Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  63
Side 2 av 26 FørstFørst 1 2 3 4 12 ... SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 630

Tråd: Bjørnar's 75 volvo 242 - B21AT forgasserturbo.

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Vil også montere en bredbåndslambda så j har litt kontroll på air/fuel ratio nå j fyrer opp. Noen som har tips til en brukbar en? Ser pedersen har noe, vet også biltema solgte noe en gang (sikkert ræl) Noen andre å skjekke ut?

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det spørs hva du er ute etter, men her er noen:
    http://www.summitracing.com/int/sear...ce-color/white

    http://www.summitracing.com/int/part...4100/overview/

    Hvis jeg skulle kjøpt meg en ny bredbandslambda i dag så hadde det uten tvil blitt denne:
    http://www.summitracing.com/int/part...3837/overview/

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Mange takk skal skjekke ut de der

  4. #29
    Registrerte brukere oar83 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    1.538
    Antall takk

    Standard

    Har en slik i bilen min: http://gotsmoked.no/nb-NO/produkter/...maler_kit.aspx
    Til anbefaling.

  5. Takk bjornarw takket for denne posten
  6. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    En av fordelene med datasprut er all sikkerheten man kan legge inn som f.eks boostcut. Dette er ikke like enkelt med en forgassermotor.

    Nå finnes det imidlertid en bredbandslambda som også har ladetrykksmåler og hvor man ikke bare kan legge inn vanlig boostcut, men i tillegg en verdifull finesse som tenningskutt dersom motoren av forskjellige grunner skulle få mager blanding også. Helt genialt.
    Sammen med turtallsperren i tenningsmodulen DIN så VIL dette forhindre motorras nærmest uansett hvordan du eller andre forsøker å mishandle motoren(e) din(e).

    http://www.youtube.com/watch?v=NDBgSJwzIyE

    Eneste ulempen er innkjøpsprisen, men ett eller flere motorras er ikke akkurat gratis det heller.

    http://www.summitracing.com/int/parts/avm-30-4900
    Sist endret av Batland; 06/06/14 kl 16:08

  7. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Hmm ja kunne vert noe... er jo faktisk ikke så mye dyrere en den første måleren du linket til. får se litt hva jeg går for. Tror jeg har nok med å få programert tenninga i første omgang. hehe
    Sjansen er vel ikke så stor for at det skal gå galt i starten da jeg bare skal kjøre med de specene du har justert gasserene for? Blir vel værre da lysten på mer effekt byr seg, og det gjør den helt sikkert

  8. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Har også kommet noen pakker med deler i dag


    Rene julaften for meg

  9. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Har skjedd en del i helga (om ikke så spennende). Motoren har fått turbo og forsterket kløtsj. Sachs 766 og ny lamell Motorfestet var ødelagt så blir ikke montering før jeg har skaffet nytt

    Gamle motoren er også tatt ut og legges på lager. Er vel mulig den får seg en overhaling etter hvert. Med dreiing av stempler H- råder og langslagsveiv. Det hadde blitt en fryktelig solid 2,3l hvertfal :P




    Gjorde seg med en vask her...

  10. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Hat investert litt. Truetrack sperre fra eaton. Så da er det håp om at det blir piruetter på "burninga" i marten sveise sperre er hvertfall uaktuelt. Ble ikke akurat frelst etter å ha eid en ford taunus med sveise sperre og fjører som var delt i to
    Har også pusla litt med motoren. Skal prøve å få den ned i kveld Ny olje på girkassa og greier. Tenker å bruke 10-60 olje fra agip på motoren. Noen tanker om denne. Har en kamerat som får tak i til en grei penge.

  11. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Da sitter motoren må festene sine fornøyd nå. Men det meste mangler fremdeles.

  12. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Hmmm... kanskje det blir oppstart til helga gitt! Har nesten bare igjen det elektriske nå og eksos. Må også få plasert den hønndigre intercoolere en plass. Er egentlig litt for stor men med lit vinkelsliperkunst skal det vel gå
    Er litt usikker på hvordan ET fordeleren og tendingsmodulen skal kobles opp. Noen som har råd eller en tegning?

  13. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    her skjer det ikke stort.. bare laga til noe braketter og fester til forskjellig og sveist downpipe. Hadde plukket fra hverandre fordeleren og gjort den rent. Satte den sammen og montert den i bilen med tenningmodul i dag. kommer til å kjøre med original ET tenning til jeg ser alt annet funker

  14. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Nå starta den gitt!
    Med strøm rett fra batteri til pumpa og provisorisk bensinretur over taket og i tanklokket, startet den. 20 sek. med kjøring på starteren, hosting og harking startet den og gikk nokså jevnt og fint. Nå stater den tvert med bare et lite vipp med nøkkelen kjørte uten verken eksos, radiator eller intercooler. Men nå vet jeg att det viktigste virker. var en liten lekkasje på oljetilførselen til turboen, men det var alt
    Montere resten av det som mangler, samt feste og rydde opp i forskjellig slanger og ledninger så er det tut og prøvekjør gleder meg

  15. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Da har den blitt litt mer komplett! er jaggu en del mer arbeid en man regner med først når man ikke har bygger bil før :P men moro er det måtte flytte batteriet så det skulle bli plass til trykkrørene fra den gedigne intercooleren. Vil egentlig ha det bak, men hadde ikke kabel nok for honden. Ble ganske fornøyd lell med løsninge. Bilder forklarer mer en 1000 ord:


    Begynner å ta form:

    EL vifte bra biltema er montert, pumpa festet og koblet på rele med ekstra bryter inne i bilen. 3" intercooler og trykkrør hele veien, vet ikke ondet er noe fordel jeg?... Måtte skjøre ut plåt bak lyktene for å få plass... kjører også på org. ET tenningsanlegg, men går fint på det. sliter med at jeg ikke får ladetrykk når jeg ruser den når bilen står i ro, max 0.2 bar. er det normalt? Eller er det noen alvorlige lekkasjer...
    En liten film (av rotet :P ):
    http://youtu.be/y6JaGoxXMZE

  16. #40
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    Liker!
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  17. Takk bjornarw takket for denne posten
  18. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. sep. 2013
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Ikke at eg veit noe spesielt om det, men tror det er normalt å ikke få noe spesielt ladetrykk når du står i ro. får 0.2 på min og, når eg kjører greier den fint 1bar

  19. #42
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Ja tror det jeg å men er ikke vant med turbobil...

  20. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    sliter med at jeg ikke får ladetrykk når jeg ruser den når bilen står i ro, max 0.2 bar. er det normalt? Eller er det noen alvorlige lekkasjer...
    En liten film (av rotet :P ):
    Det er ikke ett slit for det er helt normalt å ikke få ladetrykk ved å ruse motoren i fri.
    At du i det hele tatt klarer 0,2 BAR lover godt.

  21. #44
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mars 2013
    Sted
    Ålesund
    Innlegg
    436
    Antall takk

    Standard

    Først og fremst vil jeg si at dette her kommer nok til og bli rått/allerede er rått

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er ikke ett slit for det er helt normalt å ikke få ladetrykk ved å ruse motoren i fri.
    At du i det hele tatt klarer 0,2 BAR lover godt.
    Så det at man ikkje får noe annet enn vakuum når man ruser en AT motor er ikke unormalt ? får ca -0,5 med 4000 rpm på At motoren min

  22. Takk bjornarw takket for denne posten
  23. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jabbajohn Vis post
    Så det at man ikkje får noe annet enn vakuum når man ruser en AT motor er ikke unormalt ?
    Får ca -0,5 med 4000 rpm på At motoren min
    Nei, det er ikke unormalt.
    Når du står på tomgang og gir full gass så vil en normal ladetrykksmåler raskt gå mot 0.
    Hvis du holder motoren på 4000 o/min så vil det være kraftig vakum.

  24. Takk jabbajohn takket for denne posten
  25. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Ute å testkjørte i dag! Gikk bra første og andre gir med ladetrykk på 0,7 som er det WG aktuatoren (eller hva det heter) skulle gi uten pysventil. Puttet 3 gir og ga gass... PUTT!! sa det, og jeg klemte inn kløtsen Faen tenkte jeg, nå er det slutt. prøvde å ruse motoren og det var ikke mye til respons, bare hosting og harking. Stoppet for å sjekke om staget til WG hadde hoppet av da jeg viste låsingen der var lit så som så... men det var OK. prøvde å åpne panseret men det gikk selvsagt ikke. da jeg endelig fikk det opp så jeg at ene trykkrøret hadde hoppet av silikonslangen inn på trykkboksen. Hadde bare brukt vanlig slangeklemme der (som selvsagt klev over gjenger) da jeg ikke hadde flere klemmer som er beregnet for slik buk. prøvde å sette det på igjen men fikk det ikke til å sitte. så må få tak i noe bedre der Skummelt ... :(


    Ellers så funker ting bra. Bortsett fra at den ikke lader (type støm).

    Har også montert versting coil. Ble montert det batteriet satt ikke heng dere opp i midlertidige ledninger og strømtjuver...


    luftfilter montert fram mot lykt! Er det stor forskjel på billige filter og dyrere merke filter? type KN filter.


    Nei, det er ikke unormalt.
    Når du står på tomgang og gir full gass så vil en normal ladetrykksmåler raskt gå mot 0.
    Hvis du holder motoren på 4000 o/min så vil det være kraftig vakum.
    Har koplet turbotryksmåleren på trykkboksen. Vet ikke om det har no å si? blir kanskje mer riktig om den blir monert på innsuget?

    Vakumklokka på fordeleren har jeg koplet til innsuget. Er det riktig? originalt er det vel tatt vakum fra forgasseren.
    Sist endret av bjornarw; 02/07/14 kl 22:43

  26. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Du bør finne frem en stor rundfil og file ett spor hele veien rundt røret ca. 10 mm inn fra endene slik at slangklemmen presser slangen ned i det. Å spraye med hårlakk er ett annet tricks som også hjelper.

    http://www.youtube.com/watch?v=Uq2o_6pPpBw

    Det er i utgangspunktet riktig å koble vakumklokken til innsuget, men hvis du hører tenningsbank når du tramper gassen fra cruice til full gass på 4000 o/min og ladetrykket bare spretter opp, (og det gjør det) da må du flytte slangen til trykkboksen og heller vri mer fortenning med fordeleren.

    Hvis du vil vite ladetrykket i trykkboksen så kobler du ladetrykksmåleren til der, men da er det en fordel med en måler som ikke viser vakum da dette øker nøyaktigheten. Hvis du vil vite ladetrykket i manifolden så kobler du den til der.

    Filteret ditt er ok, men det er alltid en effektfordel å borre hull i innerskjermen, tre røret gjennom og henge luftfilteret på utsiden av motorrommet hvor det har tilgang til kald luft. (Panseret blir alltid varmt etter en kjøretur vet du.)

    Sørg for en seriøs strømtilføresel til Ultracoilen. Bruk helst de tykkeste ledningene du får inn i gule kabelsko og hent gjerne strømmen fra batteripolen via ett relé.

    Sørg også for at du har en seriøs jording av tenningsmodulen som har som oppgave å gi coilen like god minus som coilen har pluss.

    Gjør du dette og følger opp med gode tennpluggledninger så har du ett tenningsanlegg som rekker til 2,5+ BAR ladetrykk.
    Sist endret av Batland; 03/07/14 kl 12:31

  27. #48
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Tenker å bruke 10-60 olje fra agip på motoren. Noen tanker om denne. Har en kamerat som får tak i til en grei penge.
    Alle får tak i det dritet der til en grei penge. Fraråder på det sterkeste å falle for ett slikt tilbud. IKKE spar penger på motorolje når man skal turbotrimme en gammel motor.
    Du vil ikke tro hvor mange som har hatt lagerras og tilhørende problemer rundtom her. Fellesnevner er Agip 10W/60 bilmotorolje som folk velger fordi den er jo såå billig.
    Eneste måte å bruke denne oljen på er ved å fylle en god oljetilsetning fra STP, Liqui Moly eller fra ett kamfirma som Compcams, Cranecams, Lunati osv.

    Hvis du likevel vil kjøre AGIP uten ekstra oljetilsetning så har de faktisk en brukbar olje. Dette er MC oljen som også er 10W/60. Du vil se på API ratingen OG på prisen at dette IKKE er det samme billige skvipet som det den vanlige 10W/60 bilmotoroljen faktisk er.

    Jeg vil uansett anbefale at du vurderer Mobil1 MC motorsport 15W/50 oljen som selges på Jula. En fantastisk solid og god olje som gir motoren din akkurat den beskyttelsen du trenger når du etterhvert kommer deg opp i 1,5 - 2,1 BAR ladetrykk.

  28. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Oi, lit sen advarsel . Kjøpte noen liter kan man si tenkte dette var gode saker. Var jo det "alle" brukte. Men er det virkelig så ille? Må da være bedre en den 10-40 olja fra felleskjøpet som jeg kjører på nå?

  29. #50
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Oi, lit sen advarsel . Kjøpte noen liter kan man si tenkte dette var gode saker. Var jo det "alle" brukte. Men er det virkelig så ille? Må da være bedre en den 10-40 olja fra felleskjøpet som jeg kjører på nå?
    Akkurat, det gjør de nok - den er jo billig. :( Vel, da får du vurdere å korrigere kvaliteten med å fylle oljetilsetning eller ta det hele som en test.

    Hmmmm, jeg vet at mange i "dalstroka innafør" bruker felleskjøpet sin motorolje, men jeg har ikke hørt om ett eneste problem som en følge av dette.
    Hvis traktoren raser da blir det månelyst og huskestue og jeg betviler at felleskjøpet tar den sjansen.
    Når den hjemmetrimmede lekebilen raser så er det pytt, pytt og ofte som forventet. Folk flest studerer ikke olje og API ratinger og derfor forstår de heller ikke hva som er problemet.
    Sist endret av Batland; 03/07/14 kl 12:57

Side 2 av 26 FørstFørst 1 2 3 4 12 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Gunnar KRC Volvo 242 1975
    By Gunnar KRC in forum 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 18/10/13, 21:36
  2. -79 Volvo 244 DL med B21AT selges! (Troms) * S O L G T *
    By jompa in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 6
    Siste post: 10/10/12, 21:32
  3. S: 1975 Volvo 244 L
    By 264v8 in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 10/11/10, 20:37
  4. Prisantydning: 1975 Volvo 242
    By Mr. Crepsley in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 20/01/10, 18:06

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •