Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  212
Side 23 av 26 FørstFørst ... 13 21 22 23 24 25 ... SisteSiste
Viser resultater 551 til 575 av 628

Tråd: TurboThomas - 740 - Turbo

  1. #551
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Fikk prøvd litt i gårkveld, og inntrykket er at den slenger godt med rumpa og det blir stadig to spor etter den. I tilegg så går det fint å ta u-svinger uten at det bryter. Så jeg vil si at den leverer opp til det man forventer av en slyngdiff. Skal jeg bytte den ut så blir det nok pga holdbarhet (hvis/når det blir mer effekt) så da er nok Truetrac rette valg. Men inntil videre er jeg fornøyd.

    Jeg vil med det benytte muligheten til å ønske dere alle vccn'ere riktig god jul og godt nytt år

    Slenger med et lite stemningsbilde.



    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  2. Takk Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  3. #552
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Så bra jeg gjorde det jo etter "oppskrifta", så det burde jo funke... Ellers tror jeg den holder tålig greit så lenge man er litt obs på tørr asfalt... Den i vogna har jo holdt i mange år.

    God jul!

    Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

  4. #553
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Verken jeg eller bilen er død! Har hatt en del å gjøre i det siste, blandt annet å pusse opp en leilighet, men har endelig gjort litt på den blå nå, så den er tilnermet klar til EU!

    Ble litt av en prosess å få den inn i garasjen.. Jeg var litt sein, så hadde kommet en del snø. Endte med at jeg måtte sette på vinterdekk bak, kom ikke av flekken med sommerhjula..



    Fikk bytta kamdrevet til et smalere et, så jeg får brukt deksel så det ser litt mer org ut..







    Satte inn ekstra pære i USA blinkersa for å håpe at de går gjennom eu



    Samt en hullborret luftfilterboks og overdel fra en b204ft Likte hvordan helhetsinntrykket ble, er ganske lite som skriker trim her nå






    Har også montert org understell og EU hjul, men det er strengt tatt ikke noe å ta bilde av, gleder meg allerede til jeg kan flekke det av igjen

    Fått justert spissinga sånn nogen lunde, så det som igjenstår nå er en prøvetur og justere tomgang egentlig

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    Sist endret av TurboThomas; 12/03/22 kl 20:51
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  5. Takk HansOla, vangsfreaken, Batland takket for denne posten
  6. #554
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Den originale luftfilterboksen passa veldig fint Nå er det snart vår, så bare å få bilen klar

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  7. #555
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Den originale luftfilterboksen passa veldig fint Nå er det snart vår, så bare å få bilen klar

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
    Ja jeg synes det! Ble finere enn filteret egentlig. Fikk ikke gjort så mye av det jeg hadde tenkt i vinter da, men sånn er det iblandt.. Er jo nesten sommerstemning om dagen, ganske bart, sol og 10 grader Så må få bilen ferdig straks!

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  8. Takk HansOla takket for denne posten
  9. #556
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Litt produktiv idag, gamle brukisen (Vw'n) ble levert høggeren og 740'n EU godkjent på første Da tar jeg påskeferie med god samvittighet Da kan jeg endelig gjøre det jeg vil med bilen igjen!

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  10. Takk vangsfreaken, HansOla, Batland takket for denne posten
  11. #557
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    kjempekult at du fikk godkjent den med EFR og sprut da synd at de faktisk la merke til turboen, men likevel godt at du fikk godkjent den uten mer styr... da har du i hvert fall fritt spillerom i noen år til, med minst mulig innsats

  12. #558
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Man ser jo at den er større enn orginalt. Hadde eksoshuset enda vært mindre så kanskje de ikke hadde sagt noe. Men jeg bare sa at den var godkjent sånn Men resten av motorommet er ikke veldig sjenerende, så sikker derfor de så litt mellom fingrene Når det er sagt, så har jeg stadig lyst å teste et ar63 eksoshus med intern wg for enda tidligere spool. Jepp, er stort sett bare understell jeg trenger å bytte nå
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  13. #559
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Når det er sagt, så har jeg stadig lyst å teste et A/R0.63 eksoshus med intern wg for enda tidligere spool. Jepp, er stort sett bare understell jeg trenger å bytte nå
    Ja det må du gjøre.
    Det er en forbannet greie at Borg Warner ikke kan levere fantastiske EFR7064 med ett turbinhus i riktig størrelse. Ikke til å tro.
    Ser man på EFR6758 og EFR7163, så har de turbinhus i korrekt størrelse, men disse passer ikke på EFR7064 turboen. Man må derfor ordne opp i problemet selv. Dette er selvsagt utfordrende merarbeid, men sluttresultatet vil stå i stil med innsatsen - og vel så det. Man ender opp med ett unikt produkt - og ergo tilhørende resultat.
    Å maskinere ett Garrett turbinhus opp fra å ta ett T3 turbinhjul på ca. 60 mm til å ta EFR7064 turbinhjulet på 64 mm er ikke allverden og det har vært gjort med ubetinget suksess før.
    Han som gjorde akkurat dette her lokalt bruker dagen i dag til å test-maskinere ett GT35 V-band hus opp fra å ta det originale 68 mm GT35 hjulet til å motta ett på noe i nabolaget 80 mm.
    Da er det er ikke "only,only - but,but."

  14. #560
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    åssen går det?! fått på igjen coils og forberedt deg på ny sommer med nytt mellomakseloppheng?

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ja det må du gjøre.
    Det er en forbannet greie at Borg Warner ikke kan levere fantastiske EFR7064 med ett turbinhus i riktig størrelse. Ikke til å tro.
    Ser man på EFR6758 og EFR7163, så har de turbinhus i korrekt størrelse, men disse passer ikke på EFR7064 turboen. Man må derfor ordne opp i problemet selv. Dette er selvsagt utfordrende merarbeid, men sluttresultatet vil stå i stil med innsatsen - og vel så det. Man ender opp med ett unikt produkt - og ergo tilhørende resultat.
    Å maskinere ett Garrett turbinhus opp fra å ta ett T3 turbinhjul på ca. 60 mm til å ta EFR7064 turbinhjulet på 64 mm er ikke allverden og det har vært gjort med ubetinget suksess før.
    Han som gjorde akkurat dette her lokalt bruker dagen i dag til å test-maskinere ett GT35 V-band hus opp fra å ta det originale 68 mm GT35 hjulet til å motta ett på noe i nabolaget 80 mm.
    Da er det er ikke "only,only - but,but."
    dette er et veldig godt argument for hvorfor jeg vil ha dreibenk i garasjen livet hadde generelt vært bedre med dreibenk. en fresemaskin i tillegg, så er det nesten ikke grenser for hva man kan ordne/trimme på en gammel bil...

  15. #561
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    dette er et veldig godt argument for hvorfor jeg vil ha dreibenk i garasjen livet hadde generelt vært bedre med dreibenk. en fresemaskin i tillegg, så er det nesten ikke grenser for hva man kan ordne/trimme på en gammel bil...
    Enig med du der, men nå er det ikke mangel på dreiebenker i dette landet, kun mangel på folk som vil prøve å gjøre noe nytt og ukjent.

  16. #562
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Jeg lagde jo eksoshus på hx35'n min, som forøvrig aldri ble utprøvd, og det var da ikke mye jobb. Trenger ikke mer enn skyvelære, dreibenk og en liten dose fornuft

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  17. #563
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Helt enig med du der. Det er ikke hokus pokus. En lokal kar som riktignok har portet ett topplokk eller to, tok faktisk å tilpasset dette for hånd. (jfr filmen "Worlds Fastest Indian.)
    Det er derfor det er så bedrøvelig når man spør forskjellige "turboeksperter" som Turboservice-ne, GIK, Turbo1, Turbopower osv., osv om dette, så ser de på deg som om du akkurat har landet på denne planeten.
    Spørsmålet har vært stilt gjentatte ganger, og svaret har alltid vært det samme: "Nei, dette kan vi ikke hjelpe med." e.l.
    Akkurat, så teksten på hjemmesiden er bare skryt den da?

  18. Takk HansOla takket for denne posten
  19. #564
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Jeg har prøvd å spurt jeg også, men samme svaret... Uansett, agp eksoshuset jeg kjøpte til efr turboen er jo ikke akkuratt rocket science.. Ingen radie mellom inducer og exducer eller konet utløp fra turbin til flens f.eks, og de fungerer visst nok veldig bra

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  20. #565
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    åssen går det?! fått på igjen coils og forberedt deg på ny sommer med nytt mellomakseloppheng?



    dette er et veldig godt argument for hvorfor jeg vil ha dreibenk i garasjen livet hadde generelt vært bedre med dreibenk. en fresemaskin i tillegg, så er det nesten ikke grenser for hva man kan ordne/trimme på en gammel bil...
    Har ikke rørt bilen sinden den ble EU-ok :P Mye å gjøre for tiden. Men akkurat nå satser jeg på å få til mellomakselageret, senka den og ordna vanninnsprutet og litt div i løpet av mai i verfall.


    En dreibenk hadde vært noe. Men det blir neppe skaffa noe sånt her
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  21. #566
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Helt enig med du der. Det er ikke hokus pokus. En lokal kar som riktignok har portet ett topplokk eller to, tok faktisk å tilpasset dette for hånd. (jfr filmen "Worlds Fastest Indian.)
    Det er derfor det er så bedrøvelig når man spør forskjellige "turboeksperter" som Turboservice-ne, GIK, Turbo1, Turbopower osv., osv om dette, så ser de på deg som om du akkurat har landet på denne planeten.
    Spørsmålet har vært stilt gjentatte ganger, og svaret har alltid vært det samme: "Nei, dette kan vi ikke hjelpe med." e.l.
    Akkurat, så teksten på hjemmesiden er bare skryt den da?
    Tenkte å se hvordan responsen hans ola får med sin før jeg vurderer nytt eksoshus i utgangspunktet. Hadde såklart vært morsomt å sjekke ut priser rundtom, men blir jo fort 5-10k det også, for å få noe skikkelig. De borgwarner husa går vel for å være ganske gode, mtp flow og plassering av wg. Men det høres ut som man må skaffe eksohus selv for å få noen private til å maskinere, noe jeg er litt skeptsik til på en turbo til omtrent 25k.. Hørtes ikke ut som det agp huset var heelt optimalt heller, men det funker sikkert. Jeg vil ha intern så lenge det lar seg gjøre, for at det skal se nogenlunde org ut, litt lei av å måtte skur lenge for å få den eu ok..
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  22. #567
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Da må du nok vente lenge er jeg redd, det går ikke fort hos meg det er tight rundt inducer og exducer, det var bare overgangen som var litt så som så. Vet ikke hvor mye det har å si

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  23. #568
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Da må du nok vente lenge er jeg redd, det går ikke fort hos meg det er tight rundt inducer og exducer, det var bare overgangen som var litt så som så. Vet ikke hvor mye det har å si

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
    Haha det jeg var redd ja Men tvilsomt at det blir vurdert denne sesongen i vertfall. Kanskje neste..

    Vet ikke jeg heller, men burde jo sikkert ikke være langt fra hjul til hus selv i overgang?

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  24. #569
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Jeg har prøvd å spurt jeg også, men samme svaret... Uansett, agp eksoshuset jeg kjøpte til efr turboen er jo ikke akkuratt rocket science.. Ingen radie mellom inducer og exducer eller konet utløp fra turbin til flens f.eks, og de fungerer visst nok veldig bra
    Folk flest bryr seg ikke om turbinhus, men jeg har funnet noen få som har snakket om dette. De har vist til sine favoritt turbinhus og der er det faktisk heller ingen radie mellom scrollet og exducerboret. Det viktigste er derfor tydeligvis at klaring er riktig slik at man unngår lekkasjer og samtidig at det som utgjør tettingen ikke er så spinkelt at det sprekker og knekker. Siden dette er ett
    OEM
    turbinhus, så er dette hensynet ivaretatt. Det kan derfor være rimelig tynn tettekant før det blir ett problem.
    Jeg har derfor tro på at AGP turbinhusene gir gode resultater selv om de kanskje ikke SER perfekt ut.

  25. #570
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Tenkte å se hvordan responsen hans ola får med sin før jeg vurderer nytt eksoshus i utgangspunktet. Hadde såklart vært morsomt å sjekke ut priser rundtom, men blir jo fort 5-10k det også, for å få noe skikkelig. De borgwarner husa går vel for å være ganske gode, mtp flow og plassering av wg. Men det høres ut som man må skaffe eksohus selv for å få noen private til å maskinere, noe jeg er litt skeptsik til på en turbo til omtrent 25k.. Hørtes ikke ut som det agp huset var heelt optimalt heller, men det funker sikkert. Jeg vil ha intern så lenge det lar seg gjøre, for at det skal se nogenlunde org ut, litt lei av å måtte skur lenge for å få den eu ok..
    Hvis man i praksis skal bruke bilen, så er det en solid, holdbar og pålitelig eksosmanifold som gjelder. Da er det også turbinhus med integrert wastegate og T3 flens som ER det rette valget. Denne kombinasjonen rekker til minst 162 hp fra den teoretiske sugemotoren målt på NAV som da er 324 hp målt på nav med kun 1,0 BAR ladetrykk. Det er bedre enn mange som har valgt å bruke spinkle, uholdbare og upålitelige grenrør og eksterne kina wastegater. I tillegg er det langt billigere, så man kan bruke "grenrør og Tial / Turbosmart wastegate-pengene" til å kjøpe seg en dyrere og bedre turbo som f.eks. BW EFR, Garrett GTX, Turbonetics TNX, Xonarotor osv osv.
    Sist endret av Batland; 27/04/22 kl 11:28

  26. #571
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvis man i praksis skal bruke bilen, så er det en solid, holdbar og pålitelig eksosmanifold som gjelder. Da er det også turbinhus med integrert wastegate og T3 flens som ER det rette valget. Denne kombinasjonen rekker til minst 162 hp fra den teoretiske sugemotoren målt på NAV som da er 324 hp målt på nav med kun 1,0 BAR ladetrykk. Det er bedre enn mange som har valgt å bruke spinkle, uholdbare og upålitelige grenrør og eksterne kina wastegater. I tillegg er det langt billigere, så man kan bruke "grenrør og Tial / Turbosmart wastegate-pengene" til å kjøpe seg en dyrere og bedre turbo som f.eks. BW EFR, Garrett GTX, Turbonetics TNX, Xonarotor osv osv.
    162 hk på sug, hva snakker vi av oppsett da, er det mulig med 940 manifold, 7064, e innsug og en god kam (bsrt5+ f.eks) og større ventiler, eller er det mer avansert?

    Jeg har også sett litt på gik sin manifold (som hans ola har), det hadde jo vært noe med en on-center eksoshus med intern wg tilpasset EFR'n... Men somsagt så holder ar82 huset og 940 manifold enn så lenge, har en bar i god tid før 3300 rpm om jeg husker rett
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  27. #572
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    162 hk på sug, hva snakker vi av oppsett da, er det mulig med 940 manifold, 7064, e innsug og en god kam (bsrt5+ f.eks) og større ventiler, eller er det mer avansert?

    Jeg har også sett litt på gik sin manifold (som hans ola har), det hadde jo vært noe med en on-center eksoshus med intern wg tilpasset EFR'n... Men somsagt så holder ar82 huset og 940 manifold enn så lenge, har en bar i god tid før 3300 rpm om jeg husker rett
    Det er slik jeg husker det ja og så enkelt som du nevner var oppsettene.
    Det har vært gjort flere ganger.
    Første gang en B23 med 6,8:1 i kompresjonsforhold, E-innsug, 940 eksosmanifold, Uportet 531 topp med større ventiler og BSRT5+ kam, stor kina intercooler og en 58/55 mm KKK turbo.
    Så en B230 med noe høyere kompresjonsforhold, KL-Racing innsug, 940 eksosmanifold, CNC portet 530 topp med større ventiler, BSRT5+ kam, Modeltilpasset 940 intercooler og EFR7670 turbo.
    1,0 BAR ladetrykk i god tid før 3300 o/min er plenti godt nok til en veltrimmet gatebil. Lagom er best og maks ladetrykk ved 3900 o/min. er en fast anbefaling.

  28. #573
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er slik jeg husker det ja og så enkelt som du nevner var oppsettene.
    Det har vært gjort flere ganger.
    Første gang en B23 med 6,8:1 i kompresjonsforhold, E-innsug, 940 eksosmanifold, Uportet 531 topp med større ventiler og BSRT5+ kam, stor kina intercooler og en 58/55 mm KKK turbo.
    Så en B230 med noe høyere kompresjonsforhold, KL-Racing innsug, 940 eksosmanifold, CNC portet 530 topp med større ventiler, BSRT5+ kam, Modeltilpasset 940 intercooler og EFR7670 turbo.
    1,0 BAR ladetrykk i god tid før 3300 o/min er plenti godt nok til en veltrimmet gatebil. Lagom er best og maks ladetrykk ved 3900 o/min. er en fast anbefaling.
    Hmm da er det håp da Hvis man sier jeg har så mye på sug, så burde jeg være over 400whp på 1.5 Bar da, det er jo innafor. Det er vel kanskje turboen som setter stopperen først her..
    Ja jeg mener det er fullt trykk i tide før 4k ja

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  29. #574
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Hmm da er det håp da Hvis man sier jeg har så mye på sug, så burde jeg være over 400whp på 1.5 Bar da, det er jo innafor. Det er vel kanskje turboen som setter stopperen først her..
    Ja jeg mener det er fullt trykk i tide før 4k ja
    Det stemmer det, ja.

    For alle som har gatebiler så er det respons som gjelder. Da må man bruke så liten turbo som mulig. Dette begrenser alltid toppeffekten.

    Hvis man skal jage tall, da må man bytte strategi og og være raus med estimatene. 1,5 BAR ladetrykk er 2,5 BAR map. 400 hk er 40 lb/min med luft. Så legger vi først til 10% for såkalt drivverkstap og får 44 lb/min. Så legger vil til 10% for pumpebensin og får 48,4 lb/min. Så går vi til forskjellige kompressorkart og setter kryss ved ca. 48,4 x 2,5 og ser hvor "midt i blinken" det treffer.

    Her treffer 48,4x2,5 krysset noe høyere og noe til høyre for øyen i senter og det blir nærmere 75% virkningsgrad på kompressorkartet til en turbo fra en RS500 Sierra Cosworth.



    Fantstiske EFR7064 (Engineered for Racing) er egentlig ikke designet for å dille rundt på så lavt trykk.

    Sist endret av Batland; 30/04/22 kl 18:31

  30. #575
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det stemmer det, ja.

    For alle som har gatebiler så er det respons som gjelder. Da må man bruke så liten turbo som mulig. Dette begrenser alltid toppeffekten.

    Hvis man skal jage tall, da må man bytte strategi og og være raus med estimatene. 1,5 BAR ladetrykk er 2,5 BAR map. 400 hk er 40 lb/min med luft. Så legger vi først til 10% for såkalt drivverkstap og får 44 lb/min. Så legger vil til 10% for pumpebensin og får 48,4 lb/min. Så går vi til forskjellige kompressorkart og setter kryss ved ca. 48,4 x 2,5 og ser hvor "midt i blinken" det treffer.

    Her treffer 48,4x2,5 krysset noe høyere og noe til høyre for øyen i senter og det blir nærmere 75% virkningsgrad på kompressorkartet til en turbo fra en RS500 Sierra Cosworth.



    Fantstiske EFR7064 (Engineered for Racing) er egentlig ikke designet for å dille rundt på så lavt trykk.

    Ser jeg glemte å svare :P
    Hmm. så det er en sjangs for at motoren min puster for bra og at turboen egentlig er ''for liten''? Altså, klarer den oppunder to bar, så blir det sikkert kjørt på det, om det ikke er noen grunn til å ikke gjøre det da såklart. Jeg har ikke bygd dette for å ikke hente ut potensialet :P
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

Side 23 av 26 FørstFørst ... 13 21 22 23 24 25 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Bytte av slange fra LMM til turbo - '86 740 Turbo
    By samaron in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 25/09/12, 00:52
  2. Orginal 740 Turbo vinge/spoiler og turbo grill.
    By kristofferlund in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 25/01/12, 12:08

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •