Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Tungstarta V70 2.5 Tdi -97 mod. når det er kaldt.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. jan. 2013
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard Tungstarta V70 2.5 Tdi -97 mod. når det er kaldt.

    Hei.
    Har kjøpt en V70 2.5 Tdi, som er veldig tungstarta når det er kaldt.
    Har prøvd å gløde motoren flere ganger på rad, før jeg starter, og noen ganger starter den MEGET MOTVILLIG, og noen ganger starter den IKKE. Med motorvarmern på i en times tid, så starter den uten problemer. Ellers så fungerer motoren godt, og er både "kvikk og rask"
    Bilen har runda 300 000 Km, og jeg vet ikke om det er bytta glødeplugger på den. Har en mistanke om at dårlige/defekte glødeplugger er årsaken til kaldstart-problemene.
    Er jeg inne på noe, eller er det andre årsaker som kan være mer "tenkelige"???
    Hva er bytte-intervalet på glødepluggene, til disse Volvo/Vag motorene, og hvor lang "levetid" har de???
    Batteriet er 5 år gammelt, og "strever litt tungt" når det er kaldt. Kan det være årsaken til kaldstart-problemene???

    Takker for "fornuftige" svar
    Sist endret av J. Stoltenfjott; 25/01/14 kl 18:13

  2. #2
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Velkommen til forumet

    Løsning på ditt problem er sammensatt.
    Glødeplugger kan være årsak. Varighet på disse varierer så de må måles med amperemeter for å sjekke tilstand. Ta ut en plugg og mål med multimeter. Motstand skal være 0,5-0,6.
    Gløderele som kan være defekt
    Temperatursensorer på kjølevann er direkte koblet opp mot glødinga. Er en defekt og gir feil signal til gløding vil dette gi for kort glødetid og treg start.
    Registerreim og pumpereimskifte. Timing av dieselpumpe og register. En jobb de fleste setter bort til proffe. Kreves spesialverktøy og programvare til PC for at dette skal bli perfekt.
    Dårlig batteri, tett dieselfilter... you name it..

    Hadde starta med å få målt glødeplugger. Er de ok er neste steg tenningstidspunkt. Utover dette er en feilkodetest greit å ta.

    Som du skjønner er det ikke enkelt å gi deg en "oppskrift" på hvordan dette kan løses. Start i en ende og jobb.

    Lykke til
    Volvo XC 70
    Volvo 850 GLT (Er beklageligvis solgt) :(
    VW Caravelle 2,5 TDI Har originalt 151 gamper +++ som hjelper til å ¨dra Hobby`n"
    VW Transporter 2,5 TDI Syncro (stillashengersliteren)
    Har egentlig alt for mye av det staten skal ha avgift på... men må ha det

  3. Takk J. Stoltenfjott takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Holder en knapp på kjøleveske temperatur sensor. Denne bør alltid byttes når man bytter termostat. De færreste gjør dette.
    Så om sensoren din er den samme som stod på da bilen var ny, er den nok moden for utskifting.

    Leser nå resten av innlegget ditt :-), batterier holder generelt 5-7 år. Lav spenning kan gi problemer du beskriver, sjekk batteri og lading.
    Sist endret av gswede; 26/01/14 kl 08:09
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  5. Takk J. Stoltenfjott takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. jan. 2013
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar, brynna og gswede
    Fant et sett med nye glødeplugger i bilen, da jeg kjøpte den, så det ser ut som om forrige eier hadde planer om å bytte disse.
    Skal bytte dem og sette inn nytt batteri, så snart jeg får tid, så får jeg håpe at det løser problemet.
    Dette er min første diesel bil, så jeg er ganske "grønn" på å skru på diesel motorer. Er det mye jobb å bytte glødepluggene???
    Hvor sitter den temperatursensoren til kjøleveske???
    Sist endret av J. Stoltenfjott; 27/01/14 kl 00:00 Begrunnelse: redigering

  7. #5
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Det er greit jobb å bytte glødepluggene. De sitter lett tilgjengelige. Den eneste som kan være litt "lur" er den helt til høyre (i kjøreretning). Pluggene bør byttes ved driftsvarm motor, da de ofte løsner lettere og du unngår å ødelegge gjengene. Jeg har også satt inn gjengene på de nye pluggene med et tynt lag kobberfett før montering. Temperatursensoren sitter ved termostathuset. Det er også en nede mot girkassa.

  8. Takk J. Stoltenfjott takket for denne posten
  9. #6
    Registrerte brukere oar83 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    1.538
    Antall takk

    Standard

    Tek oppatt en gammal tråd. Trøbbel med gløding på TDi. Bytta batteri, pumpereima bytta, nye glødepluggar.
    Gløderele slår ikkje inn, men gløding fungerar når vi opnar releet og tvangskøyrer det. Glødelampe kjem ikkje på anna enn når vi tek ut releet. Motor er tungstarta og mistenker tempsensorar. Eg har lokalisert tempsensor på termostathus og bytta denne. Er det nokon som kan forklare kor den andre tempsensoren sitter ?

    På førehand takk.

Lignende tråder

  1. b230a tungstarta
    By S.O.B in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 27/01/14, 21:33
  2. b230fk tungstarta
    By Ofs90 in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 27/01/13, 15:15
  3. Tungstarta bil
    By Thomasbrudheim in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 21
    Siste post: 08/01/13, 20:47
  4. klukkelyd og tungstarta 740
    By Voolvoo in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 03/10/10, 10:41
  5. 740 med b230e tungstarta
    By Voolvoo in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 08/08/10, 21:01

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •