Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  667
Side 2 av 206 FørstFørst 1 2 3 4 12 52 102 ... SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 5126

Tråd: Kodja/Byneset Customs 242 TURBO: B230+16VTurbo: starta

  1. #26
    Registrerte brukere Moslet sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Asker
    Innlegg
    586
    Antall takk

    Standard

    Blir kjempe bra! ikke mange med laserblaa farge.
    XX antall Volvo'er
    www.mosletbil.no (VOLVO DELER)

  2. Takk robert79 takket for denne posten
  3. #27
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Moslet Vis post
    Blir kjempe bra! ikke mange med laserblaa farge.
    Det er det ikke det gitt
    men hadde det ikke vært for Jahn på scstyling.no så hadde den nok bare blitt levert til noen her i norge som skulle overprisa og lakka den noe mørk blå metallic fint det å! men Lazer er noe helt eget! misstenker at det er en farge det er vanskelig å holde fin om man får litt steinsprut og slikt da men... tiden vil vise!

  4. #28
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    Lakka skvettlappene endelig blir vell bra når jeg får montert det og har samvittighet til å bruke bilen litt i vinter å. liker ikke at spruten og søla går rett på de nysveisa hjulbrønnene bak :P hehe





    og et par bilder av rotebua :P
    en liten FK under nedplukking vurderes solgt til fordel for å hente hjem en 740 med 16V å flytte motor over til 242n! frister mer det enn en FK på 135 hk :P hehe


  5. #29
    Registrerte brukere Gneizten sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Rogaland, Bokn
    Innlegg
    230
    Antall takk

    Standard

    looking good skal følge med videre her laserblå og 16V hadde ikke vært feil nei
    Volvo 244GL V8 Ocean blue edition
    Volvo 740SE
    www.bokngatebil.net

  6. #30
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    hehe lazerblå og 16V TURBO hadde heller ikke vært feil

    mulig jeg har en 16V 744 på handa snart, levert med M90 girkasse
    så da gjennstår bare å få solgt FKn her før jeg kan kjøpe bil\motor+gir!!! eller da 79mod 242n som også skal selges!!! så da er vi to steg nærmere både motor og lakkering

    om noen interesserte i FKn så ta kontakt. den er komplett med cooler, turbo og LH nett(fra 945 dog) downpipe som en ser på bildet... tja alt en skulle ha behov for tror jeg. svinghjuleet m.tilhørende stuff avbildet også på hylla der!

  7. #31
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    Volvo B234F
    Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
    http://no.wikipedia.org/wiki/Volvo_B234F

    Volvo B234F er en 16V rødblokks bensinmotor produsert av Volvo fra 1988-91, og ble brukt i modellene 740 GLT og 940 GLT. 16V rødblokksmotorene ble produsert i to utgaver - en 2 liters turbo på 190/200hk, B204FT/GT og en 2,3 liters sugemotor på 155hk, B234F. Toppen var designet av Cosworth, og de hovedsaklige forskjellene fra en vanlig 8v rødmotor er følgende: 16v topp, hydrauliske løftere, to balanseakslinger i blokka og ekstern oljepumpe.

    Historie
    Volvos konkuranseavdeling i Sverige (R-Sport)utviklet en 2,3 liter DOHC 16V motor allerede i 1981. Denne motoren var basert på motorblokka til B19, og med to 48 mm Solex forgassere hadde den en effekt på hele 228 hk v/ 7200 rpm!
    I 1982 kunne en få kjøpt 16V konverteringskit for B21/B23 for den nette sum av 4000 engelske pund.

    Tekniske data
    Effekt: 155 hk @ 5800 rpm
    Moment: 204 Nm @ 4450 rpm
    Slagvolum: 2316 cc
    Kompressjon: 10,0:1
    Innsprøytning: LH. Jetronic 2.4

  8. #32
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    http://www.youtube.com/watch?v=HciDKJZksKg
    fant en liten motivasjonsvideo :P det er jo plass i allefall

    http://www.youtube.com/watch?v=U-u9id3yVEc
    hehe det går ann med litt moods også

    http://www.youtube.com/watch?v=UP7njFa3e2w
    og hva blir det ikke når man tar det helt ut :P ?

    nok en gang så funket det ikke å kopiere linken Rett inn her slik som det gikk på VF...

  9. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Vanvikan
    Innlegg
    511
    Antall takk

    Standard

    Blir bra dette Kodja men en 16v sugemotor kommer du til å kjøre deg lei av....Satts på turbomotor med husmortrimm eller aller helst turbomatet ALU motor
    Femmer skal være rettstillt

  10. #34
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    tja jeg er allerede lei problematisk FK så gidder ikke en motor til av det slaget med en gang :P
    Kevin frista meg så fælt med 16V i sin 940 når jeg satt på litt i sommer. synes det drar bedre enn FK uansett å det skal jo brukes til å fra jobb til daglig så greit at det ikke koster fælt mye å dra på litt her og der også i første omgang
    men får jo se etter hvert om det blir 16V tic eller T5 motor da T5 hadde vært drømmen men kommer til å koste alt for mye over budsjett i den perioden jeg kommer til å få bilen i brukstilstand i år nå 16V kommer helt sikkert til å duge i massevis til mitt bruk i første omgang :P

  11. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    FK er da ingen problematisk motor. er vel heller eieren som gjør den til det isåfall.

  12. #36
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    tja spørs jo om man har en bil med problematisk motor det... min har plaga meg nok for å si d sånn. mer spennende med 16V akkurat nå i alle fall

  13. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kodja Vis post
    tja spørs jo om man har en bil med problematisk motor det... min har plaga meg nok for å si d sånn. mer spennende med 16V akkurat nå i alle fall
    Da kan jeg si deg medengang at det er fler barnesykdomer på 16v`n enn på fk`n.

  14. #38
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Shaiko Vis post
    Da kan jeg si deg medengang at det er fler barnesykdomer på 16v`n enn på fk`n.
    Og det er heilt sikkert mykje meir arbeid å montere den i ein 240 enn ein FK-motor.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  15. #39
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    jojo det kan helt sikkert være sant!
    men den tid den sorg :P siste ord i motorvalg er ikke tatt enda før den står der og sviver godt :P hehe

  16. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    svedala/skåne/sweden
    Innlegg
    256
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kodja Vis post
    jojo det kan helt sikkert være sant!
    men den tid den sorg :P siste ord i motorvalg er ikke tatt enda før den står der og sviver godt :P hehe
    det er bare du selv som vet vad du vill ha, hihi
    vissa säger ena o andra annat, det er nästen samme arbete fast lite mindre med 16v, än turbo, sen har vi näste inte några 2.0liters motorer i nån bil her hjemme, det finns bare i andra länder
    typ italien 16v 2l turbo er ikke solgt i sverige, men visst finns några sen import regler ändrades
    kan bare hjelpe dig så gott det går, bilder kommer imorrn på B234F
    // Ole

  17. #41
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Ærlig talt kunne jeg tenkt meg en 240 med 234F som vinterbil eller noe, fin rallymotor
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  18. #42
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Ærlig talt kunne jeg tenkt meg en 240 med 234F som vinterbil eller noe, fin rallymotor
    Da skal vi nok se om det ikke blir en liten howto som du kan følge etter hvert :P

  19. #43
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kilroy Vis post
    det er bare du selv som vet vad du vill ha, hihi
    vissa säger ena o andra annat, det er nästen samme arbete fast lite mindre med 16v, än turbo, sen har vi näste inte några 2.0liters motorer i nån bil her hjemme, det finns bare i andra länder
    typ italien 16v 2l turbo er ikke solgt i sverige, men visst finns några sen import regler ändrades
    kan bare hjelpe dig så gott det går, bilder kommer imorrn på B234F
    // Ole
    hehe ja vi fikser 16V motor vettu Ole <3!!!
    blir kult det tror jeg! så får jeg bare lese litt om det og finne de svakhetene de har og utbedre dette før ev. bruk eller "missbruk" :P
    2L turbon avskriver jeg uansett :P er jo håpløs å skaffe uansett. så en på nettet tidligere i fjor til 20 000 kr tror jeg det var...

    blir i allefall kanon med 242 med 16V motor og M90

  20. #44
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Ærlig talt kunne jeg tenkt meg en 240 med 234F som vinterbil eller noe, fin rallymotor
    Amerikansk 242 GT (Sidan den er håplaus på motorsida, og det er luke på den, samt den er billig) med ein B234F med langslagsveiv og MS hadde jo vore artig
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  21. #45
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    Motorspec fra Volvo bok/ oppslag innhentet fra Kverneland Bil... usikker på om det er slik dokumentasjon Biltilsynet krever men var nå å fikk de til å kopiere det de fant nå i dag på den motoren. står vell noe flere interessante detaljer der som kanskje flere synes er "spennende" å se

    ps: bedre bilde kommer når jeg har kobla opp scannern hjemme... jobbscannern er elendig ser jeg!!!

  22. #46

  23. #47
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.702
    Antall takk

    Standard

    kan bli bra dette

  24. #48
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    tja satser nå på det er nå et håp i allefall at bilen kommer til å bli litt interessant å se på og ikke minst kjøre og EIE da selvfølgelig <3

    har flere interesserte i FKn jeg selger nå(har rydda de fram i rotet og stablet alt av kabler +++ i esker ), så når den er solgt blir det planlagt sverigetur for henting av 744 med 16V

  25. #49
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    prosjekt 940 FT turteller i 240n sorry gaupe, klarte ikke å dy meg og gyvde løs litt før deg, antar jeg? her er alle fall min konklusjon hva som må gjøres først så kan du jo starte et steg nærmere enn meg til din 240


    man tar ut klokka på baksiden og alle skruene rundt...


    bare et par bilder sånn for egeninteresse :P

    as it is... det øverste hvite må justeres litt bort. samt akkurat i bunn av rundingen med varsellampene er det mulig det må kappes ut noen mm for at inntaket til trykket skal ha litt klaring. litt usikkert enda, men misstenker det! ikke sikkert en må kappe i den "stripplede" linja der. får se.


    så tar man fram en turteller med turbotrykk fra 940 FT eller da f.eks. en Økomåler fra 940. har begge deler, samme greia!

    den passer forsåvidt greit i hullet! det må derrimot slipes den den mm høye kanten nede ved varsellampene, samt Muligens kappe litt i det blanke plasten som sikkert fører lyset til merkingen på turtellerns streker, for at det ikke skal kante noen plass bak der. så er problemet på selve plata der å få festet turtellern. er jo flatt og ingen ting å skru i. så der må det gjøres noe spesiel løsning ev. på baksiden av hovedinstrumentet.

    litt må kappes ut i "kappen" til blinklyset samt ene søylen for festeskruen til hovedkortet til instrumentet. men den søylen skruen går i der er såpass mye for dyp at det skal vell gå greit.



    Har ikke festet turtelleren på noe vis der, bare testa å holdt fast. må kappe litt i plast først før en kan feste det, men selve påføringen for slagen til målern går vell akkurat sånn kant i kant med rammene til varsellampene så det går på håret... men om det blir stående i spenn inni der eller blitt litt skeivt vet jeg ikke enda da jeg ikke har fila ut noe og kappa i den hvite plasten. må ta fram reserve instrumentet å gjøre det på først tror jeg...
    for dette er da hovedinstrumentet som blir i bilen etter hvert når LH nettet monteres. km stand litt over 71000km er jo godt gjort?!
    Gaupe kan sikkert minne meg på hvilken type speedoring jeg skulle ha til dette instrumentet i bakakslingen??

    ps: i og med at det blir 16V sugemotor så er det kanskje litt dumt å ha Turbotrykks turteller? :P derfor har jeg en økomåler som er akkurat likens bare med grønn\gul mering på halvmånen og Econ som text
    Men: noen som vet hvilket måleområde de to trykkmålerene viser i??

  26. #50
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Hmm, er det riktig at turtellernåla skal stå på over 7000 rpm som den gjør på bildene? Egentlig så skal jo ikke nåler røres i det heletatt med fingrene.

Side 2 av 206 FørstFørst 1 2 3 4 12 52 102 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •