Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  7
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: XC90 Haldex trøbbel. Entusiaster på XC90 i Bergensområdet?

  1. #1

    Medlem siden
    10. feb. 2011
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard XC90 Haldex trøbbel. Entusiaster på XC90 i Bergensområdet?

    Har nå en sikkring som ryker på min XC90, samt
    AWD
    som ikke virker. Har koblet vekk pumpen, men sikkringen ryker likevel. Hvis jeg kobler vekk begge ledninger på Haldex, ryker ikke sikkringen, så det utelukker vel ledningsnettet. Frydenbø skal nå ha 1600 for å koble til dataen sin, mens jeg har mest lyst å prøve hos noen som faktisk har peiling på XC90. Jeg mistenker nå kontrollenheten eller trykksensor.

    Noen som vet om noen som er god på denne bilen i nærheten av Bergen? Eventuellt noen med erfaring fra liknende feilsøking?

    Bilen har gått snart 150 000, og jeg ønsker også hjelp til å skifte olje i Haldex + gearkasse (manuel) og fordelingsgearkassen til bakakselene (usikker på hva den heter).

    Bengt

  2. #2

    Medlem siden
    10. feb. 2011
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Selvfølgelig mot betaling til noen som peiling på denne bilen

  3. #3
    Registrerte brukere andreas sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    414
    Antall takk

    Standard

    Har ei komplett bakstilling frå ein '04 mod D5
    AWD
    til sals :-) held til på Sotra.
    -06 VW Phaeton 3.0 TDI 4Motion
    -02 Jaguar X-Type 2.5 V6 AWD Aut.

    x -03 Volvo XC90 D5 AWD

  4. #4
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av balraek Vis post
    Frydenbø skal nå ha 1600 for å koble til dataen sin, mens jeg har mest lyst å prøve hos noen som faktisk har peiling på XC90.
    Frydenbø ikke har peiling på Volvo altså...?

  5. Takk hobbymekk takket for denne posten
  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2013
    Innlegg
    153
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av C.Erstad Vis post
    Frydenbø ikke har peiling på Volvo altså...?
    De har kompetanse, men det blir ofte mye dumt som kommer fra mekanikerene som anbefaler dyre reperasjoner uten å finne ut hva feilen egentlig er.
    Også er det ikke alle som har like tykk lommebok, og det synes jeg du bør respektere selv om du jobber hos Frydenbø Bilsenter.

    On-topic: Jeg skal til Bergen til helga, og kan hjelpe deg med å lese ut feilkoder ihvertfall gjennom Vida. Send gjerne en PM så kan vi ta det derfra :-)

  7. #6
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av balraek Vis post
    Har nå en sikkring som ryker på min XC90, samt
    AWD
    som ikke virker. Har koblet vekk pumpen, men sikkringen ryker likevel. Hvis jeg kobler vekk begge ledninger på Haldex, ryker ikke sikkringen, så det utelukker vel ledningsnettet. Frydenbø skal nå ha 1600 for å koble til dataen sin, mens jeg har mest lyst å prøve hos noen som faktisk har peiling på XC90. Jeg mistenker nå kontrollenheten eller trykksensor.

    Noen som vet om noen som er god på denne bilen i nærheten av Bergen? Eventuellt noen med erfaring fra liknende feilsøking?

    Bilen har gått snart 150 000, og jeg ønsker også hjelp til å skifte olje i Haldex + gearkasse (manuel) og fordelingsgearkassen til bakakselene (usikker på hva den heter).

    Bengt
    Kva årsmodell er bilen?

    Korleis ryk sikringen? Umiddelbart, når du skrur på tenninga eller når du har kjørt en tur?

    Ryke sikringen umiddelbart eller når du set på tenninga så har du eit problem, då vil du ikkje oppnå kontakt med styreenheten i det heile tatt og bruk av diagnoseverktøy er heilt bortkasta. Feilsøking: Måle alle komponentar, at det ikkje er kortslutning (du har allerede ekskludert pumpemotoren) slik at eg reknar med at du sit igjen med styreenheten som er gåen (full i vatn?)

    Viss sikringen ikkje ryk før etter en køyretur så kan det jo vere lurt å sjå om det er nokon feilkodar lagra, men det er ikkje sikkert den rekk å lagre feil..
    Sist endret av locked; 09/10/13 kl 19:33
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  8. #7
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av FolloAuto Vis post
    De har kompetanse, men det blir ofte mye dumt som kommer fra mekanikerene som anbefaler dyre reperasjoner uten å finne ut hva feilen egentlig er.
    Også er det ikke alle som har like tykk lommebok, og det synes jeg du bør respektere selv om du jobber hos Frydenbø Bilsenter.

    On-topic: Jeg skal til Bergen til helga, og kan hjelpe deg med å lese ut feilkoder ihvertfall gjennom Vida. Send gjerne en PM så kan vi ta det derfra :-)
    Er helt klar over at ikke alle driter penger... Men oppfordrer ikke til svart arbeid.
    Ser jo at du hamstrer til deg det du klarer...

    Tingen med å feilsøke er jo å finne feilen. Derretter foreslår du reprasjonen.
    Du kan liksom ikke bare si bytt det og bytt det... Det blir feil.

    For all del gå til hvem du vil Vet det ofte lønner seg å betale litt mer for ting. Ikke altid, men ofte.

  9. #8
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av C.Erstad Vis post
    Er helt klar over at ikke alle driter penger... Men oppfordrer ikke til svart arbeid.
    Ser jo at du hamstrer til deg det du klarer...

    Tingen med å feilsøke er jo å finne feilen. Derretter foreslår du reprasjonen.
    Du kan liksom ikke bare si bytt det og bytt det... Det blir feil.

    For all del gå til hvem du vil Vet det ofte lønner seg å betale litt mer for ting. Ikke altid, men ofte.
    Ta no dinna barnslege diskusjonen dåkka på tomanshand i staden for å ødelegge denna tråden her då, idiota...
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  10. Takk Ola Hagen takket for denne posten
  11. #9

    Medlem siden
    10. feb. 2011
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av C.Erstad Vis post
    Frydenbø ikke har peiling på Volvo altså...?
    ;-) jo kanskje, men har hatt noen dårlige erfaringer.

    1. Feil på
    ABS
    , fikk beskjed om å bytte kontroller. Faktisk feil: skit på sensor venstre foran. Litt google og egeninnsats ble det fikset selv gratis.

    2. Feil på sensor. Fikk beskjed om at delen måtte skiftes, og at det gikk fort et par timer. Pris 4300. Kjøpte sensoren og byttet selv, uten bukk på ca 30 min.

    3. Lekkasje på clutch syllinder. Jeg bestemte meg for å bytte clutchen samtidig. Pris Volvo Norge: 28000, arbeidstid i tilbudet var 16 timer. Jeg dro til Volvo i Tyskland ifm ferie, og gjorde jobben for 13000 inklusive norsk moms på jobben. Det morsomme var at de beregnet bare 8,5 timer og gjorde det egentlig fortere. Hjulstilling inkludert.

    Jeg syntes det er småfrekt, og kjenner folk i bransjen som sier slik praksis er ganske vanlig. Ryktene sier at Norge har påslag på timeberegningen til produsenten. ( timeberegning x 1,5).

    Jeg håper at feilen ligger i kundemottaket, og ikke i verkstedet.

  12. #10

    Medlem siden
    10. feb. 2011
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Kva årsmodell er bilen?

    Korleis ryk sikringen? Umiddelbart, når du skrur på tenninga eller når du har kjørt ............. Feilsøking: Måle alle komponentar, at det ikkje er kortslutning (du har allerede ekskludert pumpemotoren) slik at eg reknar med at du sit igjen med styreenheten som er gåen (full i vatn?)

    Viss sikringen ikkje ryk før etter en køyretur så kan det jo vere lurt å sjå om det er nokon feilkodar lagra, men det er ikkje sikkert den rekk å lagre feil..
    Bilen er en 2006 med 185 hk.

    Sikkringen ryker med en gang jeg skrur på tenningen. Så da blir det vel vanskelig med Diagnose. Dette leste jeg også på et annet forum, noe som gjør meg mer skeptisk til diagnosering hos Volvo.

    Er det noen målinger som kan gjøres på trykksensoren eller kontrollboksen?
    Så det var noen i Sverige som reparerer kontrollboksen.

  13. #11
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av balraek Vis post
    Bilen er en 2006 med 185 hk.

    Sikkringen ryker med en gang jeg skrur på tenningen. Så da blir det vel vanskelig med Diagnose. Dette leste jeg også på et annet forum, noe som gjør meg mer skeptisk til diagnosering hos Volvo.

    Er det noen målinger som kan gjøres på trykksensoren eller kontrollboksen?
    Så det var noen i Sverige som reparerer kontrollboksen.
    Det skal ikkje vere den heilt store aktiviteten i styreenheten før den får beskjed om at motoren går, først då begynne den å jobbe.

    Du kan måle motstanden mellom pin 1 og 2 og mellom pin 1 og 4 på styreenheten for å sjå om det er direkte kortslutning mellom pluss og minus.

    Eg trur eg hadde demontert styreenheten og åpna den. Den kan vere brent eller full i vatn.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  14. #12

    Medlem siden
    10. feb. 2011
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Til de som i framtiden skulle ha samme problem:

    Da jeg skulle feilsøke på problemet i forkant av vinteren, oppdaget jeg at sikringen kunne settes inn uten at den røk, men det kom en hel mengde nye problemer:
    - DSCT virker ikke.
    - Bremsefeil- stopp sikkert
    - Sklisikkring virker ikke
    - Bilen gikk i SAFE MODE (DVS kunne ikke bruke 5 & 6 gir på min Manuell girkasse - automat låses i et gear)
    - Startsperren slo inn av og til.
    - Speedometeret og turtelleren viste 0 hele tiden, og triptelleren viste "-------"

    Alle (bortsett fra at
    AWD
    +
    DSTC
    ) problemene forsvant da jeg koblet ut sikringen til
    AWD
    bak i baggasjerommet (før
    DEM
    reprasjon).

    Jeg sendte
    DEM
    til reprasjon i Sverige til et firma som heter Innosund Elektronik.
    Jeg måtte overføre ca 2400 SEK til dem før de sendte tilbake, men det hele var unnagjordt på mindre enn en uke.
    Da boksen ble koblet til bilen igjen virket alt som det skulle :-) . Jeg sparte 18000 - 2400 SEK = rund regnet 15 000.
    Volvo ble informert om dette selskapet, men er selv (forståelig nok) ikke interresert i å bruke det, siden de har garantiansvar.

    (
    DEM
    sitter på Haldex under bilen, og taes av ved å skru av to skruer og to kontakter - med et par små OBSer.
    DEM
    er programmert til bilen, så det nytter ikke å finne en reservedel. Denne programeringen slipper du hvis du installerer din egen reparerte del inn i bilen)

    Alle problemene var vekk da
    DEM
    kom tilbake fra Innosund og sikringen ble koblet tilbake.
    Nå virker bilen perfekt :-)
    Sist endret av balraek; 30/04/14 kl 16:08 Begrunnelse: Utfyllende innlegg

  15. Takk Torsen67, FroBe, Ola Hagen, S80AWD, locked takket for denne posten
  16. #13
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av balraek Vis post
    Til de som i framtiden skulle ha samme problem:

    Da jeg skulle feilsøke på problemet i forkant av vinteren, oppdaget jeg at sikringen kunne settes inn uten at den røk, men det kom en hel mengde nye problemer:
    - DSCT virker ikke.
    - Bremsefeil- stopp sikkert
    - Sklisikkring virker ikke
    - Bilen gikk i SAFE MODE (DVS kunne ikke bruke 5 & 6 gir på min Manuell girkasse - automat låses i et gear)
    - Startsperren slo inn av og til.
    - Speedometeret og turtelleren viste 0 hele tiden, og triptelleren viste "-------"

    Alle (bortsett fra at
    AWD
    +
    DSTC
    ) problemene forsvant da jeg koblet ut sikringen til
    AWD
    bak i baggasjerommet (før
    DEM
    reprasjon).

    Jeg sendte
    DEM
    til reprasjon i Sverige til et firma som heter Innosund Elektronik.
    Jeg måtte overføre ca 2400 SEK til dem før de sendte tilbake, men det hele var unnagjordt på mindre enn en uke.
    Da boksen ble koblet til bilen igjen virket alt som det skulle :-) . Jeg sparte 18000 - 2400 SEK = rund regnet 15 000.
    Volvo ble informert om dette selskapet, men er selv (forståelig nok) ikke interresert i å bruke det, siden de har garantiansvar.

    (
    DEM
    sitter på Haldex under bilen, og taes av ved å skru av to skruer og to kontakter - med et par små OBSer.
    DEM
    er programmert til bilen, så det nytter ikke å finne en reservedel. Denne programeringen slipper du hvis du installerer din egen reparerte del inn i bilen)

    Alle problemene var vekk da
    DEM
    kom tilbake fra Innosund og sikringen ble koblet tilbake.
    Nå virker bilen perfekt :-)
    Bra med tilbakemeldinger!

    Fekk du ei forklaring på kva som var gale med
    DEM
    ? Var den full i vatn eller var det komponentsvikt inni? Det meste av sånn elektronikk er ganske enkelt å reparere heldigvis
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  17. #14

    Medlem siden
    10. feb. 2011
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Alle mine spørsmål i den gaten ble ikke besvart desverre.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  18. #15
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Var og tittet på en 07 x90 med samme problem (sikring 23 ryker, og feilkodene
    BCM
    0094 og
    CEM
    -1A64). I den anledning har jeg også funnet ut at
    DEM
    sannsynligvis er kaputt. Og man må visst være obs på at
    DEM
    kanskje er kaputt pga defekt oljepumpe/haldexpumpe på bakakselen. Er denne pumpa kortsluttet vil en nyreparert
    DEM
    grilles på nytt.

    Så etter hva jeg har funnet ut er det verdt å sjekke pumpa før man bare kobler til en ny/reparert
    DEM
    .
    Sist endret av eab; 23/05/14 kl 17:50

Lignende tråder

  1. AC-trøbbel XC90
    By Belia in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 02/06/12, 23:19
  2. -07 xc90 rwd
    By H.S.D.D. in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 4
    Siste post: 05/12/11, 18:39
  3. Volvo XC90 med haldex 4/IV
    By DKSL in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 09/02/11, 09:44
  4. haldex generasjon xc90
    By gogo in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 34
    Siste post: 05/11/10, 21:49

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •