Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  32
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 100

Tråd: Th3-1Nonly - S80II *Project Stealth Bomber*

  1. #1
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard Th3-1Nonly - S80II *Project Stealth Bomber*

    Jeg tenker det er på tide at jeg legger ut litt worklogs til S80'en.

    Modell: S80
    Prod. år: 2007
    Motor: D5 - 185HP
    Gir: Automat Geartronic
    Kjørelengde ved kjøp: 225 000km
    Nåværende kjørelengde: 285 500km



    Jeg kjøpte denne I November 2013, og kan ikke si at jeg angrer noe på kjøpet, selv om bilen ikke var helt det jeg forventet av den. Den er noe slappere enn jeg hadde forventet av motoren og drivverket i den, men det er noe jeg antar ligger ene og alene på min side og ikke hele produksjonslinjen. Størrelsemessig og comfortmessig er den akkurat hva jeg ønsker ut av en sedan, men den gjør mye utav seg ved å ha en egenvekt på 1650kg og svingradius som et tankskip.
    Det går en del imot meg selv å kjøpe en Diesel automat, da jeg helst var på utkikk etter en S60 2.5T eller T5 med manuell girkasse. Så geartronic og størrelse på motor var kompromisset jeg var villig til å inngå, forsikringspremien var heller ikke så ille, så det var verdt det.
    Det er sider ved bilen jeg ønsker å fremheve og ting jeg ønsker å forbedre, blant annet, som standard er det et ganske dypt "growl" i den når man gir på, helt til man passerer et visst turtall og det høres ut som en symaskin. Så det blir å prøve å få den til å holde mer på den dype kontante tonen fra det som definitivt må være en av de bedre diesel motorene jeg har hørt.
    Ellers er det det det vanlige med å holde den ren, merket også at understellet er fullstendig ubehandlet, og rust er derfor begynt å fremtre. Heldigvis bare overflate rust for øyeblikket.
    Bilen bærer preg av å ha blitt tatt godt var på både kosmetisk og driftsmessig, men den har gått et stykke og er godt brukt, så slitasjer er absolutt der.

    Hva er målet:
    Bensinerne har sin T5-R, jeg vil lage en "D5-R", et sted mellom 300 og 350 hester er preferabelt. Jeg ser ikke så mye morsomt som blir gjort med S80'en, og hvertfal ikke Dieselen, så jeg har fryktelig lyst til å gjøre den til en litt mer "Unik" opplevelse sammenlignet med dens motparter. Hvor det ender blir spennende å se, bilen i seg selv fortjener mer oppmerksomhet i mine øyne!


    Ting jeg vet er i ustand eller som bør gjøres med bilen er som følger.
    -Tectylere understell / Male med rusthemmende
    -Overhale girkasse / Flushe girkasse (Girer dårlig, rykker når den legger ned i 2. gir.) / dra ut dritten og bli kvitt den
    -Fikse rustangrep på bagasjeluken, steinsprut her og der og bulk over venstre bakskjerm
    -Skifte fremre fôringer til bærebroer bak.
    -Skifte Momentstag
    -Skifte dørlås venstre bak
    -Skifte dyse 5


    Ting på agendaen
    -Forsterke girkasse / konvertere til Manuell / trykke inn en T6
    -Tuning Software (RICA/Shark Performance)
    -Bytte alt av inntaksrør, Eliminere 90graders vinkler på systemet, blir aluminium.
    -3" rør fra partikkelfilter og bak med to endestusser.
    -High Flow Race CAT for
    OBDII

    -Fabrikere Eksosmanifold med "Equal runners"
    -Inne på tanken å grave ut MER innmat i partikkelfilter
    -LED DRL i hovedlykter.
    -Skifte til slissede R-bremser
    -Montere monoblokk med subwoofer i bagasjerom ELLER Montere premium lydpakke med DAB+ og navigasjon.
    -Montere 2014 S80 TFT Speedometer http://forums.swedespeed.com/showthr...r-
    DIM
    -Retrofit
    Ikke mulig i det givende øyeblikket på MY 2007 - 2011

    -Montere Exectutive snadder bl.a Kjøleskap
    -Montere R ratt
    -Montere Paddle shifters / faller bort ved overgang til Manuell
    -Retrofit'e 2013 girspak / faller bort ved overgang til Manuell
    -Amerikansk Varmeblåser A.K.A Kompressor
    -Stroker kit? No replacement for displacement yo!
    -Vettafanken, kommer sikkert på mer etterhvert, har såvidt begynt men kona er ikke glad for det.

    Ting som er gjort 2014:
    -Skiftet eksos (Fjernet lyddemper og fikset rett-rør fra partikkelfilter og bak, fremdeles WIP)
    -Skiftet multireim
    -Renset AC
    -Skiftet Olje m/filter
    -Skiftet Kupéfilter
    -Skiftet Høyre Hjullager
    -Skiftet Høyre Ytre styreledd.
    -Skiftet Venstre Ytre Styreledd.
    -Skifte Venstre Nedre Bærearm.
    -Skiftet Bremseklosser begger sider fremme (EBC RedStuff Kjeramiske klosser)
    -Senket 40mm (H&R 40mm senkefjær)
    -Skiftet MAP sensor
    -Fikset Tuning/Sound knapp

    Ting som er gjort 2015:
    -Skiftet Diesel Injektor 1, 2, 3 og 4
    -Skiftet Dyseklemmer og kobberpakninger
    -Skaffet
    VIDA
    /
    DICE

    -Skiftet Virvelspjeld
    -Skiftet Innsugspakning
    -Skiftet Virvelspjeld kontrollarm
    -Blåst rent/modifisert Partikkelfilter
    -Blåst rent Katalysator
    -Skiftet monteringsskruer for eksos
    -Skiftet bremsesko til håndbrems
    -Skiftet Bi-xenon hovedlys
    -Skaffet 20" TSW til sommerdekk
    -Skiftet olje m/oljefilter
    -Montert diskré vinge på vindu bak
    -Skiftet konsoll-lys fra Grønt til Rødt

    Ting som er gjort 2016:
    -Skiftet Bremseskiver fremme
    -Skiftet Bremseklosser fremme
    -Skiftet håndbremsvaier Høyre
    -Skiftet monteringsskruer til alle bremseklaver og calipere
    -Skaffet 19" Vertini Concave til Vinterdekk
    -Provisorisk fikset dørlås venstre bak
    Sist endret av th3-1nonly; 17/11/20 kl 12:04

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  2. Takk Arne94 takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Bestemte meg utav det blå for å rense EGR, begynte igår rett etter jobb og stod fra 16 - 24 bare for å demontere og rense alt av plenum, inntak og overganger. Det ville vært en grei jobb hadde jeg hatt alt det fungerende verktøyet tilstede når behovet faktisk var der, og enda bedre hadde det vært dersom det jeg hadde ikke gikk i stykker så fort det luktet arbeid i vente. Jeg er overasket over hvor lite dokumentasjon som foreligger for almennheten på disse bilene, men igjen det har vel sin grunn. Like greit å prøve ut selv så lenge man ikke går "caveman" på det man holder på med i frustrasjon. Klødde meg en del i hodet underveis, for noen må ha vært på syre når de bestemte seg for å designe de ulike patentene i motorrommet på denne bilen.


    Etter en del om, men, hvis, hvorfor så var alle de nødvendige delene ute.

    Litt Før og Etter bilder av EGR Plenum og rør.







    Dersom dette var alt, ville jeg vært ganske tilfreds med jobben spesielt, med god seng i vente. Men etter å ha vekket alle naboene om natten under testfyringen, viste det seg at ringklemmen ved EGR kjølern til flexrøret fra eksosmanifoil hadde sviktet etter demonteringen. Den lot seg aldri stramme nok til å bli tett så der sluttet kvelden.
    Tok opp igjen arbeidet idag til samme tid, skaffet skikkelig verktøy og strammet til alt som ikke lot seg stramme under forrige økt. Men uansett hvor mye rørklemmen ble tightet så lekket det eksos, tok til plan B og badet klemmen i Acetone, brukte store mengder flytende pakning, lot tørke, 2 timer senere og Voilla! La oss bare si at neste gang den klemmen skal av blir med vinkelkutter og steinalderkirurgi.

    Arbeidet gav resultater, ikke like fremhevet som jeg hadde forhåpninger om. Men selve bilen virker som den går mye renere, responsen er noe kvikker, den later til å bruke mindre drivstoff og holder lenger på den dype tonen i turtallsregisteret. Selv om det ikke ble astronomiske forskjeller, så er det likevel bedre å få det der fjernet enn å måtte tenke på hva som ville skjedd dersom det kokset fortsatte å finne veien inn i forbrenningskammeret. Det siste du vil er vel å bake "brownies" i cylindern.

    Rengjorde motorrommet med noe universal kjøkkenspray og mykt papir som prikk over "i" en, så nå lukter det nyvasket kjøkken i motorrommet, en fryd for alle!
    Enjoy!
    Sist endret av th3-1nonly; 05/02/14 kl 02:37

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  4. Takk lofot70 takket for denne posten
  5. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Hordaland
    VCCN medlemsnummer
    1950
    Innlegg
    278
    Antall takk

    Standard

    Ser bra ut denne, gått som Taxi tidligere ?
    08 V70III D5 AwD 235hk/490NM

  6. #4
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av FreddieAwD Vis post
    Ser bra ut denne, gått som Taxi tidligere ?
    Takker!

    Nei denne er kun gått som privatbil, de to tidligere eierne hadde begge ganske lange distanser til jobb, så tellern rullet fort. Men skulle nesten tro at det var en tidligere taxi med tanke på at girkassen er såpass slitt.

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  7. #5
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    noe som jeg synes er supert å bruke på egr cleaning er vaske maskin pulver, gjerne ha ett stort kar som delene kan ligge å soake i gjerne 6 timer, blir mye enklere å få ut hver siste del av koks da.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  8. #6
    Registrerte brukere Petter M sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    980
    Antall takk

    Standard

    Får du noe lyd utav filteret, eller er det for pynt?
    96 - Volvo V90 x
    05 - Volvo V70N D5 x
    97 - Volvo 940 Turbo x
    08 - Volvo V70 2.4D Summum

  9. #7
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vatnehol Vis post
    noe som jeg synes er supert å bruke på egr cleaning er vaske maskin pulver, gjerne ha ett stort kar som delene kan ligge å soake i gjerne 6 timer, blir mye enklere å få ut hver siste del av koks da.
    Hmm, det høres ut som det kan løse opp koksen og dritten relativt lett da. Vel, så lenge man husker å demontere ventilmotoren til EGR, ellers har du vel et litt større problem om den går åt skogen og hjernen kaster opp feilkoder i øst og vest :P

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  10. #8
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Petter M Vis post
    Får du noe lyd utav filteret, eller er det for pynt?
    Du får grei lyd utav filteret når du slenger det på uten å gjøre noe mer, men skal du få mer av innsugslyden må du også fjerne dempermatten under panseret. Demperdekselet på motorblokken anbefaler jeg at du lar være å fjerne ellers vil motoren overdøve filteret, og antakeligvis støye. For noen mer enn akseptabelt, men det er jo subjektivt, så det får være opp til den enkelte.

    Jeg tror dog at du også vil få mer utav lyden dersom du også bytter ut alle gummislangene mellom filter-turbo-intercooler osv. med aluminium, og selvsagt, gå litt opp i diameter, 3" (76mm) bør vel holde. Jeg er usikker på om det vil lønne seg å utvide det noe mer før du begynner å merke det på ytelsen. Slik jeg har skjønt det så spiller ikke diametern på innsuget mye rolle på en turbo-motor innenfor rimelighetens grenser vel og merke. En bil uten turbo er litt mer pirkete på diametern vet jeg.
    Igjen, her vil jeg ikke si noe for sikkert, jeg har ikke testet selv enda, og jeg vet ikke om noen andre heller har tatt seg bryet med det.
    Sist endret av th3-1nonly; 12/03/14 kl 21:55

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  11. Takk Petter M takket for denne posten
  12. #9
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Tok den ukentlige vasken på bilen, været var godt, og bilen var ren, så det obligatoriske er å ta litt bilder!

    Når sant skal sies, jeg er blitt utrolig glad i denne bilen, og listen vokser over ting jeg ønsker å gjøre med den for å bringe frem mer av det gode bilen har å by på. Bortsett fra størrelsen er den svært beskjeden, og det må endres litt på med tiden som kommer. En av de tingene jeg er i konflikt med meg selv om, er hengerfestet. Det kunne sett verre ut, og det har sin nytteverdi uten tvil! Men etter å ha sett på noen av S80 modellene som blir levert uten, så må jeg si at jeg virkelig vurderer det.

    Jeg begynner å komme et skritt videre når det kommer til eksos, så langt er vel planen å bare kjøre strakrør fra partikkelfilter og bak, samt utvide til 3". Turbo, katalysator og partikkelfilter sørger for nok baktrykk til at bilen ikke går "haywire" så vel som dempe lyden nok til at det ikke høres ut som broderns Honda. Jeg kommer tilbake til dette når arbeidet der er gjort.

    Har fremdeles ikke kommet noen vei på forsterking av girkassen, jeg tenker på det fra tid til annen, men kommer aldri så langt at jeg får ringt og skaffet et prisestimat på arbeidet. Det er enten det eller å kjøre full service på kassen. Den "slipper" noe mer enn tidligere, og luggingen når den legger ned i 2. giret forsvinner mer og mer. Bilen skal på 240k service i Juni/juli, og jeg vurderer om jeg skal be de om å ta en flush på kassen. Men flere jeg ser påstår at det også kan gjøre at kassen slipper enda mer siden oljen blir tynnere og lett-flytende enn den som alt er i den, som antakeligvis er tykk og full av partikler fra clutchplater o.l. Noen av dere som har mer innsikt i dette ?
    Sist endret av th3-1nonly; 12/03/14 kl 21:50

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  13. #10
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Gjort litt mer forandringer idag, for det bedre eller verre alt etter hvem du spør selvsagt. Jeg kan ikke si at jeg er 100% fornøyd med resultatet, men det fungerer for det som var intensjonen (Bare en liten disclaimer på forhånd før vi starter).

    Så, det var igjen fint vær, og det må være noe med det, for man får de mest spontane ideer når solen først titter frem, fram med lommeboken og rett på biltema, idag skulle det mekkes eksos. Jeg har i simpelthen gått for lenge og lurt på hva resultatet ved fjerning av lyddempern ville gjøre, annet enn det jeg har sett fra andre på Youtube, så jeg bestemte meg for å hakke løs på det eksisterende systemet med baufil og mot.

    En lyddemper mindre:


    Og et eksosrør mer:

    Og det er her jeg får litt blandede følelser, for det virker ikke helt som det passer inn, fra noen vinkler ser det feil ut, og fra andre vinkler ser det virkelig ikke ille ut. Jeg tok bilde fra litt andre vinkler også, men de ser mer ut som de var tatt med en potet. Så jeg kommer tilbake til det når det er lyst ute!
    Det morsomme er at det skriker jo trim av bilen i den standen den er nå, og opprinnelig var planen å løfte endestussen lenger opp i fangern, men da må jeg også kutte plass i fangern eller kjøpe en fra T6 modellen (noe som blir siste utvei, dersom jeg roter det skikkelig til under kappingen) Planen er også å kjøre 3" hele veien fra partikkelfilter og bak til opphenget for så å splitte det i til hver side av bilen, men til det trenger jeg mer tid, penger og tålmodighet. Slik oppsettet er nå var vel mer en test for å se om det er noe jeg i det hele er villig til å satse mer energi på. Et kort og greit "Ja" der.

    For dere som er nysjerrige på lyden, den er dypere (et stort pluss i seg selv, men ikke særlig høyere, så den forstyrrer ingen. Dere kan jo dømme selv!


    Hva fikk jeg utav dette eksperimentet?
    -Dypere lyd, mindre symaskin.
    -Bedre respons.
    -Lavere forbruk.

    Jeg ser ingen negative ting med dette! Vel, foruten at det for øyeblikket ser litt "wonky" ut, men det kommer seg med tiden!

    Til neste gang!
    Sist endret av th3-1nonly; 12/03/14 kl 21:47

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  14. Takk orfaman68 takket for denne posten
  15. #11
    Registrerte brukere -Tommy sin avatar
    Medlem siden
    11. jan. 2011
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    736
    Antall takk

    Standard

    Få fikset til den endestussen litt bedre så blir det jo konge

  16. #12
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av -Tommy Vis post
    Få fikset til den endestussen litt bedre så blir det jo konge
    Haha, ja det er det neste på listen, har irritert meg på den idag, så for se om jeg ikke får fikset den alt til helgen!

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  17. #13
    Registrerte brukere Arne94 sin avatar
    Medlem siden
    05. okt. 2011
    Sted
    Inderøy
    Innlegg
    916
    Antall takk

    Standard

    Ble mye penere låt i D5'en nå ja!
    ¤ 1998 Grønn Volvo V70 2,3 Turbo
    ¤ 1991 Sølv Volvo 945 D24TIC * Solgt
    ¤ 1991 Rød Volvo 245 B230F GL * Solgt
    ¤ 1995 Blå Volvo 945 Turbo Ombygg * Solgt | ¤ 1991 Hvit Volvo 745 230F
    ¤ 1989 Rød Volvo 245 230F GLE * Solgt | ¤ 1987 Hvit Volvo 744 230K GL *Solgt

  18. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  19. #14
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Arne94 Vis post
    Ble mye penere låt i D5'en nå ja!
    Yess! Håper det blir bedre når jeg får øket diameter til 3" og splitter røret ved bakre oppheng til to endestusser med noe Ferrita ender e.l.

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  20. #15
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Litt vasking og stelling med bilen og den ser fortsatt god og ny ut! Glad jeg ikke behandler den som mine tidligere biler i betraktning med rot og vasking. Vasker den en gang i uken og støvsuger og rydder den innvendig dan og van når det er tid, men før det blir nødvendig, så litt bilder er vel på sin plass!

    Vasket og ryddet motorrom, for mye OCD til å la det være.

    Skinnbehandling gjør susen for godt brukte seter, ikke til å undervurdere!

    Bilde fra andre siden.


    Og til sist noen bilder fra utsiden



    Så til litt oppdateringer rundt kjøretøyet i seg selv, det har blitt noen endringer i planene vedr. girkassen, noe jeg for øyeblikket vurderer å bytte ut med en manuell girkasse istedet da den er mye sterkere, og tuningpakken Rica tilbyr ekslusivt for Manuell versjonen. Jeg vet hva dere tenker, men jeg argumenterer med amerikanerne over på Swedespeed forumet om akkurat dette, så. Som denne generasjonen sier; YOLO!
    Her er link for dere som ønsker å følge med på den saken: http://forums.swedespeed.com/showthr...o-to-Manual-D5

    Har også vært borti en artig ting med bilen, som stadig later til å skje oftere og oftere, eksos tonen blir mye mye lavere, det virker nesten som bilen går litt seigere, og det lukter diesel i førerhuset, noen som har en idè om hva det kanskje kan være ? Jeg misstenker at det er partikkelfilteret, skal på 240k service neste uke, så Volvo finner nok greit ut av hva det er, men artig om noen her har noen tanker om saken
    For dere som vil ha et inntrykk av hva et åpent filter og fjernet dempermatte gjør for lyden i førersetet på en D5, her er 20 minutter med kjøring på vei, som beskrivelsen sier er vel bare et fåtall som kommer til å se hele videoen, men noen liker det vel tenker jeg xD
    Here you go!

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  21. #16
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    På vei til söta bror for å ta 240 000 km service gikk ting litt både øst og vest egentlig.
    Vel kommet over grensen skjedde dette:

    Ingen servo, ingen lading, sikkert andre ting som manglet også. Men prøvde å ikke tenke for mye på dette den resterende turen til verkstedet. Det gikk bra, og heldigvis klarte bilen seg med batteristrømmen alene. Full service ble tatt og ny multireim er montert og i full sving, endelig kvitt den gnissingen! Fikk selvsagt en liste med ting som burde skiftes. Ikke uventet pekte de ut feil med hjullageret, men det blir byttet så snart jeg får hentet det og presset det.

    En oversikt over det som må fikses:
    -Fremre fôringer til bærebroer bak bør skiftes.
    -Høyre ytre styreledd må skiftes.
    -Luftfilter bør skiftes.
    -Skifte bremseklosser bak
    -Gåent virvelspjeld

    De tok også tak i AC-anlegget som jeg forespurte. Biltema sin AC-rens funket ikke i det hele, så det var på tide med annet enn sure sokker i anlegget. Ganske velkomment i mine øyne spør du meg!

    Var redd jeg hadde fullstendig drept autokassen i bilen også siden den nesten ikke klarte å gire og slapp som faen på vei ned. Merkelig nok, etter de skiftet multireimen og fjernet feilkodene virket det som det forsvant. En oljepumpe noe sted som assisterer oljetrykket i grikassen?

    Nå må jeg bare finne ut hvorfor hestene forsvinner så fort motorn blir varm. Har sjekket inntaks temp. og den ligger på 68 grader. Så et godt fabrikert varmeskjold bør ta hånd om det problemet. Men om det ikke er fordi bilen tar inn varmluft, så er det muligens virvelspjeldet. Men etter dette er jeg tom for ideèr. Dersom det funker, bør det også fikse problemet jeg har med det høye forbruket. Hadde på vei tilbake et gjennomsnittsforbruk på 7.2 / 100km. Men igjen, eneste forskjellen/forbedringen jeg vil se der er at bilen bruker like "lite" som tidligere, være dette var før jeg monterte filter eller ikke kan jeg ikke huske.
    Siden jeg har kappet bort den helt klart unødvendige lyddempern bør jeg nærme meg 5.6 / 100km merket Volvo selv har satt. Så snart alt er operativt.

    Men noe jeg driver å leser på nå sier jo at dieselbiler generelt skal ha varmere luft enn bensinere for å fungere optimalt, jeg er ganske sikker på det er noe galt med dette bildet. Siden det helt klart er behov for en intercooler, men alt innenfor rimelighetens grenser tenker jeg. Men det ville vel igjen forklart hvorfor alle inntaksrør er snurret og knyttet rundt motorblokken som en sløyfe.

    Over til moroprosjektet mitt med girkassen, jeg har ikke lagt fra med prosjektet om å bytte til manuell... Er på utkikk etter en "front-cut" av en D5 manuell, enten det eller et kondemnert forsikringsvrak så lenge drivverk er iorden.
    Har derimot funnet en delebil til en T6 med fungerende drivverk i statene, så finner jeg ikke en billigere D5 så blir det en slik en til Amerika turen til neste år! Det blir ikke mye manuell med en T6, men den store turboen og bensin bør gjøre opp for dette! Om ikke er jeg sikker på at jeg skal klare å få tak i en av volvo sine manuellkasser eller noe til den. Noen bør kunne etter-fabrikere noe kult slik at en manuell kasse kan brukes sammen med T6'en sitt
    AWD
    oppsett.
    Sist endret av th3-1nonly; 24/06/14 kl 18:00

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  22. #17
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Nå kom det litt godsaker i posten her! Neste helg så skal bilen falle 40mm, div. slitedeler skal skiftes, varmeskjold til luftfilter skal lages, og understellet skal males. Alt på 36 timer, bør vel la seg gjøre vil jeg tro!
    Litt bilder fra dagens fangst:


    Den formskjærte skumkassen er fabrikert av en kar på VCCN sin uoffisielle Facebook side, og er anpasset latmannsarmen og multimeteret til Biltema, og piper fra JULA. Komplett skal kit'et se slik ut:

    Mer kommer iløpet av uken!
    Sist endret av th3-1nonly; 24/06/14 kl 17:45

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  23. Takk orfaman68 takket for denne posten
  24. #18
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Fikk litt mer godsaker idag rett fra Sverige.

    Også endelig fått noen S80 Executive emblemer som jeg har vært på utkikk etter!

    Har også jobbet med varmeskjoldet til luftfilteret, laget mal i papp, kommer til å skjære ut i stål til neste uke. Boksen skal også kunne lukkes med et enkelt deksel skulle det være nødvendig. Bør gjøre underverker med tanke på hvor varm luften den tar inn nå er. For øyeblikket er temp. 68C ved vanlig kjøring, så det er ikke rart den bruker mye. Rundt 20-25 under kjøring er jo der den skal være, så det er jo forståelig hvorfor tallene og ytelsen er som det er. Så til syvende og siste vil det hvertfal se bedre ut, og bør gjøre mye godt for motor og forbruk.


    Flere oppdateringer kommer etterhvert!
    Sist endret av th3-1nonly; 28/06/14 kl 17:17

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  25. #19
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Plukket litt mer på bilen igjen idag, bestemte med for å klistre på S80 emblemene der de skal være. Kom seg med en gang!


    Var så godt igang at jeg bestemte med for å sa hva jeg kunne gjøre med sound tuning knappen som har vært trykket inn siden jeg kjøpte bilen.

    Ut med hele konsollen!

    fant ut at det var litt overdrevet å rive ut hele konsollen for å komme til knappen alene, men slik ser den hvertfal ut:

    Sammenlignet den med innmaten til Power On knappen for å finne synlige feil.

    Tappen som skal trykke ned switchen på kretskortet var brukket rett av og datt ut når jeg plukket ut knappene. Fikset det kjapt og greit med limpistol, litt redneck approach til problemet.

    Så god som ny! Funker til neste gang jeg skal ut med konsollen.

    Til syvende og sist kommer jeg til å ønske å bytte ut alt lyset i dashbordet og konsollene, få bort det grønne lyset og sette inn røde SMD dioder.


    Men det vil bli et alvorlig plukkprosjekt da alle knapper har sin egen SMD diode, jeg er også usikker på spenning og watt, så jeg må gjøre litt mer research før jeg gjør noe mer med dette.
    Til syvende og sist vil jeg ha bilen svart med røde detaljer. Men jeg kommer til å beholde skinninteriøret slik det er nå.
    Mer kommer etterhvert!

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  26. #20
    Registrerte brukere Tonytic sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Sør-Trøndelag, Stadsbygd
    Innlegg
    694
    Antall takk

    Standard

    pent, har det samme problemet med min tuning knapp!
    Volvo 850 2.0 Turbo X= 745 GLE

  27. #21
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tonytic Vis post
    pent, har det samme problemet med min tuning knapp!

    Takk, det funker som bare juling, kommer nok til å holde helt til den dagen bilen blir kjørt til skroten. Så har du tiden til det, så anbefaler jeg at du gjør det :P bare vær forsiktig med panelene!

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  28. #22
    Registrerte brukere Tonytic sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Sør-Trøndelag, Stadsbygd
    Innlegg
    694
    Antall takk

    Standard

    hvordan sitter den midtkonsollen fast egentlig? har du en "how to" ta av?
    Volvo 850 2.0 Turbo X= 745 GLE

  29. #23
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tonytic Vis post
    hvordan sitter den midtkonsollen fast egentlig? har du en "how to" ta av?
    Jeg har ikke muligheten til å lage en how to akkurat nå, ellers skulle jeg gjerne! Men første gangen jeg skulle av med panelet brukte jeg guiden til denne karen:

    Bare vær sikker på at du bruker skikkelig panel verktøy når du plukker av eller lager du veldig stygge merker, uten unntak. Vær også veldig forsiktig når du skal ta av dekselet foran Displayet, jernet mitt glapp av den tappen du skal trykke på, så jeg kjørte det fast i slot'en til CD-matern og laget noen stygge kanter jeg blir nødt til å fikse.
    Sist endret av th3-1nonly; 04/07/14 kl 21:25

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  30. #24
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Helgen gikk ikke som planlagt, fikk gjort en del, men bilen blir brukt lite helt til nye deler er skaffet. Men her er ihvertfall noen bilder fra prosessen!
    Måtte bare sloss med denne jævel-opphengskulen til den nedre bærearmen først. Tok antakeligvis av hele hub'en på en måte som er lite godkjent av Volvo-mekanikere eller mer erfarne. Høyre siden gikk av etter mye styr og kødd, men forsøket på å gjøre det riktig resulterte i at pakningen til opphengskulen på nedre venstre bærearmen tok kvelden... Nesten som om metallet har blitt kaldsveiset. Så har noen en genial idè (foruten ny arm og vinkelsliper) så er jeg åpen for forslag.

    Presset ut dårlig lager:

    Måtte drille ut resten av bolten som klemmer rundt støtdempern på hub'en siden hodet gikk til helvete: (Rust er en plage)

    Mer tradisjonelt og brukervennlig patent på klemmen:

    Fikk røsket ut fjæren fra dempern og monterte den nye:


    Det ville vært en løgn om jeg sa at monteringen av alt gikk som en drøm. Men la oss aldri snakke om den biten... Alt montert nytt ytre styreledd er også på plass:

    Fjærene bak ble revet ut på under en halvtime per side, fikk ikke byttet fôringene i denne omgangen, men det tar jeg en annen gang. Sammenligning av fjær:

    Bilen står nå på tre senkefjær, og en
    OEM
    fjær, og det må dessverre være slik til jeg får tak i ny bærearm og ytre styreledd.
    Før jeg tok kvelden ryddet jeg opp alt verktøyet, og bestemte med for å bruke resten av tiden på varmeskjoldet til luftfilteret.

    En liten disclaimer, jeg har aldri tatt i et sveiseapparat eller en vinkelsliper før idag. Gikk litt bedre enn forventet, men det mest optimale ville vært å fått kurs i bruk før eller siden.

    Fått på plass veggen til luftfilter og fikset hullet hvor
    MAF
    skal trees inn:

    Fikk testet i motorrommet før jeg gav meg, so far so good:

    Jeg var til og begynne med veldig skuffet over at bilen ikke var noe lavere, da den hadde samme høyden som før senking. Men etter en stund begynte den å synke, ganske mye faktisk. Man ser ikke at den bare står på tre senkefjær, og den føles også mye fastere og mer leken enn før. Men, den oppfører seg selvsagt rart i svinger med tanke på
    OEM
    fjæren. Så dess mindre kjøring dess bedre.
    Kommer til å vente med et side-shot til og sammenligningsbilde til jeg har fått senket den skikkelig.
    Imens jeg venter på deler/muligheten til å kjøpe deler, så fortsetter jeg å restaurere denne karen!

    Til neste gang!
    Sist endret av th3-1nonly; 07/07/14 kl 06:15

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  31. #25
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Kom litt mer moro i posten idag!

    Ytre styreledd og nedre bærearm er på vei, blir kanskje mer mekking til helgen da!

    '07 Volvo S80II D5 Summum

Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. E.Winjum - 2007 V70N 2,4D Summum. Til salgs!!
    By E.Winjum in forum S60 / V70N / S80 / XC -serien
    Svar: 156
    Siste post: 03/08/17, 18:55
  2. S: C70 2007 D5 Summum
    By aarnes in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 19/08/13, 11:32
  3. trulskromke - C30 2007 Summum *Byttet inn*
    By trulskromke in forum C30 / V40II / XC40 / S40II / V50 / C70II
    Svar: 60
    Siste post: 29/05/13, 20:29
  4. SOLGT: Volvo V70 D5 Summum 2007 (meget velutstyrt) kr 330.000
    By SagaPer in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 4
    Siste post: 30/01/11, 22:21

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •