Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: Angående bokstaver på bilskilter - større endring underveis?

  1. #1
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard Angående bokstaver på bilskilter - større endring underveis?

    Dette er ikke spesielt om Volvo, men det er i hvert fall bilrelatert og av interesse for mange som er opptatt av bil.

    Et ferskt høringsnotat fra Statens vegvesen foreslår av diverse praktiske årsaker at det bør bli slutt på egne bokstavkombinasjoner for hvert distrikt, altså at førstegangsregistreringer i hele landet heretter vil gå i en fortløpende serie.

    http://www.vegvesen.no/_attachment/5...+2-6+nr++4.pdf
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  2. #2
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Er detta bestemt eller berre eit forslag?

    Eg veit ikkje heilt om eg likar det, meneg ser jo at dei har tatt i bruk W på tilhengarar, motorsyklar, traktorar og andre kjøretøy med berre 4 tal, so det tydar jo på at dei snart går tom for bokstav- og talkombinasjonar enkelte plassar, og det er vel litt av grunnen til detta.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  3. #3
    Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    VCCN medlemsnummer
    68
    Innlegg
    1.821
    Antall takk

    Standard

    Det har jo på ein måte vore litt kjennemerke for Norge, men det er no samme driten Det er jo som dei skriv, kun fordelar ved det eigentleg. I Polen so føl faktisk skilta eigaren, so når du kjøper deg ein brukt bil, so får du nye skilt med bokstavar som henviser kvar du bur. Det må no vere tungvindt og kostbart. So at me i Norge får skilt som berre blir produsert på løpande band, med at me begynnar på AA 00001, kan ikkje ha so mykje å sei i praksis for oss.
    Volvo 245 - Eks varebil
    A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster

  4. #4
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    For ordens skyld - våre nr begynner ikke på 0. Altså er laveste nr for bil AA10000.

    Jeg har foreløpig ikke funnet ut om det er noe mer enn et forslag så langt. Flere endringer før har blitt innført på den 1. april, så jeg lurte på om det skulle skje nå også - men det har det tydeligvis ikke gjort, så vi får vente og se.

    Kombinasjoner med både W og G (som ikke har vært brukt før) har i det senere blitt innført på firesifrede nr. Dette gir faktisk betraktelig flere muligheter - og så kan det sikkert også vurderes å bruke M og kanskje I, O og Q.

    En fortløpende serie bilnummer for hele landet ser jeg for meg kan gå på en av disse forskjellige måtene:

    1. Bruke bare de bokstavseriene som ikke har vært brukt før. AA er i bruk, så da begynner det på AB10000.

    2. Bruke de enkeltnumre som ikke har vært brukt før. Da fortsetter det bare på ca AA65000 eller hvor langt det vil ha kommet når tiden er inne.

    3. Bruke alle numre som er ledige og har vært det lenge, altså fra AA10000.

    I tillegg bør det være slik at man på eldre bruktimporterte biler kan få sikret seg en bokstavkombinasjon uten W og slikt, så det blir forenlig med å sette på "tidstypiske" skilter, f eks av typene 1971-1982 og 1982-2001.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  5. Takk Øygard takket for denne posten
  6. #5
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    En liten kommentar til dette temaet som jeg tok opp for noen år siden:

    "Fortløpende bokstavering" for hele landet har faktisk blitt tatt i bruk i løpet av det siste året når det gjelder de firesifrede numrene. Der hadde systemet vært rotet til i mange år allerede.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  7. #6
    TurboNoob sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skien, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    384
    Innlegg
    1.555
    Antall takk

    Standard

    Hader det ikke vært enklere å brukt gamle nr om igjen? Det må da være flere titalls- om ikke hundretusenvis av nr som ikke er i bruk lenger, siden bilene er skrotet.
    De gjør det i Sverige. Det svenske nummeret fra bilen min var på en ny bil et år etter at bilen min var registrert i Norge.
    2007 Volvo V70 D5 AWD
    1980 Volvo 244 DL, B230FT.
    [x]2012 Volvo V60 R-design
    [x]1997 Volvo 850 R
    [x]2004 Volvo V70 D5 AWD
    [x]1986 Volvo 240 GLT

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboNoob Vis post
    Hader det ikke vært enklere å brukt gamle nr om igjen? Det må da være flere titalls- om ikke hundretusenvis av nr som ikke er i bruk lenger, siden bilene er skrotet.
    De gjør det i Sverige. Det svenske nummeret fra bilen min var på en ny bil et år etter at bilen min var registrert i Norge.
    Med tanke på at det tok Norge 40 år etter Sverige og innføre dag bøter på bil uten forsikring så tror jeg det vill ta tid før det hadde skjedd i Norge men det er jo en god ide og bruke de om igjen ja.

  9. #8
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimar Vis post
    Med tanke på at det tok Norge 40 år etter Sverige og innføre dag bøter på bil uten forsikring så tror jeg det vill ta tid før det hadde skjedd i Norge men det er jo en god ide og bruke de om igjen ja.
    AS Norge bryr seg ikke om du har forsikring på bilen din eller ikke, men nå er årsavgifta innunder forsikringa så da blir det plutselig skatteunndragelse.. Tok ikke lang tid før det kom dagsbøter da nei.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    AS Norge bryr seg ikke om du har forsikring på bilen din eller ikke, men nå er årsavgifta innunder forsikringa så da blir det plutselig skatteunndragelse.. Tok ikke lang tid før det kom dagsbøter da nei.
    Har faktisk ikke tenkt på det på den måten og det kan jo fint stemme ja.

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. sep. 2016
    Sted
    Elverum
    Innlegg
    215
    Antall takk

    Standard

    Trafikkforsikringsforeningen har fra 1. mars 2018 fått mandat til å ilegge eiere av uforsikrede kjøretøy dagmulter - da er det nok allerede på plass?...:(
    Men egentlig de nye reglene er ikke så lette å tolke når det gjelder avregistrerte kjøretøy - hvis en sier opp ansvarsforsikring og leverer skiltene i november i år T, og får dette på plass i mai neste år T+1, og så leverer skiltene og sier opp ansvarsforsikring i november i år T+1 (for at bilen brukes ikke om vinteren), betyr det at en betaler forsikring og trafikkavgift for 11 måneder i år T, og for 7 måneder i år T+1?... Om noen har vært borte i det - blir det slik at en betaler både avgift og ansvarsforsikring kun for de månedene en bruker bilen?

  12. #11
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Julie G Vis post
    Trafikkforsikringsforeningen har fra 1. mars 2018 fått mandat til å ilegge eiere av uforsikrede kjøretøy dagmulter - da er det nok allerede på plass?...:(
    Men egentlig de nye reglene er ikke så lette å tolke når det gjelder avregistrerte kjøretøy - hvis en sier opp ansvarsforsikring og leverer skiltene i november i år T, og får dette på plass i mai neste år T+1, og så leverer skiltene og sier opp ansvarsforsikring i november i år T+1 (for at bilen brukes ikke om vinteren), betyr det at en betaler forsikring og trafikkavgift for 11 måneder i år T, og for 7 måneder i år T+1?... Om noen har vært borte i det - blir det slik at en betaler både avgift og ansvarsforsikring kun for de månedene en bruker bilen?
    Har ikke den fjerneste anelse av hva du mener med T og T+1, men man betaler kun forsikring og avgift for den tiden bilen er registrert. Det akkumulerer ikke den tiden bilen er avregistrert.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  13. Takk Julie G takket for denne posten
  14. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. sep. 2016
    Sted
    Elverum
    Innlegg
    215
    Antall takk

    Standard

    T og T+1 var et dårlig navn for "aktuell år" og "påfølgende år"
    Takker for svaret

  15. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Det regnes ikke i måneder heller, men dager.

  16. #14
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboNoob Vis post
    Hader det ikke vært enklere å brukt gamle nr om igjen? Det må da være flere titalls- om ikke hundretusenvis av nr som ikke er i bruk lenger, siden bilene er skrotet.
    De gjør det i Sverige. Det svenske nummeret fra bilen min var på en ny bil et år etter at bilen min var registrert i Norge.
    Jeg har inntrykk av at det norske systemet ikke skiller ordentlig mellom det som kalles "avställd" på svensk, og skrotet - begge deler ser ut til å kategoriseres som "avregistrert" på norsk. Det er mulig at det har litt å si for at de helst ikke bruker numrene på nytt.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  17. #15
    TurboNoob sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skien, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    384
    Innlegg
    1.555
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av larsverm Vis post
    Jeg har inntrykk av at det norske systemet ikke skiller ordentlig mellom det som kalles "avställd" på svensk, og skrotet - begge deler ser ut til å kategoriseres som "avregistrert" på norsk. Det er mulig at det har litt å si for at de helst ikke bruker numrene på nytt.
    Det må da være en smal sak å endre...
    2007 Volvo V70 D5 AWD
    1980 Volvo 244 DL, B230FT.
    [x]2012 Volvo V60 R-design
    [x]1997 Volvo 850 R
    [x]2004 Volvo V70 D5 AWD
    [x]1986 Volvo 240 GLT

  18. #16
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Antageligvis, ja... Og jeg tror det allerede må ha forekommet - unntaksvis.

    Når det gjelder de femsifrede numrene, vil det strengt tatt ikke være behov for å bruke noen på nytt av kapasitetshensyn på lenge ennå, for de fleste er ubrukt. Men derimot når det gjelder de firesifrede, må noe gjøres. Det hjelper en stund å innføre tidligere ubrukte bokstaver, som G og W, eventuelt I, M, O, Q. Ellers burde det være greit nok å bruke på nytt eldre numre som står som "ukjente" i registeret, for de har nok vært avregistrert lenge.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  19. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Egentlig kan vi bruke Æ, Ø og Å også, jeg mener da ihvertfall Sverige og Tyskland bruker bokstaver som er utenfor det engelske alfabetet? Og hvis ikke, fordi det er upraktisk for andre lands systemer, så vil iallfall det å ta i bruk G, I, M, O, Q og W, bety 69% økning i kapasiteten, fra 400 til 676 bokstavkombinasjoner.
    Det burde ikke være noe i veien for å begynne nummereringa på 0001 og 00001, noen land har dette, og det vil øke kapasiteten med 10%.

    Elbiler og gassbiler registreres nå ikke på distrikter, men jeg håper vi får beholde dette systemet for resten av bilparken. Jeg liker at skiltet forteller en liten historie om bilen, hvor den blei kjøpt ny .

  20. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Nå registrerer jo folk bilen sin på ZZ bare fordi det er kult da, uavhengig av hvor i landet man kommer fra, så er jo på vei til å skli ut det systemet der og.

    Og angående ikke bruk av G, Q, O, I osv er jo det for å unngå feiltolking av C/G, O/Q, osv.

  21. #19
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Systemet har "sklidd ut", ja - og det er ikke så farlig, for det viktigste er at hvert kjøretøy har hvert sitt kjennemerke. Men jeg synes det er litt greit å kunne fortsette som det er inntil videre, med egne bokstaver for utleveringsdistrikt.

    At enkelte bokstaver ikke har vært i bruk, har hatt praktiske årsaker, ganske riktig for leseligheten, i og med at visse symboler har vært lette å blande sammen - og at bokstaver som M og W inneholder så mange streker i bredden at det har vært greit å unngå dem av plasshensyn. Men med skrifttypen som brukes på skiltene nå, vil jeg tro at det skal gå greit å bruke alle de 26 "vanlige" bokstavene uten noe særlig krøll. De tidligere ubrukte G og W brukes i en viss grad i dag (en del firesifrede + GA for gassdrevet kjøretøy), og sikkert alle de andre også på disse spesielle personlige kjennemerkene som det går an å ordne seg i dag.

    Når det gjelder de særnorske Æ, Ø og Å, er det nok greiest å styre unna for leseligheten internasjonalt. Svenskene bruker dem ikke, så vidt jeg vet. Men øygruppen Åland, som ligger under Finland, har vel stadig bilskilt som begynner på ÅL. På tyske skilter er det to bokstavfelter. I det første feltet, som inneholder en, to eller tre bokstaver som er en forkortelse for by/distrikt, kan Ä, Ö og Ü forekomme hvis stedsnavnet krever det. I det andre bokstavfeltet, som inneholder ytterligere en eller to bokstaver, skal de særtyske bokstavene ikke forekomme, hva jeg kjenner til.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

Lignende tråder

  1. 940 prosjekt, tips å triks underveis?
    By Jimmen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 25/06/18, 10:31
  2. Endre minimum antall bokstaver for søk til 2/3
    By aarnes in forum Forslagskassen
    Svar: 1
    Siste post: 02/04/13, 08:28
  3. Endring av kilometerstand
    By marius@foldoy.no in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 7
    Siste post: 01/02/13, 19:32
  4. Hvilke bokstaver på skiltene på min Volvo 164?
    By larsverm in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 26
    Siste post: 13/04/12, 00:55

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •