Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 23 av 23

Tråd: Gåent rådelager??

  1. #1
    Registrerte brukere Vol vo sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard Gåent rådelager??

    Har en 2001 v70 med b5204t5 motoren og den har begynt å låte som en dieselmotor. Er disse motorene spesielt utsatt for slitte rådelager?

  2. #2
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Kan ikke svare på det, men du har postet i feil underforum.
    kanskje en admin kan flytte den til riktig underforum, hvor det også er vesentlig mer aktivitet?
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  3. #3
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.571
    Antall takk

    Standard

    Utfra hva jeg kjenner til så er dette i utgangspunktet ikke et vanlig problem. Hvordan er det med servicehistorikk? Dette har jo noe å si..
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Er vel ikke noe kjent problem dette. Sikker på at det ikke er noe annet som rakler?
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  5. #5
    Registrerte brukere Vol vo sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Filmet litt, så dere kan jo ta et titt http://youtu.be/9Yc6qLp8uPk

  6. #6
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Det der var IKKE en god lyd Høres ut for meg som at det er noe i toppen. Rådebank høres mest når du ruser motoren. Men uansett så vil jeg ikke råde deg til å starte motoren noe mer før du har fått sjekket hva den lyden er. Forhåpentligvis kan det repareres.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  7. #7
    Registrerte brukere Vol vo sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Har nå demontert toppen og alt er i orden med kammer. Utrolig mye koks og skitt som måtte fjernes. Nå blir neste projekt å sku av bunnpanne og skifte råde og rammelager.

  8. #8
    Registrerte brukere Vol vo sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Noen her inne som vet moment og grader på råde og rammelager her inne?

  9. #9
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Kjøp haynes boka på din aktuelle bil. Der står alt du trenger å vite. Se over nøye så du ikke monterer nytt og river dem på nytt fordi veiva har fått skader. Koster ikke mye for polering av veiv mot ett nytt havari som kan ta med seg mer.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  10. #10
    Registrerte brukere Vol vo sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Jeg har nå skrudd av bunnpanne og sliftet rådelager på sylinder 5. Hvittmetallagere var helt gåent og olja var full av hvittmetallspon. Satt inn nytt hvittmetallager og kjørte en runde på 3 km og lageret tok kvelden igjen. Det er selvfølgelig oljemangel som ødelegger lageret. Eller rettere sagt mangel på oljetrykk! Når jeg ruser motoren opp til 2-3000 og slipper gassen igjen så begynner oljelampa å lyse (displayet sier inget oljtryk -stanna omgående). Noen som vet hvorfor den mister oljetrykket?

  11. #11
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Du skal gå over oljepumpe og oljegata ved en slik jobb. Mål også over lagertapper, lager klaringer osv. Jeg har ett inntrykk av at dette er en jobb som kanskje er større og mer omfattende enn det du er i stand til selv. Motorbytte kan fort være ett like bra alternativ. Du får ikke uten voldsomt flaks mer enn 1 sjangs til å gjøre det rett før det begynner å koste veldig mye penger.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  12. #12
    Registrerte brukere Vol vo sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kermitt Vis post
    Du skal gå over oljepumpe og oljegata ved en slik jobb. Mål også over lagertapper, lager klaringer osv. Jeg har ett inntrykk av at dette er en jobb som kanskje er større og mer omfattende enn det du er i stand til selv. Motorbytte kan fort være ett like bra alternativ. Du får ikke uten voldsomt flaks mer enn 1 sjangs til å gjøre det rett før det begynner å koste veldig mye penger.
    Jeg er utdannet maskinist og hobby bilmekaniker i over 30 år så kan jo litt Hadde håpet å kunne få litt hjelp her inne men det virker som det ikke er personer med inngående kunnskaper om konstruksjonen i volvomotorene her inne

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2010
    Sted
    Bodø
    Innlegg
    444
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vol vo Vis post
    Jeg er utdannet maskinist og hobby bilmekaniker i over 30 år så kan jo litt Hadde håpet å kunne få litt hjelp her inne men det virker som det ikke er personer med inngående kunnskaper om konstruksjonen i volvomotorene her inne
    Da vet du vel at lager ikke holder lenge uten olje, metal mot metal slites fort uten olje.

    Sitat Opprinnelig postet av Vol vo Vis post
    Jeg har nå skrudd av bunnpanne og sliftet rådelager på sylinder 5. Hvittmetallagere var helt gåent og olja var full av hvittmetallspon. Satt inn nytt hvittmetallager og kjørte en runde på 3 km og lageret tok kvelden igjen. Det er selvfølgelig oljemangel som ødelegger lageret. Eller rettere sagt mangel på oljetrykk! Når jeg ruser motoren opp til 2-3000 og slipper gassen igjen så begynner oljelampa å lyse (displayet sier inget oljtryk -stanna omgående). Noen som vet hvorfor den mister oljetrykket?
    Sjekk/bytt oljepumpa de tipper den er på tur til å ta kveld. den klare lever nok olje på lave turtall, men ikke på høye turtall så har den ikke tatt kveld
    gjør den det snart og da kan de bli dyrt.
    - 1998 Volvo V70
    - 1975 VW Boble


    Bilbelte er tøfft

  14. #14
    Registrerte brukere Vol vo sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Oljepumpa er tatt ut og sjekket og funnet i orden

  15. #15
    Registrerte brukere GLTOslo sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Oslo, Ullevål. Opprinnelig fra Ørsta
    VCCN medlemsnummer
    702
    Innlegg
    371
    Antall takk

    Standard

    Videoen ble avspelt til mekanikarkompis: konklusjon var uten tvil gåen råde/rådelager. Spørsmålet er kva årsaken er og om meir har tatt skade?

  16. #16
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vol vo Vis post
    Jeg er utdannet maskinist og hobby bilmekaniker i over 30 år så kan jo litt Hadde håpet å kunne få litt hjelp her inne men det virker som det ikke er personer med inngående kunnskaper om konstruksjonen i volvomotorene her inne
    Beklager, det var på ingen måte noen kritikk mot din kompetanse. Men det er vanskelig å vite slikt uten å ha snakket med noen fra før.
    Hva vil du vite da? Disse motorene er ikke plaget med noe av det du sliter med. Men det sier seg sjøl at dette lageret ikke har fått nok smøring og at veiva di er for grov og/eller smøringen er for dårlig selv om pumpa er funnet i orden. Eventuelt så er det fremmedlegemer i olje kanalene som har rivd lageret/blokkerer olje tilførselen. Vanskelig å si noe mer enn generelle ting uten å ha det i hendene. Ta kontakt med Flyfaen om du ønsker å snakke med noen veit alt som er å hvite om hvitblokk. Han kan til og med det som ikke er værdt å vite.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  17. #17
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    Har du målt oljetrykket? er noe jeg ville sjekket med en gang det er slike skader, er selv maskinist og.
    som kermit sier, måling av veiv er også kritisk når slike skader har skjedd.
    o-ringene i sugesilen i sumpen der bruker å ta kvelden, blir harde og lekker. av og til kan du se antydning til skumming på peilepinnen når det er gale.
    Mao du får ikke nok olje på høyere turtall.
    Sist endret av Vatnehol; 31/12/13 kl 13:37
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  18. #18
    Registrerte brukere Vol vo sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vatnehol Vis post
    Har du målt oljetrykket? er noe jeg ville sjekket med en gang det er slike skader, er selv maskinist og.
    som kermit sier, måling av veiv er også kritisk når slike skader har skjedd.
    o-ringene i sugesilen i sumpen der bruker å ta kvelden, blir harde og lekker. av og til kan du se antydning til skumming på peilepinnen når det er gale.
    Mao du får ikke nok olje på høyere turtall.
    Har ikke fått målt oljetrykket. Tør ikke kjøre motoren fordi da ødelegges lagerskålene igjen. Jeg skal måle veiv og sjekke klaringer og se at de er innforbi toleransene.


    Har også oppdaget at det er mye olje i turbo( på luft siden) og generelt rundt turboen. Vil slitte lager i turboen gjøre at en mister oljetrykket totalt sett?
    Et bilde av turboen sett ovenfra:
    [IMG][/IMG]
    Sist endret av Vol vo; 02/01/14 kl 03:46

  19. #19
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard


    http://www.volvopartswebstore.com/sh...rimLevel=11155
    o-ring og pakning.

    husker ikke om der er restrictor i oljerøret til turboen på denne motoren, mest sannsynlig så er den det. og da vil det ikke ha noe å si i grunn om de er utslitt. er regel ut eksos siden oljen reiser da.

    den oljen som du ser på innsiden av røret er normalt. du vil finne en hel del videre i laderørene og. Men det på usiden tyder på slitte tetninger.
    hvor langt har bilet gått? vanlig å se slikt etter 200 000km. mulig det er lekkasje på returen fra turboen og, er heller vanlig det og, spesiellt på tideligere prefacelift modeller da de kom med en ikke fullt så godt gummi blanding på tetningene.

    olje pumpene på disse er vanligvis skuddsikre, og det er de tetningene på oljesugesilen som bruker å gå. De er ikke mange kronene.
    Sist endret av Vatnehol; 03/01/14 kl 01:53
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  20. #20
    Registrerte brukere Vol vo sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Bilen har 267' på telleren.

  21. #21
    Registrerte brukere Vol vo sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Har bestemt meg for å bytte motor. 4000.- for en motor som har gått under 120' km på ebay-da er det lite å lure på En kan jo selge deler av den gamle motoren og få igjen litt av pengene for motorbytte på den måten.

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Samtidig så tror jeg aldri i verden at du hadde greid å få sammen motoren din for særlig mindre.

    Sent from my LT25i using Tapatalk 2
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  23. #23
    Registrerte brukere Vol vo sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Samtidig så tror jeg aldri i verden at du hadde greid å få sammen motoren din for særlig mindre.

    Sent from my LT25i using Tapatalk 2
    Tror ikke jeg heller. En motor som er kjørt uten oljetrykk kan ha fått mange skader så like greit å bytte

Lignende tråder

  1. rådelager klyper
    By Veg4rd in forum Motor og gir
    Svar: 7
    Siste post: 23/10/12, 13:14
  2. rådelager nm?
    By Arrnty90 in forum Motor og gir
    Svar: 8
    Siste post: 18/03/12, 16:09
  3. Veivlager og rådelager - dim?
    By henrik940 in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 01/06/11, 18:34
  4. hva er momentet på rådelager på b21 (haster)
    By bosolhaug in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 05/04/11, 17:59
  5. Rådelager 850
    By Folkvord in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 01/02/10, 06:09

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •