFR7064 og EFR7670 mot hverandre på B230 motorer og nøyaktig som forventet er den miste turboen best på lave turtall og den største best på høye turtall.
    Fordi at EFR7064 ikke leveres med A/R0.63 T3 turbinhus, så er forskjellen mellom disse turboene større på høye turtall enn på lave turtall.

  13. #587
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Tja. Det får bli med det her nå. Vil heller prioritere resten av bilen (som drivverk) fremfor en ny turbo Hvem vet, kanskje er jeg fornøyd med 400hk?
    Hvis du i praksis kjører på noe annet enn motorveier, så er det dreiemoment og respons som gjelder og hvis du har 400 hp NAV på ett normalt oppsett (140 hp sug- NAV) så lader du ca. 1,9 BAR.
    1,9 BAR fra en EFR7064 gjør at du BLIR fornøyd.

  14. #588
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvis du i praksis kjører på noe annet enn motorveier, så er det dreiemoment og respons som gjelder og hvis du har 400 hp NAV på ett normalt oppsett (140 hp sug- NAV) så lader du ca. 1,9 BAR.
    1,9 BAR fra en EFR7064 gjør at du BLIR fornøyd.
    Akkurat. Det er det jeg tenker selv også, jeg ble lei av tregheten holset'n hadde, da jeg heller ville ha respons. Da ble 7064 kjøpt. Jeg forstår jo at en 7670 er kjappere enn holset hy35, men samtidig så er dette en gatebil, å selvom det er mye motorveier her, er det greit å kunne kjøre på steder det er 80km/t fartsgrense å ha bra respons også. Jeg tror opprinnelig plan om 7064 (og evt et nytt eksoshus etterhvert) blir realiteten.

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  15. #589
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Hehehe, Holseten ble i praksis for treg ja?

    Det er ett par lokale karer som har kjørt EFR7670 på sine 2,2 og 2,3L gatebilesmotorer og de har vært særdeles fornøyd med respons, spool up og sluttresultat.
    EFR7064 er stadig min favoritturbo fordi den spooler enda bedre, så jeg mener du har gjort ett svært godt turbovalg. Ett mindre turbinhus enn originalt er det som MÅ til for å få utnyttet alle de gode egenskapene til EFR7064 turboen, men jeg er relativt sikker på at du vil bli fornøyd med det resultatet som du får på din 2,3L motor, bare du lader hardt nok.
    Drivverk, understell og dekk skal tross alt kunne klare å henge med alle kreftene fra motoren også. Vi har flere eksempler på lokale helter som etter prøvekjøring av den nye og nymappede motoren sin reagerer i retning av:" Suka Blyat, hva er det jeg har gjort???"
    Sist endret av Batland; 07/05/22 kl 19:01

  16. #590
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Det må jo nevnes at Thomas aldri fikk løst barnesykene på den motoren med HY35 da, så den skuffa vel litt ekstra bare fordi ventilfjærer ga opp nesten umiddelbart når han fikk ordentlig trykk selv om den ikke måler seg med EFR'n tror jeg han hadde likt den langt bedre om han hadde prøvd den på nåværende motor.
    Forrige motor var vel heller ikke veldig godt mappa mot topp av register av samme grunn.

    Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

  17. #591
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Det må jo nevnes at Thomas aldri fikk løst barnesykene på den motoren med HY35 da, så den skuffa vel litt ekstra bare fordi ventilfjærer ga opp nesten umiddelbart når han fikk ordentlig trykk selv om den ikke måler seg med EFR'n tror jeg han hadde likt den langt bedre om han hadde prøvd den på nåværende motor.
    Forrige motor var vel heller ikke veldig godt mappa mot topp av register av samme grunn.

    Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
    Jepp, fant bremsepapiret nå, jeg hadde 191hk/226 nm på 6000 rpm med forige motor. Jeg har vel tett på det dobbelte nå Jeg merker jo at med engang det spinner nå, så smekker den på turtallsperren, den var langt fra like villig som det før. Jeg hadde i overkant av 1000 rpm med register. Nå har jeg mellom 3-4000 :P Det på slutten på forige motor er nok ventilfjørene sin skyld ja, så det er mulig holset finner plass på en annen motor, men den blir på ingen måte å ta over for EFR, da det tross alt var bunndraget som irriterte meg mest, ikke toppeffekten.
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  18. #592
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Lenge siden sist... Fått på litt bedre understell og felger for et par måneder siden



    Stått litt stille siden da, men har nettopp tatt en tur til Hamar til vangsfreaken igjen iår også, å vi fikk bytta både wg og dump til Turbosmart (som om EFR delene ikke var dyre nok fra før ) så jeg håper den holder litt bedre på trykket og at man kan leke seg litt mer med ladetrykkstyring med b.la motrykk og forskjellige fjærer.





    Ble også tatt av deksel til kamdrev for å sjekke om justering gir noen forskjell, selvom det er justert etter spec etter beste evne (skyvlær).

    Det ryktes foressten om at jeg skal i benken imorgen, men jeg klarte såklart å legge igjen dysen til vanninnsprutet mitt hjemme, så det får bli neste år. I tilegg så kom jeg i skade for å fylle full tank med BF95, så jeg lurer på om jeg kanskje bare fyller på litt rødsprit eller oktanbooster og kjører med det frem til neste år/benking. Hvordan er det f.Eks å fylle en tank med 95 + en liter rødsprit kontra å fylle fullt med 98 okt? Noen som har litt input her? @batland ?

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    Sist endret av TurboThomas; 28/07/22 kl 02:23
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  19. Takk vangsfreaken, HansOla takket for denne posten
  20. #593
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Yay, oppdatering! Yay, turbosus! Spent på hva det tåler imorra

    Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

  21. #594
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post

    Det ryktes foressten om at jeg skal i benken imorgen, men jeg klarte såklart å legge igjen dysen til vanninnsprutet mitt hjemme, så det får bli neste år. I tilegg så kom jeg i skade for å fylle full tank med BF95, så jeg lurer på om jeg kanskje bare fyller på litt rødsprit eller oktanbooster og kjører med det frem til neste år/benking. Hvordan er det f.Eks å fylle en tank med 95 + en liter rødsprit kontra å fylle fullt med 98 okt? Noen som har litt input her? @batland ?
    Du jobber på ser jeg. Hva er det du ikke er fornøyd med og vil forbedre?

    Det er vanskelig å beskrive hvor viktig ett korrekt mappet tenningskart er for en turbomotor og hvor viktig det er å få denne på plass så fort som mulig. Selv om det er helt naturlig å fokusere på full gass resultatet, så vil ett titt på en logg som viser motorens driftstilstand de siste 50 timene vise at alt annet enn full gass på fullt ladetrykk brukes KLART mest. Jeg synes ikke at det er en god ide å utsett dette til neste år.

    Det er sånn ca. 1 psi forskjell i tillatt maks ladetrykk pr. forskjell i oktan. 3 oktan forskjell mellom 95 blyfri og 98 blyfri = 3 psi = 0,2 BAR ladetrykk.
    Motoren kan altså HELT FINT mappes på ren 95 blyfri opp til "den teoretiske sugemotoreffekten" forteller at "nå er det nok." Da vil du få en veldig kjekk og grei bil å leve med og så kan du senere fylle 98 blyfri og kjøre på med vanninnsprut og øke trykket. Jeg mener at det er det som er måten å gjøre det på. En motor som er bygget etter kjent oppskrift med dreide stempler m.v. vil ett meget gi godt resultat på ren 95 blyfri også, vet du.
    Helt klart viktig at bilen gir maksimalt med kjøreglede og eierglede på det drivstoffet som i praksis er tilgjengelig og som det i praksis vil bli kjørt på. Hvis man ser bort fra hva folk sier at det gjør og heller ser på hva de faktisk gjør, evt. hva kvitteringen viser at det gjorde, da ser vi at folk FYLLER 95 blyfri, de fyller IKKE 98 blyfri. Det er derfor det er så viktig at motoren uansett mappes på ren 95 blyfri og at ladetrykket settes til det som da avsløres til å være KORREKT nivå for dette drivstoffet på akkurat denne motoren. 98 blyfri osv osv kommer i ettertid.

    Vel, jeg har en motor som går på REN Biltema rødsprit så jeg ser ingen problemer med å bare fylle på, men "en skvett", det blir ALT for lille. Husk at 10L med E85 er 8,5L sprit og 1,5L bensin. En liten skvett er sånn EU-godkjenning -Tricks og jeg må nok ha med meg en 4-liter kanne når jeg skal på etterkontroll med vår bil. Møter da opp med maks 1/4 tank slik blandingen fort blir potent nok til å få ned CO.
    Det er i praksis behov for ca. 70% større kapasitet på bensinpumper og dyser når man kjører E85 i forhold til bensin.
    Sist endret av Batland; 28/07/22 kl 11:14

  22. #595
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Det med at jeg tenkte å vente til neste år ver egentlig at jeg benker med å fylle på litt oktanforhøyede vesker før benken nå, for å kjøre med samme oppskrift til neste benking når jeg har fått ordna vanninnsprutet osv.
    Men det får bli en benking på ren 95 nå, siden det var det motoren egentlig var bygd for. Det er jo greit med kjøling her, og 7.7 i komp er jo vesentlig lavere enn org, så burde klare å prestrere sånn at jeg blir fornøyd

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  23. #596
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Jeg ser at mange faller for fristelsen til å gjøre slikt for å få ut "flotte tall", men jeg er ikke enig i at det er det rette å gjøre.
    Bensinen er så dyr at i praksis så fyller folk det billigste de finner og da MÅ motoren mappes på akkurat dette drivstoffet slik at det blir så riktig som overhode mulig. Da finner man de reelle grensene for maks ladetrykk slik at man kan justere seg inn til riktig nivå.

    Det var kjekt å høre.
    Du har ett godt oppsett så hvis ikke kravene dine performance er helt ute på tur, så burde du kunne bli godt fornøyd med respons, funksjon og virkemåte etter en korrekt utført mapping.
    Få gjerne utskrift av tabellene med turtall, dreiemoment og ladetrykk etterhvert som ladetrykket økes i prosessen slik at vi få sett og bekreftet at mappeduden har gjort godt arbeid.
    Det er tross alt motoren som bestemmer hva som er korrekt nivå av tenning og ladetrykk, ingen andre. Minner om denne som viser at det er ca. 20 Nm og 20 hk forskjell mellom 95 og 98 blyfri bensin i dette tilfellet. http://forum.vccn.no/showthread.php?...=1#post1098197
    (Eieren av denne er stadig strålende fornøyd og synes fremdeles at bilen går som en kule. Ærlige 490 Nm og 325 hk på NAV der altså. )

    Siste tips.
    Hvis du har sprut som skal mappes på VE, så kan du vurdere å logge airflow og MAP trykk. Dette kan da enkelt konverteres og legges inn i turboens kompressorkart som en kurve. Da får du sett om turbovalget er perfekt, om turbinhuset er for stort, om kompressorhjulet for lite osv osv.
    Lykke til.
    Sist endret av Batland; 28/07/22 kl 13:14

  24. #597
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Vi venter spent....


    Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

  25. Takk Batland takket for denne posten
  26. #598
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det er akkurat det vi gjør...
    Hvor er dette?

  27. #599
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er akkurat det vi gjør...
    Hvor er dette?
    Hos DreRacing på Flisa

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  28. #600
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Ja da får vi se.
    Første pullet, dvs FØR-resultatet som han kom inn med, er også av interesse.
    Sist endret av Batland; 28/07/22 kl 17:35

Side 24 av 26 FørstFørst ... 14 22 23 24 25 26 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Bytte av slange fra LMM til turbo - '86 740 Turbo
    By samaron in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 25/09/12, 00:52
  2. Orginal 740 Turbo vinge/spoiler og turbo grill.
    By kristofferlund in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 25/01/12, 12:08

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •