Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 24 av 24

Tråd: Spørsmål ang montering av B5244T3 i 245 + + !

  1. #1
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard Spørsmål ang montering av B5244T3 i 245 + + !

    Da skal jeg avgårde til Grimstad senere "idag" å hente en B5244T3 som skal plasseres under hooden i vogna, så i den forbindelse oppretter jeg denne tråden for å kunne spørre dere om div ting og problemer\løsninger på veien.

    Den stammer fra V70
    AWD
    \XC70 2001mod, gått ca 130.000.

    1. Den ble byttet ut pga lavt oljetrykk på tomgang ?? Noen som har forslag til hva det kan komme av ?

    2. Det meste av motorledningsnettet følger med ser det ut som, da burde det vel være kurrant å montere datasprut på denne ? Ikke hjerner osv(Ser for meg det blir det enkleste og rimligste på sikt).

    3. Det må byttes bunnpanne og sugerøret til oljepumpa må forandres for å montere denne i min bil, flere ting ?

    Hadde flere spørsmål oppi hodet tidligere idag, men husker dem ikke nå så fyller på etterhvert

    Takk for svar
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  2. #2
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av daain83 Vis post
    1. Den ble byttet ut pga lavt oljetrykk på tomgang ?? Noen som har forslag til hva det kan komme av ?
    Har vært med på samme "regla" sjøl, men i en v70. Bytta oljepumpe +++ men sleit fortsatt med at det kom feilmelding på tomgang, når bilen var varm.
    Så ut til at det kom fra tette oljekanaler. Tipper på dårlig vedlikehold, med enten for sjeldent oljeskift, eller feil olje.

    Sitat Opprinnelig postet av daain83 Vis post
    2. Det meste av motorledningsnettet følger med ser det ut som, da burde det vel være kurrant å montere datasprut på denne ? Ikke hjerner osv(Ser for meg det blir det enkleste og rimligste på sikt).
    Hvis du skal ha datasprut spiller det jo ikke stor rolle hva som følger med eller ikke, men det "letteste" (pris etc er en faktor) er å bruke den orginale motorstyringa.

    Sitat Opprinnelig postet av daain83 Vis post
    3. Det må byttes bunnpanne og sugerøret til oljepumpa må forandres for å montere denne i min bil, flere ting ?
    Det kommer ann på hvilket innsug du har, bl.a.
    Du må ta bunnpanne fra en r6, korte den inn, og bruke modifisert r6 sugerør.


    Hvis det er av interresse, har jeg den motoren jeg snakka om tidligere, stående på værste hos meg. B5244s2 motor, med splitter ny oljepumpe etc, etc. Går billig! Rein blokk med all innmat, og topp.

    Send PM om det isåfall.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  3. #3
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Nå viste det seg at denne motoren har ny oljepumpe, så da blir det å fortsette feilsøking på det labre oljetrykket.

    Selger fortalte at det forekom typisk under køkjøring på varm motor, lavt turtall og god varme på motoren. Samtidig er oljetrykket målt under disse forhold og er forsåvidt ok, men ikke bra nok til at måleinstrumentene i bilen mente det var godt nok. Så tar det ikke så forferdelig tungt, men en nærmere sjekk vil bli foretatt.

    Planen er å få denne motoren godkjent i vogna før videre effektuttak, så i første omgang blir det kun gjort modifikasjoner som kreves for akkurat dette. Bytte bunnpanne, modifisering av sugerøret, kobling av sprut osv. Men jeg lurer på hvilken effekt man KAN hente ut av denne blokka ? Og da mener jeg selve blokka\toppen, kommer til å bytte ut råder, stempler og det som behøvs når den tid kommer.

    Ser også at det sitter innsug som har spjeldet på undersiden, noe som passer ypperlig etter hva jeg har forstått, bedre plass osv.

    Er også noe med kammen på denne ? Variable ventil tider eller noe sånt ? Denne kan låses på et vis, hvordan ?

    Kommer nok mange flere spørsmål etterhvert som jeg får kikke litt på maskinen...er ute på totalt ukjent grunn her, så setter stor pris på tips og triks. Følger forøvrig nøye med på de prosjekttrådene som omhandler 5`ere her på forumet.
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  4. #4
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Bump ?
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  5. #5
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Kom over denne på TPC, står mye greit :

    http://forum.turboperformanceclub.nu...f7a9220cfdfd4b

    Ingen her som kan svare meg på de andre tingene jeg lurer på ?
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  6. #6
    Registrerte brukere ralf2 sin avatar
    Medlem siden
    18. feb. 2010
    Sted
    Porsgrunn
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    Har nesten samme motor i min (B5254T) men 98mod så har ikke vvt (variable ventiltider).
    Om du har så veldig behov for å låse den tror jeg ikke. Er vel når det er snakk om en del effekt.

    Er du ute etter mye effekt er det 81mm boring som gjelder. Min er 83, det er vel din og. Men de tåler en del. Men hvor grensa går vet jeg ikke.

    Orginalt holder min ca 300hk. Da er det vel rådene som går først. Vet ikke om du har samme innmat.

    Jeg har brukt orginal ledningsnett og hjerne.
    Syntes det var enkelt og greit og er ganske sikker på at det er mindre styr enn datasprut. Spørs sef om du kan lese koblingsskjema men det må du kunne på datasprut og.
    Det er litt jobb å fjerne det du ikke trenger, men etter det er det faktisk ikke mye man sitter igjen med.

    Og etter tips på forumet her er det bare å sende styreenheten til england og vips så har den usb kontakt og muligheter for å justere som datasprut.
    Da må du ha Motronic 4.3 eller 4.4.

    Skal du følge godkjente produktendringer fra Volvo til punkt å prikke får du ikke godkjent den motoren. Den har 285nm. Volvo godkjenner 275nm. Min har 270nm.
    Men hør med biltilsynet. Kan være de godtar det siden det er så lite over. Få evt tillatelse skriftlig. Legg det fram saklig og vær på lag med de. Kommer lengst med det
    78 242 2,5LT+
    06 VW t5 174 4motion

  7. #7
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ralf2 Vis post
    Har nesten samme motor i min (B5254T) men 98mod så har ikke vvt (variable ventiltider).
    Om du har så veldig behov for å låse den tror jeg ikke. Er vel når det er snakk om en del effekt.

    Ok, så du mener jeg ikke trenger å tenke noe på dette ? Så i tråden jeg la ut link til over at dem delte kamdrevet og la noen sveiseperler. Mulig det ikke er så avansert som man kanskje tror. Får kikke litt på det, registeret må stilles inn uansett

    Er du ute etter mye effekt er det 81mm boring som gjelder. Min er 83, det er vel din og. Men de tåler en del. Men hvor grensa går vet jeg ikke.

    "Mye effekt" er vel et vidt begrep... Men skjønner da at 300-350hk er innen rekkevidde med bedre råder og muligens stempler ? Kanskje noen andre som vet ?

    Orginalt holder min ca 300hk. Da er det vel rådene som går først. Vet ikke om du har samme innmat.

    Er vel tvilsomt at vi har samme innmat ? Da min bare leverer 200 orginalt ?

    Jeg har brukt orginal ledningsnett og hjerne.
    Syntes det var enkelt og greit og er ganske sikker på at det er mindre styr enn datasprut. Spørs sef om du kan lese koblingsskjema men det må du kunne på datasprut og.
    Det er litt jobb å fjerne det du ikke trenger, men etter det er det faktisk ikke mye man sitter igjen med.

    Grunnen til at jeg vil bruke datasprut er siden jeg ikke har orginalt ledningsnett, dette er en motor som ble byttet ut. Så mangler endel komponenter, som starter, dynamo, coiler, braketter osv, men regner med å måtte lage endel custom uansett. Tanken bak datasprut er også for senere effektuttak, dette kan jeg jo også bruke senere på andre maskiner evt.

    Og etter tips på forumet her er det bare å sende styreenheten til england og vips så har den usb kontakt og muligheter for å justere som datasprut.
    Da må du ha Motronic 4.3 eller 4.4.

    Skal du følge godkjente produktendringer fra Volvo til punkt å prikke får du ikke godkjent den motoren. Den har 285nm. Volvo godkjenner 275nm. Min har 270nm.
    Men hør med biltilsynet. Kan være de godtar det siden det er så lite over. Få evt tillatelse skriftlig. Legg det fram saklig og vær på lag med de. Kommer lengst med det

    Kommer til å skrive en seriøs søknad før jeg begynner på noe som helst. Har ingen hast med å komme i gang forsåvidt heller. Driver å sparer penger til ZF-girkasse De er ikke videre kjent for å være runde i kantene her på sørlandet, men er jo lov å prøve.
    Noen her som vet hvilken flens det er på eksosmanifolden på denne ? Altså hvilken flens jeg må ha på turboen ?
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  8. #8
    Registrerte brukere ralf2 sin avatar
    Medlem siden
    18. feb. 2010
    Sted
    Porsgrunn
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    "Mye effekt" er vel et vidt begrep... Men skjønner da at 300-350hk er innen rekkevidde med bedre råder og muligens stempler ? Kanskje noen andre som vet ?

    Orginalt holder min ca 300hk. Da er det vel rådene som går først. Vet ikke om du har samme innmat.

    Er vel tvilsomt at vi har samme innmat ? Da min bare leverer 200 orginalt ?
    Etter litt googling ser det ut som svenskene mener grensa for 83mm er rundt 400hk. Noen har kjørt mye mer, men for å lettere få det til å holde satser de fleste på 81mm fra starten av.
    Men om det er nyere v70r/s60r blokk så tåler de mer stod det.

    Mente at orginal innmaten i min holder til 300hk og at det er rådene som svikter da. Er 193hk i min
    78 242 2,5LT+
    06 VW t5 174 4motion

  9. #9
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ralf2 Vis post
    Etter litt googling ser det ut som svenskene mener grensa for 83mm er rundt 400hk. Noen har kjørt mye mer, men for å lettere få det til å holde satser de fleste på 81mm fra starten av.
    Men om det er nyere v70r/s60r blokk så tåler de mer stod det.

    Mente at orginal innmaten i min holder til 300hk og at det er rådene som svikter da. Er 193hk i min
    Okok, da er jeg med. Fikk denne så billig at jeg får begynne med denne, blir jo ikke noe heksekunst å bytte ut til en 81mm når alt annet er på plass siden en gang om man skulle ønske høyere effekt Tror forøvrig jeg klarer meg lenge med 350 hest

    Min blokk stammer fra en 2001 XC70.

    Da trenger jeg ikke bytte noe innmat foreløpig da, prøve å få den godkjent først. Så kan den heller ut å "overhales" på sikt =)

    Takk for hjelp ralf2, kommer sikkert flere spørsmål etterhvert

    Må kikke etter turbo etterhvert, noen som har forslag til hva som bolt-on ?

    Fikk forresten svar fra bakaxel.se idag, 6800sek for ZF-kasse. Denne må man vel opp til grensen å hente ?
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  10. #10
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Fundere litt på svinghjul også om dagen.

    Fra hvilkene andre motorer kan jeg plukke det fra ?

    Leker også litt med tanken på å få laget ett og bruke tannkrans osv fra dette blekket som står på automaten (det har jeg) ... Har sett en løsning på dette ett sted, ser jo meget smart og greit ut.

    Noen som ser noen fordeler\ulemper med begge disse løsningene ?
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  11. #11
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    bump ?

    Noen som vet om det finnes slike skeleton-svinghjul til hvitblokk ?

    Så at det finnes til B230 hvertfall.
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  12. #12
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Hva er lavt oljetrykk da?
    Min er 6bar når kald, 2,5-3bar ved normal kjøring, og 1,5 ved hard tung motor over lang tid
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  13. #13
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    Hva er lavt oljetrykk da?
    Min er 6bar når kald, 2,5-3bar ved normal kjøring, og 1,5 ved hard tung motor over lang tid
    Har ikke oversikten på akkurat det her og nå, men har sendt gamle eier en mail. Så får jeg håpe han har noen svar på det.

    Man kan vel kanskje trikse det til med en annen type olje, men hadde jo vært morro å funnet ut HVA det kommer av
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  14. #14
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen,

    Trodde normaltrykket skulle være ca 1bar ved tomgang, ca 800RPM. Trykket som ble målt var på ca 0,5 bar om jeg ikke husker helt galt. Ta det med en klype salt. Er ikke sikker på tallene, men mener trykket ved tomgang ble målt til ca halve av det det skulle være. Mener også trykket steg til normalt bare motoren fikk litt turtall.

    Lykke til videre med motoren.

    Mvh,
    Anders

    Dette fikk jeg til svar...dette er da på varm (køkjøring) motor. Bra lavt føler jeg.
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  15. #15
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Er det helt komplett idioti å vurdere å bygge om bunnpanna som står på motoren ?

    Istedet for B6xxx bunnpanne mener jeg ?

    Har tilgang på sveis og alu, mindre tilgang på kronasjer - derfor jeg spør Har ikke sett så mye på det, men om noen har noen formening så hyl ut
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  16. #16
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    blir vel fort mye mer arbeid det enn å korte inn ei 6-er bunnpanne
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  17. #17
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    blir vel fort mye mer arbeid det enn å korte inn ei 6-er bunnpanne
    Joda ser den, men de vokser jo ikke akkurat på trær heller dem, er ikke akkurat i sverige heller så ofte...

    Får kikke litt på det....for alt i verden så er det jo litt morro med en utfordring
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    414
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av daain83 Vis post
    Joda ser den, men de vokser jo ikke akkurat på trær heller dem, er ikke akkurat i sverige heller så ofte...

    Får kikke litt på det....for alt i verden så er det jo litt morro med en utfordring
    Sett denne?:

    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=3430

  19. #19
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Den var fin Takk takk...

    Er forøvrig klar over hva som må til, cluet er å få tak i ei slik bunnpanne
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  20. #20
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Hei, fikk en tanke som slo meg ang oljetrykksproblemet ditt.
    Jeg opplevde nemlig helt det samme på ambulansen da vi overhalte den.
    Der hadde o-ringen på snorkelen i bunnpannen vridd seg.
    Da forsvant oljetrykket da den sugde falskluft der.

    Kanskje verdt å sjekke på din nye motor
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  21. #21
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    Hei, fikk en tanke som slo meg ang oljetrykksproblemet ditt.
    Jeg opplevde nemlig helt det samme på ambulansen da vi overhalte den.
    Der hadde o-ringen på snorkelen i bunnpannen vridd seg.
    Da forsvant oljetrykket da den sugde falskluft der.

    Kanskje verdt å sjekke på din nye motor
    Takk for tips, will do
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  22. #22
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Løfter denne litt igjen.

    Har nå fått tak på motorfester, bunnpanne, sugerør osv... Så blir å lete litt etter oljetrykksproblemet etterhvert, bygge om bunnpanna osv...

    MEN...

    Sitter jo ofte å funderer litt, og nå litt i forbindelse med datasprut...

    Leser om mange som putter f.eks megasquirt inn i de orginale boksene, virker jo smart da man får kamuflert det litt ifm trangsynet.

    Er det noe dere ville anbefalt meg å bruke på min motor ? Altså ikke selve løsningen med å putte det i orginale bokser, men MS ?

    Har ikke lest så mye om det ennå, og man hører jo mye forskjellig. I første omgang så må jeg få den opp å gå med ca 200 gamp (orginalt), slik at jeg kan få maskinisten godkjent i bilen... Senere noe omkring 300-350.

    Jeg har ikke de orginale hjernene (evt hjernen), så det blir sprut uansett tror jeg...om ikke noen her absolutt mener det er smartere med orginalsprutet...

    Takker for svar
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  23. #23
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    har også veeeldig sansen for disse ombygde originalboksene til MS. om jeg skulle bygd noe ordentlig, hadde jeg ikke vært i tvil
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  24. #24
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    har også veeeldig sansen for disse ombygde originalboksene til MS. om jeg skulle bygd noe ordentlig, hadde jeg ikke vært i tvil
    Er jo akkurat det, er jo ikke så steingal pris på det heller, men hører liksom ganske mye forskjellig ift hvor bra MS faktisk er i forhold til andre sprut.

    Så lurer egentlig på om det er godt nok til det jeg skal bruke det til (noe jeg egentlig tror det er, vil bare ha noen synspunkter fra folk med bedre peil enn meg ) ...

    EDIT : Selges dette "ferdig" ?
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •