Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 48 av 48

Tråd: koble opp nytt lysnett på henger. trengs det motstand på ledlys da?

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. okt. 2021
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Hei folkens! Jeg kom over denne tråden ved en tifeldighet etter å ha søkt litt rundt på problematikken rundt LED lys på tilhenger. Jeg har litt snøring på elektronikk og selv om jeg ikke er proff på området, så forstår jeg litt hvordan ting henger sammen.

    Det blir for eksempel sagt lenger opp at at man ikke kan bruke de små motstandene vist på bildet lenger opp grunnet at dem ikke kan skrus fast til metall for å lede bort varme etc. dette kommer helt ann på hvilken verdi man velger. En 150 ohms motstand trenger ikke å være 50 watt. I teorien er 1 watt nok, men en 2W er nok en god ting for å ha litt å gå på.

    Men skal man bruke en 6 ohms motstand trenger man en 50 watt stor jernkladd da denne vil trekke rundt 2 ampere av kretsen koblet i parallell. Når noe er koblet i parallell så betyr dette at man kobler en kurs rett til jord med en motstand. På den måten vil "bilen" se at det trekkes strøm fra kursen. I mitt hode har dette lite med hvordan "proffene gjør det". Dette er i mitt hode en ganske primitiv og alternativ løsning for å få LED lysene til å oppføre seg skikkelig.

    Dessuten ser det ut til at det er unødvendig og bruke disse store 50W motstandene, for Biltema har en kontakt som fikser dette problemet og jeg har fått bekreftet fra Dahles Bil i Fredrikstad at denne kontakten kan brukes for å fikse problemene rundt LED lys på tilhenger.

    Jeg kjøpte en slik for å se hva som befant seg inne i denne kontakten. Det jeg fant var 4 stk. 2W motstander på 150 ohm som var koblet i parallell. Akkurat som jeg ser mange gjør med disse 50W motstandene med mye lavere verdi. (Lavere verdi på motstanden betyr høyere strømtrekk fra kursen da motstanden mot jord er mindre og derfor er det bedre kontakt mellom kurs og gjord) men at disse skus fast i henger etc. en uhyre uraffinert og tullete prossess slik jeg ser det. Altså hvis tillfellet er at denne kontakten funker vedrørende det å fikse LED problemene på en tilhenger.

    Jeg har ikke testet dette enda da jeg ikke har byttet ut til LED på hengeren ennå desverre.

    Leter man rundt på nett (noe jeg har gjort VELDIG MYE) så finner man i 99% av tillfellene folk som bruker disse 25-50 watt motstandene med verdier rundt 6-10 ohm. At disse funker betviler jeg ikke, men HVORFOR ikke bare bruke en langt mindre motstander med høyere verdi (høyere verdi = mindre strømtrekk koblet i parallell) noe som også betyr at man kan gå ned i watt styrke og dermed også størrelse på motstanden?

    Denne kontakten funker jo i følge anmelderne som har prøvd den og hele kretsen kan man gjemme inne i selve kontakten. Jeg har testet den over tid og disse motstandene blir ikke veldig varme heller.

    Så hva tenker folket rundt dette. Noen som faktisk har prøvd denne kontakten?

    Med 150 ohms motstand så trekkes det rundt 80mA fra hver krets (80mA = 0.08 ampere) og dette skal tilsynelatende være nok til å fikse problemet. Så hvorfor bruker da "proffene" de store klumpete motstandene?

    Dette er et spørsmål jeg ikke har funnet svar på noe annet sted og kanskje kan jeg få det her?

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. okt. 2021
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Slik ser forøvrig Biltemas adapter som skal eliminere problemene rundt LED lys på hengeren ut innvendig. Motstandene er gjemt bak de sorte krympestrømpene.





    Å slik ser selve motstanden ut:

    Sist endret av Bjerknez; 27/10/21 kl 02:41

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. okt. 2021
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Hjelpe meg her var det mykje inkompetanse samla på ein plass (beklager at eg er litt direkte).

    CAN
    bus, dette er altså eit kommunikasjonsnettverk, mykje på same måte som det kabla nettverket du har mellom datautstyret ditt heime.
    CAN
    -> Controller Area Network. Dette har OVERHODET ingen ting med pærefeilvarsel eller noko anna på en bil og gjere, det er utelukkande for kommunikasjon mellom styreenheter.

    Forskjellen mellom glødetrådpærer og led pærer er at glødetrådpæra har et høgare strømforbruk. Etterkvart som moderne bilar har elektroniske styreenheter til å styre alt mulig i staden for rele så oppsto plutselig et problem med led pærer. Eg skal prøve å forklare.

    Så lenge det står et rele eller en "dum" styreenhet å skrur lyset av og på så fungerar glødetrådpærer og LED om en anna uten problemer.

    Dersom det en litt meir sofistikert styreenhet som styrer dette startar problema. Når utgangen er AV så er det fortsatt strøm på utgangen (kan måle med multimeter) dette er fordi at styreenheten leser av spenning på utgangen for å finne ut om kretsen er i orden eller ei.

    Dersom vi seier at driftsspenning er 14v, pull-up (diagnose) spenning er 10v og jord er 0v. Pull-up er strømtilførsel til utgangen gjennom en motstand. Strømmen er svært lav, nok til diagnose men ikkje til lys. Dette er forklaringa på kvifor du måler spenning med eit multimeter, mens prøvelampa ikkje lyser. Denne teknikken er også brukt på inngangane til styreenheten.

    Når utgangen er på er spenninga 14v uansett, styreenheten kan overvåke kretsen med avlesning av strømforbruket (ampere) (kortslutning til jord gir og høgt strømforbruk og utgangen blir deaktivert automatisk)
    Når utgangen er AV er spenninga 10v, når styreenheten måler 10v veit den at utgangen er brutt (pæra er gåen)
    Når utgangen er AV er spenninga 14v, når styreenheten måler 14v veit den at utgangen er kortslutta til batterispenning
    Når utgangen er AV er spenninga 0v, når styreenheten måler 0v veit den at utgangen er i orden (spenninga fra pull-up motstanden vert slukt av lyspæra, men strømmen er for lav til at den kan lyse)

    Problemet med LED pærer er todelt,
    1. Strømforbruket er for lavt, og styreenheten registrerar for lavt strømforbruk under drift. Nokre styreenheter stenger då av utgangen pga. feil.
    2. Strømmen frå pull-up motstanden er nok til at LED-pæra lyser svakt eller flimrar.

    Mangen blandar sammen desse problema, men faktum er at mykje av dette kom samtidig. Når styreenheter begynte å styre lys begynte dei også å kommunisere på
    CAN
    . På
    CAN
    nettverket kan ein styreenhet gje beskjed til dei andre om at den har ei defekt lyspære, men der stoppar all sammenheng.

    Beklager dersom dette vart rotete, men eg har ikkje tid no til å lage grafisk framstilling med eksempel.
    Jeg har allerede skrevet noen innlegg over og mye av det jeg skrev er kanskje ikke overraskende myntet til det du skriver her. Du har åpenbart snøring på hva som skjer når det kommer til bilens elektriske system samt canbus etc. Dette har ikke jeg så mye greie på, men jeg har en generell god forståelse av elektronikk, så kanskje vi kan dra denne diskusjonen litt videre for det må åpenbart finnes en simpel "do it your self" metode (DIY) for å fikse et problem som i utgangspunktet er ganske simpelt. Nemelig og få "bilen" til å tro at det er vanlige gødepærer på hengeren. Dette har vi jo allerede funnet ut for lengst og svaret er motstander.

    Men jeg ser dte er voldsomme forskjeller der ute når det kommer til meninger rundt HVOR stor motstand man trenger. Kommersielt så brukes feks. Biltema 1-2W 150 ohm motstander inne i en adapter kontakt, mens majoriteten bruker 50W 6-10 ohm. motstander skrudd fast på selve hengeren for å lede varme etc. Sistnevnte er selvsagt det vanskeligste og få til for den vanlige mann i gata og jeg er ute etter en løsning som gjør at alle kan fikse dette selv.

    Dette kan så vidt jeg vet fikses på en langt bedre måte hvis man forstår hvordan styringsenheten (eller hva det er) i bilen funker. Altså den biten som gjør at LED pærene blinker og eller oppfører seg merkelig. På enkelte biler (kanskje alle?) kan man trolig slå av "pæresjekk" når det kommer til tilhenger, men dette er så vidt jeg vet ikke noe den vanlige mannen i gata har tilgang til, så jeg velger å utelukke den muligheten.

    Derimot leter jeg etter en mulighet for å lage en krets som "lurer" styringsenheten i bilen eller kanskje deaktiverer den ved integrere denne kreetsen i selve tilhengerpluggen eller som en egen enhet som man fester på tilhengeren i from av en fordelerboks etc. På den måten så kan de fleste biler (ikke alle) trekke denne hengeren og LED lysene vil fungere som dem skal.

    Men for å få til å lage noe slikt, kommer kanskje DU inn i bildet

    Merk at jeg gjør dette mest for gøy. Trolig kan man kjøpe adapteret på Biltema og bruke dette og leve lykkelig med en henger som ikke har lys som blinker som et juletre.

    Om ikke det jeg skriver her vedrørende egen krets for å lure styringsenhet er mulig eller blir for innviklet, så vil jeg vertfall komme til bunns i hvilke motstander som bør brukes og HVORFOR man skal bruke nettopp disse motstandene. Siden det ser ut til at man både kan bruke 1-2W 150ohm motstander og 50W 6 ohm motstander, så virker det på meg som man nærmest kan bruke en hvilket som helst motstand man finner i skuffen for å løse problemet. Forutsatt at motstanden tilfredstiller power ratings selvsagt.

  4. #29
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bjerknez Vis post
    Jeg har allerede skrevet noen innlegg over og mye av det jeg skrev er kanskje ikke overraskende myntet til det du skriver her. Du har åpenbart snøring på hva som skjer når det kommer til bilens elektriske system samt canbus etc. Dette har ikke jeg så mye greie på, men jeg har en generell god forståelse av elektronikk, så kanskje vi kan dra denne diskusjonen litt videre for det må åpenbart finnes en simpel "do it your self" metode (DIY) for å fikse et problem som i utgangspunktet er ganske simpelt. Nemelig og få "bilen" til å tro at det er vanlige gødepærer på hengeren. Dette har vi jo allerede funnet ut for lengst og svaret er motstander.

    Men jeg ser dte er voldsomme forskjeller der ute når det kommer til meninger rundt HVOR stor motstand man trenger. Kommersielt så brukes feks. Biltema 1-2W 150 ohm motstander inne i en adapter kontakt, mens majoriteten bruker 50W 6-10 ohm. motstander skrudd fast på selve hengeren for å lede varme etc. Sistnevnte er selvsagt det vanskeligste og få til for den vanlige mann i gata og jeg er ute etter en løsning som gjør at alle kan fikse dette selv.

    Dette kan så vidt jeg vet fikses på en langt bedre måte hvis man forstår hvordan styringsenheten (eller hva det er) i bilen funker. Altså den biten som gjør at LED pærene blinker og eller oppfører seg merkelig. På enkelte biler (kanskje alle?) kan man trolig slå av "pæresjekk" når det kommer til tilhenger, men dette er så vidt jeg vet ikke noe den vanlige mannen i gata har tilgang til, så jeg velger å utelukke den muligheten.

    Derimot leter jeg etter en mulighet for å lage en krets som "lurer" styringsenheten i bilen eller kanskje deaktiverer den ved integrere denne kreetsen i selve tilhengerpluggen eller som en egen enhet som man fester på tilhengeren i from av en fordelerboks etc. På den måten så kan de fleste biler (ikke alle) trekke denne hengeren og LED lysene vil fungere som dem skal.

    Men for å få til å lage noe slikt, kommer kanskje DU inn i bildet

    Merk at jeg gjør dette mest for gøy. Trolig kan man kjøpe adapteret på Biltema og bruke dette og leve lykkelig med en henger som ikke har lys som blinker som et juletre.

    Om ikke det jeg skriver her vedrørende egen krets for å lure styringsenhet er mulig eller blir for innviklet, så vil jeg vertfall komme til bunns i hvilke motstander som bør brukes og HVORFOR man skal bruke nettopp disse motstandene. Siden det ser ut til at man både kan bruke 1-2W 150ohm motstander og 50W 6 ohm motstander, så virker det på meg som man nærmest kan bruke en hvilket som helst motstand man finner i skuffen for å løse problemet. Forutsatt at motstanden tilfredstiller power ratings selvsagt.
    Hovedpoenget med å montere motstandane er jo å lure/simulere for bilen at det er ei fungerande lyspære tilkobla. Det betyr at parklys bør trekke opp mot 5w og brems/blink bør trekke bortimot 21w. Då er det garantert å fungere på alle bilar, gamle som nye.

    Ideelt sett så bør ein kjøpe ein spiralkabel med 13pins kontakt og føre det inn i ein vanntett boks, der ein forgreinar kursane vidare og koblar på motstandane. Problemet er at det vert ein del varme av dette, parklyskretsen står på "heile" tida og genererar 10w ca totalt. Blink/brems er sjeldan aktivt så lenge i slengen men det bidreg til ein del varmeutvikling alikavel. Derfor må motstandane monterast slik at varmen blir leda vekk.

    Du kan prøve deg fram med eit primitivt opplegg med eit par lampar og nokre motstandar og ser kva som skal til for akkurat din bil. Kanskje er det nok med noko lite, men det er ikkje dermed sagt at det virkar på naboens bil.

    https://www.biltema.no/bil---mc/bilb...rer-2000043543
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. okt. 2021
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Hovedpoenget med å montere motstandane er jo å lure/simulere for bilen at det er ei fungerande lyspære tilkobla. Det betyr at parklys bør trekke opp mot 5w og brems/blink bør trekke bortimot 21w. Då er det garantert å fungere på alle bilar, gamle som nye.

    Ideelt sett så bør ein kjøpe ein spiralkabel med 13pins kontakt og føre det inn i ein vanntett boks, der ein forgreinar kursane vidare og koblar på motstandane. Problemet er at det vert ein del varme av dette, parklyskretsen står på "heile" tida og genererar 10w ca totalt. Blink/brems er sjeldan aktivt så lenge i slengen men det bidreg til ein del varmeutvikling alikavel. Derfor må motstandane monterast slik at varmen blir leda vekk.

    Du kan prøve deg fram med eit primitivt opplegg med eit par lampar og nokre motstandar og ser kva som skal til for akkurat din bil. Kanskje er det nok med noko lite, men det er ikkje dermed sagt at det virkar på naboens bil.

    https://www.biltema.no/bil---mc/bilb...rer-2000043543
    Alt det du sier der forstår jeg. Jeg forstår hvorfor man skal bruke motstander. Det jeg ikke forstår er hvordan Biltema kan selge en kontakt med 1-2W motstander som tilsynelatende funker og er MYE enklere enn å montere digre 50W motstander på 6 ohm. For å vite hvor man bør legge seg med tanke på motstand, så må man vite hvor mye motstand som må til for å "lure" bilen til å tro at det er en pære der. Det er nettopp der DU kommer inn i bildet, da jeg fikk intrykk av i posten du tidligere skrev at du hadde litt peiling på hvordan canbus og andre ting i bilen fungerte.

  6. #31
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.041
    Antall takk

    Standard

    Det Bjerknez etterspør er om noen vet hvilken grenseverdi Volvo har valgt for å gi pærealarm.
    Trenger motstandene trekke 0,4A og 1,7A, eller holder det å trekke 0,1A strøm fra trailermodulen for å unngå pærealarm?

    Uten å ha sjekket trailermodulen antar jeg at trailermodulen ikke har samme strenge krav til blinklysstrømmen slik som blinklysreleet vanligvis har (ok med 3A, varsler ved 2A).
    Sist endret av FroBe; 27/10/21 kl 15:26 Begrunnelse: Bommet på strømverdiene
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  7. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. okt. 2021
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av FroBe Vis post
    Det Bjerknez etterspør er om noen vet hvilken grenseverdi Volvo har valgt for å gi pærealarm.
    Trenger motstandene trekke 0,4A og 1,7A, eller holder det å trekke 0,1A strøm fra trailermodulen for å unngå pærealarm?

    Uten å ha sjekket trailermodulen antar jeg at trailermodulen ikke har samme strenge krav til blinklysstrømmen slik som blinklysreleet vanligvis har (ok med 3A, varsler ved 2A).
    Det stemmer.

    Og hvis det er slik at Biltema adapteret funker på en Volvo, så vil det si at man ikke trenger å trekke mer enn rundt 80mA. Det gjør at man kan få bukt med problemet på en MYE enklere måte. Ingen grunn til å montere svære 50W motstander på hengeren og betale mye penger for dette hvis man ikke trenger det.

    Skal jeg tippe, så tror jeg mange bruker 50W motstander fordi det på en måte gir en garantert effekt. I mitt hode er dette bare en simpel snarvei og ikke en direkte god løsning på problemet.

  8. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Kort fortalt holder motstandene i Biltemaadapteret til å lure min 07 XC70. Ved å plugge inn adapteret (uten tilhenger) slår blinklysvarselet inn.

  9. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. okt. 2021
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimbojama Vis post
    Kort fortalt holder motstandene i Biltemaadapteret til å lure min 07 XC70. Ved å plugge inn adapteret (uten tilhenger) slår blinklysvarselet inn.
    Ja, jeg tror neppe Biltema hadde turt og selge en slik uten at det virket. Derfor så blir jeg så frustrert når nesten ALLE som skal rette denne feilen bruker 50W motstander. For meg minner dette mer om inkompetanse enn det motsatte.

    Altså hvis dette stemmer.

  10. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Vil tro de har gjort noen tester før produktet blir sluppet på markedet ja.
    Men poenget mitt var altså at adapteret i seg selv har nok belastning til å indikere til bilen at det er tilkoblet en tilhenger selv om det ikke er det.

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. okt. 2021
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimbojama Vis post
    Vil tro de har gjort noen tester før produktet blir sluppet på markedet ja.
    Men poenget mitt var altså at adapteret i seg selv har nok belastning til å indikere til bilen at det er tilkoblet en tilhenger selv om det ikke er det.
    Jada, jeg skjønte det

    Men de fleste steder jeg har tatt opp nettopp dette så stopper diskusjonen nettopp her. Altså der hvor man faktisk kan finne ut hvor stor motstand som er nok.

    Å bruke en 50W motstand med 6 ohm i dette tilfellet blir på en måte litt som å kjøpe seg en lastebil i stede for en Caddy, slik at man er sikre på og få med seg alt den dagen man skulle trenge det.

    Det jeg kanskje kan prøve på er å bygge om en 7-13 polet tilhenger kontakt hvor jeg kobler til små LED dioder til hver kurs for å hurtigteste. Kanskje med en mulighet for å legge til en forhåndsvalgt motstand ved å slå på en bryter for å se hvor terkelen går for når bilen tror det er en glødepære den ser/føler. Så kan man jo egentlig bare bruke denne med å teste på flere biler samt kanskje lage seg et slags Excel skjema hvor man fører opp minsteverdien.

    Dette burde vel så vidt jeg kan se være en veldig smal sak for VW/Audi/Volvo etc. og finne ut av for å hjelpe sine kunder med dette problemet. Dem vet jo nøyaktig hvor mye som skal til for å lure systemet til å tro det er glødepærer montert. Jeg har også vanskelig for å tro at det er Volvo eller bilprodusentene selv som har kommet med anbefalinger vedrørende å bruke 50ohm. motstander.

    Husk at en 50W motstand med 6 ohm. skal kvitte seg med hele 2 ampere last kontinuerlig i form av varme. Det synes jeg er litt merkelig når en standard bremselys pære eller blinklyspære er på 21 watt. Når man aktiverer pæren mens en slik motstand er koblet i parallel så vil pæren trekke ytterligere 21 watt fra kursen. Jeg kan ikke forstå at en slik løsning kan være særlig gjennomtenkt.

    En litt mer innviklet løsning som jeg slett ikke tror er umulig med litt innside opplysninger er å lage en krets som som reagerer samt gir motstand akkurat når styringsenheten i bilen krever det. Altså man bruker en chip som leser av pulsene fra bilen i form av spenning/strøm og åpner opp "portene" til motstandene når det trengs, i steden for at det står en motstand på konstant hele tiden.

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. okt. 2021
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Ta også en titt på denne linken:
    https://www.geekzone.co.nz/forums.as...topicid=265668

    Her er det en som har kjøpt en orginal plug til en Ford som skal fikse problemene med LED lys på tilhengeren. Denne har også små 2W motstander koblet i prallell inne i selve pluggen.

    Jeg tror ikke det handler om at man skal gjenskape den samme lasten som en glødepære gir for å få bilen til å tro det er en glødepære der. Jeg tror det handler om at man må gi en viss motstand for at bilen skal forstå det er en tilhenger koblet til, slik at bilen innstiller seg etter dette og dermed løser problemet.

    merk at jeg her sier "tror". Men ut fra hva jeg kan se, så trenger man bare slike motstander som koster 30 kroner for 30 stk.:
    https://www.aliexpress.com/item/1005...27424c4dBOuge6

    Man åpner den nåværende pluggen og lodder/fester den ene enden av motstandene til jord, og den andre enden til utgangene. En til hver utgang. Det er alt. Jeg tror ikke det er vanskeligere enn dette. Merk dog at disse motstandene KAN bli ganske varme. Jeg gjorde en test hvor jeg målte overflatetemperaturen på en 2W motstand koblet til 12V og temperaturnålen viste ca. 80 grader. En slik motstand er ratet til opp mot 200 grader så varmen i seg selv tåler den fint. Men man bør nok være mer redd for at isolasjonen på ledningene rundt kan smelte i værste fall. Men jeg tror ikke dette er noe problem.

    Man kan feks. bruke ledninger med silikon isolasjon som tåler opp mot 2-300 grader.

    Alternativt er disse motstandene såpass små, at man også kan montere dem inne i selve lyktesatsene på hengeren.

  13. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Har du sett noe på løsningene som finnes fra før eller kun Biltemas adapter?
    https://hastadklev.no/product/motsta...lug-in-13-pol/

  14. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. okt. 2021
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimbojama Vis post
    Har du sett noe på løsningene som finnes fra før eller kun Biltemas adapter?
    https://hastadklev.no/product/motsta...lug-in-13-pol/
    Denne har jeg faktisk ikke sett. Men ut fra bildet, så har ikke denne 50w motstander. Mest trolig er det langt mindre motstander. Hadde vært artig å sett inni denne

    Poenget er at man kan lage noe lignende selv for 10 kroner.

  15. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Man kan jo kanskje sende de en mail og høre om de har noe mer info om den. Synes den er litt for dyr til å kjøpe bare for å demontere. =p

  16. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Jeg ser nettotrailer sin er av en annen type, og de oppgir mer teknisk info:
    https://nettotrailer.no/shop/12054-l...--begge-sider/

  17. #42
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. okt. 2021
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimbojama Vis post
    Jeg ser nettotrailer sin er av en annen type, og de oppgir mer teknisk info:
    https://nettotrailer.no/shop/12054-l...--begge-sider/
    Jepp!

    Der står det at den gir mellom 30-150mA last. Biltema sitt adapter gir en last på 80ohm. Jeg sjekket riktignok kun en av motstandene i Biltema sin kontakt og antok at resten var like. Dette er jo slett ikke sikkert og det skal jeg finne ut av.

    Altså laaaangt unna de 50W motstandene som de aller fleste råder en til å bruke.

  18. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. okt. 2021
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Men uansett er det her snakk om motstander og ikke noe avansert elektronikk i disse adapterene.

    ALT man trenger er en liten motstand til hver kurs og disse motstandene koster slikk og ingenting. Man kan derfor lett lage seg en slik selv uten problemer.

  19. #44
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. okt. 2021
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Kjøpte meg kabel i dag samt en 7-polet plugg for å lage en liten testkrets.

    Målet med denne er å teste hvordan vanlige LED dioder fungerer med og uten last ved å plugge denne boksen til bilen. Jeg kan slå på last ved hjelp av en bryter. Denne er ikke fryktelig godt gjennomtenkt, men det er nå vertfall et prosjekt som tar meg videre i prosjektet. Lasten jeg har valgt å bruke er 150ohm og jeg bruker 2watt motstander.




  20. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. okt. 2021
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Da var boksen ferdig laget. Jeg får ikke testet den på en bil før til mandagen da den bilen jeg har tilgang til har en 13 polet kontakt og jeg mangler et adapter til 7 polet.


  21. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. okt. 2021
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg fått testet litt og plugget den til bilen med den gamle 13 polet kontakten som hadde motstander fra Biltema, men jeg fjernet tre av dem. De tre andre fikk jeg ikke tak i uten å ødelegge kontakten.

    Jeg koblet til boksen og det viste seg at LED diodene i boksen virket som dem skulle uten at lasten var slått på. Blinklyset blinket som det skulle og tåkelys bremselys fungerte 100%. Derimot så blinket det litt i alle led diodene etter at jeg stoppet motoren på bilen igjen. Det kom noen pulser med ca. 10 sekunders mellomrom og etter 4-5 ganger så stoppet det. Disse pulsene kom uavhengig av om jeg slo på 150ohm last eller ei.

    Jeg skal måle disse pulsene med oscilloscop og eller multimeter til uken for å finne ut hvor mye spenning disse pulsene er på.

    Det kan også godt hende at motstandene som satt igjen i adapteret (3 stk.) samt motstandene i boksen jeg laget ble for svake, siden to like motstander i parallell på samme kurs halverer motstanden og kan derfor være en medvirkende årsak. Jeg skal kjøpe et adapter uten disse led motstandene og teste igjen.

    Bilen jeg tester på er en 2 år gammel VW Caddy med fabrikkmontert hengerfeste og 13 polet kontakt.


  22. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2011
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    38
    Antall takk

    Standard

    Med fare for å ikke ha forstått denne utfordringen helt, så lurer jeg på om følgende løsning fungerer:
    Jeg ønsker mer lys bak hengeren når jeg rygger. så tenkte å bytte ut halogenpæra med flere LEDs som da tilsammen trekker like mye. Er det andre enn Ohms lov jeg må ta hensyn til?
    Volvo 850 1997 2,0LT
    Volvo XC90 2004
    VIDA DiCE, Trondheim

  23. #48
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.041
    Antall takk

    Standard

    Ja, og nei.
    En lyspære er en ulineær last, den har lavere motstand når den er kald enn når den er varm og i bruk.
    En LED (med ballast) er også ulineær, men på motsatt måte. Den har høyere motstand når den ikke er i bruk enn når den er i bruk.
    Dermed kan du måtte legge på en motstand i parallell for å ikke trigge pærevarsling, selv om strømforbruket med LED kan bli like høyt som med glødepære.

    Bytter man ut den vanlige 21W glødepæren med en 21W halogenpære får man dobbelt så mye lys, bytter man den ut med LED avhenger lysøkningen av optikken og kjølingen.
    Jeg anbefaler ikke å sette kraftige LED-pære inn i lyktehusene, det er lite effektivt både med hensyn på optikk og kjøling.
    Sett gjerne inn en billig LED-pære i lyktehuset, men monter i tillegg et eller to LED arbeidslys for å få best mulig lys ved rygging. De er vanligvis designet med god kjøling av LED, og med brukbar lysspredning.
    Sist endret av FroBe; 06/12/21 kl 10:53
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

  1. Hvor kjøpe 24ohm motstand for å koble ut EVAP`n på 850 T5?
    By tintin500 in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 3
    Siste post: 09/07/13, 15:42
  2. Svar: 1
    Siste post: 12/08/11, 12:14
  3. Lysnett 240 1992 innsprøytning
    By joaksle in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 17
    Siste post: 26/07/11, 18:51
  4. Hvordan koble 240-original til nytt...?
    By PekaillVolvo in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 7
    Siste post: 02/09/10, 18:15

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •