Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  63
Side 3 av 26 FørstFørst 1 2 3 4 5 13 ... SisteSiste
Viser resultater 51 til 75 av 630

Tråd: Bjørnar's 75 volvo 242 - B21AT forgasserturbo.

  1. #51
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Akkurat, det gjør de nok - den er jo billig. :( Vel, da får du vurdere å korrigere kvaliteten med å fylle oljetilsetning eller ta det hele som en test.

    Hmmmm, jeg vet at mange i "dalstroka innafør" bruker felleskjøpet sin motorolje, men jeg har ikke hørt om ett eneste problem som en følge av dette.
    Hvis traktoren raser da blir det månelyst og huskestue og jeg betviler at felleskjøpet tar den sjansen.
    Når den hjemmetrimmede lekebilen raser så er det pytt, pytt og ofte som forventet. Folk flest studerer ikke olje og API ratinger og derfor forstår de heller ikke hva som er problemet.

    Billig ja! det skal jeg love deg kjøpe noen liter? :P
    Hvilken tilsetning vi du anbefale?
    Hørt mange skryte av fk olje. noen sier den er bedre en langt dyrere og mer anerkjente merker. men det er jo bare rykter og antagelser

    Du bør finne frem en stor rundfil og file ett spor hele veien rundt røret ca. 10 mm inn fra endene slik at slangklemmen presser slangen ned i det. Å spraye med hårlakk er ett annet tricks som også hjelper.

    http://www.youtube.com/watch?v=Uq2o_6pPpBw

    Det er i utgangspunktet riktig å koble vakumklokken til innsuget, men hvis du hører tenningsbank når du tramper gassen fra cruice til full gass på 4000 o/min og ladetrykket bare spretter opp, (og det gjør det) da må du flytte slangen til trykkboksen og heller vri mer fortenning med fordeleren.

    Hvis du vil vite ladetrykket i trykkboksen så kobler du ladetrykksmåleren til der, men da er det en fordel med en måler som ikke viser vakum da dette øker nøyaktigheten. Hvis du vil vite ladetrykket i manifolden så kobler du den til der.

    Filteret ditt er ok, men det er alltid en effektfordel å borre hull i innerskjermen, tre røret gjennom og henge luftfilteret på utsiden av motorrommet hvor det har tilgang til kald luft. (Panseret blir alltid varmt etter en kjøretur vet du.)

    Sørg for en seriøs strømtilføresel til Ultracoilen. Bruk helst de tykkeste ledningene du får inn i gule kabelsko og hent gjerne strømmen fra batteripolen via ett relé.

    Sørg også for at du har en seriøs jording av tenningsmodulen som har som oppgave å gi coilen like god minus som coilen har pluss.

    Gjør du dette og følger opp med gode tennpluggledninger så har du ett tenningsanlegg som rekker til 2,5+ BAR ladetrykk.
    Det var lurt. men kommer til å bli sett rart på da jeg handler håspray :P stutt i nakken serru

    Plasere luftfilteret som Bamse har gjort her?:


    OK, skal sørge for god strøm og jord til koilen! Hvilke pluggkabler vil du anbefale? sikkert ikke samme hvilke tennplugger man velger heller? har det noe for seg å lage lit større mellomrom på pluggen for å få en større (lenger) gnist, hvis du skjønner?

    2.5 bar med denne motoren og 98oktan bensin? da kan jeg jo snart drite i WG :P

  2. #52
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. sep. 2013
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Funker den biltema vifta eller? lurer på å kjøpe en eg og, siden eg ikke har den plastkåpa til org. vifte

  3. #53
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Funker finfint har ikke kjørt så mye med den enda men, men blåser MYE mer original mekanisk vifte. har en kamerat med samme vifte. har ikke sett bilen hans koke under har kjøring, leking husker ikke størrelsen, men var den nest største biltema har. ville egentlig ha den største men de hadde den ikke inne

  4. #54
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Billig ja! det skal jeg love deg kjøpe noen liter? :P
    Hehehe, absolutt ikke. Den har jo ingen bruksområder.
    Hvilken tilsetning vi du anbefale?
    En av de tidligere nevnte.
    Hørt mange skryte av fk olje. noen sier den er bedre en langt dyrere og mer anerkjente merker. men det er jo bare rykter og antagelser
    Det tror jeg på.
    Det var lurt. men kommer til å bli sett rart på da jeg handler håspray :P stutt i nakken serru
    Plasere luftfilteret som Bamse har gjort her?:
    Pytt pytt.
    Bamse har gjort akkurat det der riktig ja.
    OK, skal sørge for god strøm og jord til koilen! Hvilke pluggkabler vil du anbefale? sikkert ikke samme hvilke tennplugger man velger heller? har det noe for seg å lage lit større mellomrom på pluggen for å få en større (lenger) gnist, hvis du skjønner?
    Godt. Jeg vil anbefale Magnecor. Når ladetrykket øker er det NGK sine BCR8ES som bør forsøkes. Mange må klemme pluggåpningen til 0,5 mm. Du slipper sannsynligvis dette, men det er ingen grunn til å overdrive heller.
    2.5 bar med denne motoren og 98oktan bensin? da kan jeg jo snart drite i WG :P
    Du får bare prøve deg frem og se når oppsettet sier at nå er det nok.

  5. #55
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    OK. Er olja bukanes i brukisen a tru?
    Sist endret av bjornarw; 03/07/14 kl 20:26

  6. #56
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Javisst, der passer den like godt som all annen helsyntetisk billigolje.

  7. #57
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Hauu

    satser på olje til setning da. Hvis ikke er det en karton med 6x4L kanner jeg ikke får brukt... fælt å selge dem til noen andre hvis det er så ille som du sier :/ helle det på grusveien kanskje, så det ikke støver :P

  8. #58
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Oljetilsetning ordner problemet for myndighetene har tvunget oljeselskapene til å fjerne alle godstoffene (ZDP) i alle oljene som er beregnet solgt til hvermansen. Oljetilsetning inneholder ZDP o.l. og korrigerer derfor dette og gjør oljen like solid som det oljene var før i tiden.

    API rating man ønsker er "SJ" og her er en "Russer-olje" (ingen EU krav der vet du.) som er blitt spesialimportert til Norge utelukkende pga at undertegnede er så fanatisk opptatt av akkurat dette. Denne oljen er så glatt at den frarådes brukt på MC med våtclutch så den er derfor helt ideel til motorer som har glidelagerturbo.

    Det finnes ikke mange helsyntetisk motoroljer i dag som oppfyller SJ kravene!
    Trykk på bildet og ta en titt under M´en i Molygen.
    http://www.oil-club.ru/forum/topic/7042-7042/
    Sist endret av Batland; 03/07/14 kl 21:22

  9. #59
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Takk da vet jeg litt mer hva jeg skal se etter
    APIs (American Petroleum Institute) klassifisering består av to bokstaver der første bokstav er S eller C. S står for Service og C står for Commercial. Olje til bensinmotorer betegnes med S, og olje til dieselmotorer betegnes med C. Den andre bokstaven angir kvalitetsnivået. Jo lengre ut i alfabetet, jo høyere krav tilfredsstiller oljen. De kvaliteter som ble angitt med bokstavene først i alfabetet har gått av bruk. Til bensinmotorer finnes kvalitetene SJ til SN og til dieselmotorer CH-4, CI-4 og CJ-4
    Hentet fra wikipedia
    Men er ikke SJ en lavere kvalitet en SL (som agip oljen er) ?

  10. #60
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Her ser man en beskrivelse som er utformet til å lure hvermansen.

    Hvordan vil du definere:" Jo lengre ut i alfabetet, jo høyere krav tilfredsstiller oljen."
    Hva nøyaktig menes med "høyere krav"? Høyere krav til hva?

  11. #61
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    ja var lit vrien den der ...

  12. #62
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Hvis man bytter ut "høyere" med "nyere" krav så blir det riktig, men nyere krav er ikke det samme som at oljen er sterkere, mer solid eller at den er velegnet til turbotrimmede motorer - tvert imot.

    De "råeste" motorsportoljene på markedet er ikke API ratet fordi de ikke er i nærheten av å klare miljøkravene som stilles.

    SN er helt ubrukelig, SM er tvilsom, SL i mange tilfeller er i grenseland og i noen tilfeller tvilsom. Det er og blir SG og SJ man skal se etter hvis man ønsker en solid og god olje.
    Sist endret av Batland; 04/07/14 kl 13:40

  13. Takk bjornarw takket for denne posten
  14. #63
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Da var kassa knust ... :P full gass på andre tålte den ikke. Da gikk 2 gir.. og når vi først var igang prøvde vi oss på 1 også. det knertet vi ellegant så nå er det bare 3 og 4 gir + rev. Har fått tak i ei ny så prøver å bytte i morgen hvis det er noen som har ei kasse fra BMW så skrik ut!!!
    Billen lader også friskt kommer opp mot 1.5 med da blåser det ut en plass. så må prøve på en lekasjetest. Hører ikke noe tenningsbank med det trykket så da er det vel safe synes vertfall den går veldig godt! Men må prøve å få byttet ut kinasnurra snart...

    Kom også ei fin pakke i posten i dag:



    En Holset HX35 med 50mm inducer og 12cm eksoshus med pulsplitt. Har trua på denne sammen med et hjemmelaget grenrør. burde da spole en del bedre en snurra fra ebay

  15. #64
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvis man bytter ut "høyere" med "nyere" krav så blir det riktig, men nyere krav er ikke det samme som at oljen er sterkere, mer solid eller at den er velegnet til turbotrimmede motorer - tvert imot.

    De "råeste" motorsportoljene på markedet er ikke API ratet fordi de ikke er i nærheten av å klare miljøkravene som stilles.

    SN er helt ubrukelig, SM er tvilsom, SL i mange tilfeller er i grenseland og i noen tilfeller tvilsom. Det er og blir SG og SJ man skal se etter hvis man ønsker en solid og god olje.
    Så faktisk FK sin 10w40 olje som er på motoren nå har SJ..

  16. #65
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Noen som har laget pulssplit turbo grenrør av original suge manifold? har sett folk gjort dette, men har ikke hørt noe om resultatet (spoolup osv.). er da ihvertfall en himla enkel løsning om det funker
    Sist endret av bjornarw; 12/07/14 kl 20:44

  17. #66
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Oppdatere litt!
    Har dukket opp diverse problemer. kjørte en trykktest på luftanlegget i dag. viste seg å være sprekk i trykkboksen. I tillegg var det lekasje mellom trykkboks og forgassere. Skal prøve å få skrudd den av en da å sveist den. Men mellom trykkboks og forgasser må jeg vel ha nye pakninger? hvor kan jeg får tak i det?
    Lekker også bensin på undersiden av forgasserene en plass. Kan det være i forbindelse med lekasjen mot trykkboksen. Att det blir med bensin ut der? har en liten film av testen.:

    https://www.youtube.com/watch?v=1AHL3_AFlkc

    Sliter også med ujevnt turbotrykk. kan det være wastegaten tru?

    https://www.youtube.com/watch?v=OaSd2UC4L84

  18. #67
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Så faktisk FK sin 10w40 olje som er på motoren nå har SJ..
    Presis.

  19. #68
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Oppdatere litt!
    Har dukket opp diverse problemer. kjørte en trykktest på luftanlegget i dag. viste seg å være sprekk i trykkboksen. I tillegg var det lekasje mellom trykkboks og forgassere. Skal prøve å få skrudd den av en da å sveist den. Men mellom trykkboks og forgasser må jeg vel ha nye pakninger? hvor kan jeg får tak i det?
    Lekker også bensin på undersiden av forgasserene en plass. Kan det være i forbindelse med lekasjen mot trykkboksen. Att det blir med bensin ut der? har en liten film av testen.:

    https://www.youtube.com/watch?v=1AHL3_AFlkc

    Sliter også med ujevnt turbotrykk. kan det være wastegaten tru?

    https://www.youtube.com/watch?v=OaSd2UC4L84
    Det var kjedelig for det må ordnes, men ett tips er å stenge lufttilførselen og ta tiden på hvor mange sekunder det tar for ladetrykksmåleren å gå fra 1,5 BAR til 0 BAR.

    25 - 30 sek. er minimum.

    Det ser ut som overboosting og dette skyldes vanligvis for for svak fjær i wg og for mye bleed.
    Sist endret av Batland; 08/07/14 kl 11:17

  20. #69
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Men at det lekkker bensin? Kan det pga lekkasjen mot trykkboksen? Virker som det kommer rundt der. Er ikke godt å få sett under der...

  21. #70
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det har jeg ingen forklaring på for det var ikke bensinlekkasje når de stod på min motor.

  22. #71
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    OK skal ta av gasserene å se hva det kan være, har ikke ladet mer en 1.5.
    Må uansett ha av toppen... trur den sprakk i går. Kjørte forbi en i 80. Ga gass i 4. gir, trykket lå mellom 1 og 1.5 (nåla vibrerte fælt) så i speilet for å legge meg inn å da oste det hvit røyk ut av potta. Merket ingen ting unormalt verken før, under eller etter forbikjøringen. Trodde først toppakningen hadde gått. Stoppet, peilet oljen, den så fin ut. Startet opp igjen å så ned i motorrommet. Der så vi at det RANT vann ut av en liten eksoslekkasje like etter turboen! Så antar at det har gått hull mellom en vannkanal og eksosen. Skal jo ikke være mulig å få så mye vann ut eksosen om det må igjennom sylindrene først hvis pakningen hadde røket... men det gjenstår å se når toppen er av.

  23. #72
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Er det en 220 hk Audi K24 turbo du kjører nå?

    Husker at jeg tok flere originale toppakninger når jeg forsøkte hyggelig ladetrykk med for liten turbo. Med BSRT325 eller større turbo så var det ingen problemer.

  24. #73
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Nei er ikke akkurat det. er 350hk kinasnurre som lader sent som faen

  25. #74
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Ok. Da får vi bare vente i spenning og se hva du finner når du demonterer.

  26. #75
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Tok av toppen i dag. var toppakningen som hadde gått. Tror årsaken er bøyd topp og gamle strekkbolter. Har kjøpt ny pakning å nye strekkbolter. Vurderer å sende toppen på planing. Ihvertfall finne en annen topp som er rettere..
    Ser at det har kommet vann inn i både sylinder 2 og 3:
    [URL=http://s1324.photobucket.com/user/BjornarW/media/20140712_153840_zpszn4rycle.jpg.html]


    Hadde kommet lit rust i sylinderen. Men fikk det bort med litt enkel honing.

Side 3 av 26 FørstFørst 1 2 3 4 5 13 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Gunnar KRC Volvo 242 1975
    By Gunnar KRC in forum 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 18/10/13, 21:36
  2. -79 Volvo 244 DL med B21AT selges! (Troms) * S O L G T *
    By jompa in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 6
    Siste post: 10/10/12, 21:32
  3. S: 1975 Volvo 244 L
    By 264v8 in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 10/11/10, 20:37
  4. Prisantydning: 1975 Volvo 242
    By Mr. Crepsley in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 20/01/10, 18:06

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •