Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  7
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: HowTo: Bytte AOC-pumpe på AWD (Haldex 3), samt olje og filter

  1. #1
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard HowTo: Bytte AOC-pumpe på AWD (Haldex 3), samt olje og filter

    Jobben ble utført på en 2007 XC90 D5, jeg vet den er identisk på samme årsmodell V70 og XC70, antar det samme gjelder for S80 og S60. Akkurat når Volvo gikk fra Haldex 2 til Haldex 3, og fra Haldex 3 til Haldex 4 på de respektive modellene er litt uvisst, men jeg har sendt avgårde et par eposter for å finne ut nettopp det. Haldex 2 er relativt likt, altså er antageligvis mye av informasjonen her overførbart til den, mens Haldex 4 sannsynligvis ikke er det, da jeg tror den har elektronisk innslag, og ikke oljestyrt. Uansett, jeg oppdaterer med informasjon når jeg eventuelt får det.

    Dette gjelder altså
    AWD
    -modeller på
    P2
    -plattformen, først og fremst Haldex 3. AWDen her er et forhjulsdominert system, når systemet merker via
    ABS
    -sensorene at forhjulene spinner ca 1/17 omdreining fortere enn bakhjula, kobles bakhjula inn. Dette skjer ved at Haldexkoblinga, som består av to clutchpakker, en på inngående aksel og en på utgående, blir sammenkoblet ved at pumpa i Haldexkoblinga øker trykket så inngående og utgående aksel blir låst sammen. Motoren som driver pumpa er kjent for å bli ødelagt om ikke olje og filter byttes. Filteret blir tett, og motoren varmskjærer seg. Denne setter gjerne feilkoden
    DEM
    -0006, og du mister trekk på bakhjula, men det er ingen ulyder inne i kupéen En veldig lett måte å avgjøre om det er motoren som har gått, eller noe annet er galt, er å måle motstanden over viklingene i motoren, via støpselet som kobler motoren til
    DEM
    -modulen (Differential Electronic Module), plassert på sida til Haldexkoblinga. På en helt ny og frisk motor er motstanden ca 2.2Ohm, på den brente jeg bytta her målte jeg >2000Ohm - på elektrikerspråk betyr det at motoren har jobbet for hardt og brent viklingene i spolen. Konsekvensen er at motoren enten bare brenner av viklingene og ikke funker, eller brenner av viklingene og kortslutter til jord - i så tilfelle går sikringen til
    DEM
    , som sitter i posisjon 23 i
    REM
    (Rear Electronic Module) på siden av bagasjerommet, rett foran venstre D-stolpe. Kan uansett være greit å sjekke den før du gjør noe mer, er en 7.5A mini flatstiftsikring.

    Jekk opp bilen og sett den på bukker. Du blir liggende under der en stund, og å legge seg under bil som støttes bare av jekken er livsfarlig.



    Her sees
    DEM
    -modulen, støpselet til pumpa samt inngående aksel på Haldexen. Akselen må skrues av og legges til side, da man ikke får pumpemotoren uten. Sitter med seks 8mm unbrakobolter. Kan sitte bra, lønner seg med rustløser som får jobbe litt. Støpselet er der man måler motstand på pumpemotoren. Instruksjonen fra Volvo sier at man skal løsne og muligens fjerne bakre halvdel av eksosanlegget - jeg gjorde ikke det, men det hadde gjort skrujobben enklere. Kommer litt bedre til både skruene til motor og filter, og boltene på mellomaksel.



    Når man har skrudd ut de seks boltene, finner man på baksida av koppen mellomakselen sitter i, to ekstra hull på hver sin side av koppen. Disse sitter mellom to av boltene, og brukes for å tvinge mellomakselen ut av koppen. Ikke lett å ta bilde av, men om du setter bilen på bukker foran, setter girkassa i fri og roterer på mellomakselen ser du hullene bakfra, på siden av Haldexen. Her setter du inn en ca 20mm lang M6-bolt eller lignende metallbit, og bruker en lang forlenger til å vippe ut akselen av koppen, eventuelt banke den ut. Denne kan også sitte godt, rustløser lønner seg. Jeg ville vært forsiktig med varme i det området, bare med tanke på at det er litt elektronikk, kabler og fett i knuta inn på Haldex som kan blir påvirket. Når du har fått ut akselen finner du en 24mm mutter i senter av koppen, denne skrues ut med muttertrekker, eventuelt må du finne en måte å låse koppen på, for å kunne skru den ut med skralle. Når den er ute, drar du koppen av splines på Haldexen.



    Her sees skruene på motor og filter, etter at nytt er satt inn, da de gamle var rustne nok til at det ble vanskelig å se tydelig. Disse er 4mm unbrako, kan også sitte. Lett å se hvorfor pumpemotoren er vanskelig å få ut uten å løsne mellomaksel. Når du løsner motoren vil olja komme ut derfra, og det tar en stund før all olja er rent ut, så ha et kar eller en bøtte klar til å fange opp spillolja.

    Ny pumpe med delenummer 30783079. Her medfølger skruer til å feste motoren, og ny mutter til å feste koppen på splines på Haldexen.



    Ny flaske med 1 liter Haldexolje, delenummer 31367940.



    Nytt filter, med delenummer 30787687. Her medfølger filter, pakning, nytt lokk og skruer.



    Gammelt filter delt på langs. Meshen i filteret var potte tett av grågrønt slim, lite partikler man kunne kjenne med fingra, men når jeg satte trykkluft på filteret var det såvidt det pipla olje ut av det.



    Lokket her var helt neddynka i det samme slimet. I filterpakka sitter fjæra fast i filteret, for å holde filteret på riktig plass. Om det skulle være delt når du får det er dette rekkefølgen og orienteringa det sitter i.



    Monteringrekkefølgen er litt annerledes. Skru på plass filteret, og vær forsiktig med gjengene til skruene. Går fort skjeivt, og får du ikke filterlokket tett må du fort ut med en ny Haldexenhet, koster ca 17.000,-. Deretter har du på en skvett olje med trykkluftpumpe, eller en oljesprøyte som jeg brukte, via hullet bak 13mm-bolten øverst til venstre i bildet, bak på høyresiden av Haldexenheten.



    Når det begynner å piple litt olje ut av hullet til pumpa, monterer du pumpa. Det samme gjelder skruene til pumpa, vær forsiktig med gjengene. Husk å orientere pumpa med kabelen mot
    DEM
    -modulen. Usikker på om den kan monteres andre veien, men verdt å være klar over. Deretter fyller du olje på Haldexen via påfyllingshullet til det pipler olje ut av hullet - jeg fikk på rett i overkant av en halvliter, kanskje 600ml. Sett i bolten til påfyllingshullet (ikke rot bort kobberpakninga), og stram den så den sitter greit, men ikke for hardt. Så jekker du opp bilen foran, sett helst på bukker, starter bilen og setter den i Drive eller første gir, og kontrollerer at alle hjul spinner. Du vil sikkert få litt varierende hastighet på hjula, siden det er åpne differensialer både foran og bak skal det ikke mye til før det ene hjulet sakker ned og all kraft går til det andre hjulet på den akselen. Hos meg hang høyre caliper bak bittelitt, så det hjulet stoppet ganske fort og venstre gikk rundt. Om du bremser og stopper hjula, og slipper bremsen igjen skal alle fire gå rundt til motstanden stopper det ene hjulet igjen.

    Så stopper du motoren igjen, og kontrollerer oljenivået i Haldex. Olja hadde fått pumpa seg inn i filter og rundt om i Haldexen, så jeg fikk på enda 60ml da. Etter dette tok jeg en rolig kjøretur, fant en grusplass etter å ha kjørt en stund og fått temperatur i drivverket, stoppa og ga bånn gass - nesten ikke spor av hjulspinn, bilen skøyt fart og firehjulstrekken fungerer igjen.

    Takk til locked , aarnes og spesielt Hassel for info og hjelp under prosessen. Spesielt mellomakselen hadde jeg sliti med, hadde jeg ikke blitt fortalt man kunne banke den ut fra baksida ville jeg fremdeles stått å nappa i den. Takk også til Lars Erik hos G. Gustavsson & Sønner i Oslo, som forklarer og viser fremgangsmåte med den største selvfølgelighet. Kanonservice.

    Oppdatering:
    locked har akkurat gjort denne jobben på sin 2007 V70
    AWD
    2.4D med sekstrinns automat (TF80SC-
    AWD
    ) og støtte på en liten forskjell. Noen biler er levert med en vibrasjonsdempende kopp på medbringeren, som legger til et par steg i prosessen. Denne koppen er vulka fast, og for å få mellomakselen ut av medbringeren må eksos løsnes på midten og mellomakselfestet på midten må senkes. Hvilke biler som fikk dette og ikke vet ikke jeg ennå, send meg gjerne en PM eller svar i tråden om du vet. Ser slik ut, den brune metallringen rundt akselen:

    Sist endret av mrstfu; 09/01/18 kl 22:32
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  2. Takk aarnes, Retro.L., FroBe, Erlend, gaupe, otto.b, locked takket for denne posten
  3. #2
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Oppdatert.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

Lignende tråder

  1. XC90 -07, sikring ryker på Haldex/AOC (sikring 23, 7,5A). Ny DEM ?
    By otto.b in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 24
    Siste post: 05/04/17, 20:47
  2. Løst: Oljebytte - Finne grei pris på Olje samt god rutine for bytte (X70-D5)
    By xc70_awd in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 11
    Siste post: 05/03/13, 14:52
  3. Svar: 2
    Siste post: 30/03/12, 18:19
  4. Bytte av aoc pumpe i haldexkobling.
    By kevhans in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 8
    Siste post: 18/07/11, 14:35
  5. Bytte av bensinslange fra pumpe til filter 850
    By mrstfu in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 30/04/11, 15:29

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •