Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 30

Tråd: Tips til å løsne drivaksel fra nav - 2007 V70N

  1. #1
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard Tips til å løsne drivaksel fra nav - 2007 V70N

    Har prøvd å bytte fremre hjullager på V70en i dag, men kom ikke lenger enn til å "banke ut drivakselen av navet med en gummihammer". Vi har slått med en liten slegge slik at verktøy er blitt bøyd, og vi har spent opp en avdrager og strammet til jeg ikke turte mer, men det rikker seg ikke. Er splinesene limt her? Bilen har gått 303 000 km, og lageret er trolig originalt. Jeg trodde at jeg hadde av drivakselen i fjor sommer ifm bytte av div foringer, men nå tror jeg at det bare var på høyre siden (der fikk bilen nytt lager i 2011, men det ble gjort på verksted og det var tydeligvis like greit..)

    Er det noe middel som løsner evt lim hvis det er lim der? Tenker å prøve å få tak i en propanbrenner og bruke varme, og få tak i en hard aksel som ikke flekser så mye når vi slår, og en større slegge, men om det fins noe triks tar jeg gjerne i mot.

    Så langt kom jeg (følger Haynesboken) før jeg skrudde alt sammen igjen og kjørte hjem:
    20140111_184354[1].jpg
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk

    Standard

    Skal vel ikke være lim vel? Spørs om det har kommet rust og dritt inni evnt. Men på driv akslingen så skal det sitte en gummi ring som er inn mot navet bak. Den skal tette dritten utenfra inn mot splinesa fra baksia og selve lageret. Spørs om denne mangler eller er defekt når den sitt så hardt?

    På min bil var det borte på ene sida.

    Men ville prøvd med en passelig metall stang forsiktig med å banka ut med metall hammer, men ikke så hardt at akslingen blir deformert eller mye feil bevegelse i ledda.
    tidligere navn: Greenshadow

    Volvo og kun volvo.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Innlegg
    439
    Antall takk

    Standard

    For å få av mitt hjullager måtte jeg faktisk kappe det bort med vinkelsliper å kjøpe nytt ytre drivledd. Tok ut hele greia å slo på det med slegge men rørte seg ikke 1mm.

  4. #4
    Registrerte brukere marhaugen91 sin avatar
    Medlem siden
    21. juni 2010
    Sted
    Fauske, Nordland
    VCCN medlemsnummer
    716
    Innlegg
    604
    Antall takk

    Standard

    Prøvd å løsne ytreendeledd og stabstaglink for å kunne bevege mer?
    Volvo V70 D5 2003 <---- Link
    Volvo 240 1986 x
    Volvo 240 1982 x
    Volvo 740 1986 x
    Volvo 740 1986 x


    - Marius Marhaug

  5. #5
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Har du prøvd å slå på skruen? Skru skruen nesten helt inn igjen men litt ut så du har litt vandring, også dæljer du til det du er kar for.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  6. Takk Ola Hagen takket for denne posten
  7. #6
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Ola: Vet ikke om det skal være lim, men det er nevnt i noen tråder som jeg fant med mobilen da vi holdt på, og han ene som kom innom hadde også hørt om at noen ganger blir splines limt for å unngå en klikkelyd når du løser bilen eller gir gass. Men jeg har hatt av høyresiden og vet at den ikke er limt, og det er ikke klikkelyder heller, så kanskje det var noe som ble gjort på de tidlige modellene eller 850, og ikke er aktuelt på en 2007? Er ikke så rutinert, men kunne ikke se at det manglet noe tetning på baksiden (hvis ikke gummiringen er helt skjult av belgen på akselen?).

    jensen: Tenkte på å kappe, men det blir veeeldig mye arbeid. Da leverer jeg heller inn bilen for å få byttet på denne siden også (og som han ene sa, husk å få fastpris)

    marhaugen91: Endeleddet ble ikke løsnet, men stabstaglinken ble løsnet. Prøvde å jekke opp fjærbeinet for å få en rettere vinkel på drivakselen, men følte ikke det hadde noe for seg.

    Christian: Ja, prøvde å slå på skruen, det var nemlig det jeg gjorde på andre siden da jeg løsnet den i fjor :/ Ble redd for å ødelegge gjengene, pluss at vi hadde gått over fra gummiklubbe til en rimelig stor hammer (eller liten slegge) som var for stor til å slå på bolten når den bare var skrudd ut noen runder, så vi bygget ut med en gjengestang med noen muttere på for å både belaste gjengene og flaten på drivakselen, siste versjon hadde muttere hele veien for å stive av for det bøyde seg sånn, hjalp ingenting. Var ganske mykt stål, så mutteren vi slo på er halvparten så høy no.

    Glemte å si at vi også prøvde å stramme opp med en ters, fikk det veldig stramt og jeg hadde virkelig trodd at det skulle slippe, og så slo vi på tersen for å få litt ekstra krefter, men det har ikke rikket seg. Har også ødelagt en langpipe med å slå på den, men den var 19mm mener jeg og vi burde brukt en litt mindre for å treffe bedre, kanskje vi ødelegger en slik i dag
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  8. #7
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.045
    Antall takk

    Standard

    Liming av splines er ikke originalt, men vet noen har gjort dette i etterkant.
    Jeg byttet nettopp hjullager bak på min
    AWD
    , da trengte jeg kun en liten ters for å presse løs drivakselen min.

    Oppvarming vil svekke styrken på Loc-tite.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  9. #8
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Hvor brukes loctite? Mener du at hvis den faktisk er limt med loctite, så vil det hjelpe å varme (i tillegg til å utvide metallet), eller mener du at det er loctite på noen deler som jeg bør være forsiktig med?
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  10. #9
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Metallim ble brukt en stund for å unngå klakkelyder ved igangsetting. Dette kan sitte skikkelig fast. Har vært bort i å måtte bruke presse som til slutt bender spindelen før drivakslingen slipper fra navet.

    Jeg ville prøvd å tatt bort
    ABS
    giver fra spindel og varme alt skikkelig med gasslampe eller helst autogen utstyr, slik at limet og evt rust slipper.
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  11. #10
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Blir til at jeg kjøper en gassbrenner og prøver å varme skikkelig, og hvis det ikke går leverer jeg bilen inn på verksted.
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  12. #11
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    Hjelper vel om du løsner spindelen fra demperen? Og stabstaget, da skal du få dratt spindelen såpass løs at du kan få ut drivakselen fra navet.
    Eller så kan du vel også skru løs navet sånn du har det der, sitter jo 4 in-torx på baksiden så banker du av navet, og setter på nytt rett på splines og skrur det til igjen.

    Det var mine tanker ihvertfall

  13. #12
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Kommer ikke skikkelig til på baksiden for å få løsnet navet, og drivakselen sitter jo fast i navet så om jeg løsner spindelen fra dempertårnet, styrestaget og bærekulen, så henger jo spindel+nav fortsatt fast i drivakselen :/ Men hvis jeg løsner alt, kan jeg ta drivakselen av uten at giroljen renner ut? Da kunne jeg i så fall prøvd med en presse på jobben, tror det er 10 tonn.
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  14. #13
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Eg hadde samme problem som deg, mi løysing følger her:

    1. Bruk drivakselbolt fra XC90, den har ein gummiring rundt seg som.

    2. Ta ut BOLTEN fra drivakselen, la gummiringen stå igjen.

    3. Fyll litt rustløysar i holrommet mellom drivakselen og gummiringen og monter bolten igjen. Ta ut senterkoppen fra felgen.

    4. Bruk bilen som normalt ei tid, etterfyll gjerne med rustløyser etter noken daga.

    5. Bruk ein passe lang bolt, med distansehylse med så stor diameter som muleg og skru fast. Slå på den (Ikkje bruk gradvis større verktøy, gå for største slegga med en gang) med hjulet PÅ og bilen ståande på bakken (derfor du skulle køyre uten senterkopp), då sparar du bærekule og så slepp du at du kastar vekk så mykje energi med å spre det utover forstillinga.


    Fungerte veldig bra for meg.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  15. #14
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Har vært med på at det er limt på slike biler og da er det omtrent bare varme og rå kraft som duger, evt. levere inn bilen på verksted (pass på å avtale pris på forhånd ).

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Jeg skjønner ikke dette. Hvis du hverken har løsnet bærekule eller fjærbein ifra spindel, så skal det vel ikke være mulig å presse ut drivakselen ifra utsiden? Jeg løsnet spindelen ifra fjærben, holdt igjen drivaksel med en hånd, dro i toppen av spindel med den andre og fikk dette av lett som ingenting.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  17. #16
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    I følge Haynesboken skal jeg bevege drivakselen 10-15mm når jeg er kommet så langt som på bildet i førstepost. Jeg kan også såvidt bevege selve drivakselen ca 1mm inn og ut, men splinesene som står inni navet rikker seg ikke i det hele tatt. Bærekule og fjærbein skal i følge Haynes løsnes etter at jeg har dunket ut drivakselen 10-15mm.. Men nå har jeg kjøpt en gassbrenner, og neste gang jeg prøver kan jeg løsne mer først og se om det utgjør en forskjell. Sjekket
    VIDA
    nå, og om jeg ikke leser på feil operasjon så står det det samme der. Jeg tror forresten at hvis drivakselen ikke hadde sittet fast i splinesene i navet, så hadde det ikke gjort noe om jeg ikke banket i det nå for å få det til å løsne, for på andre siden kunne jeg også bare dra det av, men som sagt var navet med laget byttet ca 30 000 km før
    Sist endret av knetrom; 13/01/14 kl 16:43
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  18. #17
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av knetrom Vis post
    I følge Haynesboken skal jeg bevege drivakselen 10-15mm når jeg er kommet så langt som på bildet i førstepost. Jeg kan også såvidt bevege selve drivakselen ca 1mm inn og ut, men splinesene som står inni navet rikker seg ikke i det hele tatt. Bærekule og fjærbein skal i følge Haynes løsnes etter at jeg har dunket ut drivakselen 10-15mm.. Men nå har jeg kjøpt en gassbrenner, og neste gang jeg prøver kan jeg løsne mer først og se om det utgjør en forskjell. Sjekket
    VIDA
    nå, og om jeg ikke leser på feil operasjon så står det det samme der. Jeg tror forresten at hvis drivakselen ikke hadde sittet fast i splinesene i navet, så hadde det ikke gjort noe om jeg ikke banket i det nå for å få det til å løsne, for på andre siden kunne jeg også bare dra det av, men som sagt var navet med laget byttet ca 30 000 km før
    Du skal, når det er heilt perfekt (nytt) løsne drivakslingen med eit lett slag med plastklubbe og då skal altså drivakslingen gli lett ut og inn i splinsa.

    Einaste grunnen til at dette sit fast er rust, noko du og vil sjå den dagen du får dette i fra kvarandre (Du ser det og uten noko meir demontering)
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  19. #18
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Jeg ser rust på kantene allerede, ja, og jeg har sett en rusten glideflate på et forholdsvis lite areal (tilsvarende ytterkanten på en Eiker-felg kanskje) holde et "stempel" på plass med et lodd på 14 tonn oppå (stempelet skulle vel bevege seg med maks 500 kg på). Skal prøve trikset ditt med rustløser neste gang jeg ikke klarer det, hehe.
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  20. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Rå kraft
    Men ta løs kulebolten så drivakselen kan komme seg av. Du må vippe ut fjærbeinet litt for å få av akselen uansett.
    Du er jo nesten der.

    Splinesen er innsatt med metallklister (En locktitevariant) fra fabrikken.
    Sist endret av 850GLTsilver; 13/01/14 kl 17:33
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  21. #20
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Prøver igjen på dette nå. Kan jeg ta av venstre drivaksel uten at det renner olje ut?

  22. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av knetrom Vis post
    Prøver igjen på dette nå. Kan jeg ta av venstre drivaksel uten at det renner olje ut?
    Ja, renner ikke olje ut når du tar ut den. Men de kan sitte veldig godt inni girkassa også.
    tidligere navn: Greenshadow

    Volvo og kun volvo.

  23. #22
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Hvordan får jeg den ut? Svensken min fungerer dårlig i dag så jeg forstår ikke haynes godt nok..

  24. #23
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Har varmet med propanbrenner med og uten en oppspent ters i over en time nå, ligger an til verkstedsbesøk snart ja

    Det var ingen forskjell på om alt var løst (bærekule og delt fjærbein osv) eller slik det var sist jeg prøvde

  25. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk

    Standard

    Det sitt ei slik låsering som låser driv akslingen fast i girkassa, men det skal bare være å vippe ut driv akslingen med bryte spak mellom girkassa og enden av drivakslingen, vær forsiktig med knuta.
    Østli har spesial verktøy som er slik halv måne sveiset på ei grov jernrør og innvendige kanten er laga med slik skrå kant og den brukte jeg til å banke mellom drivakslingen og girkassa. Men drev på i 1,5 time sammen med en annen mekaniker før den tilslutt løsnet etter girkassa ble tatt ut og satt på gulvet :P
    tidligere navn: Greenshadow

    Volvo og kun volvo.

  26. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk

    Standard

    ble også fortalt av en ex volvo mekaniker at de brukte en slags lim på splinesa for å gjøre det stille uten at den skulle bevege seg i slarken, men dette ble slutt på etter en stund pga slike situasjoner som du har nå. Så det spørs om lageret ditt har sitti der siden den perioden de gjorde dette.
    tidligere navn: Greenshadow

    Volvo og kun volvo.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Etollaksenˋs V70N 2007 D5
    By etollaksen in forum S60 / V70N / S80 / XC -serien
    Svar: 11
    Siste post: 13/03/13, 11:14
  2. Motorvarmer V70N 2007 mod
    By tigergutt89 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 18/11/12, 05:24
  3. 2-DIN i V70N 2007
    By wvevang in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 9
    Siste post: 03/05/12, 16:55
  4. Tips for å løsne låsbare hjulbolter som er slitt
    By jlopsal in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 6
    Siste post: 14/09/11, 19:49
  5. Framskjerm V70N 2007
    By Mr. RAH in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 06/07/11, 16:00

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •