Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  489
Side 62 av 70 FørstFørst ... 12 52 60 61 62 63 64 ... SisteSiste
Viser resultater 1.526 til 1.550 av 1729

Tråd: Legg ut dine/andres bremsepapirer og motoroppsett her

  1. #1526
    Registrerte brukere stian2k sin avatar
    Medlem siden
    06. sep. 2012
    Sted
    Lillehammer
    VCCN medlemsnummer
    891
    Innlegg
    229
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Flott. Takker. Moderat ladetrykk så jeg antar rundt originalt kompresjonsforhold og pumpebensin.

    På 4500; 500,551 Nm / 2,28 BAR MAP = 219,51 Nm fra den teoretiske sugemotoren. WOW, det var uvanlig höyt og fint så oppsettet ditt funker uvanlig godt på akkurat dette turtallet.
    På 5323; 343,7 HP / 2,31 BAR MAP = 148,79 hk fra den teoretiske sugemotoren. Slett ikke dårlig det heller.
    Når ladetrykket ikke faller mer enn 0,08 BAR fra 5300 - 6500 o/min., men effekten faller betydelig, da er det noe som stuper. "Torquer" kam kansje?
    Ned dreide stempler etter dine mål (4.5x76?) + at det er tatt ut i forbrenningkammeret på toppen også, går på 98 bensin.
    Jeg vet ikke noen ting om kammen, dessverre.

  2. #1527
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av stian2k Vis post
    Ned dreide stempler etter dine mål (4.5x76?) + at det er tatt ut i forbrenningkammeret på toppen også, går på 98 bensin.
    Jeg vet ikke noen ting om kammen, dessverre.
    Flott, da er det riktig gjort. Litt rart at han som mappet stoppet såpass tidlig på ladetrykk, men men.
    Det gjör ikke så mye, tallenes tale er klar. 219 Nm og maks effekt 148 hk på lave 5300 sier egentlig det jeg trenger å vite.

  3. #1528
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    vi ville ikke dra mer enn 500nm på originalstempler. jeg har sprekt de på mindre.
    men motoren hadde nok svart bra på mere ladetrykk i mellomregister

  4. #1529
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    Kjørt en 2.8l 960 motor i dag. portet topp, fotball innsug. svartstålgrenrør, garret gt3571r, 3,5"eksos. blei 538whp på høy tenning. blei skrudd ned til 503 whp for å safe.



    logg


    NB: dette er også hjuleffekt på rulle. effekten tendenserer til å gå mye nedover da turtallet øker. jeg er nødt til å begynne og legge ut kurver av nedrulling (motoreffekt)
    Sist endret av Dreracing@; 08/09/18 kl 20:25

  5. Takk HansOla, Holck takket for denne posten
  6. #1530
    Registrerte brukere larsa sin avatar
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Værsågod.
    Flott. Ja det skal det.
    Hei igjenn,da har jeg montert og fått prøvd turbon litt. Gikk jo til innkjøp av den garret gt3271 turbon du linket til i post #1472 men trenger noen gode råd for vegen videre på prosjektet.

    Etter ar jeg mottok turbo i posten målte jeg størrelsen på turbo. 46mm inn og 54mm ut. Merkelig siden garret oppgir 51mm og 64mm? Den har Ar 0.48 og 0.69. Siden den var kjøpt og betalt ble den montert på bilen for å prøve. For det første lader den noe volsomt. Får den ikke under 1.8bar. Ekstren wg må nokk ordnes. For det andre spooler den utrolig kjapt som resulterer i tenningsbank. Alt i alt et oppsett som fungerer dårlig pga slapp tenning.

    Er det noe håp for dette dersom jeg river ut stempla å kompsenker slik at jeg kan få opp tenningskurven? Klarer ikke helt å si meg fornøyd før det står 300hk på papiret

  7. #1531
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Da spörs det om du ikke har kjöpt en GT3267 og det er nok intense saker ja. (Regner med at du IKKE ser behovet for kulelager og ett lite turbinhjul, eller?)
    Jeg hadde nok hektet actuatorstaget av fra wg armen og tatt en test. Hvis det fremdeles lader for höyt så må wg kapasiteten ökes fordi lavt baktrykk gjör at eksosen tar större plass og trenger större wg. kapasitet enn det eldre og mindre effektive turboer, som gir motoren höyt baktrykk, trenger.

    Tenningsbank MÅ!! unngås så pröv også med helt minimalt med forspenn på actuator og hent gjerne trykket til actuator fra röret mellom turbo og intercooler i stedet for fra kompressorhuset.

    Originalt kompresjonsforhold, original termostat og T-kam er en katastrofe for performance når man kjörer pumpebensin. Med dreide stempler, topp med forbrenningskamre som er åpnet opp rundt eksosventilene, 74 graders termostat og noe annet enn en T-kam, så kjenner du ikke bilen igjen.
    Sist endret av Batland; 12/09/18 kl 18:23

  8. #1532
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dreracing@ Vis post
    vi ville ikke dra mer enn 500nm på originalstempler. jeg har sprekt de på mindre.
    men motoren hadde nok svart bra på mere ladetrykk i mellomregister
    Såpass? Det har vel värt på udreide stempler som har sprukket pga tenningsbank? Vår erfaring er at 600 + Nm gå helt fint for stemplene, men de originale rådene holder kun en stund får de böyer seg og evt. knekker om det ikke oppdages i tide.

    Oh-yeh-ja, det hadde den nok, og til eierens store begeistring. Next time kanskje?

  9. #1533
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Såpass? Det har vel värt på udreide stempler som har sprukket pga tenningsbank? Vår erfaring er at 600 + Nm gå helt fint for stemplene, men de originale rådene holder kun en stund får de böyer seg og evt. knekker om det ikke oppdages i tide.

    Oh-yeh-ja, det hadde den nok, og til eierens store begeistring. Next time kanskje?
    600nm+ er det på motor eller målt på hjul? Hvor langt vil du si 13mm råder er trygt å kjøre med? Naturligvis kommer det an på hvor tidlig momentet kommer, men uansett

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  10. #1534
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    600nm+ er det på motor eller målt på hjul? Hvor langt vil du si 13mm råder er trygt å kjøre med? Naturligvis kommer det an på hvor tidlig momentet kommer, men uansett
    Nei, det er så totalt avhengig av hvordan eieren behandler (mishandler) redskapen at det tör jeg rett og slett ikke å si. Drifting på grus og så rett inn på asfalt så hjulene huker tak og drar motoren ned i turtall mot full gass og fullt ladetrykk er en klar favoritt. Ellers er det slik at jo lavere kompresjonsforhold og jo större turbo, jo mer tåler de. En skamsenket bil med 19" hjul og ultralavprofil dekk hjelper også mye.

  11. Takk HansOla takket for denne posten
  12. #1535
    Registrerte brukere larsa sin avatar
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Da spörs det om du ikke har kjöpt en GT3267 og det er nok intense saker ja. (Regner med at du IKKE ser behovet for kulelager og ett lite turbinhjul, eller?)
    Jeg hadde nok hektet actuatorstaget av fra wg armen og tatt en test. Hvis det fremdeles lader for höyt så må wg kapasiteten ökes fordi lavt baktrykk gjör at eksosen tar större plass og trenger större wg. kapasitet enn det eldre og mindre effektive turboer, som gir motoren höyt baktrykk, trenger.

    Tenningsbank MÅ!! unngås så pröv også med helt minimalt med forspenn på actuator og hent gjerne trykket til actuator fra röret mellom turbo og intercooler i stedet for fra kompressorhuset.

    Originalt kompresjonsforhold, original termostat og T-kam er en katastrofe for performance når man kjörer pumpebensin. Med dreide stempler, topp med forbrenningskamre som er åpnet opp rundt eksosventilene, 74 graders termostat og noe annet enn en T-kam, så kjenner du ikke bilen igjen.
    Det kan vell være det ja. Du mener det er håp for effekt og en kjørbar bil med denne også?

    Den står med så lavt forspenn som mulig nå.
    Bilen har 74graders termostat og a-kam. Spørs om det blir å demontere å foreta noen justeringer både på stempler og topp :-)
    Volvo 242

  13. #1536
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Nei, det er så totalt avhengig av hvordan eieren behandler (mishandler) redskapen at det tör jeg rett og slett ikke å si. Drifting på grus og så rett inn på asfalt så hjulene huker tak og drar motoren ned i turtall mot full gass og fullt ladetrykk er en klar favoritt. Ellers er det slik at jo lavere kompresjonsforhold og jo större turbo, jo mer tåler de. En skamsenket bil med 19" hjul og ultralavprofil dekk hjelper også mye.
    Vi håper på det beste og unnlater den værste misshandlingen tenker jeg...

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  14. #1537
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av larsa Vis post
    Det kan vell være det ja. Du mener det er håp for effekt og en kjørbar bil med denne også?

    Den står med så lavt forspenn som mulig nå.
    Bilen har 74graders termostat og a-kam.
    Spørs om det blir å demontere å foreta noen justeringer både på stempler og topp :-)
    Definitivt ja.

    Det kan godt hende at det står en diesel actuator på turboen akkurat nå og de er hardere enn actuatorer til bensinmotorer, så du må bare teste og pröve deg frem.
    Flott!
    Det anbefaler jeg alltid når det skal trimmes, for det originale kompresjonsforholdet ER beregnet for en original motor.

  15. #1538
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Vi håper på det beste og unnlater den værste misshandlingen tenker jeg...
    Da holder 13 mm rådene 600 Nm fra en god stund til veldig lenge skal du se. NOCHIP motoren holdt lenge og det var i praksis med höyoktan drivstoff på originalt kompresjonsforhold og en automatkasse som trakk turtallet på motoren ned under gearing og hvor de ble driftet bortover til man fikk grep og motoren ble dradd ned mot full gass og fullt ladetrykk fordi EFR7064RS turboen spoolte så det var helt villt.

    Med dreide stempler, vanlig pumpebensin og bare ett snev at hensyn, så tror jeg at denne hadde holdt enda.
    Sist endret av Batland; 12/09/18 kl 21:29

  16. Takk HansOla takket for denne posten
  17. #1539
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard



    530 topp med store ventiler.
    BSRT5+ kam.
    Dreide B23ET stempler.
    940 manifold med EFR7670 turbo. (57 mm inn, 62 mm ut og A/R0.83 turbinhus.)
    DO88 940 intercooler.
    Ett eldre datasprut. (gjenbruk sammen med original fordeler og 1 stk. FAST tenningsforsterker med m/ tilhörende LX92 coil.)
    Ikke F-manifold.
    Ren pumpebensin uten noen tricks.
    "Well done" til eieren for 320 hk på 4000 o/min er alvor og det er mer å hente her med å aktivere elektronisk ladetrykkstyring og vanninnspröytning. Nå i begynnelsen er det bare bleedventil så ladetrykket faller når motorturtallet öker. Likevel ser vi effektökning hele veien fra 2000 o/min og til turtallsperre med hele 50+ hk på 6000 o/min og 40 hk + på 6500 o/min. i forhold til A-kammen.

    Jeg har ikke fått analysert noe enda, men den teoretiske sugemotorens prestasjoner ligger i området 190+ Nm og 153 hp målt på Nav, opp 53 hk og 53% i forhold til en original B230FK.
    Sist endret av Batland; 21/10/18 kl 17:22

  18. Takk HansOla, Truckdriver, Holck, Riff, BOFORS takket for denne posten
  19. #1540

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post


    530 topp med store ventiler.
    BSRT5+ kam.
    Dreide B23ET stempler.
    940 manifold med EFR7670 turbo. (57 mm inn, 62 mm ut og A/R0.83 turbinhus.)
    DO88 940 intercooler.
    Ett eldre datasprut. (gjenbruk sammen med original fordeler og 1 stk. FAST tenningsforsterker med m/ tilhörende LX92 coil.)
    Ikke F-manifold.
    Ren pumpebensin uten noen tricks.
    "Well done" til eieren for 320 hk på 4000 o/min er alvor og det er mer å hente her med å aktivere elektronisk ladetrykkstyring og vanninnspröytning. Nå i begynnelsen er det bare bleedventil så ladetrykket faller når motorturtallet öker. Likevel ser vi effektökning hele veien fra 2000 o/min og til turtallsperre med hele 50+ hk på 6000 o/min og 40 hk + på 6500 o/min. i forhold til A-kammen.

    Jeg har ikke fått analysert noe enda, men den teoretiske sugemotorens prestasjoner ligger i området 190+ Nm og 153 hp målt på Nav, opp 53 hk og 53% i forhold til en original B230FK.
    Bra resultat . Hva ble ladetrykket på max moment og hk? Skal det eventuelt økes?

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  20. #1541
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Ja det er det.
    2,085 og 2,025
    Det ble ladet i overkant av 2,2 BAR på A-kammen med vanninnsprut og BSRT5+ kammen skal kunne takle enda mer. 500 hk målt på NAV skal väre innen rekkevidde hvis eieren vil, men det blir ikke med det förste.
    Sist endret av Batland; 21/10/18 kl 18:22

  21. Takk Holck takket for denne posten
  22. #1542
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Dæven så fine kurver

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  23. #1543
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Helt klart godkjent for ett så enkelt oppsett som det tross alt er og som det er blitt gjort oppmerksomt på akk så mange ganger her inne siden 2012. Oppskriften funker enda. Som vi ser gir denne motoren bilen full akselarasjonsevne fra 4000 o/min, har maks effekt på 6000 o/min og den drar lett rett forbi 7000 o/min. Registeret er så bredt at en normal girkasse holder motoren i det maksimale akselerasjons-registeret.

    Det enkle er ofte det beste for selv uten multicoil og multitooth triggerhjul (som jo er SÅÅÅ sväre greier) så er det betydelig mer å hente her.
    Selv om den 940 modelltilpassede DO88 intercooleren imponerer, så er den nok i minste laget til dette effektuttaket. Det samme er 3" eksosanlegget med 2 stk. Biltema lyddempere, men det er jo en bruksbil da.
    Videre var mappeseansen svärt begrenset og forskjellig kamtiming er IKKE testet enda.
    Sist endret av Batland; 22/10/18 kl 17:26

  24. Takk HansOla takket for denne posten
  25. #1544
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Ja hvorfor gjøre rakettforskning av en så gammeldags motor. For ikke å snakke om sluttsummen! Jeg fikk veldig trua på min egen motor nå, takk for titten! Den bsrt5+ kammen, hvordan er den i forhold til f.eks K som jeg skal bruke? Pris på en slik kam, og hvem kan slipe den? Org basesirkel?

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  26. #1545
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Du har god grunn til å ha trua ja.

    Når Volvo kom med B23E motoren med H-kammen så oppdaget de etterhvert at denne var for vill til å kunne brukes med automatkasse. Det er ikke så rart da innsugsnocken faktisk er målt til hele 284 graders "offseat" durasjon ved 0,40 mm ventilklaring. Først ved 0,50 mm kamløft er det de oppgitte 271 gradene med durasjon.
    Volvo tok da frem K-kammen som er en trimkam til en sugemotor, mild nok til å takle automatkasse.

    BSRT5+ står for Bergen-StreetRacing-Team så dette er en turbotrimkam for bruks-gatebiler som har turbo i fin störrelse, bruker eksosmanifold og eksosanlegg med lyddempere. 5+ betyr at den löfter höyere enn Volvos egen T5 Race Gr.A kam til B21 Gr.A motorene. Det er bestillingsvare, prisen er i overkant av kr. 4000,- og den kan leveres med original eller redusert basesirkel.
    Sist endret av Batland; 11/12/22 kl 10:50

  27. #1546
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Du har god grunn til å ha trua ja.

    Når Volvo kom med B23E motoren med H-kammen så oppdaget de etterhvert at denne var for vill til å kunne brukes med automatkasse. Volvo tok da frem K-kammen som er en trimkam til en sugemotor, mild nok til å takle automatkasse.

    BSRT5+ står for Bergen-StreetRacing-Team så dette er en turbotrimkam for bruks-gatebiler som har turbo i fin störrelse, bruker eksosmanifold og eksosanlegg med lyddempere. 5+ betyr at den löfter höyere enn Volvos egen T5 Race Gr.A kam til B21 Gr.A motorene. Det er bestillingsvare, prisen er i overkant av kr. 4000,- og den kan leveres med original eller redusert basesirkel.
    Hjertlig, da er den enkel å bytte, uten å kødde med lashcaps, om ikke resultatet med K skulle bli tilfredsstillende

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  28. #1547
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Morro lesning med EFR7670 turbo på budsjett motor. Hvordan er denne i forhold til 7064?

    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

  29. #1548
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Hjertlig, da er den enkel å bytte, uten å kødde med lashcaps, om ikke resultatet med K skulle bli tilfredsstillende
    Bare hyggelig. Det er riktig ja.

  30. Takk HansOla takket for denne posten
  31. #1549
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Morro lesning med EFR7670 turbo på budsjett motor. Hvordan er denne i forhold til 7064?
    EFR7670 er etterhvert blitt RS-Tuning-Bergen sin favoritt turbo, rett og slett pga resultatene som oppnås med den. Den er uunngåelig nok noe tregere enn den mindre EFR7064 turboen, men forskjellen er ikke större enn at den fint er til å leve med om bil og motor er fornuftig og korrekt oppsatt.

    Til relativt milde motoroppsett i genuine gatebil som BRUKES er EFR7064, oppgradert (eller nedgradert alt etter som) med ett Garrett T3 eller Tial turbinhus, fullstendig uslåelig slik jeg ser det.

  32. #1550
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Høres bra ut. Har nettopp bestilt en 7670 med T3 high boost og sx-e komp hus fra RS tuning.

    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Side 62 av 70 FørstFørst ... 12 52 60 61 62 63 64 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •