Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  489
Side 58 av 70 FørstFørst ... 8 48 56 57 58 59 60 68 ... SisteSiste
Viser resultater 1.426 til 1.450 av 1729

Tråd: Legg ut dine/andres bremsepapirer og motoroppsett her

  1. #1426
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    en annen ting som er verdt og nevne da jeg måler hjuleffekt, er att rullemotstanden øker logaritmisk x². dvs jo mer hastighet jo mere tap.
    Jeg kunne jo kjørt en kurve med nedrulling for å vise dette, men det jeg mener er att på 4000rpm kansje man bare har 10hk tap, mens på 6000 har man 30hk tap. derfor stuper hjuleffekt kurve brattere enn andre. og det ser enda mer "feil" ut

  2. #1427

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dreracing@ Vis post
    original stempler hehe, ikke sikkert det går så lenge sånn heller
    Ok.

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  3. #1428

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Kan montere en bedre ladetrykk styring eventuelt å gi den mer trykk utover på turtall etter moment peaken eventuelt.

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  4. #1429
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Hvor mye er gjort med toppen Batland ?
    Kunne vært intressant å sett den med noe ordentlig ventilfjører også for å utelukke at det er det som gjør at den går i kjellern.
    Helt sikkert det vanlige med at de orginale eksosventilene kan tres inn gjennom innsugskanalene. Man kan faktisk ikke ta så veldig mye mer enn det på det trangeste område för man porter hull i kanalen. Jens Gustavson har 930 hk på 530 topp så toppen skal väre grei den.

  5. Takk Holck takket for denne posten
  6. #1430
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dreracing@ Vis post
    Dette er maks tenning den vil ha. Jeg syns den gir bra moment i bunn og kommer veldig tidlig! Men klarer ikke og holde effekten utover, så flødet i topp er vel nødt til å stoppe her.
    Målte ikke noe baktrykk her, men jeg har ikke troa på att turbo er tom heller.
    Tallene til Jens på savar over her tar værtfall jeg med en stor klype salt. Jeg har vel til gode og se en volvo 8v som er særlig effektiv over 5000 med alfabet kam.
    Men de gir godt moment og kjørbarhet. portet 531 og agap kam så hadde det gitt 100hk til, men da minst 1000rpm senere

    Dette kan da ikke väre det ferdig testede og ferdig utviklede tenningsmappet som denne motoren vil ha? Flat tenning fra 3600 - 7000 o/min.?
    20 grader tenning med kun 1,4 BAR ladetrykk er for lite utover på turtall så jeg tipper at det ikke er brukt nok tid på tenningsmappet.
    Sist endret av Batland; 19/02/18 kl 17:09

  7. #1431
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    jeg har prøvd og høyne oppover, men man tjener ikke noe effekt på det så da så jeg liten vits i det

  8. #1432
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dreracing@ Vis post
    jeg har prøvd og høyne oppover, men man tjener ikke noe effekt på det så da så jeg liten vits i det
    Takk for svar.
    Det virker uvanlig. Husker vi var på bremsetreff på rullende ladevei med en lignende motor og tenningsmapp. Dynojet operatören tok ett pull og en titt på tenningsmappet, la til 2 grader ekstra på 6000 o/min. og endret toppeffekten fra 247 - 265 whp.

    På en annen lokal motor la jeg inn ett grovmap med 18 grader på 4000 og 4500 o/min og 24 grader fra 5000 o/min. og ut. Försteinntrykket var meget godt, men så tok drivverket kveld rett för vinterdvalen. Rundt 2 BAR ladetrykk på pumpebensin, dreide stempler, 530 topp og K-kam.

    Så vidt jeg husker har både Jens Gustavson, eab, Holck m.fl. tenningskart hvor tenningen öker med turtall? Rart at ikke dette oppsettet skulle foretrekke det samme med tanke på hvordan kurvene ser ut nå med flat tenning.
    Sist endret av Batland; 19/02/18 kl 17:37

  9. #1433
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    I teorien skal jo tenningen øke med turtall for motoren går raskere og forbrennningen trenger samme tiden. Men på B230 så merker jeg ikke så stor forskjell på dette. bmw m50 derimot!
    den veldig enkle metoden og sjekke dette på er jo å gi 2-3 grader mer over hele fjæla, men i dette tilfellet økte ikke effekten mer enn at jeg lot være
    Jeg prøver alltid å finne MBT altså minimum best timing. Ser jeg ikke stor effektøkning på 2 grader tenning så lar jeg den være der.
    Nå var jo denne motoren kompsenket, hadde den ikke vært det så hadde det banket fint allerede der, altså før MBT

  10. #1434
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dreracing@ Vis post
    I teorien skal jo tenningen øke med turtall for motoren går raskere og forbrennningen trenger samme tiden. Men på B230 så merker jeg ikke så stor forskjell på dette. bmw m50 derimot!
    den veldig enkle metoden og sjekke dette på er jo å gi 2-3 grader mer over hele fjæla, men i dette tilfellet økte ikke effekten mer enn at jeg lot være
    Jeg prøver alltid å finne MBT altså minimum best timing. Ser jeg ikke stor effektøkning på 2 grader tenning så lar jeg den være der.
    Nå var jo denne motoren kompsenket, hadde den ikke vært det så hadde det banket fint allerede der, altså før MBT
    Du som har mappet her vet jo hvordan akkurat denne motoren responderer på endringer, men nå når jeg har studert tenningskartet litt mer nøye, så forstår jeg lite og ingenting.
    8 grader tenningsretard på høye turtall mellom sugemotorkurven og 0,5 BAR ladetrykk på en lavkompmotor med grenrør og Holset turbo med divided turbin virker veldig mye. Hvorfor så mye retard?. Er den så uvanlig sensitiv som dette? Da må man finne grunnen til dette. Heftig mye med 6 grader tenningsretard opp til 0,25 BAR også. Helt ok til banebruk, men det øker nok forbruket på gate.
    Kun 2 grader maksimal vakumadvance virker lite på gate hvor forbruk er av betydning, så forutsatt at det hele er reelt, så forstår jeg ikke hvorfor denne motoren har disse spesielle preferancene.
    Sist endret av Batland; 20/02/18 kl 09:34

  11. #1435
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    antagleligvis så kunne den ha hatt mere tenning på 125 linja så det hadde sett bedre ut. men i praksis spiller det ingen rolle.
    du er nødt til og resonere fra 34 grader som suge motor og til 18 grader på 1.7 for å se hvor mye som er retardert. du lager jo på en måte eget regnestykke her.


  12. #1436
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    Her er tenninga hagen kjører med. denne gir 430whp på 1.6

    Sist endret av Dreracing@; 20/02/18 kl 15:53

  13. #1437
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dreracing@ Vis post
    Her er tenninga hagen kjører med. denne gir 430whp på 1.6
    Liker bedre det jeg ser her ja.
    Sist endret av Batland; 20/02/18 kl 17:00

  14. #1438
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dreracing@ Vis post
    antagleligvis så kunne den ha hatt mere tenning på 125 linja så det hadde sett bedre ut. men i praksis spiller det ingen rolle.
    du er nødt til og resonere fra 34 grader som suge motor og til 18 grader på 1.7 for å se hvor mye som er retardert. du lager jo på en måte eget regnestykke her.

    Ok.
    Jeg tok bare utgangspunkt i 100 linjen med 34 grader og tok en titt linje for linje ja.
    Jeg synes at den kurven der virker i overkant optimistisk.

  15. #1439
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    Som du ser er tenningskurvene nesten like. kan du da forklare meg hvor effekten blir av? Jeg tror jeg vet svaret

  16. #1440
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dreracing@ Vis post
    Som du ser er tenningskurvene nesten like. kan du da forklare meg hvor effekten blir av? Jeg tror jeg vet svaret
    Jeg kjenner ikke Hagen sin motor, men du som sikkert har mappet begge to har nok GOD kjennskap til dem begge, og spekulerer nok langt bedre rundt dette enn hva jeg gjör. Flott at du har en mistanke som forhåpentligvis kan hjelpe eieren til å nå målet sitt.
    Sist endret av Batland; 20/02/18 kl 20:37

  17. #1441
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    Jepp. har helt klart lært noe på denne motoren her også, eller ting var ikke helt som man trodde først

  18. #1442
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    Kjørt en B6304 i dag 173whp
    Jeg kjørte også 4 kurver med 2 grader tennings forskjell bare for å vise hvor utrolig lite det har å si



    982 er den med lavest tenning og 979 høyest.
    det viser att jeg lå over mbt i mellomregisteret da jeg kjørte 979, den gav mer effekt da jeg dro ned tenninga. dette blei korrigert i tenningsmap senere.

  19. #1443
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Interessant.
    Takk for at du deler.

  20. #1444
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    Kult å høre Batland. Jeg har også lyst og dele 3 x kurver med 11, 12 og 13 i afr. motoreffekt vs hjuleffekt (tapskurven) og en turbo motor på minimum ladetrykk så med maks (med ladetrykkskurve)
    Få se om jeg får tid til noe fremover.
    Er det noen som har lyst til og teste sin egen Volvo så holder jeg til på Flisa og kan kjøre effektdrag for 500kr

  21. Takk Lasse R takket for denne posten
  22. #1445
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Jeg mener at slikt er både interessant og ikke minst lærerikt og håper derfor at du får tid til å vise oss resultatene.

  23. #1446
    Lasse R sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    2694
    Innlegg
    2.921
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dreracing@ Vis post
    Er det noen som har lyst til og teste sin egen Volvo så holder jeg til på Flisa og kan kjøre effektdrag for 500kr
    Hadde vært veldig morsomt å sett hva min ga på hjul. Svinger innom når snøen går og jeg har fått kjørt litt

  24. Takk Dreracing@, AKL takket for denne posten
  25. #1447
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    B230FK motor med gjennomarbeidet 530 topp, A-kam og EFR7064 turbo i ett A/R0.48 turbinhus på en 940 eksosmanifold. Dreiemomentet er oppgitt i lb/ft og 425 lb/ft er 578 Nm. Dette er målt på NAV på en bil med automatkasse og selvsagt uten at noen form for drivverstap er lagt til.
    Som vi ser er den grönne kurven til höyre for krysset litt lavere enn den blå kurven til venstre for krysset. Dette bekrefter mistanken om at den originale A-kammen er noe i mildeste laget. BSRT5+ er på gang.

    https://www.facebook.com/70034964675...type=3&theater

  26. Takk Riff takket for denne posten
  27. #1448

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    B230FK motor med gjennomarbeidet 530 topp, A-kam og EFR7064 turbo i ett A/R0.48 turbinhus på en 940 eksosmanifold. Dreiemomentet er oppgitt i lb/ft og 425 lb/ft er 578 Nm. Dette er målt på NAV på en bil med automatkasse og selvsagt uten at noen form for drivverstap er lagt til.
    Som vi ser er den grönne kurven til höyre for krysset litt lavere enn den blå kurven til venstre for krysset. Dette bekrefter mistanken om at den originale A-kammen er noe i mildeste laget. BSRT5+ er på gang.

    https://www.facebook.com/70034964675...type=3&theater
    Hva er gjort med toppen?

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  28. #1449
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Alt.
    Planet, CNC Portede innsugskaneler, forbrenningskamre og eksoskanaler, nye ventilstyringer, nye ventiler, nyslipte ventilseter og nye ventilfjärer. Kan det stemme at du har hatt denne toppen nede hos deg?

  29. #1450

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Alt.
    Planet, CNC Portede innsugskaneler, forbrenningskamre og eksoskanaler, nye ventilstyringer, nye ventiler, nyslipte ventilseter og nye ventilfjärer. Kan det stemme at du har hatt denne toppen nede hos deg?
    Meget mulig det var den ☺

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

Side 58 av 70 FørstFørst ... 8 48 56 57 58 59 60 68 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •