Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  489
Side 69 av 70 FørstFørst ... 19 59 67 68 69 70 SisteSiste
Viser resultater 1.701 til 1.725 av 1729

Tråd: Legg ut dine/andres bremsepapirer og motoroppsett her

  1. #1701
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard


  2. #1702
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    I anledning Test and tune på Valle helgen 24. og 25.07.2021 har RS Tuning Bergen ferdigstilt demobilen sin. Det er ikke en Volvomotor, men denne motoren står i en god, gammel Volvo.
    Da foreligger resultatene fra RS Tuning Bergen sitt siste motorprosjekt. P.g.a. tidspress og div. andre hensyn måtte det kompromisses endel etter " det-blir-som-det-blir" prinsippet med bl.a. ugunstig høyt kompresjonsforhold for pumpebensin, så "vi" tenker at vi kan langt bedre enn dette, men vi er likevel godt fornøyd med sluttresultatet. Bergen Street Racing team ved undertegnede har bidratt med porting av de "kjipeste" LS-motor toppene med støpenr. 862 som originalt fløder "sådär" og har små ventiler og deltatt i diverse diskusjoner. LS7 turbokammen som brukes skal egentlig ha 1,8:1 vippearmer, men 862 toppene bruker 1,7:1 vipper så ventilakselerasjon og ventilløft på papiret er uvanlig lav.
    Turboene er Aeroflow i GTX3582R utgave og levert av Turbofun.
    På maks effekt bruker motoren ca. 6,4 L med pumpebensin pr. minutt og tilhørende luftflow er ca. 113 lb/min. som indikerer 70% virkningsgrad på kompressorkartene.
    Slik ble det:



    Utveksling er valgt etter oppskrift som ligger på dette forum og makshastigheten på 4. gear, forhåpentligvis over 402M streken på en bane med godt grep, er beregnet til ca. 250 km/t.

    For å sammenligne dette resultatet med B230 motorer, så blir dette som en B230 motor med portet topp med originale 44/35 mm eller i dette tilfellet 42/34 mm ventiler, maksimalt store ventiltrykkere, en custom kam og dette resultatet. Som vi ser lades det kun ca. 1,0 BAR så totalresultatet blir da 363 hp og ca. 404 Nm målt på NAV med 1,0 BAR ladetrykk.



    19.07.2021.
    Da er første prøvetur unnagjort og tilbakemelding var, ikke overraskende, at dette var helt jævlig brutalt.
    Akselerasjonene ble beskrevet som "sinnsykt god" selv om bakhjulene "alltid" roterer med langt høyere hastighet enn forhjulene.

    Spesiell startprosedyre for å starte klokken slik at han ikke ble kastet ut for å kjøre alt for lav tid.

    Sist endret av Batland; 06/08/21 kl 23:01

  3. Takk HansOla takket for denne posten
  4. #1703
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juli 2016
    VCCN medlemsnummer
    2858
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Hei Batland. Prøvde å sende deg ein PM men du har full innboks

  5. #1704
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Ikke akkurat en favoritt turbo, men helt klart ett resultat som står til "godkjent+" likevel.
    Se hvor fint dreiemoment i lb/ft og effekt er balansert i høyde og bredde rundt balansepunktet 5252 o/min.
    Gratulerer til eieren. Med hele ca. 360 hp på 4000 o/min så går denne bilen farlig godt.

    Sist endret av Batland; 13/10/21 kl 21:00

  6. Takk HansOla, Frank Egil takket for denne posten
  7. #1705
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard



    Legg merke til at selv om motoren går på E85, har høvlet topp for høyt kompresjonsforhold og kinagrenrør og svær innsugsmanifold, så ligger den teoretiske sugemotoreffekten i nabolaget 142 hp målt på Nav.
    "Grom"greiene er altså helt verdiløst i praksis. E-innsug og 940 manifold har gitt oss 162 Hp målt på Nav - med lavkomp. og pumpebensin.
    Sist endret av Batland; 22/04/22 kl 08:02

  8. Takk Holck, Schoopp, HansOla, Bergstaden takket for denne posten
  9. #1706
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Her ett "før og etter resultat" som viser fordelene med å oppgradere til korrekt kompresjonsforhold, korrekt portet 530 topp med 46/38 ventiler, en god TurboTrimkam og en god turbo.
    Ett eksempel til etterfølgelse?

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas;1101181 30.07.2020
    Først litt om oppsett:

    - Dre ecu motorstyring
    - Helt std, urørt bunndel
    - Planet, hjemmeportet topp av meg etter tips fra folk her inne med A-kam, originale 44/35 ventiler, dyser i topp.
    - Siemens deka 630 ccm dyser på org rail
    - E innsug
    - Matchportet 940 manifold mot turbo
    - Holset hy35 med moddet/stor intern wg
    - KL Racing modelltilpasset alucooler uten ac
    -
    AEM
    4" luftilter
    - Ekte hks ssqv 4
    - Ekstern oljekjøler
    - 3" eksos med kat og 2 lyddempere

    Dette, sett bort ifra sprutet og turbo, cooler og noe småtteri rundt så er mye av detta originale, billige deler fra andre volvomototer. Pluss et par kvelder med fil for å porte toppen. 30k inkludert et "plug and play" sprut er absolutt i budsjett sjangeren..
    Etter et par pulls og justering av tenning kunne 326whk realiseres. Da på rundt 1.5 bar. Med 1.7 i trykk ble det svimlende 354whk og 525wnm! På 4k rpm har jeg 226whk/400wnm.

    Jeg er forsåvidt fornøyd med spool up og maks effekt, men det dør noe fort på 5500 og ut. Å da mener jeg stuper.

    Neste blir vel å bygge ny eksos og kam. Blir bygget ny bunndel med h råder og lavkomp stempel til neste sesong.

    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    25.07.2021
    til å være grovmappet og kam i 0, så gikk det godt, utrolig bra drag etter 4000rpm.
    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas;1109811, 28.07.2022
    Trygt hjemme igjen etter benken.

    Over til oppsett

    Std FD blokk
    Nedreide orig. stempel
    - Hpo h råder
    - 7.7 ca i komp
    - Hans Ola portet 530 topp til Batland spec.
    - 46/38 ventiler

    - Stive enkle fjærer
    - BSRT5+ kam med just. kamdrev
    - 940 eksosmanifold
    - E innsug med spacer mot topp
    - Efr 7064 med turbosmart wg og dump
    - 3" eksos med cat og to dempere
    - DO88 ac intercooler
    - AC radiator med El vifte
    - Lettet enkeltmasse med 6 puck clutch og m90 kasse, 3.54 i diff

    Det resulterte etter et par pulls på 411hk@5841rpm / 582nm@4795rpm
    Nådde ikke helt målet på 300whp på 4k, har vel ca 260hk, har 300hk på 4200 hvis jeg leser kartet rett.

    Turboen peaker på 2 bar der nm er høyest, å går sakte ned til 1.5 til slutt.

    Jeg er veldig fornøyd, lang, fin og tidlig kurve. Ganske likt som forventningene



    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    .. jeg fikk kommentaren "den turboen spinner opp så j****** fort".
    Mappeduden mente at det ikke var mye mer å hente siden det var så fin/tidlig kurve uansett, han kommenterte også at han ikke hadde vært borti b230 8v på bf95 og 400whp med finere og tidligere kurve noen gang i benken sin.
    Sist endret av Batland; 07/08/22 kl 11:21

  10. Takk HansOla, Riff, TurboThomas takket for denne posten
  11. #1707
    Lasse R sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    2694
    Innlegg
    2.921
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Lasse R Vis post
    Får slenge meg på her jeg også da.

    B230FK
    Penta veiv
    Slipte kammer
    Org B204 innsug/eksos
    Precision 5562 E CEA
    44MM Tial WG
    875CC Siemens Deka
    16V topp portet av Overboost Racing

    Baktrykket tok oss igjen ved 1.7 Bar ladetrykk. 519 hk og 660nm -BF98
    Mulig ett annet eksoshus ville holdt med litt lengre, men det er noe en eventuelt får ta til vurdering på sikt.
    Jeg er uansett strålende fornøyd å gleder meg til å få testet dette litt skikkelig






    Liten oppdatering her. Godkjente bilen med motoroppsett, men måtte selvfølgelig ned på turbostørrelse da turbo ikke kan ha mer enn 40% mer kapasitet enn maks tilatte effekt. Valget ble en Precision 4831 da denne i utvendige mål ikke er så langt unna 5562 turboen Godkjente bilen på 20KW/100KG regelen og fikk lov til å ha 250KW. Vi la oss så nært vi kunne


  12. Takk Batland, Riff, HansOla, JK95 takket for denne posten
  13. #1708
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Får slenge meg på her jeg også da.

    B230FK
    Penta veiv
    Slipte kammer
    Org B204 innsug/eksos
    Precision 5562 E CEA
    44MM Tial WG
    875CC Siemens Deka
    16V topp portet av Overboost Racing

    Baktrykket tok oss igjen ved 1.7 Bar ladetrykk. 519 hk og 660nm -BF98
    Mulig ett annet eksoshus ville holdt med litt lengre, men det er noe en eventuelt får ta til vurdering på sikt.
    Jeg er uansett strålende fornøyd å gleder meg til å få testet dette litt skikkelig
    Ser på siste papiret her at det er ca. 327 hk med ca. 0,8 BAR ladetrykk. Det betyr ca. 180 hk fra den teoretiske sugemotoren når den bremses med en turbo som er alt for liten og saboterer effektuttaket. Dette betyr at motoren flytter så mye luft at 5562 turboen går tom og da øker alltid baktrykket selv om restriksjonen ikke ligger på turbinsiden, men på kompressorsiden som blir tung å drive pga lav effektivitet.
    En 2,5L motor med formentlig CNC portet 16V topp, trenger nok egentlig en turbo som har ca. 62 mm kompressorinducer og 62 - 66 mm turbinexducer som GT3582R, EFR7670, Precision 6266 m.v.
    Her resultatet satt opp på en oversiktlig måte:

    Som vi ser er det mye areal mellom den røde og grønne linjen til venstre for der de krysser hverandre. Dette betyr at bilen går godt i forhold til maks effekt tallet.

    Den teoretiske sugemotorens prestasjoner:

    Dette skjemaet viser at motoren produserer lavt dreiemoment før ca. 4500 o/min. som indikerer at toppen er mye portet og at det er montert "heftige" trimkammer.
    Dette bekreftes med at selv med nesten 1,3 BAR ladetrykk på 3500 o/min. så klarer ikke denne 2,5L motoren engang å levere 170 Nm fra den teoretiske sugemotoren.

    Her kan man sammenligne med diverse Norske 2,0L Cosworther:


    Fokusèr gjerne på effekten på 4000 o/min og på 6500 o/min.

    Sitat Opprinnelig postet av Lasse R Vis post
    Liten oppdatering her. Godkjente bilen på 20KW/100KG regelen og fikk lov til å ha 250KW. Vi la oss så nært vi kunne
    Det er godt jobbet. Grattis.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Så ny mann med "Svære greier" som skal opp til eksamen:

    1. 50% gasspådrag: 285 hk med 0,7 BAR ladetrykk = 167 hk fra den teoretiske sugemotoren.
    2. 60% gasspådrag: 491 hk med 1,6 BAR ladetrykk = 189 hk fra den teoretiske sugemotoren.
    3. 70% gasspådrag: 572 hk med 2,6 BAR ladetrykk = 159 hk fra den teoretiske sugemotoren.
    4. 80% gasspådrag: 471 hk med 2,0 BAR ladetrykk = 157 hk fra den teoretiske sugemotoren.
    5. 100% gasspådrag: 555 hk v/ 7000 o/min. og 620 Nm 5200 o/min. med formentlig 2,5 BAR ladetrykk. Det gir kun 177 Nm fra den teoretiske sugemotoren. :(

    Ved 4000 o/min leveres det patetiske 130 hk. :( som typisk for en motor med; høykomp, 13 mm løft Racekam, grenrør med ekstern wastegate og Holset turbo.

    570 hk sies det med 21 grader tenning fra V70 coilene.

    Som vi ser er det relativt åpenbart at denne motoren forsøker å fortelle oss at ca. 1,6 BAR ladetrykk er det rette nivået for 10:1 i kompforhold med E85.

    Sist endret av Batland; 23/03/23 kl 13:37

  14. #1709
    Lasse R sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    2694
    Innlegg
    2.921
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ser på siste papiret her at det er ca. 327 hk med ca. 0,8 BAR ladetrykk. Det betyr ca. 180 hk fra den teoretiske sugemotoren når den bremses med en turbo som er alt for liten og saboterer effektuttaket. Dette betyr at motoren flytter så mye luft at 5562 turboen går tom og da øker alltid baktrykket selv om restriksjonen ikke ligger på turbinsiden, men på kompressorsiden som blir tung å drive pga lav effektivitet.
    En 2,5L motor med formentlig CNC portet 16V topp, trenger nok egentlig en turbo som har ca. 62 mm kompressorinducer og 62 - 66 mm turbinexducer som GT3582R, EFR7670, Precision 6266 m.v.
    Takk for god input. Jeg får eventuelt vurdere en større turbo på sikt


    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er godt jobbet. Grattis.
    Takk

  15. #1710
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det er nå ikke helt dødt overalt.

    Re: B19E 4v Test motorn
    Inlägg av Jens Gustavsson » lör okt 15, 2022 12:16 pm

    Första starten är gjord och håller på grovjustera in den nu i dagarna. har kört 18 dyno pull.
    inget att skryta om än men har nått 100hk/litern med turbo kompa och med ett långt RC grenrör iallafall.
    kan sumera motorn lite kort...
    B19SN bottendel standard med ca 25000mil .
    B204 topp med 34x29 ventiler och race sätes jobb och lättare portning. 250cfm med 37mm D kanal (liten aria) ca 9.7:1 kompa.
    GL 20 kammar omslipade. ca 252 grader vid 1.25mm (ca "290-300" vid ventilspel). ca 112 nock in ut och 0.25mm spel.

    Insug oportad KL racing och Fajs 50mm IR spjäll.
    Kl racing grenrör 16v (100cm och 44-51-2.5")
    Vems med 4st Mercury racing spolar och 4 st 2200cc HI flow preppade av mattias sävar motor. 3 bar grund tryck. E85 Goatfeul.

    Gillar 0.85 lamda och ca 34 grader hittils. 198hk vid 7300rpm.
    ca 1003pa och 17 grader i dag.

    Mvh Jens


    Ser vi på 4000 o/min, så ser vi at det leveres nesten 100 hk. Selv om dette er effekt målt på svinghjulet og ikke på NAV, så er det slett ikke værst fra en 1986 ccm motor med såpass frisk kam som 252 grader @ 1,27 mm løft.

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    29.10.2022
    Fikk tilsendt resultatet som følger av å bli rundlurt av en "motorbygger" til å kjøpe seg en riktig så "grom kam" for å komplettere ett oppsettet som har grenrør, raceinnsug osv osv.
    Kun 120 whp på 4000 o/min. og i praksis ikke akkurat imponerende komfort, kjørbarhet eller forbruk.
    Så legger mappeduden til hele 18,6% på det faktiske WHP resultatet, formentlig for å ikke avsløre elendigheten, skuffe kunden og få kritikk for dårlig mapping.


    I praksis kjører vi alle rundt på turtall under 4000 o/min. ca. 98 % av tiden. Se på dette her. Kun litt over 200 Nm. Her MÅ de geares ned minst ett hakk.

    Helt elendig lite areal mellom den grønne og den røde linjen til venstre for 5252 o/min. hvor de krysser hverandre og den grønne dreiemomentkurven ligger veldig mye lavere enn den røde effekt kurven = en motor som er usedvanlig treig, veik og veldig svak i forhold til maks-"heste-tallet".



    Sammenligne med f.eks. denne som har 315 whp @ 4000 o/min.:


    Sist endret av Batland; 02/11/22 kl 20:19

  16. #1711
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk
    Sist endret av Batland; 31/10/22 kl 07:24

  17. #1712
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2023
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Budsjett motor
    Std B230a bunn
    530 topp 46/38
    EMP 1025 kam
    48 webere (hadde nok holdt med 45)
    12,3:1, ble litt høyt for 95bensin
    Resultat målt på NAV ---->


  18. Takk HansOla takket for denne posten
  19. #1713
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Gratulerer med det som fremstår som ett flott resultat.
    Virkelig kjekt å se.
    Takk for at du bidrar og deler.

    Regner med at du antyder problemer med tenningsbank? Hvilke tennplugger og hvilken termostat brukte du?

  20. #1714
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2023
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Gratulerer med det som fremstår som ett flott resultat.
    Virkelig kjekt å se.
    Takk for at du bidrar og deler.

    Regner med at du antyder problemer med tenningsbank? Hvilke tennplugger og hvilken termostat brukte du?
    Takk!
    Det begynte å banke ja…. Hadde vert interesant å vite hva 98 hadde gitt for resultat.
    Det ble brukt bp6es plugger, termostaten er uvisst

  21. #1715
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    NGK nr. 6 er i varmeste laget for så høyt kompresjonsforhold som 12:1.
    Du kan vurdere tennplugger i varmetall 8 og en 74 graders termostat.

  22. #1716
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2023
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    NGK nr. 6 er i varmeste laget for så høyt kompresjonsforhold som 12:1.
    Du kan vurdere tennplugger i varmetall 8 og en 74 graders termostat.
    Får prøve noen 8’er på neste

  23. #1717
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av K-D Vis post
    Takk!
    Hadde vert interessant å vite hva 98 hadde gitt for resultat.
    Vet du for langt ned dere måtte i tenning for å få slutt på tenningsbankingen?
    Resultatene er gode så helt ille kan det ikke være.
    Her en grei video som tar opp temaet 95 vs 98 blyfri bensin under dynokjøring.

    https://www.youtube.com/watch?v=NTcQCIJfrV8

  24. #1718
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2023
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Vet du for langt ned dere måtte i tenning for å få slutt på tenningsbankingen?
    Resultatene er gode så helt ille kan det ikke være.
    Her en grei video som tar opp temaet 95 vs 98 blyfri bensin under dynokjøring.

    https://www.youtube.com/watch?v=NTcQCIJfrV8
    Ja den gikk bra som den var også.
    Eg satt den rett før 0 på tomgang før benking, og justerte til ca 6-7. Sjekka aldri noe mer tenning enn det serdu, men hadde vert greit i vite nå i ettertid... Orginalt ligger de vel på 12-15 enplass på tomgang? som er ca 7-8 grader ifra std, som eg synes var litt tidlig
    brukte en std b230 elektronisk fordeler.
    Kor mye mer effekt det egentlig var å hente videre, er nesten umulig å si, men effekten steig iallfall greit på de få gradene begynte i 165-170hk laget på første pull mener eg.
    Sist endret av K-D; 17/02/23 kl 21:23

  25. #1719
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det var sånn dere gjorde det ja?

    Her en oversikt over forskjellige tenningskurver. Hvilket nr. står det på fordeleren din?



    Hvis vi ser på curve nr. 2 her, som tilsvarer de raske, gode, gamle "185" og "284" fordelerne til B21A motorene, så ser vi at dersom vi vrir de til motoren har 10 grader fortenning på tomgang, så får den 35 grader tenning fra 3000 o/min. og hele veien ut.

    På generelt grunnlag er det vanskelig å få noen velfungerende 160, 398, 530 topp til å fløde over 200 cfm. Det betyr at det er krevende å få ut over 200 hk på pumpebensin. Når du / dere har klart over 180 hk målt på NAV på 95 blyfri fra en budsjettmotor, så er det ett så godt resultat at det bare er grunn til å være fornøyet.

    Den som har portet 530 toppen, valgt ut kam osv. har gjort en god jobb og har nok portet ett en god oppskrift.
    Sist endret av Batland; 18/02/23 kl 14:43

  26. #1720
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2023
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det var sånn dere gjorde det ja?

    Her en oversikt over forskjellige tenningskurver. Hvilket nr. står det på fordeleren din?



    Hvis vi ser på curve nr. 2 her, som tilsvarer de raske, gode, gamle "185" og "284" fordelerne til B21A motorene, så ser vi at dersom vi vrir de til motoren har 10 grader fortenning på tomgang, så får den 35 grader tenning fra 3000 o/min. og hele veien ut.

    På generelt grunnlag er det vanskelig å få noen velfungerende 160, 398, 530 topp til å fløde over 200 cfm. Det betyr at det er krevende å få ut over 200 hk på pumpebensin. Når du / dere har klart over 180 hk målt på NAV på 95 blyfri fra en budsjettmotor, så er det ett så godt resultat at det bare er grunn til å være fornøyet.

    Den som har portet 530 toppen, valgt ut kam osv. har gjort en god jobb og har nok portet ett en god oppskrift.
    Var å sjekka nå, var ikkje klar over det var såpass mye forskjellige fordelere. 0237024013 står det på fordeleren, finner ikkje den i bildet ditt?

    Mange takk for det, hyggelig å høre

  27. #1721
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    I denne bransjen er det alltid noe nytt å lære.

    Det nærmeste jeg finner i papirene mine er 237 402 013

    Her sånn ca.



    Bare hyggelig. Resultatet sier at det er vel fortjent.

    Søkeord tenningskurve fordeler distributor
    Sist endret av Batland; 20/02/23 kl 18:06

  28. Takk K-D takket for denne posten
  29. #1722
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2023
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    I denne bransjen er det alltid noe nytt å lære.

    Det nærmeste jeg finner i papirene mine er 237 402 013

    Her sånn ca.



    Bare hyggelig. Resultatet sier at det er vel fortjent.

    Søkeord tenningskurve fordeler distributor
    Se man det.. Pleier det ikkje å være noe mer å hente på tenning over 35grader ish videre etter 4-5000 ?

  30. #1723
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av K-D Vis post
    Se man det.. Pleier det ikkje å være noe mer å hente på tenning over 35grader ish videre etter 4-5000 ?
    Det er forskjell på turbomotorer og sugemotorer.

    Ser vi til USA (hvor mengden info er helt enorm), så ser vi at på godt trimmende sugemotorer så kjøres det med fast tenning på f.eks 36 grader og en tenningsboks som gir startretard slik at man klare å starte motoren.

    Dette fungerer svært godt pga oktantall, at kammene er såpass vill at sylindertrykk på lave turtall er redusert og luft og bensinblandingens hastighet øker med turtallet pga. squish flatene.

    Med kjipt drivstoff med lavt oktantall, så må man vanligvis kjøre ugunstig lav tenning i mellomregisteret for å unngå tenningsbank. Da fremstår det som at tenningen øker når turtallet øker.
    Sist endret av Batland; 24/02/23 kl 22:49

  31. #1724
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Gratulerer til eieren. Ny rekord for AT-oppsett?

    Slik jeg har forstått det:
    1. B21AT med B21ET stempler.
    2. 48 mm turbo på 940 manifold.
    3. Stor DO88 intercooler.
    4. 3" eksos.
    5. 1-2-3 fordeler.

    Imponerende 476 Nm og 293 whp og vi antar ca. 2,0 BAR ladetrykk på pumpebensin.



    Og her satt opp slik som vi liker det og mener at ett bremsepapir skal settes opp:



    Som vi ser er det voldsom mye dreiemoment i forhold til effekt så dette er en uvanlig URSTERK 300 whp motor.
    Sist endret av Batland; 05/06/23 kl 15:11

  32. Takk Riff, Bergstaden takket for denne posten
  33. #1725
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2023
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    B230 bremset hos Per Gulbrandsen
    86mm veiv
    531 46/38
    48mm fajs
    Steg 2 grenrør
    Usikker på kam, da merket var slipt bort, men mulig Engs 1047.


  34. Takk Batland, Riff takket for denne posten
Side 69 av 70 FørstFørst ... 19 59 67 68 69 70 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •