Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 21 av 21

Tråd: [Løst]Varmekran hodebry - modifisering nødvendig?

  1. #1
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard [Løst]Varmekran hodebry - modifisering nødvendig?

    Heisann!

    Bilen det er snakk om er en 1986-modell Volvo 740 Turbo Intercooler. Simpleste typen varmeapparat, wire styring. Ikke typen med vakumstyring.

    Litt kort info om situasjonen:
    Har hatt trøbbel med varmeapparatet så lenge jeg har eid bilen (2 år). Blir rett og slett ikke varmt nok. Har byttet alt som går an å bytte, og fremdeles blir det bare halvlunkent. Gjorde et eksperiment og skrudde av viften og kjørte med full åpning på kranen i 1 time. Så skrudde jeg på viften og kjente luften var så varm som den skulle, men nok så raskt sank temperaturen til halvlunkent igjen. Dette tyder jo på at vannet flyter dårlig igjennom systemet. Ganske kjedelig å ha et forferdelig dårlig varmeapparat på vinteren, spesielt når setevarmen ikke fungerer heller.

    Fant tak i en original varmekran fra en delebil hos en venn og ser at ved full åpning, så er det full åpning igjennom ventilen. Den jeg har i bilen nå kjøpte jeg hos BCB, og den husker jeg har fortsatt en blendeplate som stikker ut ved full åpning. I praksis er den bare halvåpen i sammenligning med den originale kranen. Det forklarer jo den dårlige flyten i systemet når kranen i praksis nesten er stengt selv ved full åpning.

    Wire er justert korrekt. Forskjellen er at den originale kranen har et vanligt rundt spjeld på innsiden, men den uoriginale har en merkelig fasong som minner om et åttetall.

    Noen som har en idé om hva jeg kan gjøre her? Tenkte det kanskje er en mulighet og borre vekk det utstikket på spjeldet?


    - Frank
    Sist endret av samaron; 27/03/14 kl 21:19

  2. #2
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    Du kan prøve å gjøre det. Pass uansett på at ved full åpning, så skal det være full åpning, slik som på den originale delen du så på. Hvis det blir for mye "jallamekk" på kranen etter at du har fikset på den, ville jeg bare satt på en original. Koster vel ikke så mye, så er du sikret god varme om vinteren
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

  3. #3
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    dem var ikke så dumme i gammle dager da dem stappa en pizza eske forran radiatoren. da blir det jo mer sirkulasjon.
    mitt register begynte å lekke så da skaffa jeg ettermarkeds register og det funka veldig mye dårligere enn den orginale.
    varmekrana gikk i stykker hos meg rett før vintern også, jeg har bare fjernet den helt. blir vel handla ny til sommern tenker jeg.
    også har jeg stappa neddi ei papp plate med litt høl i her og der bak intercoolern så nå er det syden temperaturer på vinterføret.
    kan gjøres til du finner ut av problemet, no dritt å slites med i hverdagen

  4. #4
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Grunnen til at jeg har kjøpt den uoriginale kranen er enkelt og greit fordi det er en utgått del hos Volvo. Den er ikke mulig å få tak i lenger... Hadde selvsagt kjøpt originaldel hvis det var mulig.

    Hjelper vel lite å blende til luftstrømmen til radiatoren når vannet sirkulerer veldig dårlig igjennom varmeapparatet. Som sagt klarer kupé viften å kjøle det ned.

  5. #5
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Vel det hjelper symptomet, men det løser ikke problemet. Bruker sjøl papp plate forran radiatoren. Gir bedre drivstoff forbruk med skikkelig varme på motor, den blir kjappere varm og jeg får skikkelig varme i alle slusene.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  6. #6
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    mer sirkulasjon i motor = mer sirkulasjon i varmeapparatet. vannpumpa på motoren som driver detta rundt.
    termostaten åpner seg mere som fører til mer sirkulasjon.
    og da kan du trekke ut mere varme fra registeret i bilen. sier ikke at det trenger å være en permanent løsning men det er ett godt alternativ til du får skaffet deg en ny kran.
    når du kan holde motoren kjølig i 30+ kan du holde holde den kjølig i -10 med papp forran og dessuten får du bedre snitt temperatur i motoren når termostaten har bedre kontroll.
    derfor som kermit sier at du får bedre drivstoff forbruk.
    er ikke for ingenting at det blir montert orginale rullegardiner i diverse biler.
    nærmer du deg 40- så blir det aldri varmt i bilen uten plate når du har snittfart på over 70
    er ikke jalla det er sunn fornuft.

    stikk på rema kjøp deg en grændis. resultat:
    -god og mett
    -varm og god bil

  7. #7
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    ville skjekka friskluftspjeldet så det stenger skikkelig. det ser du når du tar ut hanskerom, og titter inn bak radion din. ser svart spak med to wire på.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  8. #8
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Alt er i orden, men blir ikke varmt nok. Wire justeringer og slikt ble sjekket på verksted. Termostat er byttet, vannpumpe er byttet, ny kjølevæske osv... Tror rett og slett det er varmekranen som er problemet, da den har det utstikket som blender selv ved full åpning. Laget en illustrasjon som dere kan se under. Alt blir jo nyttesløst når den begrenser halvparten, for temperaturen kjennes ut som noe som skulle vært midt på skalaen. Den originale kranen har 100% full åpning, noe disse uoriginale ikke har... Derfor jeg lurer på om noen har modifisert disse før ved å borre vekk det overflødige? Eller vil jeg mest sannsynlig ødelegge ventilen i prosessen pga pakninger ol?


  9. #9
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    sikker på att det er krana? jeg har akkurat montert sånn i en 945, og den er god å varm.


    du kan prøve en ting, for å utelukke evt. er å rive ut gamle krana di, og sett i mellom en rør bit istedefor. og se hvor varmt det blåser da. blåser det varmt hele tida er det nok krana, men blir det fortsatt kaldere luft så kan det være friskluftspjeldet ditt som ikke stenger skikkelig
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  10. #10
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    har du bytte ut det orginale registret i bilen? ettermarkeds registerne er utrolig dårlige.

  11. #11
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Registeret er den radiator saken i varmeapparatet? Den har jeg ikke rørt, så har ikke kjennskap til om den er original eller ikke. Kan høre med en venn om det er mulig å få plukket ut et fra en av varmeapparatene han har liggende og bytte det. Må vel plukke fra hverandre hele dashbordet for å få tilgang til det?

    Er det mulig å høre i kupéen om dette friskluftsspjeldet lukker seg? Trodde dette varmeapparatet trakk utvendig luft hele tiden. Er som sagt det enkleste varmeapparatet med bare 3 valgmuligheter. Avdugging, luft frem og luft ned.

  12. #12
    Registrerte brukere s4nd3r sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Fjørå (ålesund)
    Innlegg
    1.549
    Antall takk

    Standard

    Fult mulig registeret er tett på ett vis. dårlig gjennomstrømning. Olje og sjit og drit.. (den radiatoren inne i varmeapparetet)
    få det ut, og rens/vask det med varmt vann og zalo, eller avfettning.. eller noe i den dur..
    fikk plutslig problem med varme apparate mitt og i dag, blåste bare kalt.. joda, etter og fylt etter 4l frostveske, så funka det i gjenn. ikkje mange dagene siden eg såg etter nivået. og da var det OK.
    så enten har den blåst av seg vann, eller så har eg en dritt jobb forran meg, off!!

  13. #13
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Ta ut hanskerommet så er mye gjort for å komme til det. Du må vel demontere noe mer, men det er langt i fra så ille som på 240.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  14. #14
    Registrerte brukere s4nd3r sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Fjørå (ålesund)
    Innlegg
    1.549
    Antall takk

    Standard

    er ikkje det på sjofør sia man kommer til da? 240 er noe mannskit! heile varme apparate må ut. for og så dele det i to..

  15. #15
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Aldri bytta varmeapparat register. Bare viftemotor og det var veldig fortgjort. På 240 så er det omtrent grunn til å selge bilen
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  16. Takk s4nd3r, Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  17. #16
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    740 er de bare å gå til ved gasspedalen
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  18. #17
    Registrerte brukere Refinement! sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    1.084
    Antall takk

    Standard

    Fullt mulig registeret er tett med rust og drit om tidligere eier f eks kun har kjørt med rent vann eller slurvet med bytte av kjølevæske. Ville kjørt en rens på systemet først for å se om det hjelper.

    Vil minnes at hele varmeapparatet må deles for å bytte register i 740. Har demontert hele dashbordet som er en grei jobb når jeg har gjort det tidligere. Mye mulig det går med dashbord og varmeapparat i bilen.

    Ang kranen ville jeg prøvd å få tak i en original brukt for for å se om den fungerer bedre.
    "Mindre e så jækla mye merr"

  19. #18
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Refinement! Vis post
    Fullt mulig registeret er tett med rust og drit om tidligere eier f eks kun har kjørt med rent vann eller slurvet med bytte av kjølevæske. Ville kjørt en rens på systemet først for å se om det hjelper.

    Vil minnes at hele varmeapparatet må deles for å bytte register i 740. Har demontert hele dashbordet som er en grei jobb når jeg har gjort det tidligere. Mye mulig det går med dashbord og varmeapparat i bilen.

    Ang kranen ville jeg prøvd å få tak i en original brukt for for å se om den fungerer bedre.
    hele varmapp må delees hcis det er vacuumstryrt ja.

    men trådstarter har wire, og da er det samme oppplegg som på 940 med wire,

    man ser røra ved gasspedalen, skru løst alle dem, så er det vel skrue med stjerne huse som holder fast register om jeg ikke husker helt feil
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  20. #19
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Skal svinge innom en venn i morgen som har et løst varmeapparat liggende av samme type, så skal jeg se litt på det. Mulig jeg kan få registeret også, så kan jeg rense det og bytte i min bil.

  21. #20
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Her var problemet hele tiden kranen. Denne tok kvelden etter 3 måneder i drift, lakk som en sil. Kjøpte denne gangen krane hos mekonomen (MEK17-51.7056 VARM.AP.KRAN), og nå er varmen tilbake! Tydeligvis er den BCB selger feil type, og av elendig kvalitet.

  22. #21
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Kjøpte krane til 92 240 hos bcb for nokre år sidan, den også lakk med ein gang. Var produsert av ScanTech.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

Lignende tråder

  1. Mellomaksling skaper hodebry De Luxe....Volvo 960 1995 model.
    By Volvo_960_1995 in forum Motor og gir
    Svar: 27
    Siste post: 08/12/12, 09:54
  2. Løst! // Vått gulv på førersiden av bilen.. Varmekran?
    By OleE in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 21
    Siste post: 26/11/12, 21:15
  3. [Løst] Dynamo på B230ET skaper hodebry
    By samaron in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 07/08/12, 19:32
  4. Bytte av varmekran
    By boman in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 46
    Siste post: 20/01/10, 13:23

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •