Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  32
Side 2 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 100

Tråd: Th3-1Nonly - S80II *Project Stealth Bomber*

  1. #26
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Endelig fått skiftet alle fjærene, bilen sank en del, og nesten litt mer enn jeg trodde. På med vinterdekkene til snø-halvåret så er jeg sikker på at det kommer til å subbe et sted :P
    Litt bilder fra prosessen:


    Ut med hele bærearmen og bestemte meg for å bare kappe den og gjøre jobben lettere med å separere huben og armen.


    Viste seg at klossene bak var feil, så fikk ikke skiftet de, fikk skiftet fremme, men gjorde ingen endringer i farge på caliper. Det kommer etterhvert!
    Før senkingen:

    Etter senking:

    Bilen er mye stivere, og sitter veldig godt på veien, men ikke helt uventet så spretter den noe veldig pga alle små ujevnheter i veien. Gikk fra OK vei-standard til grusom vei-standard på to helger. Verdt prisen og tiden som ble lagt inn i det, men knirkingen i opphenget på venstre side etter opplegget går meg på nervene. Det knirker i...noe, når bilen fjærer, og det bråker i bremseskjoldet når man svinger på tomgang. Så et eller annet er ikke gjort riktig, var defekt, har ikke "gått seg til" eller something. Så plukker av nå til helgen for å se over alt som kan ha gått galt.

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  2. #27
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sjekket alle verdiene fra
    ECU
    idag, tror jeg bør fikse varmeskjoldet snarest med denne heten

    Med en inntakstemp på 74c, ikke så rart den mister all effekten og lukter diesel når den er kjørt en stund.
    Sist endret av th3-1nonly; 23/07/14 kl 01:19

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  3. #28
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.569
    Antall takk

    Standard

    En eller annen form for app du har brukt her?
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  4. #29
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Børge Vikebø Vis post
    En eller annen form for app du har brukt her?
    Stemmer det, bruker en App til Android som heter Torque, sammen med en
    OBDII
    fielkodeleser. Det gjengir informasjonen fra
    ECU
    'en slik at du kan danne deg et bilde av bilens status. Kan gjerne taes med en klype salt i noen tilfeller. Men har enda ikke opplevd at den oppgir feil verdier. Kunne derimot tenkt med
    VIDA
    /VADIS eller annet mer avansert feilkodeleser / Diagnose apparat.

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2012
    Sted
    Skedsmo
    VCCN medlemsnummer
    924
    Innlegg
    238
    Antall takk

    Standard

    Har iphone selv, og bruker dashcommand. Funker greit, men det er ikke alle verdiene som kommer opp.


    Kjekt å ha på turer og liknende ihvertfall

    Edit: har du forresten målt om det er noen forskjell på innsugstemp med og uten original luftfilterboks?
    M18 Volvo V90 T8 R-Design
    M09 Volvo V50

  6. #31
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Både fake R og Executive på same tid?
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  7. Takk Texascom takket for denne posten
  8. #32
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Aleks_ Vis post
    Har iphone selv, og bruker dashcommand. Funker greit, men det er ikke alle verdiene som kommer opp.

    Kjekt å ha på turer og liknende ihvertfall

    Edit: har du forresten målt om det er noen forskjell på innsugstemp med og uten original luftfilterboks?
    Har ikke sjekket nå i det siste nei, men bilen har målt 67c selv ved kaldstart når ute-temp og motorblokk har vært 13c, så den er jo obviously litt på bærtur :P Har prøvd å få pris på en ny MAP sensor, er jeg heldig vil også denne hjelpe på drivstofforbruket den har, og kanskje en ponny og to


    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Både fake R og Executive på same tid?
    Er ikke måte på, jeg er et forferdelig menneske
    Nei du, den er hva den er, men planen er jo å mekke den til en fri tolkning av hva en D5-R kunne vært om den hadde vært på produksjonslinjen (Motormessig). Tror vel ikke heller at S80 noen gang kom som R-design(?) så da er det vel litt åpent for hva man kan gjøre med drivlinje og karosseri
    Executive derimot, skal ikke nekte på at jeg er litt sjalu på mye av de godsakene de utgavene ble levert med, så noe må en da unne seg

    Husk å følge med på fremtidige oppdateringer, mer moro er rett rundt hjørnet
    Sist endret av th3-1nonly; 20/08/14 kl 18:54

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  9. #33
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av th3-1nonly Vis post
    Nei du, den er hva den er, men planen er jo å mekke den til en fri tolkning av hva en D5-R kunne vært om den hadde vært på produksjonslinjen (Motormessig). Tror vel ikke heller at S80 noen gang kom som R-design(?) så da er det vel litt åpent for hva man kan gjøre med drivlinje og karosseri
    Executive derimot, skal ikke nekte på at jeg er litt sjalu på mye av de godsakene de utgavene ble levert med, så noe må en da unne seg
    Executive er tøft, men dei fleste executive er beregna på folk på godt over 60 år :( Er litt usikker på R-design på S80, dei hadde summum sport, som er relativt sjeldan.

    Denne her står det R-design på, og det ser ut som R-design også, så eg er litt usikker der: http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=48443041

    Men R, kan ein berre gløyme
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  10. #34
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Executive er tøft, men dei fleste executive er beregna på folk på godt over 60 år :( Er litt usikker på R-design på S80, dei hadde summum sport, som er relativt sjeldan.

    Denne her står det R-design på, og det ser ut som R-design også, så eg er litt usikker der: http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=48443041

    Men R, kan ein berre gløyme

    Er litt R-Design tilbehør på den da. Antakeligvis original men om de omtaler det som R-design fra fabrikk er vel en annen historie. Det er en tung og stor bil som gjør mye utav seg. Hverken spesielt leken eller sportslig fra samlebåndet, så er vel ikke rart at folk ser på den som en bil for de litt eldre. Og er vel derfor det heller ikke er mange tråder på den. Da den heller blir investert i av litt mer voksne personer, som kjøper en s80 for luksusen den var ment for. Heller enn de som meg som synes den fortjener å være lukseriøs og sprek!

    Planen er hva den er, men skal ikke nekte på at det kan være spørsmålsverdig

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  11. #35
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Endelig fått gjort noe mer med bilen nå, etter flere måneder med mas og frem og tilbake har jeg omsider klart å få tak i riktige bremsedeler til bilen. Selvsagt, kunne jo gjort det lett for meg selv og bare kjøpt original, men neida, måtte ha EBC RedStuff. 3 skivepar og 3 klossepar til rævva senere og vi er i mål! Har ingen bilder, så dere får se for dere en glad meg og enorm stoppekraft!

    Neste på agendaen er den evige jakten på å få drivstofforbruket ned på tingen, en evig forbannet kamp siden starten av eierskapet. Skiftet trykksensoren mellom intercoolern og innsuget, inntakstemperaturen sank fra 69c ved kald start til den faktiske temperaturen, og forbruket har sunket med ca 0.9l per 100 kilometer. Det er ikke mye, men vi er på vei mot noe!
    Før

    Etter

    Kunne sikkert sluppet unna med litt elektrode rens på denne saken, men er den gåen så er den gåen, 1300 for en ny er ikke verste prisen heller så.


    Bilen gikk en del bedre, og var mye mer stillegående, den var ikke så bråkete av seg lenger, så plutselig kunne man høre flere ting. Var litt usikker på hva det var, men det var en form for konstant susing, som om man skulle legge øret til luftfilteret. Bare at du kunne høre det fra en helt annen plass i motorrommet, mye tydeligere. Så jeg har misstenkt en lekkasje i trykkrørene.
    Fikk mekket en trykktestet, fyrte igang kompressorn, og begynte testingen.

    Fikk ikke ladet stort mer enn 0.8 bar før luften kjapt forsvant et sted, sjekket alle rør og heldigvis var det ikke noe mellom Turbo - Intercooler og EGR. Men når luften kom til innsugsmanifolden, vel da forsvant den alle steder.

    Om du legger en finger mellom der kan du kjenne hvor det lekker, og det er ikke noen liten lekasje heller, 0.8 bar forsvinner på under 2 sekunder. Så hvor stor den lekkasjen enn er, så er det nok til at det definitivt kan ta bort mye av kraften til bilen, og ikke minste skyte forbruket i været.

    Eller hva tenker dere ?
    Skal inn til verksted imorgen og forhandle frem en grei pris på deler, håper inderlig det er dette og ikke et annet større problem som har skapt all denne forundringen :P

    Neste på agendaen etter dette blir å spyle ren og rense partikkelfilter. Deretter skifte ut hele eksosanlegget fra partikkelfilter og bak. Liten utfordring med senket bil, men what the hell.

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  12. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2012
    Sted
    Skedsmo
    VCCN medlemsnummer
    924
    Innlegg
    238
    Antall takk

    Standard

    Bra jobba. Mye av skylda ligger nok i lekkasje på trykksida, som du sier.
    Om det lekker utsåpass fort, har jo turboen din måtte jobbe knallhardt for å "holde følge" med resten av maskineriet, samt at LMM har registrert all lufta som har gått forbi også å dermed gitt feil blanding.
    Om det ikke er hovedproblemet, så kan jeg tenke meg du uansett vil merke forskjell i respons

    Spent på fortsettelsen
    M18 Volvo V90 T8 R-Design
    M09 Volvo V50

  13. #37
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Så, da har jeg skrudd litt, og jeg har ødelagt litt (?) Fremdeles usikker på sistnevnte der, men for å gjøre lang historie kort. Jeg skulle skifte virvelspjeld og innsugspakning, det var alt, og for å komme til virvelspjeldet, så måtte jeg ut med dysene, og det var fra her at ting begynte å skjære seg veldig.

    Jeg løsnet dieselrørene fra rail siden, og løsnet injektor klammerne og tenkte det var vel sikkert bare å løfte de opp slik alle sa. Men jeg var for godtroende, kort fortalt det skjedde ikke. Så da gjorde jeg første feilen, jeg skrudde av toppen på en injektor, av en eller annen grunn koblet jeg om til at, disse var kanskje en skru-type, som om jeg setter en 27mm der og drar rundt så skjer det sikkert noe! Og jada, toppen kom av, fjæren datt ut, men jeg var sikker på at jeg reddet alt, så satte det på plass igjen og skrudde godt fast. Googlet rundt litt, hadde ikke noen Haynez bok for tiden, og det er ikke akkurat mange "How to's" ute heller. Kom tilslutt frem til en dude på nettet som sa det at det var generelt sett en god idè at motorn var varm, da ville ting gå mye lettere mente han. Skrudde ting på plass igjen, tightet alt sammen godt, satte meg inn i bilen, skulle starte, men den var steindød. Motoren tvinnet, men absolutt ingenting skjedde.
    Så jeg hadde nå en død bil, flott.
    Dagen etter fortsatte jeg å tvinne motorn, tvinnet og tvinnet og tvinnet, men nada. Ringte rundt til flere verksteder som sa at jeg måtte bare tvinne motorn til noe skjedde, starthjelp og hele pakken bare tut og kjør til bilen starter var det alle sa. Det funket naturligvis ikke, så tenkte at jeg skulle sammenligne toppen til en annen dyse med den første jeg hadde tatt av. I tilfelle et eller annet hadde falt ut, og riktig nok var det noe forskjell der.

    Så jeg googlet rundt en god del mer, kunne ikke finne stort, og snublet over nettsiden til et selskap som heter Dieselgrossisten. Det var en lang artikkel om everything diesel, og mange "in-depth" forklaringer på hvordan systemet tikker, så jeg bestemte meg for å høre med han. Jeg hadde på forhånd testet trykket i fuelrailen med
    OBD
    II lesern og programmet Torque, resultatene var flaue, og langt unna de 3000PSI'ene og 220RPM'ene tingen trenger for å starte.

    Med starthjelp fikk jeg den ikke i mer enn 220RPM og 158PSI noe han konkludderte med var for mye retur fra injektorene (A.K.A gåene injektorer) eller gåen høytrykkspumpe. Sendte han bildet hvor jeg sammenlignet toppene på to av injektorene og han så fort at det manglet en liten spacer. Han var en meget trivelig fyr, og hadde ekstremt god service vil jeg påstå, sendte SMS med karen om bilen til kvelden kom. Og sendte meg en spacer uten kost dagen etter.

    Satte den der den hørte hjemme så fort jeg fikk den dagen etter jeg hadde snakket med han, og hadde store forhåpninger om at dette ville være løsningen. Tvinnet motoren, oooog! Nei, fremdeles død. Ikke noe liv. Denne gangen fikk jeg trykket opp til 450PSI ved 220RPM og det var en klar forbedring. Men akk, fremdeles langt unna hva jeg trenger.
    Så jeg googlet rundt litt mer, og rotet meg borti noen andre diesel junkier som sa at man kunne få en luftlås i høytrykkspumpen, som vil hindre den fra å gi fra seg nok trykk til dysene, og det var noe som var verdt å kikke mer opp i følte jeg. På dette punktet hadde jeg også bestilt
    VIDA
    2014 og Haynes V70 Diesel manualen for '07 og opp, så kunne like gjerne gå å brenne mer penger imens jeg ventet. Stakk på biltema og kjøpte en oljesuger, skulle koble meg på returen og den gamle plastforgreningen knakk så for jeg tok i den.....Så der var det mer å bruke penger på.

    Vel vel, koblet meg på returen til høytrykkspumpen, og begynte å suge. Det var godt med vakum der, så da vet jeg i det minste for sikker at den ikke tar inn falskluft der, men jeg fikk overaskende nok en del luftbobler ut av pumpen. Kjørte på til det kun var diesel og ikke luft i rørene, og tenkte dette måtte gjøre susen. Måtte bare fikse den forgreningen først om ikke ville det være diesel overalt så fort jeg primet bilen, og ikke minst slik at den ikke suger inn luft. Så stakk på biltema, kjøpte det beste jeg kunne lage en forgrening av, for jeg hadde ikke tålmodighet til å vente på en originaldel. Og dette er resultatet.


    Passet selvsagt på å få all luften ut av forgreningen før jeg satte alt på plass. Hadde også fått
    VIDA
    , så det var på tide med litt feilsøkingen og prøving for å se om jeg endelig kunne få den til å gå! Kort fortalt nei, trykket i dieselsystemet var fremdeles det samme, men jeg gjorde en omfattende feilsøking og dette var resultatene jeg fikk

    Det var noen ting der jeg må konsultere med et Volvo verksted så fort jeg får muligheten, for jeg er ikke helt sikker på hva alt i detalj betyr.
    Etter en god del flere googelsøk så har jeg kommet frem til at det er dysene jeg må få undersøkt, det var de jeg tuklet med på en måte man ikke skal tukle med de på, så det måtte en del blod, svette, tårer og WD40 til for å få de løs. 1-3-4 og 5 gikk ganske greit, fikk dreid litt på de, og da løsnet de og kom opp relativt fort. Fulle i drit og gørr, men kom nevertheless.


    2'ern kom etter å ha stått gjennomtrukket i WD40 i 30-40 timer, men selv etter det trengte den en godsnakk med en hammer for å løsne. Det kom til slutt, ingen ytre skader på de, og ingen av injektorene er skjeve eller lignende, disse greiene er ganske solide greier. Jeg kan ikke skjønne hvorfor de skal ha "gått i stykker" for å ha tatt av toppen på de, jeg vet ikke hvilken "Love Juice" som rant ut så fort jeg gjorde det. Men skal ta det med til et Bosch verksted på Stord imorgen og få de testet for sikkerhetsskyld.

    I mellomtiden så har jeg et spjeld å gå løs på.

    Løsnet alt av skruer overalt som holdt dekselet på plass, og ærlig talt dette var by far den letteste delen av jobben, enn så lenge. Innsuget satt jo som støpt fast i blokken, så det lovet ikke så veldig bra, har mest sannsynlig aldri vært tatt på siden bilen rullet fra samlebåndet, og det er jo 250 000km med moro. Fikk lirket en liten glipe mellom dekselet og innsuget, og da løsnet resten uten problem.
    Ikke helt uventet var ting skittent og fullt i koks og greier, men oljekvaliteten under toppdekselet var prestine, ikke så mye som antydningn til slagg. Så oljen har heldigvis vært byttet ofte selv før mitt eie. Rensing tar jeg ved et senere tidspunkt, først og fremst ville jeg skjekke hvordan det gikk mer virvelspjeldet og hvorfor alt turbotrykket lekker.
    Skitten og slitent, kan se hvorfor det lekker her:

    Ser fremdeles greit ut, forventet standard på en såpass "gammel" del:

    Vent litt nå....:

    Oi faen.....:

    Det er vitterlig ikke slik virvelspjeldet skal se ut slik jeg har forstått det, og når jeg først klarte å lirke ut hele settet så bare datt det i fra hverandre. Det var fullstendig ødelagt hinsides all fornuft, så det var på tide at det skiftes. Dette er alt jeg gjør idag, jeg tar rensingen etter jeg har fått sjekket injektorene imorgen, så da kommer det litt flere bilder og en ytterligere oppdatering. Må svelge denne overaskelsen og planglegge hvordan jeg skal tre videre herfra. Godt jeg skal skifte hvertfall denne delen før alt går på plass igjen.

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  14. Takk ovlov86 takket for denne posten
  15. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Nordland/Bodø
    Innlegg
    4.259
    Antall takk

    Standard

    flott bil du har mye intresang lesing. gjorde seg med med senk
    Sist endret av Jan-Einar Jenssen; 12/02/15 kl 14:02
    Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)



    nåværende kjøretøy:
    94 volvo 945 godkjent med t5
    86 chverolet van

  16. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  17. #39
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Og da var jeg tilbake igjen, som sagt bestemte jeg meg rett og slett for at det var på tide å sende inn injektorene på sjekk fordi trykket var så latterlig lavt. Jeg hadde tatt toppen på tre av injektorene, noe som nå i senere tid har vist seg å være det dummere valget jeg noensinne gjorde når jeg skrudde på bilen. Og jeg skal vise dere hvorfor med test resultatene jeg fikk returnert sammen med injektorene mine.

    Dette er test resultatene for injektor 1, som dere kan se så er det ikke noe som helst innsprøytningsmengde å få fra denne. Magneten henger i åpen posisjon og all diesel går bare rett gjennom uten å bygget opp tilstrekkelig trykk. Så denne var fullstendig død. Det som tok knekken på denne var antakeligvis det faktum at jeg spratt toppen på denne for å sammenligne innholdet. Den var skjør etter distansen den hadde gått og sa god natt.

    Historien er den samme for injektor 2, ingen målte verdier på innsprøytning, og returnmengden på dysen er gjennom taket. Dette var den første injektoren jeg tok toppen på, og det i seg selv var nok til å drepe den siden den var såpass slitt. Jeg mistet en distansering fra toppen på injektoren, og det gjorde tvilsomt saken bedre for den. Jeg fikk i senere tid erstattet denne gratis fra Dieselgrossisten, trykket i dieselsystemet gikk opp, men var ikke nok til å få bilen igang selv med startgass.

    Injektor 3 kunne hatt det bedre, Injektor 1 og 3 ble åpnet for å sammenligne innholdet i toppen mellom de og injektor 2. Dette er den svakeste av injektorene og er den neste som kommer til å skiftes, den ligger innenfor de fleste verdiene, men VL kunne vært mye bedre enn det den er. Returmengden er heller ikke så ille, så denne kunne fremdeles brukes selv om toppen ble tatt på den.

    Injektor 4 er den beste injektoren som var til test, den har noen verdier som er lavere enn injektor 5 som kommer på en solid andreplass, men denne er fremdeles brukbar og i det minste mer innenfor verdiene enn injektor 3. Jeg tok ikke toppen på denne, så den er urørt, den var heller ikke så vrien på å løsne fra blokken når jeg skulle ha den ut.

    Injektor 5 er den nest best injektoren jeg har, den har noe lavere verdier sammenlignet med injektor 4, men skal fremdeles kunne brukes. Injektor 5 var den som løsnet lettest fra blokken, og forble urørt som injektor 4.
    Og det var vel egentlig det, diagnosen jeg fikk var "2 injektorer er fullstendig døde, 3 er sterkt slitt, men alle må skiftes, det koster 21 000 takk og farvel" (Det var hvertfal den korte versjonen) Selve testen kom på 3000 kroner og etter at jeg fikk papirene tilbake og fikk sett resultatene med egne øyne konkludderte jeg med at jeg kjøper i første omgangen 2 injektorer for det er det økonomien strekker seg til på dette tidspunktet. Jeg har vært uten bil i over en måned, nå kunne jeg ikke vente lenger.
    Prisene per injektor er jo absurd må jeg si, Mekonomen skal ha 5700, Volvo skulle ha i overkant av 4000 ved innbytte og Bosch hvor jeg først leverte de inn skulle ha 4250+ ved innbytte. Dette var ikke et alternativ da jeg alt hadde fått en pris på 2500 + 500 i pant hos Dieselgrossisten. Jeg fikk tilsendt to injektorer fra de og returnerer de gamle injektorene til de og får tilbake panten når de mottar de. Så det var en deal jeg ikke kunne si nei til, begge deler er Bosch injektorer til min forståelse så det var en no-brainer.

    Vasket blokken lett og fjernet det verste etter jeg hadde fjernet virvelspjeldet. Det ser med en gang mye bedre ut enn det en gang gjorde.

    Vasket ytterliggere og prøvde å fjerne det verste av koks i innsugsportene som jeg kunne komme til, samt at jeg nøye vaske i sporet til virvelpjeldet før jeg la det nye på plass.

    Så da var det på plass og det ser mye bedre ut enn det det først gjorde når jeg fjernet innsuget fra blokken. Det er ikke så rent som jeg hadde ønsket, men skal før eller siden overhale motorn, så jeg tar dette når tiden er rett. Jeg skal ut med hele motor og girkasse når bilen har gått ca 350 000 (om jeg har den så lenge vel og merke) og gjøre vedlikehold. Så derfor tok jeg kun det verste i denne omgangen.

    Tro det eller ei, men innsuget så langt verre ut enn dette. Fjernet det aller verste av koksen som hadde samlet seg opp innvendig, men på dette punktet var jeg for ivrig til å ta frem høytrykksspylern og ville bare ha det på plass. Skiftet kobberringene på alle injektorene jeg hadde sendt inn som jeg tenkte å bruke igjen, og Dieselgrossisten var skikkelig kompis og hadde alt montert et sett med kobberinger på de nye jeg hadde fått av de. Det var denne delen jeg var mest nervøs for, og jeg tok det rolig når jeg satte de på plass for å ikke skade de. Selv om de sikkert tåler mer så orket jeg ikke tanken på at jeg måtte bytte flere akkurat nå, så det var ikke verdens undergang å behandle de som glass.
    Det tok ikke lang tid å få alt på plass, og det var ganske smertefritt, om du ser bort fra at jeg fullstendig mistet kontrollarmen til virvelspjeldet jeg hadde jobbet så hardt for å skifte. Jeg kan ikke huske hvor i verden jeg endte opp med å legge det, og letet overalt uten resultat, så jeg får bare bestille en ny.

    Satte meg inn i bilen, satte på en hjelpestarter, primet commonrailen tre ganger, prøvde å starte bilen og etter 5-10 omdreininger så fyrte den igang full av liv. Det var den beste lyden jeg hadde hørt på lenge og jeg lot den stå og gå i noen minutter imens jeg sjekket at alt var som det skulle i motorrommet. Den koblingssaken jeg hadde laget holdt ikke så tett som jeg hadde håpet så måtte stramme den opp ytterligere, og lekasjen forsvant. Tok en kjapp testtur og det var her problemene startet, satte bilen i revers, den la inn giret men ingenting skjedde. Satte den i park igjen, og så tilbake i revers, trykket lett på gassen og da smalt det noe jævlig, så det kan virke som bremsene hadde hengt seg opp etter tiden den har stått i ro. For den giret som den skulle, når det ikke var stuck i limp-mode vel og merke, for gjett hva, partikkelfilteret er ifølge
    VIDA
    og dashbordet fullt.
    Koblet til
    VIDA
    og prøvde å brenne det rent, men prosessen ble avbrutt rett etter den var startet, så angivelig er trykket for høyt. Så da vet vi alle hva neste steg er.
    På en annen side, når jeg ruset bilen så hadde den turboen en tendens til å surge, den lyden som alle assosierer med Fast and Furious og Hondaer. Den var artig, og jeg tok det egentlig mer som et tegn på at nå er hvertfall innsuget tett, men at den ikke klarer å bruke all luften på trykksiden for partikkelfilteret er tett.
    Så vi snakkes igjen snart folkens! Jeg må komme meg en tur på Biltema og skaffe meg noen ramper så jeg får kommet meg under bilen.

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  18. #40
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Etter jeg byttet injektor på min så fikk jeg varsel i displayet om at sotfilter er tett. Jeg tok meg en kjøretur på rundt 30 min på driftsvarm motor på 3000 o/min ca. Kjente tydelig at det skjedde ting mens jeg kjørte, var på et vis motstand i motoren, men slapp plutselig etter ca 25 min. Står i boka at en slik rensing tar ca 20 min.
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  19. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  20. #41
    Registrerte brukere Madice sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.039
    Antall takk

    Standard

    Artig tråd! Vet ikke om eg hadde turt å gått løs på en såpass ny bil motormessig
    Tiguan Exclusive R 2014
    164 '70
    03 Berlingo
    (X)Touran '07 Exclusive
    (X)Audi A4 1.8Ts 99
    (X)740 GL 90

  21. #42
    Registrerte brukere Geitung sin avatar
    Medlem siden
    29. mars 2011
    Sted
    Laksevåg, Hordaland, Norway, Norway
    Innlegg
    834
    Antall takk

    Standard

    Må si jeg synes det er tøft gjort å plukke på en slik bil altså

    Liker det du gjør og tørr å gjøre noe med en slik luksustralle

    Angående DPF så kjører bilen regenerering av DPF når man kjører så du bør ta deg en lengre tur brenner rent DPF altså

    Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

  22. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  23. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juli 2014
    Sted
    Skui
    VCCN medlemsnummer
    1178
    Innlegg
    420
    Antall takk

    Standard

    Respekt for det du gjør med bilen din !!! Men, siden jeg sjøl har mest sansynlig mye sott i EGR-ventilen... Har du en "how to do" og rekkefølge av ting du har gjort ang. dette ? Er ikke redd for å demontere EGR-ventilen, men siden du allerede har gjort det...
    -08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km

  24. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  25. #44
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av konso Vis post
    Etter jeg byttet injektor på min så fikk jeg varsel i displayet om at sotfilter er tett. Jeg tok meg en kjøretur på rundt 30 min på driftsvarm motor på 3000 o/min ca. Kjente tydelig at det skjedde ting mens jeg kjørte, var på et vis motstand i motoren, men slapp plutselig etter ca 25 min. Står i boka at en slik rensing tar ca 20 min.
    Kjøreturen jeg hadde varte røfflig 30 minutter, problemet er at bilen ikke klarer den rensingen på egenhånd, den starter ikke og selv med
    VIDA
    ble den avbrutt straks jeg trykket på start. Så selv om jeg forsøker å tvinge den til å rense så bare vil den ikke. Jeg kjører den vanskellige veien og tar det bare av for å rense det, så renser jeg også trykkdifferanse rørene til sensoren i samme slengen og passer på at alt er gull. Har også en annen plan med filteret, jeg er spent på hvordan det vil gå, så hold utkikk i fremtiden!

    Sitat Opprinnelig postet av Madice Vis post
    Artig tråd! Vet ikke om eg hadde turt å gått løs på en såpass ny bil motormessig
    Jeg skal innrømme at jeg er ganske nervøs for at den skal bli vrang og bryte sammen slik detn gjorde nå med dysene. Totalt har dette eventyret kostet meg 15 000, og jeg har måttet la stoltheten lide når jeg krøp til svigers for å låne bil. Men hva er vel hverdagen uten litt spenning!

    Sitat Opprinnelig postet av Geitung Vis post
    Må si jeg synes det er tøft gjort å plukke på en slik bil altså

    Liker det du gjør og tørr å gjøre noe med en slik luksustralle

    Angående DPF så kjører bilen regenerering av DPF når man kjører så du bør ta deg en lengre tur brenner rent DPF altså

    Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk
    Takk! Jeg har fremdeles mange planer med den, så vi er ikke helt ferdig enda

    Jeg tenkte på det med DPF selv, men selv etter den første kjøreturen jeg hadde som varte et sted rundt 30 minutter, hvor bilen bare ble verre og verre og ikke klarte å dra sin egen vekt opp bakker fortere enn en moped så tar jeg den "trygge" veien og renser filteret til beste evne. Det er et helvete å komme til uten bukk, men jeg tør ikke risikere turboen eller noen andre motor deler. Det har vært dyrt nok for en måned for min del og kona er bekymret nok som det er er jeg redd xD Men ellers takk for tipset!

    Sitat Opprinnelig postet av orfaman68 Vis post
    Respekt for det du gjør med bilen din !!! Men, siden jeg sjøl har mest sansynlig mye sott i EGR-ventilen... Har du en "how to do" og rekkefølge av ting du har gjort ang. dette ? Er ikke redd for å demontere EGR-ventilen, men siden du allerede har gjort det...
    Takk mann, går for gull vettu! Sot i EGR er ikke noe moro, og mindre moro er det å drive med det griset. Rekkefølgen jeg demonterte det i kan jeg ikke garantere er den rette, og siden ingen andre var der for å fortelle meg hvordan det skulle gjøres så måtte jeg prøve og feile litt.

    -Koble fra batteriet
    -skru løs og fjerne hele luftfilter boksen sammen med fleksrøret
    -Deretter fjerner du hele batteriet og kassen til batteriet for å komme lettere til.
    -Løsne skruene som er rundt EGR, plenum og spjeldet som holder diesel rørene og div. på plass
    -Kjøp denne og takk meg senere, den er en god-send.

    -Bruk din nye miniskralle og løsne EGR kjølern fra plenumet, skruene er på baksiden og er litt vriene å komme til men burde ikke være for vanskelig. (Mener det er 4 skruer, Torx 20 eller 25)
    -Løsne ringklemmene fra silikonstykket mellom innsuget og røret til EGR Plenumet.
    -Løsne deretter på kontakter og skruer som holder plenumet på plass og du bør være good to go.

    Kan prøve å oppdatere med noen mer illustrative bilder skulle det være ønskelig :P Det er en stund siden nå, men det er slik jeg mener jeg gjorde det hele. Lykke til
    Sist endret av th3-1nonly; 02/03/15 kl 14:33

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  26. Takk orfaman68 takket for denne posten
  27. #45
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Bestemte meg for å prøve på nytt å kjøre DPF rent etter forslag fra flere, jeg har ligget under bilen i noen dager nå og har ikke fått til noe som helst. Mutterene som holder rørene på plass er blitt i ett med resten av godset så eneste måten å fikse det på blir med makt. Jeg kommer ikke til med vinkelspliper selv om bilen står på ramper (det er i sånne tilfeller som dette man angrer på senk) så har klart å få tilgang til en smøregrav nå til helgen, vi får se om ikke det gir etter da.

    Å prøve å brenne rent filteret hadde blandede resultater, til å begynne med så gikk den som en sekk med dritt, og vi loket i 10km/t de første hundre meterne, og ikke pokker om bilen fikk høyere turtall enn 1500RPM. Så løsnet det litt og vi fikk holdt momentet greit oppe og det var full fart der det var plass. Det tok vel over 40 kilometer med nesten kryping før jeg klarte presse bilen så hardt at det løsnet inni der og plutselig hadde bilen et enormt moment, fjæret såvidt borti pedalen og du ble sugd bak i setet. Straks etter forsvant beskjeden og jeg håpet det var det, men det tok ikke lange tiden før den atter fortalte at partikkelfilter var tett. Kjørte ytterligere 60 kilometer med 2200 - 3500RPM og en fart mellom 80 - 120 med variende resultat og feilmelding i dashbordet, alle peket igjen mot partikkelfilteret, men feilmeldingen forsvant aldri helt. Oh, en siste ting, bilen rister noe enormt når motoren blir belastet, og jeg mistenker at dette er pga cylinder 3 sin defekte Injektor, og som en hver fornuftig person har jeg nå lagt inn bestilling på en til. (Det koster å være kar, herre....)

    Så konklusjonen er, Injektor 3 skal skiftes, og partikkelfilter skal fjernes og renses med makt da det ikke brant rent Selv etter en kjøretur som varte i overkant av 2 timer.

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  28. #46
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Om injektor nr 3 er veldig dårlig så soter den sikkert endel slik at bilen ikke klarer helt å brenne rent. Ta en ny runde med kjøring etter injektoren er byttet.
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  29. #47
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Wow. Fatter ikke at jeg har gått glipp av denne tråden, det skorter hvertfall ikke på ambisjonene

    Har likt idéen om en høyytelses-D5 selv, da i V70, og spesielt dette med økt eksoslyd. Om du klarer å hente ut noe i nærheten av 350hk fra denne motoren spanderer jeg en McFlurry ved første anledning, forutsatt prøvetur
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  30. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  31. #48
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Da var jeg tilbake, og jeg har oppdatering og semi flotte bilder med meg, fikk tatt meg en tur i smøregraven og har endelig fått tatt hånd om en del av problemet mitt. Partikkelfilteret var nødt til å komme av, og jeg var nødt til å rense det skikkelig, ingen tur med god varme i filteret ville ta hånd om feilkodene lenge nok til at det var pålitelig. Prøvde å ligge under bilen når den stod på ramper, men det kunne jeg bare glemme.

    Begynte med å først få av hva jeg vil tro er en avstiver/stabilisator stag for understellet, skruene som holdt det fast løsnet relativt lett heldigvis, hvertfal sammenlignet med andre deler. Måtte ut med dette for at det skulle være håp om å få ut partikkelfilter og katalysator.



    Fjernet gummifòringene til partikkelfilter og kastet meg deretter løs med vinkelsliper på flensen på utløpssiden av filteret. Boltene og mutrene der var så rustet og "smeltet" at det så ut som de var sveist fast. Men det er overaskende solide greier da, det er ikke noe porøst metall slik mange billigbolter er, men det er også en mare når det ender opp som dette.

    Fjernet deretter skid-platen under motorn slik at jeg kom til turboen, løsnet og tok ut alle skruene der.
    Løsnet deretter på diverse skruer i motorrommet som holdt fast katalysator, og etter dette var det bare å snike ut hele anlegget som en enkel del.

    Nå er det begrenset med ulike biler jeg har skrudd på, men jeg burde sett dette komme, hadde jo ikke behøvd å fjerne alle skruene, bare løsne to og ta ut en så ville det vært det. Men det er det jo ingen som skriver noe sted.

    Litt tomt bak motorn nå.

    Inspiserte turboen og heldigvis ser den ut som den er iorden, jeg ville jo ikke visst hele historien før jeg eventuelt demonterte den, men det er et kapittel for fremtiden! Ser heldigvis ut som den skal slippe taket ganske fort. Litt sot men ikke noe grums eller ødelagt turbin.

    Fjernet deretter Partikkelfilter tempsensoren (Lamba kanskje?) før jeg kastet meg løs på å prøve å separere filter og katalysator. Vil jo ikke ødelegge denne delen, da er vi like langt. Blåste den litt ren og la den til sides.

    Jeg vet ikke hva jeg tenkte på eller hva jeg forventet men jeg kjørte munnstykket på kompressorpistolen nedi hullet til tempsensoren og blåste i et mikrosekund og svart røyk og dritt fløy ut munnstykket til katalysator.


    Nå måtte jeg jo bare finne ut hvor mye sot og dritt som var i disse filtrene, så frem med vinkelslipern igjen, det var på tide å ta de skruene jeg hadde ligget under bilen i noen timer for å løsne. Diamantsliper var ikke godt nok, og det var samme historien som med skruene på flensen isted.



    Filtrene slapp hverandre så fort den siste skruen ble tatt, og nå var jeg veldig spent på å se hvor ille det var, og det var akkurat så ille som jeg trodde og enda litt til.
    Dette er ut-siden på katalysator.

    Inn-siden fikk jeg ikke noen gode bilder på for der var det svart som natten, ikke så mye som ett unntak å få der.
    Så jeg tok med meg filteret til et avsug, drog på meg en gassmaske og vernebriller, dro frem blåsepistolen og kjørte på så svartrøyken stod to meter rett ut andre enden. Byttet på å blåse i hver ende og etter en liten seanse så katalysatoren ut som dette.
    Innløp.

    Utløp:

    Med en gang mye bedre, passet på å få blåst sensorene godt slik at de var frie for sot. Forslagene på å brenne rent noe i dette eksosanlegget er velkomment, men det ville aldri skjedd slik standen var her tror jeg.
    Så var det partikkelfilteret sin tur, innløpssiden så slik ut:

    Og utløpssiden så slik ut:
    http://thisisimagejunk.weebly.com/up...89852_orig.jpg
    Innløpet var fullt av sot og dritt som forventet, og utløpssiden så ut som det var muglet noe inni der, forsteinet aske og all denne soten er ikke bra for noen bil. Denne bilen har blitt brukt til mye langkjøring, og selv etter all den kjøringen ender filteret ut med å se slik ut. Men der igjen, jeg tror ikke dette har blitt skiftet siden bilen var ny, så det er vel ikke så ille alt tatt i betraktning.
    Snudde filteret med innløpssiden ned, og ut kom en kaffekopp verdt med sot og partikler store som sagflis og tresplinter, jeg blåste dette bort før jeg fikk tatt et bilde, men la oss bare si at det var ikke rent lite.
    Tok deretter med meg filteret og gav det samme behandlingen som katalysatoren med luft til å begynne med, det stod ikke noen sky utav det slik, men det kom en god mengde støv lell. Så dro jeg frem vannslangen kjørte på det høyeste trykket den kunne gi, omtrent på linje med en høytrykkspyler. Var på et industriområde og mekket, så det er litt mer kraft i det enn det du finner i en vanlig bolig.
    Først da kom alt grumset ut, vannet var kullsvart og fullt i sotpartikler, satte filteret opp på tørk med blåsepistolen i ene enden.

    Vannet som kom ut var skittent her, men ingenting sammenlignet med det som kom ut når jeg spylte det, har ikke noen bilder fra under selve prosessen, men dette burde gi et lite inntrykk.


    Woah, vent litt her, hva er dette


    Oisann...

    Før jeg får en shitstorm herfra om hvor stor idiot jeg er som gjorde dette, la meg fortelle. Jeg har brukt majoriteten av dagene de siste ukene for å finne ut hvordan best rense og fikse et partikkelfilter. Samtidig som du ordner det slik at bilen går bedre, til en viss grad renere, ikke minst uten å hive feilkoder og at filteret fremdeles fungerer. Jeg kom frem til at på en bil med en differansetrykksensor i partikkelfilteret som våre volvoer har, trenger visse verdier for å ikke hive koder. Det betyr at å drille seg helt gjennom er uaktuelt, etter mye lesing var det noen 2.5cm 12mm hull som var det mest ideelle løsningen. Jeg gravde ut fem slike hull, spylte en par ganger til og byttet på hvilken ende jeg spylte og blåste gjennom, rinse and repeat til det kom rent vann ut.

    Borret deretter gjennom boltene som satt i fremre flensen på filteret og gjorde samme behandlingen på flensen til eksosrøret. Så ufattelig solide greier også, tygget meg gjennom flere drillbits og noen bokser supercut, det gikk tilslutt, men jeg hater disse delene. Kjørte inn noen nye bolter og mutrer med doble stoppskiver på hver side for å være sikker på at det løsner en gang i fremtiden når jeg ber om det.





    Det er her bildene slutter, på dette tidspunktet var klokken nesten fire på natten, jeg var sulten, tørst og sliten i mitt alt, så det største punktet på agendaen var å komme seg rett hjem, spise, drikke, sove. Fikk på plass alle delene, skrudde fast eksosanlegget brukte litt eksospasta mellom flensene og tightet godt slik at det ikke skulle stikke av noe sted. Nullstilte tellern på partikkelfilteret i
    VIDA
    siden jeg hadde etter beste evne renset det, og nullstilte adapsjonen på differansetrykkgivern. Startet bilen og røykla hele verkstedet når all den løsnede dritten ikke hadde noen annen vei å dra, og etter det putret den og gikk med en solid dampsky bak. Kjørte ut bommen og skulle levere nøkkelen og tror du fanken ikke fullt partikkelfilter meldingen prøvde seg eller?
    Satte meg i bilen igjen og kjørte, men det var absolutt null motstand i eksosanlegget, så jeg skjønte ikke helt hvorfor den kastet feilmeldinger til å begynne med. Men det gikk jo opp for meg at det fortsatt var vann i filteret, så så lenge det var det ville det være et relativt høyt trykk i filteret siden vann ikke er komprimerbart. To kilometer senere var dampen borte og feilmeldingen takket for seg og stakk.

    Parkerte bilen med motorn igang på bensinstasjonen med kona i passasjersetet og skulle bare ha noe å tygge på, etter ti minutter kom jeg tilbake, og feilmeldingen var ikke kommet tilbake, enn så lenge var det suksess. Men så fort jeg satte meg i bilen begynte den å hikke, så den døende dyse nummer tre prøvde å seg med et comeback for å ta livet av bilen. Dårlig timing, for vi hadde 30 km med kjøring for å komme oss hjem.
    Fikk litt fart på bilen og den kom seg avgårde, den dro godt når dysen ikke tok seg en pause, og hikket så ille at hele bilen ristet som om den kjørte på en gamme kjerrevei når den gjorde det.

    Hikkingen ble verre og verre dess nærmere hjem vi kom, og den siste lille stigningen vi måtte ta, måtte jeg stoppe bilen å la den få en liten pustepause. Å slippe gassen slik jeg gjorde de andre gangene den hikket ville ikke hjelpe denne gangen, og vi var for nærme hjemme til å gi opp. 100 meter senere og vi kunne parkere den, nå gjenstår det bare å vente til den nye dysen kommer i posten. Underveis denne turen kom det ikke en eneste feilmelding i dashbordet, da jeg noen timer tidligere ikke kunne kjøre mer enn noen meter før den hostet opp sotfilter fullt, og motorfeil beskjeder. Selv om den harket seg hjem hele veien var det ingen synlige feilkoder å få, sjekket ikke
    VIDA
    før jeg parkerte den, følte at bilen hadde vært gjennom nok, så jeg tar det en annen gang. Men spesielt partikkelfilteret, ikke en eneste feilmelding å få der, så for de som spådde at dette var å be om trøbbel, nope, dere vant ikke denne gangen! For dere som ønsker å gjøre dette selv av en eller annen grunn, jeg vil gjøre en fullverdig test før jeg anbefaler noe som dette, spesielt med tanke på sot, synlig utslipp, regenerering og feilkoder. Enn så lenge ser det veldig fra ut, og jeg trykket forbruket ned til 0.7 ca, og det er faen ikke dårlig for en bil med gåen dyse og ukalibrert virvelspjeld.

    Skal kalibrere spjeldet når jeg får tak i en ny kontrollarm til det, for jeg var jo så smart å miste den, og jeg kommer tilbake til dere når jeg har fått skiftet dyse 3. Har flere kommende oppdateringer denne uken, jeg tror dere vil like de, til neste gang!
    Sist endret av th3-1nonly; 09/03/15 kl 12:54

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  32. Takk Børge Vikebø, orfaman68 takket for denne posten
  33. #49
    Registrerte brukere Madice sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.039
    Antall takk

    Standard

    Meget oppegående!
    Tiguan Exclusive R 2014
    164 '70
    03 Berlingo
    (X)Touran '07 Exclusive
    (X)Audi A4 1.8Ts 99
    (X)740 GL 90

  34. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  35. #50
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juli 2014
    Sted
    Skui
    VCCN medlemsnummer
    1178
    Innlegg
    420
    Antall takk

    Standard

    Du er flink til å lide... RESPEKT Hadde aldrig turt det du gjør Tusen takk for tipps ang EGR ventilen forresten Men, hvis jeg demonterer den, hvordan går det å rense den ? Leste et sted at noen brukte vanlig oppvaskmiddel eller vaskepulver. Hva brukte du ? Når jeg monterer igjen er det noe som burde smøres, kalibreres via
    VIDA
    osv ? Tusen takk for hjelpen Og masse lykke til med dyse 3... Tro nok den kommer å tape
    -08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km

  36. Takk th3-1nonly takket for denne posten
Side 2 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

  1. E.Winjum - 2007 V70N 2,4D Summum. Til salgs!!
    By E.Winjum in forum S60 / V70N / S80 / XC -serien
    Svar: 156
    Siste post: 03/08/17, 18:55
  2. S: C70 2007 D5 Summum
    By aarnes in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 19/08/13, 11:32
  3. trulskromke - C30 2007 Summum *Byttet inn*
    By trulskromke in forum C30 / V40II / XC40 / S40II / V50 / C70II
    Svar: 60
    Siste post: 29/05/13, 20:29
  4. SOLGT: Volvo V70 D5 Summum 2007 (meget velutstyrt) kr 330.000
    By SagaPer in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 4
    Siste post: 30/01/11, 22:21

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •