Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: "Forsinket" ubalanse i hjul?

  1. #1
    Registrerte brukere Eldor sin avatar
    Medlem siden
    23. juli 2013
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    1054
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard "Forsinket" ubalanse i hjul?

    Jeg har noen spørsmål som jeg lurer på om dere kan svare meg litt på.

    Nå skal dere få hele historien.

    For en drøy 2 uker siden la jeg over til sommerhjul og fant for ut da at det var ubalanse i felgene mine. Det hadde begynt å riste kraftig i ratt og i resten av bilen.
    Noe som var fryktelig rart ettersom jeg har kjørt til Trondheim med disse før vinteren kom og jeg merket ingenting da.

    Greit tenkte jeg, og fikk de avbalansert på verksted. De fortalte meg når jeg hentet bilen at på to av felgene var det en ubalanse på litt over 50 gram, på de to andre, var det absolutt ingenting.

    Tut og kjør tenkte jeg, nå er det i orden.
    Jeg kjørte 2 kilometer før jeg måtte stoppe og tappe luft av hjula. Ristingen var blitt kraftigere.

    På verkstedet tok de en titt igjen og fant ikke noe feil, men de så at det manglet senterringer forran. Noe som tyder på at hjula forran kanskje har stått bak.

    Jeg dro for å handle senterringer på dekkverksted. På dekkverkstedet syntes de fortsatt det var rart at plutselig så hadde det blitt ubalanse over vinteren, så de tok en av felgene og dro dem på balanseringsmaskinen.
    På balanseringsmaskinen så jeg fort at hele felgen var skeiv. Hmm, rart! (Vel, ikke skeiv, men at det ved riktig omstendigheter kunne riste litt)

    Jeg dro hjem og byttet senterringer og roterte hjulene rundt på bilen. Men det ble ikke stort bedre, i allefall ikke når jeg vet at felgene har feil på seg.

    Lei av å måtte riste i stykker bilen brukte jeg dette som en unnskyldning til å kjøpe meg helt nye felger og helt nye dekk. Noe jeg aldri har gjort før.

    Jeg fikk de montert og balansert og hele pakken.

    Nå var problemet borte, bilen gikk 100% rett og hadde bare normalt dekkstøy. Ahh det er deilig når ting ordner seg

    or so i thought.

    Etter 2 dager med circa 10 mils kjøring startet jeg bilen og kjørte andre tur for dagen. Og da hørte jeg det. Noe i bakstillingen hadde begynt å riste.
    I 80-100 kan man høre at noe vibrerer, og man føler det ganske godt at noe er feil.

    Er det mulig at etter 2 dager og 10 mil at de nye felgene og de nye dekkene kan ha bestemt seg for å gå i ubalanse?

    Eller er det mulig at det er noe annet i bakstillinga som er gåent? Jeg kjører jo rundt som James May for tiden, så råkjøring blir det lite av
    Sist endret av Eldor; 23/04/14 kl 20:22 Begrunnelse: Skriveleif

  2. #2
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Hva slags bil kjører du?

    Kan ikke tenke meg at nye dekk og felger pådrar seg kast etter to dagers May-kjøring, selv om alt er mulig. De aller fleste bakstillinger har slitedeler som foringer og stag, som kan feile og føre til problemene du beskriver.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  3. #3
    Registrerte brukere Eldor sin avatar
    Medlem siden
    23. juli 2013
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    1054
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Kjører en 96' 855.

    Jeg hadde noen problemer med at jeg ikke kunne kjøre med piggdekk på denne bilen også, siden det lagde så infernalsk mye durelyd.
    Men at sånn plutselig skal ulyder gjenoppstå uten videre er litt rart. Jeg vet at bremseklossene mine synger på siste verset, men jeg hører ikke at de tar på skivene i det hele tatt.

    Kan det være at det er fabrikkfeil på felgene da? Men ja, høres rart ut
    Sist endret av Eldor; 23/04/14 kl 08:29

  4. #4
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Tviler på det.

    Åpne bakdøra, still deg i dørvangen og hopp litt opp og ned.... hører du knirkelyder fra bakstillinga? Gjør det på begge sider.

    En kjent synder på disse bilene er opphengsforing i bakakselen, denne er av vulkanisert gummi og slites ut etter hvert, blir tørr, og kan lage ulyder. Atpåtil er det mer eller mindre kun den som holder bakstillinga der den skal være, så om denne slites kanndu få massive vibrasjoner og merkelig oppførsel på bilen. Ingen lett jobb, desverre, men ikke start med noe før vi har fått diagnostisert den skikkelig.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  5. #5
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    I tillegg, prøv å bytte felger på bakstillinga med felger fra en bil du vet oppfører srg riktig, om du har muligheten, Er problemer fremdeles der har du utelukket felgene. Deretter poster du dette emnetni 850/x70seksjonen her på forumet, er lettere å få flere svar da.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  6. Takk Eldor takket for denne posten
  7. #6
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Om du har nye dekk og nye felger og disse er riktig avbalansert, så virker det jo spesielt?! Støtdempere, hva med de? Dårlige støtdempere vil kunne gi noe av den samme effekten, da hele hjulopphenget vil "vibrere" i fjæra.

  8. #7
    Registrerte brukere Liland sin avatar
    Medlem siden
    02. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    443
    Antall takk

    Standard

    Kan hende at loddene på felgene har løsnet, skjekk om det henger lodd på bakfelgene.


    Liland
    VW Golf 1,4 ACT
    X: Volvo C70 -01
    X: MB 230 CE -89
    X: Volvo V70 -99
    X: Volvo 240 -86

  9. #8
    Registrerte brukere Eldor sin avatar
    Medlem siden
    23. juli 2013
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    1054
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sagen Vis post
    Om du har nye dekk og nye felger og disse er riktig avbalansert, så virker det jo spesielt?! Støtdempere, hva med de? Dårlige støtdempere vil kunne gi noe av den samme effekten, da hele hjulopphenget vil "vibrere" i fjæra.
    Jeg har en støtdemper som er litt dårlig. Den har alltid vært litt sliten.

    Men nå har vi avbalansert og rotert en gang til, og foret senterringene med trikkerteip for å sentrere bedre. Det ser ut til å fungere nå, men vi får se om et par dager om ulydene kommer tilbake

  10. #9
    Registrerte brukere Eldor sin avatar
    Medlem siden
    23. juli 2013
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    1054
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Okay.

    Det ser ut som problemet er løst nå. Det har blitt så bra som det kan bli. Jeg tror at det å rotere og balansere på nytt sammen med å polstre senterringene med teip løste det.
    Jeg tror også ulyden kommer av at bilen min er spesielt følsom for dekk og risting bak, pluss at det er stasjonsvogn. Jeg skal også bytte en demper forran og rense bremsene mine for å se om det kan bli enda bedre.

  11. #10
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Jeg har hatt samme problem på min V70 faktisk!
    på 16" orginale vinterfelger ristet det helt forferdelig, vasket de dønn strøkne og fikk de balansert og varte i 1 uke så begynte det igjen.

    Har lagt om til 19" R felger med helt nye sommerdekk nå, føler det har begynt med litt vibrering igjen men ikke noe man legger merke til uten at man vet det.. ENDA.
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  12. #11
    Hassel sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2010
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    452
    Innlegg
    3.314
    Antall takk

    Standard

    Husk at nye dekk skal gjøres pent en stund i starten så dekkene "setter" seg på felgene.. Ergo, kjører du gris å kan det hende dekket drar seg litt på felgen og da blir i ubalanse igjen, kan være en grunn det her også z
    Henrik Hassel
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem


    S60 2004 - 2,5T - AWD
    V70 1998 - 2.0t - SOLGT

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Trøndelag
    Innlegg
    916
    Antall takk

    Standard

    Jeg har nettopp erfart at billige dekk ikke lønner seg iallefall. Helt nye, rista som bare juling på nye felger. Balanserte pånytt, og ingen var i ubalanse. Tilfeldigvis så jeg på dekkmønsteret da hjulet gikk rundt å så at det gikk fra side til side, ganske mye også. Slik var det på alle 4. Så da blir det nye og bedre dekk.
    -2015 V70 D4 Dynamic
    -2005 V70 D5 (solgt)
    -2001 V70 2.0T (solgt)
    -1998 V70 2.0T (solgt)

  14. #13
    Registrerte brukere Eldor sin avatar
    Medlem siden
    23. juli 2013
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    1054
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Heisann igjen,

    Nå har jeg tatt av bakhjula og byttet bremsene mine. Da kom ulydene tilbake igjen.

    Merket ingenting før jeg etterstrammet dem etter en kjøretur da boltene var relativt løse.

    Jeg skal av med hjulene og sjekke litt senere. Fortsatt veldig rart

  15. #14
    Registrerte brukere Eldor sin avatar
    Medlem siden
    23. juli 2013
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    1054
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lordflora Vis post
    Jeg har nettopp erfart at billige dekk ikke lønner seg iallefall. Helt nye, rista som bare juling på nye felger. Balanserte pånytt, og ingen var i ubalanse. Tilfeldigvis så jeg på dekkmønsteret da hjulet gikk rundt å så at det gikk fra side til side, ganske mye også. Slik var det på alle 4. Så da blir det nye og bedre dekk.
    Nå har jeg funnet ut av det. Vel, egentlig en stund siden nå. Men jeg tenkte jeg skulle poste det likevel.

    Var meget stort kast i dekk forran. Får nye av forhandler.

Lignende tråder

  1. 20" XC90 hjul
    By gaupe in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 08/07/13, 16:54
  2. Spørsmål om 17" hjul til V50
    By Torsen67 in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 3
    Siste post: 19/07/12, 12:56
  3. 16-17-18" hjul ØK! til 240
    By Mo3 in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 4
    Siste post: 02/01/11, 21:34

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •