Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Motor fusker/"kutter". Usedvanlig problem under kjøring...V70 B5254T MANUELL

  1. #1
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard Motor fusker/"kutter". Usedvanlig problem under kjøring...V70 B5254T MANUELL

    Har som nevnt et usedvanlig problem som har pågått en stund. Har spurt en rekke folk om problemet uten at de gjør seg klok på problemet. Vi kan starte med at det som skjer er at motoren fusker ved turtall inntil 2000rpm. Det er uansett hastighet i uansett gir. Noen ganger virker det som om det bare er en sylinder som ikke er med, men når den slår seg skikkelig vrang så begynner den å fuske som om det kommer lite bensin fram. Jeg har sjekket tilførsel, så denne skal være 100%.
    Det rare er at i enkelte tilfeller så kan jeg trå inn clutchen og da legger motor seg på tomgangsturtall som om ingenting skulle være feil. Andre ganger så havner den på 4-500rpm og oppfører seg som om jeg skulle være tom for bensin. Deretter så dør den. Hvis jeg trår inn clutchen og slår av motor FØR den dør ut av seg selv, vrir om tenninga og starter opp igjen så er den helt fin igjen. Om jeg lar den dø ut så kan det ofte være problematisk å få starta normalt igjen.
    Kuttinga oppleves som elektronisk og ikke bensinførselaktig. Derfor har jeg luka ut dysene, regulatoren, filter, pumpe etc. Jeg trodde i førte omgang at dette kunne være et problem som ble forårsaket av LMM, men den oppfører seg like dumt etter å ha byttet til en annen.

    Jeg har drivi med elimineringsmetoden rimelig lenge, og har også eliminert pluggene og ledningene fra fordelerlokket siden det plutselig kan ramme alle samtidig. Jeg lurer på om coilen kan begynne å bli dårlig, siden det hjelper å starte på nytt igjen (gjøre det spenningsløst). Også vært inne på hjernen, men syns det høres drøyt ut, selv om det kan være realistisk. Byttet nylig fordelerlokket da det gamle hadde sett sine bedre dager.

    Kan egentlig legge tid at dette forekommer oftere ved hyppige startinger (sammenhengende varm motor). Kjørt nylig t/r Trysil, og tilbakelagt 70mil UTEN noe problem. Hadde et tilfelle etter å ha stoppa bilen etter gang nr. 3. Fikk kjørt i 3-4 min før den tulla seg helt sammen. Slo av tenninga og starta opp på nytt og siden oppført seg eksemplarisk. Går jevnt og fint ellers, uten noen anmerkninger. Kjørte som sagt til og fra Trysil, men MYE cruisecontrol-bruk og ha liggi store deler i 90-95km/t. Har brukt 0,86 og det syns jeg er helt innafor.

    Noen som kan skjønne seg på hva som driver å tuller?
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Kjølevannstempsensor kanskje..
    Siden den bare fusker på lave turtall/vakum. Kanskje du har en vakumlekkasje, soter den mye?
    Husker min oppførte seg rart etter veivvent skifte, lekk innsugspakning ved sylinder #5

    Hvilke plugger kjører du med, hvor gamle er de, hva er gapet på dem? Du nevner skifte av fordelerlokk - tar det nesten som en selvfølge at du også skiftet rotor...? Begge deler Bosch?

    Jeg ville sjekket:
    -Feilkoder
    -Plugger
    -Innsugspakning
    -Alle slanger + IC og røret fra luftfilter til turbo - på denne sitter det en PTC nippel like før turboen - denne er "trykt" inn i plastslangen og seales med en gummipakning. Over tid kan denne pakningen lekke. Byttet mitt rør inkludert nippelen, handlet hos FCP euro, koster kun småpeng.
    -O-ring på vakumtreet kan lekke - bytt eller på annet vis sørg for at det er tett her
    -Evap systemet, sjekk slangen til purgeventilen og enveisventilen på samme. Du skal kun kunne blåse i retning innsug på denne enveisventilen. Sjekk i samme slengen purgeventilen, denne skal i utkoblet tilstand holde vakum/være tett.
    -Tomgangsmotor, koble av slanger og el plugg. Legg ventildelen i dieselbad og rengjør
    -Jording. Følg kabel fra batteri til blokk og sjekk tilstand evnt korrosjon, samme med den mindre kabelen som går til chassis.
    -Jording topp til chassis. Husker jeg rett skal det være to flettekabler her, ta de av og rengjør/puss kontaktpunkt i begge ender - vær nøye på kontaktpunkt ventildeksel. Ofte korrosjon her.
    -Bensintrykk regulatoren, vakumslange
    -Injector o-ringer. Jeg fikk nylig mine injectorer testet og ultralydvasket. Overraskende leverte de akkurat samme volum og hadde perfekt spraybilde selv etter 220000km..! De ble likevel rengjort, påmontert nye filtre og o-ringer.

    Var det jeg kom på i farten..start med de enkleste tingene først. Plugger, Rotor, Vakumlekk, tomgangsmotor, Evap slange pluss ventil på slange og purgeventil

    Forbruket ditt er godt innenfor ja.. :-)
    Sist endret av gswede; 02/06/14 kl 08:58
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  3. #3
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Har sjekket tgr og innsugspakninger. Det skal være ok. Har ikke sjekket jording enda, noe jeg også har mistenkt, men vært skeptisk til siden det hjelper å starte umiddelbart. Som sagt; det oppleves som en elektronisk feil, men vakuum lekkasje kan det være også. Utelukker BTR siden kuttet kommer momentant (det oppfører seg som å gå bensintom, men det kutter like fort som om man skulle ha fjernet gnisten).
    Tennplugger og ledninger er orginalt, men av ukjent alder. Skal byttes, men prioriterer reg.reim nå i første omgang

    Den soter ikke mye, men turbo er sliten. Kan lambda forårsake slike problemer hvis den blir sausa inn med olje? Fordelerlokk er Bosch. Rotor er bestilt, bosch dette å.

    Har sjekket feilkoder, og ingenting lagrer seg. Har sittet timevis med obd-leser og sett på de forskjellige parametrene uten å oppdage noe. Det eneste er det første lambdasonden som går litt opp og ned, men dette tror jeg kommer av oljeforbruket turboen har. Mtp forbruket jeg må målte til 0,86l/mila så føler jeg at det ikke gar noe med saken å gjøre.
    Jeg har hatt noen harde akselerasjoner, og kjørt mye på lavt turtall uten at det gjorde noe. Eneste var det tilfeløe ved Gjøvik, da den slo seg helt vrang. Skl gå over evt. vakuumlekkasjer, men syns det er rart at det skal gi "tenningskutt" helt opp til 2-3sek.

    Eneste med o-ringene til dysene er at den ene er morken og litt flassete. Skal bytte når jeg får bestilt 5 nye, men kom veldig mye på en gang nå

    Skriveleifer skyldes uvettig autotekst på talatut..
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    hmm.. vanskelig å bli klok på denne :-)
    Tror kanskje jeg vill spandert en kikk etter eksoslekkasje før første lambda. Sjekk at alle muttre sitter godt på eksosmanifoilen, de kan løsne over tid. Har du lekkasje på manifoil eller ved overgang turbo - downpipe vil det både kunne lekke eksos ut men også lekke friskluft inn, begge deler vil krote til første lambdasonde måling og fueling deretter. Vær klar over at ett slikt lekkasje scenario vil oppleves i varierende grad, med hensyn til varmeekspansjon, turtall og last alt etter som.

    Ville tatt ut en plugg og sjekket, fort gjort :-)
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  5. #5
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Pluggene ser fine ut når jeg først tenker meg om. Tok opp de under totalrengjøringa i bilen i april. Eksoslekk er det heller ikke Turbo i seg selv bruker olje. Hele eksosanlegget er ferdigsmurt for å si det slikt. Om noen har en 16T liggende så kan den være av interesse når økonomien kommer til det!

    Men skal se over bilen med de tipsene over her en dag jeg får tid.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

Lignende tråder

  1. Bytte om fra "Manuell" klima til "Automatisk"
    By regeli in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 29/12/12, 21:00
  2. 96 S40, går i "limp-mode" etter motorvask. Kutter motorkraft.
    By Mor10 in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 1
    Siste post: 13/06/12, 23:29
  3. Svar: 0
    Siste post: 09/10/11, 18:33
  4. Ruskete tomgang, "nykking" ved normal kjøring og/eller pådrag. Hjeeelp
    By Volvoniføør in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 28
    Siste post: 22/08/11, 15:14

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •