Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 23 av 23

Tråd: V8 i 240, nokon som har fått godkjent det i det siste?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard V8 i 240, nokon som har fått godkjent det i det siste?

    Hei!

    Er det nokon der "ute" som har fått godkjent Chevy 305/350 i 240 i det siste. Eg har hatt ein -83 242 ståande i garagen i nokre år, har søkt om motorbytte til V8 i 2007. Men no vil BT ikkje godkjenne utan dokumentasjon på motorfester. Det har eg jo ikkje, fordi dei har eg laga sjølv!!! Nokon som veit om det fortsatt er muleg å få kjøpa fester med dokumentasjon? Eller er det nokon som har gamle fester liggjande inkl. papirer sals?

    I værste fall må motoren ut av bilen og det har eg jo sjølvsagt ikkje lyst til..............

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Volvo har iallefall sluttet å sende ut papirer på godkjenning av disse. Så det er nok ett problem heretter.

  3. #3
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Er det kun motorfester de reagerer på? Er dreiemomentet innenfor (hvilken motor i så fall?)
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  4. #4
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Vekt, effekt og avgass er vel de største kjeppene i hjulene ved godkjenning av V8 i 100/200 serien.

    Sendt fra mobilen min.
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. juli 2012
    Innlegg
    49
    Antall takk

    Standard

    Prøva et anna BT?

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. aug. 2013
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Siden avgass er en utfordring er vel gasser ut og det er bare innsprøytning som gjelder?
    Biler nyere enn 89 (med katalysator originalt) har andre avgasskrav.
    Eldre biler kan kanskje være enklere og komme gjennom utfordringen med avgass?
    Sist endret av cracy-john; 10/10/13 kl 11:07

  7. #7
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Motorfester skal det ikke være nødvendig å dokumentere noenting på så lenge motoren sitter godt fast og ikke tar i noe eller motoren vrir seg mye. V8 med innsprut kan du bare glemme å få godkjent, da disse har alt for høy effekt og dreiemoment. Avgass er ikke noe problem, disse motorene ble solgt i biler som det gikk mye av i california. Mye strengere der på 70 tallet enn det vi er her til lands i dag
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. aug. 2013
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Vil det si at avgass kravet justeres etter alderen på motoren?
    Jo eldre motor jo enklere krav og forholde seg til?

  9. #9
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Nei, avgass kravet det følger bilen. Men for å få lov til å selge disse bilene som v8 motorene kommer fra i california så måtte motorene klare avgass kravene der. Som var mye strengere der borte enn her hjemme. Så det skal ikke være noe problem.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar Kan det vere håp utan dokumenterte motorfester...... Må berre bli ferdig å få vist den då
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  11. #11
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Du bruker jo dokumenterte motorfester. motorfestene er det som står på motoren. Det du skruer i bilen er bare en brakett for å få gummien og festet på blokka til å passe. Det skal ikke ha noen verdens ting å si. Det står ingenting om godkjenning av braketter i noe som helst lovverk.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  12. #12
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    En kar på biltilsynet forklarte meg så fint at Volvo har trukket tilbake papirene for å få godkjent v8 i 200 når jeg var innom for å ta "kvalitetskontroll" på min 240, da jeg skal bytte til 230 ft/fk. Er vel ingen som har fått det godkjent på veldig lenge såvidt meg bekjent.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. april 2013
    Sted
    Sveio
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Hei. Fekk godkjent min 240 med 350 v8 motor juni 2010. Va kje snakk om nåke dokumentasjon på motorfester då. Kun dokumentasjon fra Volvo om at de godkjenne v8 motor, dokumentasjon fra et Volvo verksted på at Volvos anbefalte utbedringer var utført (14.6mm fjær tykkelse foran eller mer, ventilerte skivebremser foran, nyere type bremsekraftforsterker, torpedostag og rett type bremsekraft reduseringsventiler bak) og dokumentasjon fra Amcar på teknisk data på v8 motoren.

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    183
    Antall takk

    Standard

    Det er rett som nevnt over at de papirene har volvo trukket tilbake, det du får fra volvo i dag er bekreftelse på effekt og moment tillat i karrosseriet, tidligere sto det spesifisert også. Papirene er etter hva jeg har hørt endret etter funn av sprekkdannelser i karrosseri på ombygde v8 volvoer. Den minste aktuelle chevy smallblocken er vel 305 med 145hk og 340 nm men selv den har 20-30nm for mye mener jeg. Uansett er de åpne for dialog på biltilsynet og jeg har selv søkt og diskutert med dem å inntrykket er at det ikke er uaktuelt å godkjenne men at forsterkinger må foretas.

  15. #15
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Ut i fra "papirene fra Volvo" som alle kjenner til er 240 godkjent med maks 220 hk og 28 kpm (som tilsvarer 28*9,81=275 Nm). Vegvesenet kan vel godkjenne det meste om du kan dokumentere at det du gjør er bra nok, derfor det er åpent for at et "uavhengig og kompetent laboratorium" kan dokumentere det Volvo ikke vil gå god for selv. Vegvesenet ønsker å ha ryggen fri, så jo mer arbeid du gjør for de, jo lettere er ting å få godkjent.

    Det med sprekkdannelser, noen som kan bekrefte det? Syns det høres ut som en røverhistorie eller en tilfeldighet.. Mange 240 er jo godkjent med turbo, og deretter trimmet videre, går det jo mange biler som har maks dreiemoment på høyde og over det en utrimmet V8 har (men gjerne på et annet sted i registeret da)
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. april 2013
    Sted
    Sveio
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Muligens de 240ane med sprekkdannelse har blodtrimma v8? Og hvis det e gamle 240ar, e de ikkje galvanisert og har mye rust. I tillegg vibrere ein 240 ekstra mye med ein v8. Har prøvd ein del 240ar og det e vesentlig forskjell mellom v8 og r4.

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    183
    Antall takk

    Standard

    Nå har jeg ikke noe å underbygge den påstanden med annet enn at det ble nevnt i en samtale jeg hadde med biltilsynet ang denne ombyggingen så jeg tar forbehold om evt svada der en godt dokumentert søknad med forslag til forbedringer er nok en god start uansett.

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. april 2013
    Sted
    Sveio
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Volvo tok vekk dokumentet om at de godkjenner v8 i 240 pga av at Biltilsynet stadig tok feil av maks dreiemoment og gidkjente for sterke motorer. Ein 5.7 v8er har min. ca. 350Nm. Mens i dokumentet står maks dreiemoment oppført i kpm. Som er 275Nm som knetrom beskrive. Eg fant nå d gamla dokumentet eg og sendte ein søknad. De godkjente pga dokumentasjon. Men da eg sko fremvisa bilen sa de at ved nærmare undersøkelse hadde de fått et nytt skriv fra Volvo kor det sto at Volvo godkjenner ikkje v8 motor i 240. Denblei nå godkjent som ein av de siste i Haugesund. Så hvis ditt lokale biltilsyn har det nyaste skrivet fra Volvo kan d bli litt vanskelig å få godkjent.
    Volvo V70 '04 2.4D
    Volvo 244 '88 5.7 V8
    Volvo 944 '94 230F

  19. #19
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    En blodtrimmet V8 er jo ikke teknisk sett godkjent uansett, og som Haareken sier så er ikke en original amerikansk 5,7 (eller 5,0 for den del) innenfor Nm-grensen en gang. Så derfor tror jeg mer på teorien om at Vegvesenet har lest feil i papirene i alle år, kun sett på "ordet" V8, maksvekten på motoren og hk-tallet, og glemt eller misforstått dreiemomentet.

    Det fins mindre V8-motorer som har lave dreiemoment, så du kan nok få godkjent en kjip motor selv i dag, bare den er lett nok og ikke er for gammel ift bilen mtp utslipp. Hvis saksbehandler går med på å runde av 28 kpm til 280 Nm (i stedet for 275) så vil Rover sin lille 3,5 liters alu V8 med ca 150 hester gå.
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Aure i Møre og Romsdal
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Søkte om dettetidligere i år. Svaret lød ca. slik, at det ikke var noe problem å godkjenne V8 i Volvoen så lenge krafta i motoren ikke bikka gitte krav. Har søknaden på mailen et eller annet sted. Snakka med en anna kar på det lokale biltilsynet som anbefalte Rover (tror jeg) siden den var lat nok..
    "300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit

    Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    En bekjent søkte om dette for en tid tilbake og fikk blankt avslag. Problemene var flere.
    1. Volvo godkjenner nå bare ombygginger med sine egne bensinmotorer.
    2. Den "nye" motoren må klare bilens avgasskrav. Man får f.eks ikke godkjent en gammel B30 i en 1990 240.
    3. Nyere motorer har EFI og klarer avgasskravene, men de har vanligvis for høyt dreiemoment eller for høy effekt.
    4. Det er ikke lov å trimme en motor ned i effekt for å få den godkjent i en ombygget bil.
    Sist endret av Batland; 05/12/13 kl 22:32

  22. #22
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Vegvesenet kan godkjenne hva de vil (de har jo en egen gruppe for slikt), så at Volvo ikke vil godkjenne andre motorer bør ikke være et hinder. Men papirer fra Volvo på effekt og dreiemoment som de godkjenner i 240 gjør jo resten av jobben lettere for saksbehandleren i Vegvesenet. De andre problemene er viktige å få med seg, de gjør nok at det er vanskelig å godkjenne en nyere 240 med V8.

    Noen som har vært borti andre avgasskrav enn 4,5 i CO på eldre biler uten katalysator forresten?

    Og er Rover 3,5 V8 lett å hente ut noe ekstra av?
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Det er egentlig riktig, men hovedpoenget er at de ikke VIL godkjenne noe som helst.
    De utnytter reglementet som heter at de kan KREVE dokumentasjon fra fabrikant - så da gjør de det.

    Sjekk "Real Steel" for trimming av Rover V8. http://www.realsteel.co.uk/

Lignende tråder

  1. nokon som har erfaring med AUX til HU-603
    By DaddyP in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 39
    Siste post: 03/08/13, 12:26
  2. Nokon som har godkjent ø302 bremser på 2/7/900?
    By mcnugget in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 12
    Siste post: 27/12/10, 19:05
  3. eu godkjent med senkesett som ikke er godkjent i vognkort?
    By Oddwar in forum Øvrig Volvorelatert
    Svar: 13
    Siste post: 24/07/10, 16:28

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •