Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: 240 Godkjenne motorbytte

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. feb. 2012
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard 240 Godkjenne motorbytte

    Lurer på hva og hvordan jeg skal godkjenne min 240 82mod, med T5R har motor klar til og hive inn så lurer jeg på hva som må til for og få den godkjent?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2011
    Sted
    Rosendal, Hordaland
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Får ikkje det godkjent. Er for mykje krefter i den. Er en del folk som godkjenner 2.0t og setter t5 motor i etterpå.
    71' 142 TIC
    97' V70 TDI

  3. #3
    Registrerte brukere Jannern sin avatar
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Sted
    Bøverbru
    Innlegg
    731
    Antall takk

    Standard

    Får godkjent det meste men man må jo dokumentere hver minste lille ting da slikt tar tid og masse penger..

  4. #4

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.336
    Antall takk

    Standard

    Den Jannern kommer med, er det alle som sier. Skal være mulig å godkjenne både bigblock chevy å andre ting i både 240 og 740, men det er ingen som legger opp bevis på at det stemmer.
    Jeg har søkt om godkjenning på en B6254FS ombygd til turbo, men har fortsatt ikke fått svar. Om jeg får dette godkjent, blir det lagt opp alt jeg har gjort og alle krav som jeg må tilfredsstille.

    Om en får godkjent både jet og rakett motorer i 240, så legg opp bevisene da? At noen har hørt det fra en slektning som levde på 1700 tallet og at det derfor stemmer er ikke godt nok for meg.

    Og dette var ikke ment som noe angrep på deg Jannern.

    Kurt
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  5. #5
    Registrerte brukere Jannern sin avatar
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Sted
    Bøverbru
    Innlegg
    731
    Antall takk

    Standard

    Det går bra bare sier det jeg fikk høre av biltilsynfolka på ei bilmesse jeg var på det meste gikk egenlig ann bare du har kontakt med dem om alt du gjør, skal gjøre med bilen. Ellers har det mest med å vrange hver enkelte sted rundtomkring er med slikt. Virker mest som at det spørs om de gidder eller ikke enkelt og greit siden noen er mer hjelpsomme enn andre.

    Legg da merke til at jeg sier det meste. Da dette har også mye med hvordan vektforskjellene foran og bak blir. Derfor er vel big block ikke mulig å godkjenne F.eks

  6. #6

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.336
    Antall takk

    Standard

    Ja, tror det er store forskjeller rundt om. Derfor jeg blir litt frustrert når det kommer til BT.

    Har f.eks. fått muntlig bekreftelse på at jeg får godkjent R-bremser om alt er gjort riktig og ser bra ut, så er egentlig bare søknaden jeg må sendt inn og få godkjent før jeg begynner med det.
    Men jeg får ikke ha mer hk/nm selv om jeg har større bremser. Men når jeg da leser gjennom forskjellige grupper på facebook, så er det flere som har fått godkjent en b230 16v med 300 hk/ 450nm innskrevet i vognkortet
    pga at de har byttet til R-bremser. Men papirer vil de ikke legge fram...

    Nå vet jeg at jeg ikke får godkjent en B230 16v i bilen min, siden det ikke tilfredsstiller avgasskravene, men om jeg kunne økt hk/nm på karosseriet, så hadde jo det vært flere motorer som kunne blitt brukt som tilfredsstiller avgasskravene.

    Kurt
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  7. #7
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Ja, tror det er store forskjeller rundt om. Derfor jeg blir litt frustrert når det kommer til BT.

    Har f.eks. fått muntlig bekreftelse på at jeg får godkjent R-bremser om alt er gjort riktig og ser bra ut, så er egentlig bare søknaden jeg må sendt inn og få godkjent før jeg begynner med det.
    Men jeg får ikke ha mer hk/nm selv om jeg har større bremser. Men når jeg da leser gjennom forskjellige grupper på facebook, så er det flere som har fått godkjent en b230 16v med 300 hk/ 450nm innskrevet i vognkortet
    pga at de har byttet til R-bremser. Men papirer vil de ikke legge fram...

    Nå vet jeg at jeg ikke får godkjent en B230 16v i bilen min, siden det ikke tilfredsstiller avgasskravene, men om jeg kunne økt hk/nm på karosseriet, så hadde jo det vært flere motorer som kunne blitt brukt som tilfredsstiller avgasskravene.

    Kurt
    Ikke få godkjent b230 16v på grunn av avgasskrav er jo helt sykt Det er jo en motor som kom på modellår 1989 og har katalysator som gjør at den går innenfor kravene som gjelder mellom 1.1.89 og 1.1.96 (tror det var 96)

    Min -87 mod 240 er godkjent med en B23ET på 134kw fra en -85 740TIC

    Det jeg gjorde var å snakke først med en tekniker på BT, så sende søknad (faktisk med spesikt å få bytte til et hjemmelagd grenrør pga plassmangel med bilder) med dokumentasjon fra volvo hva karrosseriet er gokjent for (220hk og nesten 280nm med ventilerte bremser) måtte vise bilen før motorbytte da BT ville se bilen i sin helhet før ombyggingen. Så var det bare å bestille time og vise bilen på en trafikkstasjon

    Mitt tips til trådstarter er å ha en dialog med BT hele veien, vær særiøs og ha med all dokumentasjon. BT er en instans som baserer seg på ansvarsfraskrivelse å hvis de ikke får dokumantesjon fra bilprodusenten og/eller deleleverandør(fjærer osv). Og den dagen du får aksept å skal inn på visning, la ting se originalt ut, gutta på BT er ikke bestandig så bilsakskyndig som de ska være og trur fort at en bil er trimmet med krommede rør og blåe silikonslanger
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  8. #8
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    http://www.ssperformance.no/index.ph...mid=10&lang=nb

    Prøv deg med et slikt firma i ryggen, evt ta jobben mot TÜV/DEKRA selv, og hvis de går god for bilen din får du godkjent ombyggingen iht det vanlige svaret fra Vegvesenet (noe med uavhengig, kompetent laboratorium). Det andre ryktet som går når noen nevner TÜV er at det sikkert er dyrt, og det er vel grunnen til at ingen prøver denne veien.
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  9. #9

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.336
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimove Vis post
    Ikke få godkjent b230 16v på grunn av avgasskrav er jo helt sykt Det er jo en motor som kom på modellår 1989 og har katalysator som gjør at den går innenfor kravene som gjelder mellom 1.1.89 og 1.1.96 (tror det var 96)

    Min -87 mod 240 er godkjent med en B23ET på 134kw fra en -85 740TIC

    Det jeg gjorde var å snakke først med en tekniker på BT, så sende søknad (faktisk med spesikt å få bytte til et hjemmelagd grenrør pga plassmangel med bilder) med dokumentasjon fra volvo hva karrosseriet er gokjent for (220hk og nesten 280nm med ventilerte bremser) måtte vise bilen før motorbytte da BT ville se bilen i sin helhet før ombyggingen. Så var det bare å bestille time og vise bilen på en trafikkstasjon

    Mitt tips til trådstarter er å ha en dialog med BT hele veien, vær særiøs og ha med all dokumentasjon. BT er en instans som baserer seg på ansvarsfraskrivelse å hvis de ikke får dokumantesjon fra bilprodusenten og/eller deleleverandør(fjærer osv). Og den dagen du får aksept å skal inn på visning, la ting se originalt ut, gutta på BT er ikke bestandig så bilsakskyndig som de ska være og trur fort at en bil er trimmet med krommede rør og blåe silikonslanger
    Glemte å skrive turbo bak der ja :P 16v uten turbo glir jo rett gjennom

    Men ja, en dialog er viktig.
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  10. #10
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Glemte å skrive turbo bak der ja :P 16v uten turbo glir jo rett gjennom

    Men ja, en dialog er viktig.
    Aha ja da blir det jo selvfølgelig noe annet
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  11. Takk Riff takket for denne posten
  12. #11
    Registrerte brukere Jannern sin avatar
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Sted
    Bøverbru
    Innlegg
    731
    Antall takk

    Standard

    Jeg skal prøve å godkjenne min 240 først med 16v også med ettermontert turbo.. Jeg VEIT allerede nå at det kommer til å bli ett helvete O__o Men tilbake til trådstarter. Tror du bør lese denne linken

    http://forum.vccn.no/showthread.php?...vo-240-med-t-5! Han skal godkjenne sin så du får følge litt med på det han har gjort og skal gjøre
    Sist endret av Jannern; 02/02/14 kl 00:51
    Sakte ja, men foran deg!
    Volvo 240, 1990, B230f (Langtidsprosjektet)
    Volvo 745, 1987, B230f (rep.prosjektet/bruksbil) Er til salgs

  13. Takk rustkongen takket for denne posten
  14. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2011
    Sted
    bagn
    Innlegg
    461
    Antall takk

    Standard

    veit ikke om veien jeg har beskrivet for og godkjenne er noe bra, jeg har bestemt meg for og sveise igjen torpedo og kjøpe inn 2.0 liter motor, har også lyst på r-bremser
    synes det er så dumt at det er så mye forskjellig folk har hørt og at det er noen bt som har forskjellige meninger.
    på gol er dem veldig greie, men spør du på fagernes, og møter selveste nazi kjerringa der da har du gjort det store!!

  15. #13
    Registrerte brukere Jannern sin avatar
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Sted
    Bøverbru
    Innlegg
    731
    Antall takk

    Standard

    Irriterer meg at det ikke er bilkyndige som jobber der. Virker iaf ikke slik siden alt som skjer der er så JÆVLA trått! Alt skal gjøres så vanskelig som overhodet mulig om det er mulig.. Sier seg vel selv at man burde få godkjent mer hk om man oppgraderer det som stopper bilen og som får den til å holde... Kan godt hende jeg er veeeeeldig trangsynt og dum da men.

  16. Takk Riff takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Godkjenne FK i 90 mod 244
    By Arne94 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 26/06/13, 12:49
  2. Godkjenne ET i 245?
    By MikeNike in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 03/01/12, 23:24
  3. godkjenne motorbytte
    By newgarden in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 03/09/11, 19:35
  4. Godkjenne motorbytte F til FK
    By smugen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 14
    Siste post: 13/02/11, 18:08
  5. godkjenne motorbytte
    By Teufel in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 17/09/10, 22:22

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •