Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  489
Side 51 av 70 FørstFørst ... 41 49 50 51 52 53 61 ... SisteSiste
Viser resultater 1.251 til 1.275 av 1729

Tråd: Legg ut dine/andres bremsepapirer og motoroppsett her

  1. #1251
    Registrerte brukere Marius sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1.573
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post


    Tar vi 214 whp / MAP trykket så får vi 214/2,3 = 93 whp fra den teoretiske sugemotoren. Det trengs vel ikke kommenteres närmere.
    så hvis vi tar min egen som eksempel som produserte 441,2whp på 1,34 bar, så er sugemotoren min på 188,54whp??
    Sist endret av Marius; 06/08/17 kl 13:29

  2. #1252
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Korrekt.

  3. Takk Marius takket for denne posten
  4. #1253
    Registrerte brukere Marius sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1.573
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Korrekt.
    fin sugemotor og da....

  5. #1254

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Marius Vis post
    fin sugemotor og da....
    Skal vi ta av turbo og se ?

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  6. #1255
    Registrerte brukere Marius sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1.573
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Skal vi ta av turbo og se ?

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
    hehehhee

  7. Takk Holck takket for denne posten
  8. #1256
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Marius Vis post
    så hvis vi tar min egen som eksempel som produserte 441,2whp på 1,34 bar, så er sugemotoren min på 188,54whp??
    Jeg bruker alltid utrykket "Den teoretiske sugemotorens"prestasjoner, og bruker dette som ett avslörende verktöy, men ja, det er helt korrekt. Helt klart ett godt oppsett.

    De seriöse deler dette videre ned med motorvolummet i Liter eller CID for å avslöre hele sannheten. Hvis du f.eks har en LS motor, en BMW M5 eller en Supramotor så er ikke 188,54 whp så imponerende.
    Sist endret av Batland; 06/08/22 kl 19:37

  9. #1257
    Registrerte brukere Marius sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1.573
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg bruker alltid utrykket "Den teoretiske sugemotorens"prestasjoner, og bruker dette som ett avslörende verktöy, men ja, det er helt korrekt. Helt klart ett godt oppsett.

    De seriöse deler dette videre ned med motorvolummet i Liter for å avslöre hele sannheten. Hvis du f.eks har en LS motor, en BMW M5 eller en Supramotor så er ikke 188,54 whp så imponerende.
    dette er bare en liten 2,3 liter

  10. #1258
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Marius Vis post
    fin sugemotor og da....
    Mer enn det.

    Poenget mitt med å fokusere på dette er å avslöre feil og mangler. En bekjent fikk nylig effekttestet demmildt trimmede bilen sin til ett revva resultat på 226 whk med 1,4 BAR ladetrykk. Dette er bedrövelige 94 whp fra den teoretiske sugemotoren. Klart at noe er hakkende galt. Han friruset 1,0 BAR ladetrykk. Så byttet han luftfilter og friruser 1,5 BAR ladetrykk. Motoren ble plutselig veldig turtallsvillig. Den er ikke effektmålt på nytt, men den går selvsagt klart bedre.

    En original B230 leverer i nabolaget 100 hk så hvis man ikke klarer å forbedre dette med porting, kam, innsug, datasprut osv. så er det jo klart at noe er feil. Fokus på "den teoretiske sugemotoren" avslörer dette veldig enkelt og greit selv om tallene ikke er direkte sammenlignbare med det man i praksis bremser når man fjerner turboen.

    Jeg fikk opplyst 249 hk med 1,35 BAR ladetrykk på min lavkomp. B23AT. Det er 106 hk fra den teoretiske sugemotoren. Ser man på denne gjengen så klarer de kun 75 hk fra sugemotoren med en A-forgasser og ett A-innsug.

    Man bör altså se det store bildet og ikke henge seg opp i én ting som ett barn.

  11. #1259
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Marius Vis post
    dette er bare en liten 2,3 liter
    81 hk/L er helt klart ett flott resultat. 16V og E85 eller?

  12. #1260
    Registrerte brukere Marius sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1.573
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Helt klart ett flott resultat. 16V og E85 eller?
    16v 98 pumpebensin

  13. #1261
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Marius Vis post
    16v 98 pumpebensin
    Vel, dette er i nabolaget det vi ser fra Cosworthmotorer med vellykket trimming på moderne oppsett så det ser helt klart ut som gjort gode valg for öyeblikket.

    Se hvor enkelt nå:

    81 rwhp/L ' 1,993 L ' 3 BAR MAP = 484 whp totalt.
    Sist endret av Batland; 06/08/17 kl 15:35

  14. Takk Marius takket for denne posten
  15. #1262

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Tror ikke noe på den bremsinga til han Marius jeg Bjarte. Masse overlapp på kammer, stort unødvendig plenum og skjørt grenrør

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  16. #1263
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Tror ikke noe på den bremsinga til han Marius jeg Bjarte. Masse overlapp på kammer, stort unødvendig plenum og skjørt grenrør
    Ok.
    Tviler på at resultatet hadde blitt det samme uten akkurat denne type deler. Man får ikke opp hk/L på andre måter.

  17. #1264

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ok.
    Tviler på at resultatet hadde blitt det samme uten akkurat denne type deler. Man får ikke opp hk/L på andre måter.
    Lenge leve ironien. Den motoren hadde blitt enda mer drøy med litt bedre deler i ventilmekanismen og litt større turbo. Lite turtall med den effekten vøtt

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  18. #1265
    Registrerte brukere larsa sin avatar
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Nesten man må skjemmes litt når man skriver dette innlegget. Var med å benket en annen fk en dag som ikke var gjort så veldig mye mere med en min. Den benket 323whp og 546nm. Dagen etter begynte jeg å lete fel på min. Begynte med å sjekke registret,ingen feil. Så tenningslampe og fant veldig fort ut at noe var galt. Under 10grader på tomgang..
    Har sjekket med tenningslampe tidligere men da jeg måtte bytte dynamo var jeg av med triggerfestet. Ting gikk tydeligvis litt for fort da det ble montert igjenn. Trigger treffer nå tann nummer 10 instedet for 11. Noe som utgjør 6grader forskjell. Kanskje ikke rart den går dårlig. 10grader tenning på maks. Skal vell være glad man ikke har smeltet noe med den høye ekostempen som er nå?.

  19. #1266
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av larsa Vis post
    Nesten man må skjemmes litt når man skriver dette innlegget. Var med å benket en annen fk en dag som ikke var gjort så veldig mye mere med en min. Den benket 323whp og 546nm. Dagen etter begynte jeg å lete fel på min. Begynte med å sjekke registret,ingen feil. Så tenningslampe og fant veldig fort ut at noe var galt. Under 10grader på tomgang..
    Har sjekket med tenningslampe tidligere men da jeg måtte bytte dynamo var jeg av med triggerfestet. Ting gikk tydeligvis litt for fort da det ble montert igjenn. Trigger treffer nå tann nummer 10 instedet for 11. Noe som utgjør 6grader forskjell. Kanskje ikke rart den går dårlig. 10grader tenning på maks. Skal vell være glad man ikke har smeltet noe med den høye ekostempen som er nå?.
    Du har ingentng å skjemmes over. Triggerangle er noe av viktigste å kvalitetssikre för man kan begynne på mappejobben. Dette er mappeduden sitt ansvar, ikke eieren.
    Hvis ikke triggerangle ble kvalitetssikret av mappeduden, så bör du la noe mer profesjonelle mappe neste gang.

    Hva mener du med: "som ikke var gjort så veldig mye mere med en min." ? Slik jeg ser det så MÅ det väre betydelige forskjeller mellom de to.

  20. #1267
    Registrerte brukere larsa sin avatar
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Du har ingentng å skjemmes over. Triggerangle er noe av viktigste å kvalitetssikre för man kan begynne på mappejobben. Dette er mappeduden sitt ansvar, ikke eieren.
    Hvis ikke triggerangle ble kvalitetssikret av mappeduden, så bör du la noe mer profesjonelle mappe neste gang.

    Hva mener du med: "som ikke var gjort så veldig mye mere med en min." ? Slik jeg ser det så MÅ det väre betydelige forskjeller mellom de to.
    Vertfall utrolig irriterende... Men men,det er vell håp for bedre tall nestegang da.

    Forskjellen er vell at de har porta 530 toppen litt selv,kina eksosmanifold, 875deka istedet for 630som jeg har. Samme størrelse på turbo bare at de har ekte og jeg kina.. og de kjørte 98-oktan noe jeg tenker å gjøre selv neste gang også. Utgjør sikkert en god del det der da men ikke 109hk og 208nm. Regner med forskjellen blir mindre men selvfølgelig tilstede når jeg får benket på nytt :-)

  21. #1268
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av larsa Vis post
    Vertfall utrolig irriterende... Men men,det er vell håp for bedre tall nestegang da.

    Forskjellen er vell at de har porta 530 toppen litt selv,kina eksosmanifold, 875deka istedet for 630som jeg har. Samme størrelse på turbo bare at de har ekte og jeg kina.. og de kjørte 98-oktan noe jeg tenker å gjøre selv neste gang også. Utgjør sikkert en god del det der da men ikke 109hk og 208nm. Regner med forskjellen blir mindre men selvfølgelig tilstede når jeg får benket på nytt :-)
    På en turbomotor så er det selve turboen som betyr mest for resultatet. Det er derfor alltid trist å se orgianlturboer og Ebay skrot. Når han andre har en annen turbo enn du så får han også ett annet resultat. Når han har montert grenrör, og når han har en bedre turbo enn det du har, så kan han også motere en annen kam og da kommer det fort mye effekt.
    Her ett eks:
    kompisen bromsade sin till 419hk med standard 530 topp och en SAM T5 kam, Prospark sprut å ett HPX500 turboagg.. de är en hybrid som Svenskturboservice säljer.. detta va några år sedan så bättre spec kommer jag inte ihåg..
    http://forum.savarturbo.se/viewtopic...5&hilit=hpx500

  22. #1269
    Registrerte brukere larsa sin avatar
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    På en turbomotor så er det selve turboen som betyr mest for resultatet. Det er derfor alltid trist å se orgianlturboer og Ebay skrot. Når han andre har en annen turbo enn du så får han også ett annet resultat. Når han har montert grenrör, og når han har en bedre turbo enn det du har, så kan han også motere en annen kam og da kommer det fort mye effekt.
    Her ett eks:

    http://forum.savarturbo.se/viewtopic...5&hilit=hpx500
    Glemte å si at han ladder 1,7bar og jeg 1,3bar. Men ja ny kam og orntlig turbo er høyt på ønskelisten. Ser det skrives mye om sam t5 kam. Sikkert en god invistering det :-)
    Volvo 242

  23. #1270
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av larsa Vis post
    Glemte å si at han ladder 1,7bar og jeg 1,3bar. Men ja ny kam og orntlig turbo er høyt på ønskelisten. Ser det skrives mye om sam t5 kam. Sikkert en god invistering det :-)
    Han lader 1,7 BAR fordi oppsettet hans tillater å lade 1,7 BAR. "Den teoretiske sugemotorens" prestasjoner er 120 whp og 200+ wnm og dette viser at han sannsynligvis kan öke ladetrykket enda til.

    Jeg kan ikke huske at jeg noensinne har sett ett dårlig resultat med T5 eller T5+ kammen. Formentlig fordi folk som er såpass motorkyndige at de velger en av disse kammene sannsynligvis gjör andre gode valgt også.

  24. Takk Holck takket for denne posten
  25. #1271

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Han lader 1,7 BAR fordi oppsettet hans tillater å lade 1,7 BAR. "Den teoretiske sugemotorens" prestasjoner er 120 whp og 200+ wnm og dette viser at han sannsynligvis kan öke ladetrykket enda til.

    Jeg kan ikke huske at jeg noensinne har sett ett dårlig resultat med T5 eller T5+ kammen. Formentlig fordi folk som er såpass motorkyndige at de velger en av disse kammene sannsynligvis gjör andre gode valgt også.
    Bør sies at T5 kammen bør justeres til ca 1,5mm løft innsug/0,5mm løft eksos ved TDC for å ikke miste for mye i mellomregister

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  26. #1272
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Da har skuta mi vært i benken.

    Makstrykk 2.28 bar før baktrykket tok igjen ladetrykk.
    432 whp / 588 Nm @ 2.23 bar
    398 whp / 525 Nm @ 1.8 bar
    375 whp / 480 Nm @ 1.6 bar
    360 whp / 460 Nm @ 1.35 bar

    Std borring
    8,5 i komp
    8V topp porta av Scimec
    Kam med spec fra Scimec
    Garret GTX3071R (Eksoshus 0.82)
    Megasquirt3X
    98 Bænzin

    Mapper: Kenneth Volden

    Dette er på 2.28 bar Da tok baktrykket igjen ladetrykket og det var tomt for futt.


    Ladetrykkskurve




    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  27. Takk Holck, ArneR, HansOla, Batland takket for denne posten
  28. #1273
    Registrerte brukere I.H sin avatar
    Medlem siden
    03. april 2012
    Sted
    Hønefoss
    VCCN medlemsnummer
    1371
    Innlegg
    471
    Antall takk

    Standard

    155hk med defekt fordeler
    2.3 doble 45mm gassere
    Std b230 bunn
    A stempler
    Ky 123kam
    46/38ventiler.
    11.3 comp
    Greeenrør fra kl racing
    2.5 simons


    Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
    Sist endret av I.H; 24/08/17 kl 11:51

  29. #1274
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Zeeker Vis post
    Da har skuta mi vært i benken.

    Makstrykk 2.28 bar før baktrykket tok igjen ladetrykk.
    432 whp / 588 Nm @ 2.23 bar
    398 whp / 525 Nm @ 1.8 bar
    375 whp / 480 Nm @ 1.6 bar
    360 whp / 460 Nm @ 1.35 bar

    Std borring
    8,5 i komp
    8V topp porta av Scimec
    Kam med spec fra Scimec
    Garret GTX3071R (Eksoshus 0.82)
    Megasquirt3X
    98 Bænzin

    Mapper: Kenneth Volden
    Se her ja. 300 hp på 4000 o/min., til og med målt på NAV og uten tillegg av drivverkstap og vas. Grattis. Den tar fort godt ut når du gir fullt fra 60 km/t på 3. gear nå.
    Jeg tror at dette er det absolutt beste eksempelet jeg noengang har sett på hvordan jobben skal gjøres med resultater etterhvert som ladetrykket økes. Full kontroll hele veien. Ett eksempel til etterfølgelse.
    Hele oppsettet listes opp og mapperens navn oppgis. Ikke uventet var det Volden denne gangen.


    Gratulerer med ett godt resultat.
    Sist endret av Batland; 24/08/17 kl 14:00

  30. #1275
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Når det er sagt legg merke til hvor enormt mye effekt og dreiemoment man taper ved å velge seg for høyt kompresjonsforhold når man kjører pumpebensin og er KRAFTIG oktanbegrenset.
    På 1,35 BAR ladetrykk er du i glimrende 153 WHP fra den teoretiske sugemotoren!

Side 51 av 70 FørstFørst ... 41 49 50 51 52 53 61 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •