Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: How to: Bytte temperatursensor til ECC klimaanlegg

  1. #1

    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    VCCN medlemsnummer
    940
    Innlegg
    1.570
    Antall takk

    Standard How to: Bytte temperatursensor til ECC klimaanlegg

    Hei!
    Tenkte på skrive min første guide her inne!
    Hadde feilkode på åpen/kortsluttet krets til tempsensor på førersiden i bilen min, og søkte litt rundt på hvordan jeg skulle bytte den. Fant ikke mye fornuftig, så da prøvde jeg selv

    Temperatursensoren sitter bak denne lille plastsaken med håndtaket på førersiden. (Det er en på hver side)



    Tok ut plastikdekselet og prøvde å se på den. Ut i fra det lille du ser gjennom hullet så ser den ganske liten ut men det er den ikke.

    For å komme til sensoren må du demontere taklampen og speilet.


    Glassene i taklampen vipper du bare ned. Du starter med siden mot deg.
    Når de er ute, så sitter det to små torx-skruer som må skrues ut. Når de er ute kan du dra hele taklampen ned.
    Deretter er det to torx-skruer i speilet som må ut. Disse får du ikke ut av "foten" til speilet, så ikke skru deg ihjel på første skruen


    Så er det solskjermen sin tur. På høre side er det en brakett som du enkelt vipper ned fra baksiden. Denne er hul inni, så du kan med fordel stikke inn et skrujern fra baksiden for å hjelpe å så den løs. De sitter gjerne litt hardt.


    På andre siden er det to 10mm bolter som må skrues ut.


    Nå er solskjermen ute.
    Det neste er å løsne håndtaket. Her må du vippe opp to lokk som skjuler to 10mm bolter der også. Legg merke til at lokket ikke går hele veien inn mot taktrekket. Jeg holdt på å rive av meg neglene fordi jeg ikke så den lille kanten der. Hehe

    Når boltene er ute rykker du i håndtaket, så slipper det tak fra plastbraketten på baksiden.

    Dette må du gjøre bak også. Har du lasteromgitter må du også fjerne festet til dette. Det er bare en torx-skrue så er det løst. Og så har du en 10mm mutter og en 10mm bolt som må ut. Her også rykker du i håndtaket for å få det løst.


    Dekselet på A-stolpen må også løsnes, men for å få dette løst må du ta av dekselet i B-stolpen også. A-stolpedekselet går helt fra dashbordet og bak i B-stolpen og er festet med et skruklips der.
    Dekselet på B stolpen er bare til å dra ut. Ingen skruer der. Begynn helt oppe.

    Når du har fått av A og B-stolpedekselet vipper du ned taktrekket for å komme til tempsensoren.
    Tempsensoren er skrudd emd 2stk torx-skruer. Husker ikke størrelsen på de.

    VÆR FORSIKTIG SÅ DU IKKE KNEKKER TAKTREKKET! IKKE GI DEG SELV MER PLASS EN ABSOLUTT NØDVENDIG! Om du føler det er for liten plass så kan du løsne det samme som beskrevet over, på passasjersiden også! Jeg presset inn taktrekket litt over B-stolpen for å få det lengre ned uten at deg hektet seg fast i braketten til dekselet på B-stolpen.

    Sensoren ser slik ut:




    Har desverre ikke bilder av selve demonteringen, men dette er ikke rakettforskning så du skal nok klare å få det til med denne guiden

    Lykke til!
    Sist endret av AleksanderK; 24/09/13 kl 19:46
    2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

  2. Takk Morgis takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    VCCN medlemsnummer
    68
    Innlegg
    1.821
    Antall takk

    Standard

    Det går om du er litt fingernem, ved å kun demontere håndtaket i taket, dekslet på a og b-stolpen, og so bøyger ned taket. Men da må du vere fingernem
    Volvo 245 - Eks varebil
    A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster

  4. #3

    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    VCCN medlemsnummer
    940
    Innlegg
    1.570
    Antall takk

    Standard

    Da skal du være heldig! Jeg fikk ikke mer klaring enn at jeg akkurat fikk to finge oppimellom taktrekket.
    2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

  5. #4
    Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    VCCN medlemsnummer
    68
    Innlegg
    1.821
    Antall takk

    Standard

    Som sagt, du må vere litt fingernem Fekk akkuratt bitsen oppi, og brukte fastnøkkel til å vri den rundt so skruane kom ut. Det går, men eg vil nok anbefale å løsne meir av taket sånn som du beskriv. Er sikkert noko lettare da.
    Volvo 245 - Eks varebil
    A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster

Lignende tråder

  1. Svar: 10
    Siste post: 25/06/13, 19:23
  2. Klimaanlegg 850
    By evolve in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 29/10/12, 19:37
  3. Problemer med klimaanlegg -99 V70
    By Aartun in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 06/09/10, 11:41
  4. Eksos og klimaanlegg
    By Troha in forum Forhandlererfaringer
    Svar: 0
    Siste post: 17/08/10, 20:46

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •