Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Sylinderforinger i spesialstål

  1. #1
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Lightbulb Sylinderforinger i spesialstål

    Jeg lager denne posten, etter å ha fått tips om at denne informasjonen kan være nyttig for Godtfolket som driver med litt heftig motorbygging på Hvitmotorene (modul motoren).

    Jeg holder på med et litt spesielt motor/bilbygge, og i den sammenheng har jeg fått laget noen litt spesielle sylinderforinger som er beregnet på bli brukt i Volvos hvitmotorer.

    Disse motorene er kjent for å ha litt svake sylindre, som bruker å sprekke over et hvis antall hester og spesielt med den store boringen (83mm). Så de motorene som skal brukes til værstingopplegg blir endten foret opp med tradisjonelle tykke jernforinger av ductile iron o.l., og noen sementfyller blokkene. Dette har en heller negativ virkning på kjølingen av sylindrene, som igjen kan gi økt slitasje samt de andre ulempene økt temperatur gir på en bensinmotor og egner seg igrunn best til en dragmotor som kun skal gå i veldig begrensede tidsperioder.

    Jeg for min del vil ha holdbarhet, god kjøling og at det fortsatt skal tåle pryl, men også kan fungere godt for gata. Så jeg så etter løsninger på problemet.

    Min løsning er å bruke et moderne stål som tillater at man går ned i tykkelse på foringene uten å tape styrke. Dette ståler er ikke serlig dyrere enn tilsvarende foringer som er i tradisjonellt jern og som ikke helt egner seg til bruk i Volvos hvitmotorer.

    Originalt er foringene støpt inn i aluminiumen i blokka, og de har bare en godstykkelse på 2-3mm (avhengig av boring) så de overfører varme effektivt til aluminiumen rundt. Setter man inn innsatsforinger i stål som er utvendig Ø91 (dvs. de er så tykke som man får dem uten "flats" i foringen) leder de varme såpass mye dårligere at for å få lik kjøling som originalt må aluminiumen rundt foringene som ellers støtter opp foringene fjernes. Da blir godset i tradisjonelle typer sprø jernforinger for tynt til å bli "driftssikkert", derfor lages disse mye tykkere og gir dermed betraktelig mindre kjøling. Grunnen til at de tradisjonelle foringene er i såpass sprøtt materiale er for å gi høy overflatehardhet, slik at de blir slitasjesterke.

    Det materialet jeg har valgt å benytte er et moderne seig/hardt stål, og det heter 34CrNiMo6, det er sterkt nok til å ikke trenge aluminiumen rundt og kan lages med Ø91 utvendig og fortsatt være sterkt nok i massevis. Eneste krav er at foringene får litt støtte helt øverst. Det har heller ikke riktig så hard overflate, og bør nitrerherdes i et tynt skjikt inn mot stempelringene, evt. hardforkrommes.

    Det ble engentlig litt langt og rotete innlegg dette, men poenget var å fremme denne legeringa som alterativ til for lengst utgåtte materialer.

    Her er bilder av mine foringer. De er forøvrig lengre enn originalt, da jeg skal bygge på blokka slik at lengre råder kan benyttes.





    Her er bilde av blokka mi, hvor jeg har boret ut de originale foringene, samt boret opp til Ø91mm. Godset av aluminium som ligger rundt "Ø91mm" skal freses bort, da det bare er til bry med de nye foringene. Oppå blokka skal det en "spacer" som støtter foringene øverst og som bygger på blokka i høyden.

    Sist endret av Njål Nilssen; 08/06/10 kl 23:08 Begrunnelse: Tilleggsinfo
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  2. #2

    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    En slektning av meg fikk montert nye forsterka foringer i motoren på sin V70R, jobben ble gjort hos Autotrim i Trondheim og prislappen for foringer og maskinering kom vell på ca 10000kr mener jeg huske. Synes egentlig ikke det var noen upris?
    - 11" XC60 D3 AWD
    - 67 Amazon Turbo <-- Prosjekttråd

    Instagram: @projectamazonturbo

  3. #3
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av THolandsli Vis post
    En slektning av meg fikk montert nye forsterka foringer i motoren på sin V70R, jobben ble gjort hos Autotrim i Trondheim og prislappen for foringer og maskinering kom vell på ca 10000kr mener jeg huske. Synes egentlig ikke det var noen upris?
    Mine koster også ca. 10000kr og de er CNC frest ut fra solid smidd stangstål av 34CrNiMo6 på mine mål.

    Sånnsett så er dette til værstingbruk. Skal man ha det lettvidt og sterkt nok til det vanlige tenker å utsette det for så skaffer man seg like greit ei D5 (D5244T) blokk fra 05--> og flytter bensindelene over i den (lengre råder kreves). Den har både sterkere foringer og den er 19,5mm høyere fra fabrikk, så med 90mm bensinveiv trenger man 159mm råder med std. krysspinne (23mm)
    Sist endret av Njål Nilssen; 08/06/10 kl 23:21
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    chrome nikkel stål i foringene dine. kan herdes i tillegg. vi har brukt den samme stål typen i en cylinder til en monkeybike. herdet over helga for å få den skallhard

    Den samme ståltypen skal inn i 2 stk 4ere... en skal jeg drepe den andre skal vell turb00le prøve å ta livet av.. Tenkte ha den i mazdan min men den planen skar seg når det ikke ble plass
    One Ring to rule them all

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •