Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  489
Side 44 av 70 FørstFørst ... 34 42 43 44 45 46 54 ... SisteSiste
Viser resultater 1.076 til 1.100 av 1729

Tråd: Legg ut dine/andres bremsepapirer og motoroppsett her

  1. #1076
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Ikke så veldig langt unna Originalkurven til B6304FS faktisk Ett lite klype mer hester på topp. Ala 112% VE på momenttopp og ~93hk/literen ser det ut som, mye under kurven der, har de beholdt VVT'n?
    Niks. Låst kam på eget mål og standard komp. 170 hk standard..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  2. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
  3. #1077
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2011
    Sted
    Oppedal
    Innlegg
    127
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Tja 224 @ 1 mm (ala 244 ved 0.1 mm, hvis ikke fjørene er veldig slappe... må man ha snillere profil pga fjørene, påløper det gjerne no mer durasjon under 1 mm og mindre over sammenlignbart) og Økning av LSA til 116. Hvis du har justerbart drev kan du med fordel retardere kammen litt hvis den blir slipt "rett opp". Spør han hvilket løft flødet til toppen dabber av hvor videre økning bare er bagatellmessig og sett maks løftet (etter klaring) til det målet. Hvis toppen banker allerede ved 1.2 bar ladd, hadde jeg vurdert å kosta på meg noen nye pakninger, nappa den av og "fresa" om brennkamrene til noe mer symmetrisk og med mindre squishområder, hvis ikke det er gjort. Dog hvis den banker på typiske 1.2 nå, så lukter det tilnærmet uendrede brennkammer...
    Takk, er det omtrentlig Enem V16T kam spec? Ser den ga 331,7hk med 531 topp.
    Volvo 945 230FK -95
    Buick Riviera GS -66

  4. #1078
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    B5244S4.

    Hva er gjort for en slik pen effektøkning på den motoren?

    Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  5. #1079
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av konso Vis post
    Hva er gjort for en slik pen effektøkning på den motoren?

    Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
    Grenrør (for store primærrør.. blir fikset) med 2.75" anlegg og en 3" lyddemper. Porting av meg, kamprofiler fra meg på original stamme og 5 stk Kawasaki ZX12-spjell fra felles luftboks. Link sprut. Det er alt. Masse potensiale igjen, som skal låses opp til vinteren.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  6. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
  7. #1080
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Følges

    Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  8. #1081
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Niks. Låst kam på eget mål og standard komp. 170 hk standard..
    Hadde blitt rimelig gøy å kjøre den, med std. 83mm turbostempel og en skruekompressor på 1.2 bar ladd, med den grunn-kurven på sug
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  9. #1082
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Riviera Vis post
    Takk, er det omtrentlig Enem V16T kam spec? Ser den ga 331,7hk med 531 topp.
    Har ikke målt ut en personlig, så har ikke noe sammenligningsgrunnlag, og eneste jeg fant på Enem sine sider var:

    Information
    268/268/110/114/12.2/12.2/1.6/1.2/ 0.40

    Hvor vidt 268 grader er ved klaring, eller 0.1 osv så sier det ikke så veldig mye for min del. kamdurasjon ved feks 0.1mm sier mest om hvor stygg tomgangen blir og om den blir tungstartet eller ikke... durasjon fra 1mm og opp begynner å si noe om karakteristikken... 112 LSA var litt lite syns jeg for en bil med fulldempet eksos og katte. 12.2 i løft kan fort være nok i massevis, alt etter hvordan flødekurven ser ut for den portede toppen din...

    Når det er sagt, hvis toppen ikke fløder så bra som den bør med 46mm ventil, så kan igjen de 224 @ 1 mm bli litt lite hvis du vil nå 300 og noe ponnier på nav uten å ladde så veldig hardt...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  10. #1083
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Hadde blitt rimelig gøy å kjøre den, med std. 83mm turbostempel og en skruekompressor på 1.2 bar ladd, med den grunn-kurven på sug
    Er så lite komp nå i forhold til alle andre parametere at jeg tror den fint hadde tålt 0.8 bar oppå as is... den må opp i ca 13:1 selvpustende før vi begynner å få problemer på 98...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  11. #1084
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Tja 224 @ 1 mm ala 244 ved 0.1 mm.
    HVA!?
    Hva er oppgitt durasjonen (ca. 0.1 mm) på en T-kam?
    Hva er durasjonen til en A-kam ved ved 1,0 og eller 1,27 mm?

  12. #1085

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Hva tror folket om denne kammen og hva den kan være god for ?

    http://www.catcams.com/products/cams...AMSETUP_id=895

  13. #1086
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Hva tror folket om denne kammen og hva den kan være god for ?

    http://www.catcams.com/products/cams...AMSETUP_id=895
    Jeg har jo tro på den kammen du har så jeg ser frem til dagen du poster hva forskjellen ble.

  14. Takk Holck takket for denne posten
  15. #1087

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg har jo tro på den kammen du har så jeg ser frem til dagen du poster hva forskjellen ble.
    Hvem har sagt at den skal i 240'n ?

  16. #1088
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Hvem har sagt at den skal i 240'n ?
    Du må jo teste.

    Som du vet ble det spec. opp en kam som jeg kaller BSRT5+ som i stor grad var ansvarlig for at vi klarte 480 hk målt på NAV i dynapack på en enkel og relativt billig B230 motor bygget med nesten bare Volvo originaldeler som stempler, E-innsug, 940 manifold og pumpebensin.

    Sistemann som kjøpte og testet BSRT5+ i sin tilsvarende enkle B230 motor gav tilbakemeldinger som lyder slik:
    Hei. Den kammen er rå. Justert litt mer nå og bilen svarer nå helt annerledes. Får meg til å tenke veldig på hvor heftig dette ville blitt hvis resten hadde vært etter din oppskrift.
    Dette var sent på kvelden med kald og god luft. Men den hadde tendens til å rive seg løs på 3. gear bare ved pådrag det har den ikke gjort før.
    Bilen min fungerer overraskende bra om dagen må jeg si. Spooler tidlig å river seg løs stadig vekk.
    Når det gjelder min motor og min bil så tilførte BSRT5+ kammen mye positivt så den skal du ha takk for.

    Forhåpentligvis får du samme opplevelse med kammen du har valgt.
    Sist endret av Batland; 28/08/16 kl 17:49

  17. Takk Holck takket for denne posten
  18. #1089

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Du må jo teste.

    Som du vet ble det spec. opp en kam som jeg kaller BSRT5+ som i stor grad var ansvarlig for at vi klarte 480 hk målt på NAV i dynapack på en enkel og relativt billig B230 motor bygget med nesten bare Volvo originaldeler som stempler, E-innsug, 940 manifold og pumpebensin.

    Sistemann som kjøpte og testet BSRT5+ i sin tilsvarende enkle B230 motor gav tilbakemeldinger som lyder slik:





    Forhåpentligvis får du samme opplevelse med kammen du har valgt.
    Det kan hende at den går i 240'n, men da kommer det nok et par endringer til, blant annet større intercooler. Har vært å kjørt på Våler i helga og det holder plenty med kjørbarhet og kraft i den nå egentlig. Men vi får se hva som skjer, hadde vært greit å få brukt det litt mer før jeg endrer det igjen også

  19. #1090
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Ett kambytte og innkjøring av den nye kammen går fint på en ettermiddag / kveldstund når bil og motor er oppe å går fra før. Liten grunn til å utsette akkurat det når kammen likevel ligger i heimen.

    Filmet du noe?

  20. Takk Holck takket for denne posten
  21. #1091

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ett kambytte og innkjøring av den nye kammen går fint på en ettermiddag / kveldstund når bil og motor er oppe å går fra før. Liten grunn til å utsette akkurat det når kammen likevel ligger i heimen.

    Filmet du noe?
    Jo ja kanskje nei . Er såpass feig at jeg ville hatt den i benk jeg da, mulig jeg er over forsiktig men men.
    Ingen film tatt av meg, men var flere cosworther som hadde kamera. Mulig det dukker opp noe på Ford club norway forumet
    Sist endret av Holck; 29/08/16 kl 13:43 Begrunnelse: Svare på film spørsmålet

  22. #1092
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Ok, jeg ser den.

  23. #1093
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    HVA!?
    Hva er oppgitt durasjonen (ca. 0.1 mm) på en T-kam?
    Hva er durasjonen til en A-kam ved ved 1,0 og eller 1,27 mm?
    A har vel etter sigende 226 @1.27 mm, de 224 profilene jeg tenker på har nok noe mer ventilaks og følgelig litt mer løft også enn de gammle Volvo-profilene så har mer effektivt løft under kurven, og A har vel LSA på 108 noe som kanskje er litt lite med full eksos m/katte... Tolk det i prinsippet som en modernisert A-kam med 8 grader mer LSA
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  24. #1094
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    A har vel etter sigende 226 @1.27 mm, de 224 profilene jeg tenker på har nok noe mer ventilaks og følgelig litt mer løft også enn de gammle Volvo-profilene så har mer effektivt løft under kurven, og A har vel LSA på 108 noe som kanskje er litt lite med full eksos m/katte... Tolk det i prinsippet som en modernisert A-kam med 8 grader mer LSA
    Mmhmm.
    Hva med 244 grader v/ 0.1 mm da?

    http://www.agap.se/AGAP_Volvo_B230_7.pdf

  25. #1095
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Mmhmm.
    Hva med 244 grader v/ 0.1 mm da?

    http://www.agap.se/AGAP_Volvo_B230_7.pdf
    Det er ala (sa ala 244 ved 0.1) 20 grader mer enn durasjonen ved 1 mm, og alldeles normalt for noe som ikke skal så mye over 6500 på en moderne profil som skal ha 0.3mm klaring ved varm motor (jeg er vant med customgreier fra CatCams, og stoler på erfaringen dems i å avgjøre hvor lange rampene må være, og lar de avgjøre sånt) og det varer LEEEEENGE såfremst ikke fjørene er de samme utslitte og slappe som sto i toppen med Alfabetkammen... nå skal det sies at jeg tok utgangspunkt at det ikke var originale fjører som stod i toppen hans ettersom det var redusert basesirkel og den kammen som stod i... skal det overleve til 8000 av uvisse grunner så kan man alltids forandre det til ala 35 grader, men det er jo poengløst å forsøke på 8000rpm med den durasjonen uansett 8v topp, det var en hverdagsracer/sleeper det er snakk om?... Men sammenligner vi det med Volvos Alfabetkammer er vel ~ 244 @ 0.1 i M(egetslapp)-kam land... så i all kortfattethet startegenskapene/komptrykket fra en M-kam, driftsegenskapene til en A-kam med litt mer effektivt løft, og en LSA på 116, så den klarer seg fint mot uoptimal (restriktiv) eksos, og samtidig sparker liv i sot-propellen rimlig kvikt til tross, og kommer gjennom EU uten avgasstrøbbel. Må nok sikkert ladde ala 1.5 for å få 330 prylar på nava ved 5000rpm om det var målet, men pytt au...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  26. #1096
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Det er ala (sa ala 244 ved 0.1) 20 grader mer enn durasjonen ved 1 mm, og alldeles normalt jeg er vant med customgreier fra CatCams, og stoler på erfaringen dems i å avgjøre hvor lange rampene må være.
    Og her kan vi alle se hva CatCams har av profiler til 8V rødmotorer. INGEN er i nærheten av det du snakker om. http://www.catcams.com/engines/camshaft-setup.aspx
    og det varer LEEEEENGE
    Her en beskrivelse av noen racekammer med rundt 20 grader differense i durasjon mellom 0,1 mm og 1,0 mm: "Dom här profilerna är aggressivare med snabbare öppning av ventilen för maximal effekt. Påfrestningarna ökar därför vilket begränsar livslängden något, samt ventilspelet bör ställas in med större noggrannhet och kontrolleras lite oftare. Det gör att de lämpar sig bäst till rally, racing, eller hobbybilar."

  27. #1097
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Og her kan vi alle se hva CatCams har av profiler til 8V rødmotorer. INGEN er i nærheten av det du snakker om. http://www.catcams.com/engines/camshaft-setup.aspx

    Her en beskrivelse av noen racekammer med rundt 20 grader differense i durasjon mellom 0,1 mm og 1,0 mm: "Dom här profilerna är aggressivare med snabbare öppning av ventilen för maximal effekt. Påfrestningarna ökar därför vilket begränsar livslängden något, samt ventilspelet bör ställas in med större noggrannhet och kontrolleras lite oftare. Det gör att de lämpar sig bäst till rally, racing, eller hobbybilar."
    Den profilen jeg snakker om får du ikke kjøpt over hylle, den må bestilles etter ønske, det er ikke noe CatCams har i sitt vanlige sortement til 8v rødblokk... hvis du ser på std. utvalget dems er det INGEN av de kammene der som er særlig egnet for en brukstralle med moderat turtall og som skal ladde fra bunn.. over disk utvalget ligger de mellom 247 til 279 ved 1mm og tiltenkt noe annet turtall enn det er snakk om her.

    feks. de mekaniske profilene til 24v'n som de laga til meg har 34 grader der til noe som skal varve 7500 ish og kriteriet mitt var at det skulle vare 150.000km med "idiot/racekjøring".

    Som sagt, lar de sakkyndige avgjøre hvor lange rampene skal være.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  28. #1098
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Nok ett forsøkt med tilnærmet orginalt kompresjonsforhold og pumpebensin:

    B230 blokk planet ca. 0.2 mm.
    Original 531 topp.
    Stort luftfilter.
    V-kam.
    BSRT325 turbo.
    Stor Alu. intercooler.
    Datasprut.
    3" eksos.

    Sitat Opprinnelig postet av P3rghaltvik Vis post
    [/URL]

    Tilslutt endte vel effekten opp på 265hk og 390nm i motor, på 1bar, tok en runde i benken og prøvde på 1,4bar, men det var ikke
    mer en 20hk mer og 35nm, så ble lagt ned og bilen ble kjørt på 1bar i hele sommer. Det funka greit, det var litt merkelig drag i
    den, det dro liksom bedre å bedre jo lengre ut på turtall man kom, var ikke noe ketchup. Turboen lada tidlig som bare det, men skjedde
    ikke mye med draget før 3000-3500 omdr.
    Man skal vite at 265 hk og 390 med 1,0 BAR ladetrykk avslører 132,5 hk og 195 Nm fra sugemotoren. Med redusert kompresjonsforhold kunne man unngått og overretardere tenningen for å unngå tenningsbank og prestasjonene til den "teoretiske sugemotoren" ville vært tilnærmet uendret med høyere ladetrykk. Med 1,4 BAR ladetrykk kunne man da forventet 318 hk og 468 Nm.

    Originalt kompresjonsforhold og pumpebensin tvinger frem tenningsretard og 285 hk og 425 Nm ved dette ladetrykket avslører at "den teoretiske sugemotorens" prestasjoner har stupt fra fine 132,5 hk og og 195 Nm til moderate 118,75 hk og 177 Nm.

    Man har altså enda en gang fått bekreftet at ladetrykksgrensen for originalt kompresjonforhold og pumpebensin er noe over 1,0 BAR i de fleste 8V rødmotor tilfeller.
    Sist endret av Batland; 17/11/16 kl 00:24

  29. #1099
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    ....forutsatt at en har original kammergeometri/squish.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  30. #1100
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    https://m.facebook.com/story.php?sto...43221485702311
    Her er det morsom lesning! Hadde aldri trodd det var mulig... ER det egentlig mulig?? F-innsug, std spjeld, std grenrør, std ventiler..!?
    Sist endret av HansOla; 26/11/16 kl 21:09

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

Side 44 av 70 FørstFørst ... 34 42 43 44 45 46 54 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •